|
|
| |
Katolsk vision är ett forum för fri debatt mellan katoliker, andra kristna och allmänheten i övrigt. Alla deltagare i debatten i detta forum svarar själva för sina åsikter.
Välkommen att delta i diskussionerna! **** Catholic Vision is a forum for free debate between catholics, other christians and the public in general. All participants in this debate forum are responsible only for their own views. Welcome to participate in the discussions! **** Here is also the address to our web site where you'll find more info: http://www.geocities.com/katolskvision/
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Agneta
Datum: 10 januari 2007 Poster: 159
|
Postat: mån maj 14, 2007 7:26 am Rubrik: |
|
|
JUlius
Du förolämpar katolska kvinnor. Frågan gällde katolska kvinnor som tror på Gud, sin kyrka och som vill ha samma möjligheter som män att om de får en Guds kallelse till prästämbete ska kunna göra det Gud vill. Vem kan veta vad om en kallelse? Se tidigare diskussion om huruvida biskop kan känna personlig lämplighet hos manliga präster... hur kan någon EGENTLIGEN uttala sig om Gud kallat en människa till prästtjänst eller ej. När kyrkan tar på sig rollen att tro sig kunna tjuvlyssna på dialogen Gud och människa gällande kallelse har kyrka satt sig över Gud. Blivit en tredje part och därmed blivit Guds motståndare för rent logiskt: Gud kan tala för sig själv och iom att en tredje part tror sig ha något att tillägga blir denne automatiskt en fiende.
Kvinnor tillför mycket i politiken och de förespråkar inte mer än män ex. fri sexualitet "gör vad du vill". Se på sexindustrin, se människohandel, se reklamvärlden...den är styrd av mäns pennningaintresse och skrupellösa kvinno och sexualsyn. Hela kyrkohistorien är fylld av en kvinnosyn som baserar sig på mäns starkt haltade syn på sexualitet och kvinnor. Thomas av Aquino menade ex. att det var en mindre synd att våldta kvinnor eftersom det kunde leda till befruktning och det är naturligt än den synd han ansåg att homosexuella begår.
KATOLSKA kvinnor som tar plats i kyrkan på ett nytt sätt har inget med "do what you want...make love not babies" flåset att göra. Vad får du det ifrån?
Som kvinna och som sagt en gång i tiden prästaspirant tar jag illa vid mig. Jag nämnde förr att jag haft en dyster erfarenhet av katolska prelater och detta var min erfarenhet:
att som nyskild ensamstående mor mötte jag präster både i Sverige och Frankrike som inte hade rett ut sin egen sexualitet men som spelade ofta mycket fula spel och lattjade med sexualiteten via ex. dubbla budskap. Deras spel under ytan anser jag vara långt värre än det du anklagar "världen" utanför för. Världen utanför är i mångt och mycket i ondskans våld men kyrkans män borde veta bättre. Jag kan intyga som den nyfikna kvinna jag är och att jag ofta frågar andra katolska kvinnor ... att det finns många katolska kvinnor som råkat illa ut när det gäller prästers märkliga kvinnosyn.
Antingen väljer män att bli kvinnors vänner i detta och de männen är modiga eller så blir det en "strid" förr eller senare. Och jag kan inte se annat än att det måtte vara Guds vIlja eftersom inte vill Gud ha en värld framöver där "världens" män fortsätter sälja kvinnokroppar och kyrkans män fortsätter behandla kvinnor som vore hon bara ett sexualobjekt. Antingen då som gudomlig jungfru eller gudomlig livmoder. Ty det sistnämnda är när man fokuserar så mycket... lika sexualorienterat som annat.
/Agneta
Senast ändrad av Agneta den mån maj 14, 2007 5:32 pm, ändrad totalt 1 gång |
|
|
|
Gäst
|
Postat: mån maj 14, 2007 11:49 am Rubrik: |
|
|
Agneta,
Du ifrågasätter att någon kan veta något om Guds vilja när det gäller att bedöma huruvida någon har en kallelse eller ej...att ingen annan än den det gäller kan uttala sig om kallelsen. Att Gud talar till den enskilde och att det är en sak mellan den enskilde och Gud. Finito.
Ok.
Men måste man inte då med samma konsekvens underkasta den enskilde samma sak. Hur kan vi veta om denna/denne verkligen har en kallelse? Hur kan vi veta att det den enskilde påstår om vad Gud vill att vederbörande ska göra, hur han/hon ska handla etc, verkligen kommer från Gud? Här tycker jag att du är direkt ologisk.
I ett stycke mot slutet säger du följande:
"Och jag kan inte se annat än att det måtte vara Guds vIlja"
Du menar alltså att vissa, i detta fallet du, kan uttala sig om vad som är Guds vilja, medan andra, i andra sammanhang inte kan säga något om Guds vilja????
Traditionen brukar hävda att en kallelse ska bekräftas. Vad anser du om det? Att Gud inte säger emot sig själv, dvs. den uppenbarade sanningen så som vi ser den i skriften och traditionen. Menar du att det upp till var och en eller finns det någon, utanför msk, instans som har auktoritet i dessa frågor? Menar inte också kvinnliga präster att deras kallelse ska tas emot och erkännas av kyrkan?
Jag har läst era i olika inlägg om prästämbete och förvånar mig något över den totala, generella sågningen av män som präster som framförs... Här finns inte mkt av barmhärtighet. De enda män som kan räkna med godkännande är de som håller med dig/er i sak. De är de goda, modiga männen.
Ja, så särskilt svårt att vara tolerant mot den som tycker likadant är det ju inte men normalt brukar man ju inte heller beteckna det ordet tolerans.
Tolerans är ju att stå ut med den som tycker annorlunda.
Du bad i ett tidigare avsnitt att få höra vad signaturen Julius tyckte personligen - när han svarar säger du att han kränker katolska kvinnor.
Han kränker inte mig - jag är kvinna och tycker inte som Julius men skulle absolut inte beteckna det som kränkande. Det är ett missbruk med ord.
På samma sätt som du hänger dig åt avrättning av manliga präster, ägnar du dig åt en total idylliseringen av hur det skulle vara om kvinnor fick tillträde till prästämbetet.
Argumenteringen är välkänd, ungefär densamma som man använder när man diskuterar kvinnor och politik. Om kvinnor styrde världen skulle det inte bli krig eftersom kvinnor fött barn, har närmre till sina känslor och lever nära livet...
Ändå förskräcker de exempel som finns på det sistnämnda. Varken Margaret Thather eller Indira Gandhi eller Golda Meir var ju några duvor precis.
Personligen tror jag att vi måste sträva efter en större balans mellan könen i kyrkan, på alla nivåer inte bara när det gäller ämbeten.Jag kan för egen del inte se några argument mot att kvinnor får tillträde till prästämbetet och är alltså ingen kvinnoprästmotståndare.
Däremot tror inte att vi åstadkommer något i debatten genom att föra en onyanserad och hätsk debatt. Argument på den här nivån tror jag tvärtom är direkt kontraproduktivt.
Alla präster - oavsett om de är för kvinnors tillträde till prästämbete eller ej- kan inte utmålas som du gör i ditt inlägg. Det är helt enkelt inte en verklighetsbeskrivning hur tråkiga erfarenheter du än må ha gjort personligen.
En sådan argumentering är ju dessutom helt omöjlig att ge sig in i...
"jag har personliga erfarenheter av hur präster bär sig illa åt så därför..."
Vad man än anför mot något sådant kan du ju alltid hävda att man inte förstår eftersom man inte varit med om detsamma.
Lyft debatten till en mer allmän nivå! |
|
|
|
Agneta
Datum: 10 januari 2007 Poster: 159
|
Postat: mån maj 14, 2007 1:04 pm Rubrik: |
|
|
Gäst.
När har jag idyllariserat kvinnliga präster? Jag tror inte att dom vare sig är bättre eller sämre än manliga präster.Vill du klargöra var du skulle hämtat denna min idyllisering ifrån istället för att läsa in något jag inte uttalat mig om?
Ja, jag tar mig rätten att skriva om personliga erfarenheter vilket ofta ger en av flera infallsvinklar. Absolut. Andra är välkomna!
Gäst, om du är kvinna och om du inte är ordenssyster vad har du att frukta... varför inte säga ditt namn? Är du rädd för något? Kyrka? Vad andra ska tycka om dig när du skriver här? Dig som kristen? Varför inte lita på kristendomen: Vad heter du?
Agneta |
|
|
|
Charlotte Site Admin
Datum: 17 december 2006 Poster: 164
|
Postat: mån maj 14, 2007 3:03 pm Rubrik: |
|
|
Anonymous skrev: |
Tolerans är ju att stå ut med den som tycker annorlunda.
|
"Gäst",
Det är inte minst i detta som knuten finns.
De som är öppna för förändring brukar acceptera dem som vill ha det exakt så som de tror att det "alltid" har varit.
De får mycket gärna fortsätta på sitt sätt - den katolska toleransen bör vara stor för variationer (så länge det inte kränker någon).
Men varför tolererar de så sällan oss som önskar förnyelse - och som har goda argument för det - som inte motsäger evangliet eller traditionen utan tvärtom anknyter just till dessa?
Det gäller inte minst frågan om kvinnor i kyrkans tjänst - inklusive ämbetsfrågan.
Varför kan de inte tolerera att vi som längtar efter det får församlingar där män och kvinnor åter är lika inför Gud, och där människor får vara människor fullt ut och anses vuxna nog att ta ansvar för sina liv, och där fokus är på tjänst och inte makt?
D.v.s. så som det enligt evangelierna var bland de första kristna....
Prästrollen har då inget med hierarki att göra - utan är jämlik - en tjänst bland många andra, och det har ingen betydelse om prästen är en kvinna eller man, gift eller ogift. Prästen är heller inte bara till för församlingen utan inte minst för världen utanför. Apostlarna sändes UT.
Gud kallade redan då - och människor svarade på den kallelsen - varför har kyrkan nu gjort det hela så komplicerat?
Det hela liknar faktiskt mest ett totalitärt system - där kontroll och angiveri står högt på dagordningen...
Men de kvinnliga prästerna ger mig nytt hopp - det sätt de tjänar på visar på den ursprungliga kyrkans "anda".
De jämför den process som nu pågår med vad som skedde när apartheidsystemet bröts ner i Sydafrika. Det lyckades inte förrän en modig kvinna tog det förbjudna steget och satte sig på "de andras" plats.
Charlotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: mån maj 14, 2007 7:46 pm Rubrik: |
|
|
Agneta, det du skriver är ju snarast argument EMOT det du själv vill åstadkomma. Om du och andra som vill ha kvinnliga präster framstår som manshatare så finns det ju ingen möjlighet till någon vidare diskussion. Då återstår ju bara direkt konfrontation.
Att kyrkan inte skulle ha rätt eller möjlighet att avgöra om en kallelse är äkta faller på sin egen orimlighet om det gäller aspiranter som vill bli präster inom just den kyrkan. Lite grann som om jag åkte ned till Volvos huvudkontor och talade om för dem att Gud minsann sagt till mig att jag skulle börja jobba för dem. Kyrkan som organisation sätter sina regler och befömer sina prästkandidater utifrån de kriterier som kyrkan anser korrekta. Kyrkan har ingen skyldighet att acceptera vem som kommer bara för att personen i fråga själv påstår sig vara kallad till detta.
En person kan givetvis hävda att hon/han känner en kallelse och gå ut och göra något på egen hand. Men man kan ju inte komma och tvinga sig in i en organisation om denna organisation inte accepterar en för den tjänst det gäller.
Sedan tycker jag att det är fullständigt fel att hoppa på Gäst bara för att hon väljer att vara anonym. Det är en rättighet att vara anonym i den här debatten och det blir ett rent påhopp när du försöker påstå att personen i fråga kanske har något att dölja bara för att hon inte vill skriva ut sitt namn. Är debatttaket i det här forumet t.o.m. lägre än inom den officiella diskussionen inom kyrkan ?
Jag kan absolut inte se att det skulle vara förolämpande för katolska kvinnor om Gud har kallat dem till delvis andra uppgifter än vad han kallat männen till. Vi har olika uppgifter i skapelsen och i Guds plan. Jämställdhetsdiskussioner som drivs in absurdum går till slut emot både Gud och naturen. Det pågår ju t.ex. medicinsk forskning med syfte att kunna genomföra "male pregnancy", alltså att män skall kunna föda barn. Försök har gjorts på djur men så vitt känt ej på människor. Men varför denna möda för att gå emot skapelsen ? Om Gud ville att männen skulle kunna föda barn hade han skapat oss så. Vi är olika och vi kompletterar varandra. Att då närmast försöka hetsa till krig grupperna emellan kan definitivt inte vara Guds vilja.
Det är högst beklagligt att du råkat illa ut p.g.a. hänsynslösa män i samband med din utbildning. Men att göra det till ett argument som slår mot alla män blir ju helt galet. Det finns rötägg inom alla grupper och präster är inget undantag. Det finns alldeles säkert de som spelar på sexuella trakasserier som du säger och det finns ju även präster som fällts för olika övergrepp. Men det gör ju inte att alla präster eller alla män kan straffas för det. Då blir argumentationen som när ROKS ordförande sa i TV att alla män är djur. En sådan attityd kan enbart leda till konfrontation och hat.
Citat: | Antingen väljer män att bli kvinnors vänner i detta och de männen är modiga eller så blir det en "strid" förr eller senare. |
Detta uttalande låter skrämmande likt extremfeministernas tal om det kommande stora könskriget...och det säger ju samtidigt att "bara de som tycker som jag kan accepteras". Toleransnivå noll alltså. |
|
|
|
Agneta
Datum: 10 januari 2007 Poster: 159
|
Postat: mån maj 14, 2007 7:59 pm Rubrik: |
|
|
Gäst och Julius,
Ärligt talat så orkar jag inte med er attack. Se över er själva.
Jag är absolut ingen manshatare eller feminist på det viset ni tycks tro.
Det är ledsamt att ni misstolkar så. Och framöver kommer jag inte skriva personligt. Nu till andra som kan föra en annan typ av debatt.
Agneta |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: tis maj 15, 2007 8:33 am Rubrik: |
|
|
Jo det är ju alltid enklast om man bara debatterar med de som har samma åsikter som en själv. |
|
|
|
Agneta
Datum: 10 januari 2007 Poster: 159
|
Postat: tis maj 15, 2007 10:02 am Rubrik: |
|
|
Julius (och gäst)
Jag tycker om att folk har andra uppfattningar än jag själv det trodde jag du lagt märke till. Men betänk att det är en stor skillnad att vara en som står med sitt namn och vad det kan få för konsekvenser i en kyrka som har så lätt precis som du förr sagt att typ folk gaddar ihop sig i församlingen. Bakom anonymitet löper man ingen som helst risk. Jag kan ju inte veta om du eller "gäst" står bakom mig i mässan, eller hur? Det får jag ta naturligtvis. Kanske just det faktum att ni som inte delar vår/min uppfattning önskar vara dolda katoliker tyder på att något inte står rätt till i vår kyrka. När ni då går till attack på detta viset är i alla fall inte jag mer än människa. Och kanske även det är viktigt att säga och jag tror att det är just det :viktigt att våga säga: "jag är inte mer än människa" (i förhoppning att du nu inte använder detta som skäl till fortsatt polemik). Styrka kan vara just att våga säga så, tror jag. Så även att inte alltid vara opersonlig och allmän. Vi lever i Kristus, trots allt.
Frid Agneta |
|
|
|
Charlotte Site Admin
Datum: 17 december 2006 Poster: 164
|
Postat: tis maj 15, 2007 11:36 am Rubrik: |
|
|
Julius skrev: | Jag kan absolut inte se att det skulle vara förolämpande för katolska kvinnor om Gud har kallat dem till delvis andra uppgifter än vad han kallat männen till. |
Julius,
Problemet är att katolska kvinnor känner en prästkallelse på samma sätt som kvinnor i andra samfund.
Men de är katoliker - och vill därför inte konvertera för att kunna bli präster. De känner dessutom starkt kallelsen att vara just katolska präster - så att konvertera vore ju faktiskt att fly den egentliga kallelsen.
Vad ska de alltså göra?
Vänta på att saker förändras - vänta tills de dör - och alltså inte följa sin kallelse - eller...följa Gud mer än mänskliga regler - för att reglerna en dag ska kunna ändras - eftersom de inte är av Gud?
För det är inte Guds skapelse det är fel på - det sätt kvinnan är skapad på - d.v.s. att även hon kan känna en kallelse att bli präst.
Utan det är istället katolska kyrkan som har ändrat Guds ursprungliga kallelse till både män och kvinnor, till att nu, på förhand, utan prövning, anses gälla enbart celibatära män.
Det är alltså inte ens en fråga om en kyrkans prövning av kallelser i dagsläget - utan om en kyrkans restriktion och uteslutande av många personer som Gud kallar - utan någon som helst prövning.
Detta måste ändras - om nu katolska kyrkan är intresserad av att lyssna till Gud, vill säga, och inte fortsätta att på förhand bestämma vad Gud kan tänkas vilja - lägga orden i munnen på Gud - ord som går emot evangeliet och den Gud som ger sig till känna i allt som är gott, sant och vackert.
Charlotte |
|
|
|
Gäst
|
Postat: tis maj 15, 2007 2:09 pm Rubrik: |
|
|
Agneta,
Jag har redan skrivit ett långt inlägg som svar på ditt men eftersom det inte verkar fungerar får jag försöka sammanfatta igen vad jag redan tidigare sagt.
a) Anonymiteten är indtroducerad av KV, med hänvisning till att bla undertecknarna av manifestet kunde känna sig trakasserade av sina församlingar. Av debatten som förts tidgare på den här bloggen framgick att det fanns en rad skäl för också andra skribenter att använda sig av denna möjlighet. ( En intressant parentes är att mitt namn inte efterfrågades under de två senaste inlägg som jag gjorde här på sidan, bla annat ett om latin i mässan där jag jämförde med Sancta Lucia. Har det månne med arten av artikel att göra och att jag där inte framförde en synpunkt som väckte anstöt utan tvärtom gillande?)
b) Kv mister sin trovärdighet som ett öppet forum som säger sig vilja höra många röster om man spekulerar över vissa skribenters hemvist. Jag vill minnas att de båda" hetsporrarna" Jacob och Helena råkade ut för detta. Om Jacob sa man " jag tror mig veta att du bor i Uppsala"? På samma sätt alla kommentarer om "du står bakom mig i mässan..." Sådant sätter verkligen ner förtroendet och får er att framstå som oetiska.
Skriv i så fall också - vi har för vana att regelbundet kolla upp vilken server ni skriver ifrån!
c) Problemet löses enklast och utan bekymmer genom att ni drar in den anonyma möjligheten. Bara undertecknade inlägg, precis som på tidningarna insädarsidor.
Frågan är då självfallet - vilka röster vill man höra?
Vem ska debattera med vem? Gert? Charlotte och Agneta
diskuterar ju sedan lång tid mest med varandra med uppfriskande inlägg under senare tid från Julius. Är det det optimala?
Agneta du ber oss - jag antar att du menar mig och Julius att reflektera över våra inlägg. Det gör jag gärna. Men ibland är det man ber andra om just det bästa rådet till en själv. |
|
|
|
Agneta
Datum: 10 januari 2007 Poster: 159
|
Postat: tis maj 15, 2007 3:50 pm Rubrik: |
|
|
"du står bakom mig i mässan" var absolut inte tänkt som att avslöja om någon bor där jag bor. Inte likvärdigt det du refererar till ang Gert och Jakop som förövrigt jag inte finner som "Uppsala"? Var stod det? Det jag sa var en saying. Vi har ingen möjlighet att kolla servar och gör det inte heller men visst blir det så att man undrar vem det är man talar med. Det är väl naturlig, eller hur?
Jag har tidigare fått kritik jag vet inte hur många gånger för mitt sätt att inte vara/skriva. Inte vet jag om det är en och samma person som skriver detta och var gång har jag försökt att svara att vi får vara den vi är, här på forumet. Att det är viktigt att olika röster hörs. Inte vet jag heller om det är en och samma person som hela tiden klagar på vårt forum. På dess sätt att vara, på hur få det är som debatterar, på att han/hon minsann har finare bloggar att besöka och nu sist "mister sin trovärdighet". Ibland har personen- vem det nu är- varit ordentligt otäckt elak.
Jag har sett runt lite i andra bloggar nu. Ser Bengt Malmgrens Isidor som Katolska kyrkans hemsida länkar till. Ser en massa frikyrkliga bloggar där många anser sig stå nära den konservativa katolska kyrkan. Jag ser inte någonstans en så levande diskussion som den vi har här. Och väldigt ofta är det i andra kristna bloggar enbart män som talar.Det är väldigt många inne och tittar, förvånansvärt många, men få som skriver. Det är tråkigt det håller jag med om. Varför tror du att katoliker inte vågar skriva? Jag hoppas att du inte bara nu misskrediterar mig eller forumet utan att du som trots allt ibland skriver (och väldigt fint) kan undra varför - utifrån ett bejakande av vår existens.
Det är oftast jag och Gert och Charlotte som skriver men nu har ni båda en möjlighet att svara på ex. Irenes inlägg. Eller fortsätta diskussionen om kvinnliga präster med Charlotte. Jag kommer verkligen att reflektera över hur jag skriver...att jag skriver. Jag blev nedstämd över hur vi kristna är. Barnsligt kanske, men det blev jag.
Med handen på hjärtat...har du och Julius reflekterat över era inlägg? Hur ni/du skriver. Vilken tolerans ni/du har.
Ja, det är ett fåtal som skriver. Vi har inte gjort större reklam. Vi har inte fått reklam via katolsk press etc. Men det betyder ingenting.
Det som sker, det sker och... ske Guds vilja. Nu skrev jag personligt igen och det är tydligen min personlighet./Agneta Sofiadotter, Lund |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: tis maj 15, 2007 6:47 pm Rubrik: |
|
|
En möjlighet att vara anonym på forumet är nog en förutsättning om det skall bli en öppen debatt över huvud taget. Dels för att en del personer skulle inte våga skriva annars av rädsla för konflikter, dels för att de som skriver i så fall kanske skulle självcensurera sig till att säga det som är "politiskt korrekt" eller "kyrkligt accepterat" o.s.v. Och i så fall har vi inte längre någon fri och öppen debatt eftersom vissa sidor undertrycks.
På det här forumet är det speciellt känsligt med anonymiteten. Den är närmast en förutsättning för att det t.ex. skall kunna komma inlägg från personer som är yrkesverksamma inom kyrkan eller som är inom ordensväsendet. Dessa personer står under ett lydnadslöfte mot kyrkan och eftersom forumet inte har biskopens sanktion så kunde nog bara det faktum att någon sådan person skriver här vara kontroversiellt. Skulle de sedan framföra några åsikter som inte stämmer med kyrkans officiella linjer så är det naturligtvis ännu mera känsligt.
Charlotte skrev:
Citat: | Problemet är att katolska kvinnor känner en prästkallelse på samma sätt som kvinnor i andra samfund.
Men de är katoliker - och vill därför inte konvertera för att kunna bli präster. De känner dessutom starkt kallelsen att vara just katolska präster - så att konvertera vore ju faktiskt att fly den egentliga kallelsen.
Vad ska de alltså göra?
|
Jo men man kan inte självutnämna sig till något inom någon organisation om organisationen inte accepterar en eller det strider mot organisationens regler. Kanske vore det mera korrekt om de som känner andlig kallelse, både män och kvinnor, kommer med en mera öppen och ödmjuk attityd. Om någon kommer med attityden "jag känner att Gud kallar mig. Här är jag. Jag vill följa. Var kan jag passa in ? " i stället för att säga att man SKALL ha ett visst ämbete ? I så fall skulle vi inte få dessa uppslitande strider.
Risken finns ju annars att katolska kyrkan går in i samma strid som svenska kyrkan har lidit så ofantligt av under flera årtionden. En situation där tron nästan helt försvinner i bakgrunden därför att allt handlar om striden om vilken sida som har rätt vad det gäller prästämbetet. I SvK fall blev ju det hela extra infekterat genom politiska styrningar utifrån, men även om katolska kyrkan kanske kunde slippa den sidan så skulle resultatet kunna bli svårt nog. Som jag sa tidigare i denna tråd, jag har ibland undrat om inte det hade varit bättre för SvK att man delat sig när frågan kom upp och fått två delar än att som nu haft ett 40-årigt skyttegravskrig internt. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: tis maj 15, 2007 11:13 pm Rubrik: |
|
|
Julius,
Jag har tagit mig friheten att citera ur ditt inlägg ovan för att starta en diskussion om yttrandefrihet under rubriken demokrati.
Gert Gelotte |
|
|
|
Charlotte Site Admin
Datum: 17 december 2006 Poster: 164
|
Postat: ons maj 16, 2007 12:08 am Rubrik: |
|
|
Julius skrev: | Kanske vore det mera korrekt om de som känner andlig kallelse, både män och kvinnor, kommer med en mera öppen och ödmjuk attityd. Om någon kommer med attityden "jag känner att Gud kallar mig. Här är jag. Jag vill följa. Var kan jag passa in ? " |
Julius, alla,
Just så kommer förmodligen de allra flesta - och en del möts tyvärr av kalla handen - om de råkar vara kvinnor.
"Du kan kanske koka kaffe, eller städa toaletter, eller sköta det administrativa, eller föda massor av barn och fostra dem till goda katoliker, eller annat som lämpar sig för kvinnor...? Alla uppgifter är precis lika värdefulla..."
Eller så står de stackars prästerna där - lika handfallna som kvinnorna. Vad ska de säga - det finns ju ingen tillåten väg att visa dem in på. Männen kan åtminstone prata med rektorn för prästseminariet och, om de befinns lämpliga, erbjudas att pröva en eventuell kallelse.
Jag undrar om du som läser detta kan föreställa dig hur det är att känna en kallelse från Gud - starkt och klart - en längtan till själavård, predikan och att fira mässan - men inte ha någon möjlighet att ens få pröva denna kallelse - p.g.a. en obönhörlig formell regel i den kyrka man älskar...?
En regel som enkelt kan argumenteras emot teologiskt dessutom. Som skulle kunna ändras.
Vet du hur det är att be för kallelser till präst- och ordensliv - och samtidigt tänka: om kyrkan ändå kunde inse att här finns det faktiskt ett överflöd av kallelser - om de bara välkomnas. Fast de är kvinnor - eller män som vill gifta sig. Arbetarna finns där - de är både kallade och villiga, men de släpps inte ut till den stora skörden... De visas bort redan vid grinden....
Vet du hur det är att lyssna till påvens, biskopars och prästers vackra ord - i herdabrev om prästkallelser och vid predikningar under prästvigningar - och känna hur det brinner oerhört starkt inombords av längtan att få följa just den vägen?
Vet du hur det är att längta, dras, glödande och intensivt, i tårar - till att få fira mässan?
Vet du hur det är att inspireras till predikningar men aldrig få uttala dem inför en församling?
Vet du hur det är att ibland få förtroendet att höra informell bikt men inte få ge vidare någon formell förlåtelse - utan bara i hjärtat kunna välsigna och önska att den olycklige kunde se och våga lita till Guds oändliga kärlek? Inför den är all synd som en droppe i oceanen....
Vet du hur det är att känna en stark pastoral omsorg och vilja inbjuda alla som längtar men som nu inte får ta emot kommunionen - att ge dem den?
Vet du hur det är att vilja ge sitt liv och följa Jesus till det yttersta - bli lik honom - men inte få följa fullt ut?
Vet du hur det är att vilja föra hela världen till Gud?
Vet du hur det är att många gånger få höra: du skulle passa bra som präst - varför blir du inte det? Och tvingas förklara att katolska kyrkan inte godkänner det...än.
Jag själv vet, som du nog redan anar, väldigt väl hur allt detta är. Alltför väl.
Jag har upplevt det i över 20 år - och numera tyvärr börjat förlora hoppet om att det nånsin ska "gå över", eller gå att leda in på något annat spår, där alla de gåvor som nu ligger i träda får användas till Guds tjänst...
Följ mig, sa han vid konfirmationen, som samtidigt var min första kommunion - något inuti förvandlades då för alltid. Följ mig, sa han i Assisi några år senare, och i min hand, i en liten kyrka, lades plötsligt ett bibelord - samma som Petrus fick - "hädanefter ska du vara en människofiskare". Följ mig, in i katolska kyrkan, tycktes rösten sedan säga - och jag tvekade - för vad skulle det då bli av den prästkallelse jag kände? Men helgonen log mot mig och drog mig, så jag gjorde så, och där var jag sedan hemma - och där vill jag stanna för alltid, för att hela kyrkosplittringens sår - för att bygga broar mellan oliktänkande. Följ mig, hörde jag många gånger under teologistudierna. Följ mig, upprepade han vid Gennesarets strand en tidig morgon när jag satt ensam vid vattnet - och åter påmindes om orden till Petrus. Följ mig, viskade han så milt och kärleksfullt att jag trodde att det nog var i ett kloster eller i en kommunitet jag borde vara - men jag leddes tydligt ut i världen - där var just min plats - mitt bland alla människor, mitt i den andliga öknen - dit jag vill komma med liv - liv i överflöd. Följ mig, säger han - och visar på en kyrka som behöver förnyas: "bygg upp mitt hus...." Följ mig - säger han om och om igen och påminner mig samtidigt hela tiden om den djupa längtan han väckte redan vid konfirmationen - att vara präst och få förmedla sakramenten.
Vad ska jag svara honom? Hur ska jag följa? Är jag kallad till präst? Det lär jag väl aldrig få veta - eftersom kyrkan inte ens vill låta mig pröva det - för att jag är kvinna. Jag ber honom förtvivlat sända någon annan - för vad kan jag göra - det är ju omöjligt det hela - ser han inte det? Varför fortsätter han kalla någon till något "omöjligt"? Det går ju mot allt förnuft. Ändå tycker jag mig - mitt i allt - mötas av ett varmt leende. Det ser visserligen alldeles omöjligt ut för mig - men det är ju bara ur mitt mänskliga perspektiv. För Gud är inget omöjligt...
Jag har faktiskt många gånger önskat att jag vore man - bara av denna enda anledning - för att få pröva om det är min kallelse - i all ödmjukhet. Inte för att jag känner mig värdig - men för att det är som att Gud drar mig - så kraftfullt att det är svårt att stå emot. Annars är jag (bäst att tillägga det) mycket nöjd med att vara kvinna - men just detta "kallelselidande" har varit så smärtsamt under så lång tid att jag inte skulle önska ens min värsta fiende att behöva gå igenom något sådant.
Nu blev jag också väldigt personlig - men jag är inte rädd - jag har inget att dölja. Jag älskar kyrkan - och jag vill följa Gud - och jag frågar alltså kyrkan - än en gång, denna gång inte bara i ett andligt samtal i enrum, utan öppet inför hela världen: hur? Kan någon hjälpa mig att finna en väg där Gud förhärligas också genom mitt liv - och där jag kan följa helt och fullt och tjäna Gud och människor på det sätt Gud vill, där all denna längtan som Gud har lagt ner i mig får blomma ut - så vore ingen gladare än jag...
Jag skriver detta i sorg och förtvivlan, med också med hopp inför framtiden - då jag önskar att andra kvinnor i samma situation (och män som nekas p.g.a. celibatstvånget), istället ska få uppleva lyckan att mötas av en öppen dörr där det nu är så hermetiskt stängt. Där deras kallelse ska få bekräftas och välkomnas och uppmuntras - för kyrkans skull - och hela världens.
Detta känner jag att jag måste verka för - för att inte svika Gud. Det är det allra minsta jag kan göra (även om det inte är nog), när jag nu har hamnat i den här situationen - som jag inte själv har valt utan letts in i - steg för steg.
Jag skriver också allt detta ifall det kanske kan öppna någon endas ögon - någon som läser debatten om kvinnliga präster och inte förstår riktigt hur det egentligen är - inifrån - som kanske läser argumenten torrt och teoretiskt, analytiskt, och bemöter dem på ett abstrakt sätt, eller som rentav kanske skrattar åt det, som hånar det....
Men här skriver en människa - en kvinna - av kött och blod - och ande - ett Guds barn - ett av dina minsta syskon i kyrkan. Och att Gud vill något också med denna plågsamma kallelse är nog uppenbart även för en döv-stum-blind...? Men hur?
Charlotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: ons maj 16, 2007 5:53 pm Rubrik: |
|
|
Charlotte skrev: Citat: | "Du kan kanske koka kaffe, eller städa toaletter, eller sköta det administrativa, eller föda massor av barn och fostra dem till goda katoliker, eller annat som lämpar sig för kvinnor...? Alla uppgifter är precis lika värdefulla..." |
Jag hoppas och tror att en biskop eller präst som träffar en person som känner kallelse har bättre svar än så att ge den sökande, vare sig det är en man eller en kvinna. Att koka kaffe eller städa toaletter är liksom inte de enda alternativet till att bli präst om man vill tjäna Gud inom kyrkan. Det finns mängder med uppgifter och en stor del av det som du fortsättningsvis skriver om är möjligt eller borde kunna vara möjligt även utan att man är prästvigd.
Citat: | Vet du hur det är att ibland få förtroendet att höra informell bikt men inte få ge vidare någon formell förlåtelse - utan bara i hjärtat kunna välsigna och önska att den olycklige kunde se och våga lita till Guds oändliga kärlek? Inför den är all synd som en droppe i oceanen |
Själavård kan bedrivas även av icke präster och jag tror att det i många sammanhang kan kännas lättare för en person med själanöd att samtala med en person som mera känns som en medbroder/syster än med en präst. Att då en person som inte är präst inte kan utdela formell förlåtelse ser i vart fall inte jag som avgörande. Förlåtelsen som sådan kommer ju från Gud, inte från prästen.
Citat: | Vet du hur det är att inspireras till predikningar men aldrig få uttala dem inför en församling? |
Möjligheten för ordensfolk eller aktiva lekmän att få predika är inte helt stängd. Det är upp till stiftets biskop om han vill ge sin tillåtelse. Självfallet måste han då ta ställning till om det som personen i fråga avser att framföra är i enlighet med kyrkans lära, men detta att de måste hålla sig inom lärans ramar gäller ju även för prästers predikningar.
Citat: | Vet du hur det är att känna en stark pastoral omsorg och vilja inbjuda alla som längtar men som nu inte får ta emot kommunionen - att ge dem den? |
På denna punkt så hjälper det ju inte om du ÄR präst. Det finns grupper av mässdeltagare som enligt kyrkans regler ej får lova att ta emot kommunion. Dessa regler,vilka grupper som skall ingå i detta och om reglerna bör ses över är en separat diskussion men är inte direkt beroende av huruvida du är präst eller inte.
Citat: | Vet du hur det är att längta, dras, glödande och intensivt, i tårar - till att få fira mässan? |
Ja i detta fall gäller ju prästvigning som krav för att kunna fira mässa men en förändring så att t.ex. ordensbröder/systrar skulle kunna få göra detta när en präst ej finns närvarande vore väl ingen omöjlighet. Givetvis måste i så fall denna person ha biskopens godkännande. Hela regelverket om sakramenten handlar ju om regler för att förhindra missbruk och att skydda sakramentens värdighet. Ta en jämförelse med medicinen: om jag läser massvis med medicinska ämnen och på egen hand skaffar mig kunskap om hur kroppen fungerar och hur sjukdomar känns igen och botas så skulle jag säkert kunna bota ett antal människor. Skulle jag få göra det ? Nej självklart inte, lagreglerna kräver att jag avlagt läkarexamen och fått legitimation. Detta är givetvis nödvändigt för om man skulle lita helt till den behandlandes eget omdöme så skulle det bli livsfarligt i det att det säkerligen skulle finnas de som TROR sig kunna tillräckligt utan att göra det och då skulle patienternas säkerhet övertygas. På samma sätt inom kyrkan, det finns säkert massvis med djupt troende kristna som skulle klara av att fira mässa i största vördnad och helt utan risk för missbruk. Men någon måste stå för kontrollen och ha ett regelverk, i det här fallet kyrkan, jämfört med socialstyrelsen inom medicinen. Men för den sakens skull är det ju inte prästens sakrament utan Guds, prästen och kyrkan står bara som garanter mot missbruk (ja helt 100 % garanti finns ju aldrig, präster är ju också människor som kan fela och på samma sätt inom medicinen där det ju finns läkare som grovt felbehandlar patienter).
Jag tror att en del av intensiteten i den här präststriden beror på att man överdramatiserar skillnaden mellan präster och lekmän. Präster är inga halvgudar. Och alternativet till att vara präst behöver inte alls vara att koka kaffe eller att städa toaletter. |
|
|
|
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|