website metrics Katolsk Vision :: Läser ämne - Kvinnliga präster
Läs meddelanden Läs meddelanden
Medlemslista Medlemslista Vanliga frågor Vanliga frågor
Användargrupper Användargrupper Profil Profil
Sök Sök Logga in Logga in Bli medlem Bli medlem
  Forumindex




Katolsk vision är ett forum för fri debatt mellan katoliker, andra kristna och allmänheten i övrigt. Alla deltagare i debatten i detta forum svarar själva för sina åsikter. Välkommen att delta i diskussionerna! **** Catholic Vision is a forum for free debate between catholics, other christians and the public in general. All participants in this debate forum are responsible only for their own views. Welcome to participate in the discussions! **** Here is also the address to our web site where you'll find more info: http://www.geocities.com/katolskvision/
Kvinnliga präster
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 23, 24, 25  Nästa
 
Skapa nytt ämne Svara på ämnet  Forumindex » Ämbetsfrågan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Agneta



Datum: 10 januari 2007
Poster: 159

InläggPostat: fre maj 11, 2007 4:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Julius,

Jag tyckte det var mycket givande att läsa när du redogjorde för din syn på vad Du ansåg var viktigt att förändra eller reformera inom kyrkan.
Att nu få ta del av vad du innerst inne tycker om frågan om kvinnliga präster oavsett vad Vatikanen säger vore lika givande. Du har ju här på vårt forum blivit en konstruktiv och vänlig vän/meningsmotståndare och vi har alla som talar mkt här börjat känna varandra i cyber space (istället för genom tungomål) vilket tycker jag andas en respekt för varandras olika syn. Och respekt för en demokratisk konstruktiv kyrklig/kristen dialog. Men jag vill gärna komma förbi det kyrkopolitiska/historiska och lite mer som du Gert av vad jag uppfattat vill komma åt... "why not- tänkandet". Huruvida en kyrka med kvinnliga präster startar med ett fåtal som föder flertal eller inte - om vi lämnar kyrkosplittring därhän ett tag - är nog sekundärt när man betänker att Gud nog vet vad som ska göras och vi får lita på Gud.

Vi kan ju börja med vad vi själva innerst inne tänker.

Tror du att kvinnor kan vara präster?
Tror du att Kristus skulle haft något emot att kvinnor blev präster?

Agneta
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida  
Julius
Gäst





InläggPostat: fre maj 11, 2007 10:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Gert, visst kan det vara nyanser i budskapet från en församling till en annan. Men inte får du höra något som går stick i stäv med kyrkans officiella linje vare sig du går domkyrkan eller Eugenia som är de två exempel du nämner. Att man då inte skulle ha klart för sig vilka som erkänns som präster och biskopar fungerar inte i längden. Präster och biskopar har en så central roll i kyrkan att det blev som att driva ett sjukhus där det råder delade meningar om vilka som skall anses vara läkare eller inte. Visst kan prästernas roll göras mindre central, men att inte ens veta vem som är präst blir något helt annat.

Min gissning, men det kan bara bli en gissning, om vad som Rom kommer att göra är att man för att göra det lite "mildare"- att man inte officiellt exkommunicerar de som följer den vägen utan i stället kommer att säga att de kvinnor som har låtit sig prästvigas utan sanktion i stället anses ha exkommunicerat sig själva. Då uppnår vatikanen samma resultat utan att verkligen behöva hålla i yxan. Och i viss mån har ju de redan hamnat i den sitsen, de som självutnämnt sig till präster kan ju omöjligen söka (och få) en prästtjänst i något stift eller någon församling som står under den officiella kyrkans kontroll.

Agneta, vad det gäller min egen inställning till kvinnor som präster så är den något delad och tveksam. Jag kan inte se något uttryckligt förbud mot det i bibeln eller liknande. Men samtidigt så accepterar jag inte jämställdhetsargument som argument för kvinnliga präster. Gud har skapat människor till män och kvinnor, med lika värde men inte nödvändigtvis med precis samma uppgifter i tillvaron. Jag kan inte se något konstigt i att det finns olikheter som är givna i skapelsen av Gud. Om Gud hade haft en annan inställning hade han ju kunnat skapa människan så att det endast fanns ett kön eller att vi likt räkorna alla fick en tid ha ett kön och en tid ett annat. Men Gud skapade dem till man och till kvinna som det uttryckligen står i bibeln och då hade han säkert skäl för detta.

Om jag tror att Kristus skulle ha något emot om kvinnor blev präster ? Ja kanske, om han haft andra uppgifter som han tänkt ge dem. En reaktion som "nej men så var det inte tänkt, jag hade en mycket bättre plan / användning för dig" vore väl inte helt otänkbar. Är de kvinnor som så absolut vill bli präster kanske drabbade av en slags villfarelse att det skulle vara så mycket finare eller mera högtstående att vara just präst jämfört med att utföra någon annan syssla för vår herre ? De dagar då prästerna sågs som någon slags halvgudar är väl för länge sedan förbi.

Jag kommer att tänka på en intervju med Hagge Geigert som jag såg på TV. Han fick frågan om han var för eller emot kvinnliga präster. Reportern verkade förvänta sig ett klart för och verkade märkbart förvånad när svaret blev blev "jag är emot". Men ögonblicket efteråt kom tillägget: "men jag är också emot manliga präster !" Utläggningen blev sedan ungefär att vi alla är präster på något sätt. Och ett sådant synsätt ger ju en helt ny infallsvinkel. Ser man präster i den bemärkelsen så kan man ju hamna helt annorlunda än när man definerar präst så som kyrkan gör idag.
Till överst på sidan  
Agneta



Datum: 10 januari 2007
Poster: 159

InläggPostat: lör maj 12, 2007 5:50 am    Rubrik: Svara med citat

Julius

Min första utbildning var teol.kand i syfte att bli präst och detta i sv kyrkan. Jag fick en vik. skolprästtjänst (så kallades det) av biskop Ström som tyckte att jag som pastorsass. och ännu ej prästvigd skulle reformera skolverksamheten i Bromma kontrakt i Stockholm. På den tiden var kvinnoprästmotståndet kompakt, Jag var socialist och brinnande kristen (även fruktansvärt naiv) och skapade stora debatter på skolorna om kristen etik och svensk socialvårdspolitik.. Jag föll som en fura... inte av det underbara skolarbetet utan av just personalpolitiken inom kyrkan och jag minns hur manliga präster prejade ner mig en gång när jag kom gående mot kyrkan ( 23 år gammal var jag)och sa att de bad till Gud att jag inte skulle bli präst. Jag insåg att jag var för känslig för kyrkan att min tro var en annan ( min kallelse en illusion?). Jag valde trots stöd av biskop att inte bli prästvigd. Min syn då på präster var dyster. Och är än i dag.

Min erfarenhet av präster inom katolska kyrkan är inte bättre. Jag har haft lika dystra erfarenheter och mött präster som av överordnade borde ha blivit ordinerade vanlig hederlig terapi. En del av dem är helt olämpliga att själavårda kvinnor och här har vi ett stort problem för kvinnor (se 50% av kyrka: en halv miljard i världen).
Att de fortfarande inte är halvgudar tycker jag är fel... jag vet inte hur många ggr jag har hört kvinnor och män uttala sig om en präst som vore prästen en halvgud på ett sätt som för tankarna till sektledare och det är en mycket farlig väg att slå in på. Prästen själv måste ha mogenhet för att klara av att inte bli arrogant och i det då göra mer illa än gott.

Jag tror inte problemet ligger i vilket kön som är präst utan jag tror å det bestämdaste precis som du faktiskt säger att vi är alla präster och varandras tjänare. Vi måste känna ansvar för prästen i sitt tjänande ämbete genom att inte vagga in honom (det är i vår kyrka det mest är ett problem: alltså "han")
i en falsk föreställningsvärld. Därför är det nödvändigt att påpeka för folk att en präst är inget förmer än den ringaste av ringa, den mest obildade av obildade och inte mer än en kvinna som genomgått ex. abort.

På så vis ta vi ansvar över Kristi kropp och vår gemenskap.

På dessa grunder finner jag KV har en verkligt viktig funktion ex. huvudtanken "Vi är kyrkan". Att föra debatt om prästers maktmedel och här tror jag att kvinnliga präster SPECIELLT inom vår kyrka kan göra gott.
Vi kommer aldrig kunna verifiera vad Kristus kan tyckas tänka (det låter inte klokt...och ologiskt nog ställde jag frågan till dig ..men...men) om det idag men jag tror att världen behöver en pulserande, jämlik och ständigt omtänksam Kristi kropp till kyrka./A
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: lör maj 12, 2007 7:43 am    Rubrik: Svara med citat

Julius skrev:
Gert, visst kan det vara nyanser i budskapet från en församling till en annan. Men inte får du höra något som går stick i stäv med kyrkans officiella linje vare sig du går domkyrkan eller Eugenia som är de två exempel du nämner. Att man då inte skulle ha klart för sig vilka som erkänns som präster och biskopar fungerar inte i längden.
Min gissning, men det kan bara bli en gissning, om vad som Rom kommer att göra är att man för att göra det lite "mildare"- att man inte officiellt exkommunicerar de som följer den vägen utan i stället kommer att säga att de kvinnor som har låtit sig prästvigas utan sanktion i stället anses ha exkommunicerat sig själva. Då uppnår vatikanen samma resultat utan att verkligen behöva hålla i yxan. Och i viss mån har ju de redan hamnat i den sitsen, de som självutnämnt sig till präster kan ju omöjligen söka (och få) en prästtjänst i något stift eller någon församling som står under den officiella kyrkans kontroll.


Julius,

Vad som är nyanser och vad som är mer än så är ju en bedömningsfråga. Hur stor skillnaden är mellan olika församlingar beror på vem du frågar, när du frågar, i vilket sammanhang du frågar, om den du frågar litar på dig, om Chatham house rules gäller eller ej.

Att det inte i längden fungerar med oklarhet kring vilka som är präster och biskopar håller jag med dig om. Men en viss oklarhet i brytningstider är inget nytt fenomen. Under missionstiden i Sverige hade vi konkurrerande stiftsbiskopar och missionsbiskopar utan stift.

Vi får väl se vad Rom tar sig för. Jag tror man aktar sig för maktmedel som bara skulle göra ont värre. Bättre att vänta och se. Om detta är av Gud ...

Att kvinliga präster och biskopar inte kan söka tjänster kommer inte att avgöra någonting. De andliga behoven är mycket större utanför kyrkoorganisationen än inne i den. Vi kommer att få se andra typer av församlingar och annorlunda präster med annorlunda uppdrag.

Gert
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Julius
Gäst





InläggPostat: lör maj 12, 2007 7:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Gert, jo visst fanns det missionsbiskopar och stiftsbiskopar sida bid sida men jag tycker inte det liknar den situation som detta gäller. Där var ju båda sidorna fullt sanktionerade av kyrkan och det fanns ju ingen anledning att ens diskutera att någondera sidan inte skulle betraktas som biskopar fullt ut av kyrkan. Den här nya situationen innebär ju något helt annat.

Agneta, tråkigt att höra om de negativa erfarenheter som du har haft men visst förekommer det präster som är klart olämpliga för sin tjänst, precis som det finns olämpliga poliser, olämpliga läkare o.s.v. för att nämna ett par andra yrkeskategorier där det bör ställas höga krav på personlig lämplighet. Men det trista är väl att det är närmast omöjligt för en biskop att på något säkert sätt avgöra om en viss prästkandidat är lämplig eller inte. Visst kan han diskutera åsiktsfrågor och liknande med honom och på så sätt se att han inte står för en lära som strider mot vad kyrkan lär ut. Men det säger ju ingenting om den personliga lämpligheten. Det man väl kunde önska där är väl att biskoparna vore lite mer lyhörda när det kommer fram att det finns någon som inte är lämplig som präst och då försöka vidta åtgärder i tid. Tyvärr har det ju varit så att sådana präster bara förflyttas till en annan församling. Pedofilprästskandalerna i USA är ju ett lysande exempel på hur det kan gå när det går riktigt galet.

Åsikten om präster som halvgudar finns väl kvar bland enstaka kyrkomedlemmar men jag tror att det är rätt stor skillnad om man jämför läget nu med det för några årtionden sedan. Men visst finns det grupper inom kyrkan som hävdar att man aldrig får kritisera en präst även om han har helt fel - de hävdar att man i så fall kritiserar Kristus. Den åsikten är livsfarlig - när präster t.o.m. begår direkt brottsliga gärningar i en del fall så kan det inte vara annat än en ren skyldighet att ingripa och att kritisera om man får kännedom om missförhållanden.

Tanken på en helt annan grundstruktur inom kyrkan med mera av att var och en följer sin lokala väg kan på ett sätt verka tilltalande men innehåller betydande risker. Man kan ju t.ex. se på pingströrelsen, som ju har en väldigt fri struktur, varje församling fattar sina egna beslut och ingen överordnad organisation kan tvinga den lokala församlingen till något. Men exemplet Knutby visar ju tydligt att en sådan struktur har klara inneboende risker. En karismatisk lokal ledare som är ute på helt galna spår kan då få hela församlingen att hamna hur galet som helst.
Till överst på sidan  
Agneta



Datum: 10 januari 2007
Poster: 159

InläggPostat: lör maj 12, 2007 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Julius

Tack för inkännandet. Nu har det gått många år och livet blev roligare.
Instämmer i övrigt med vad du säger./Agneta
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: lör maj 12, 2007 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Julius skrev:
Gert, jo visst fanns det missionsbiskopar och stiftsbiskopar sida bid sida men jag tycker inte det liknar den situation som detta gäller. Där var ju båda sidorna fullt sanktionerade av kyrkan och det fanns ju ingen anledning att ens diskutera att någondera sidan inte skulle betraktas som biskopar fullt ut av kyrkan. Den här nya situationen innebär ju något helt annat.

Tanken på en helt annan grundstruktur inom kyrkan med mera av att var och en följer sin lokala väg kan på ett sätt verka tilltalande men innehåller betydande risker. Man kan ju t.ex. se på pingströrelsen, som ju har en väldigt fri struktur, varje församling fattar sina egna beslut och ingen överordnad organisation kan tvinga den lokala församlingen till något. Men exemplet Knutby visar ju tydligt att en sådan struktur har klara inneboende risker. En karismatisk lokal ledare som är ute på helt galna spår kan då få hela församlingen att hamna hur galet som helst.


Julius,

Naturligtvis är situationen annorlunda nu. Jag ville bara exemplifiera att allt inte alltid har varit sådär välordnat.

Knutby är ett synnerligen extremt exempel på missförhållanden i en församling. Så extremt att jag inte tycker man kan använda det som argument för eller emot någonting. Det finns risker med allting och utgår man från att ingenting är möjligt så är risken stor att ingenting är möjligt.

Jag tror väldigt mycket är möjligt och ännu mer värt att pröva. Så mycket att förlora har vi knappast. Men då måste man våga tänka att något kanske är möjligt även om det inte prövats förut.

Gert Gelotte
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Julius
Gäst





InläggPostat: sön maj 13, 2007 10:09 am    Rubrik: Svara med citat

Gert, visst är Knutby ett extremt exempel, fast kanske inte så ytterligt extremt som man kunde tro. I Sverige har ju aldrig funnits något liknande vad jag vet men tittar man utomlands finns det ganska många exempel med liknande händelseutvecklingar där en stark karismatisk ledare lyckats få med sig hela församlingar och hela kyrkor i de mest extrema sammanhang. Vissa ledare kan vara ytterst manipulativa och lyckas övertala folk till sådant som man annars tycker att ingen borde gå på. Jim Jones och folkets tempel, de som begick kollektivsjälvmord med nästan 1000 döda som resultat är ju t.ex. ännu mer extremt än vad Knutby var.

Jag tror att det är en fördel och troligen rent av en nödvändighet att det finns en överordnad kontrollstruktur som kan stoppa lokala galningar. I dagens katolska kyrka finns missförhållanden som i alla andra organisationer, men strukturen är ändå en garant för att få stopp på de mest extrema formerna. Om t.ex. en lokal kyrkoherde någonstans skulle utnämna sig själv nästan till Gud och komma med för kyrkan helt främmande läror så skulle väl förhoppningsvis resp. stifts biskop eller kyrkan centrala ledning komma att agera för att få stopp på det.
Till överst på sidan  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: sön maj 13, 2007 11:05 am    Rubrik: Svara med citat

Julius,

Jag tror vi håller på att hamna helt snett i vårt samtal. Att kyrkan behöver struktur och något slags hierarki bestrider jag inte alls. Sådant är nödvändigt i alla organisationer om de skall fungera.

Men det behöver ju inte betyda att allt måste förbli vid det gamla och att ingenting kan förändras med omvärlden. Kyrkan skall ju inte vara ett getto.

Gert
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Charlotte
Site Admin


Datum: 17 december 2006
Poster: 164

InläggPostat: sön maj 13, 2007 4:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Denna artikel innehåller en hel del tänkvärt - men finns bara att läsa gratis på nätet ett par dar till - så skynda er!

http://www.thesudburystar.com/webapp/sitepages/search/results.asp?contentID=524889

Här ett kort utdrag:

"These women have sought change within the church, but they got nowhere. They feel excluded in an institution that is dear to them, and they are fighting for inclusion. Their chosen path should not to be mocked or derided - it should be seen as an opportunity.

The Catholic Church has had 2,000 years to shape its doctrines, surely this challenge is no threat. Instead, it should be the catalyst for debate.

Change is inevitable, even in rigid institutions like the Catholic Church. But it comes about because people take bold steps and challenge authority and well-established beliefs.

Bouclin and the others are prepared to face the consequences of their actions, which is exclusion from the church. Their methods can be challenged, but their spirituality and love for their faith should not be questioned.
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: sön maj 13, 2007 4:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Charlotte, Julius,

Jag tycker artikeln är mycket intressant och visar vad som håller på att hända.

Inför diskriminering kan man argumentera för en förändring, men också vägra delta i diskrimineringen.
Vägrar tillräckligt många att delta blir det till sist omöjligt att forsätta diskriminera.

Kvinnorna startar ingen ny kyrka, upprättar ingen konkurerande hierarki. Den officiella kyrkan gör "minsta möjliga" det vill säga ingenting alls eller, som den citerade biskopen, nöjer sig med att konstatera att kvinnorna "ställt sig utanför kyrkan".

Men om ingen bryr sig? Hamnar vi inte då till sist i en situation där de kvinnliga katolska prästerna finns och är oumbärliga?

Vad skall den officiella kyrkan göra då? Fortsätta att lägga ner församlingar i brist på celibatära män?
Är det verkligen tillgången på celibatära män som skall avgöra kyrkans liv? Vad är i så fall huvudsak respektive bisak?

Gert Gelotte
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Julius
Gäst





InläggPostat: sön maj 13, 2007 9:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Gert skrev:
Citat:
Men om ingen bryr sig? Hamnar vi inte då till sist i en situation där de kvinnliga katolska prästerna finns och är oumbärliga?


Detta är en situation som kyrkan nog aldrig kan komma i eftersom kvinnorna i fråga redan ligger utanför organisationen och därmed per definition inte kan vara oumbärliga för denna organisation. De besätter inga tjänster som kyrkan inte klarat av att rekrytera till och de räddar inga församlingar från nedläggning p.g.a. prästbrist heller.

Att de inte skulle skapa en egen hierarki stämmer väl heller inte när det finns de av dem som anser sig vara biskopar, en chefsposition inom kyrkan. Jämför med det privata näringslivet: antag att vi i en fabrik har en grupp anställda som anser sig ha lysande ideer för företaget men som inte får något gehör för dem hos den högsta ledningen och som inte får några befodringar så att de själva kan börja leda saker. Efter en tid utser de sig själva till mellannivåchefsposter utan någon sanktion från ledningen och börjar utföra arbetsuppgifter knutna till denna chefsroll, rekryterar anställda o.s.v. Vad kan hända då ? Ja det finns två möjligheter: 1. antingen så tycker ledningen att de ideer som de för fram är bra för företaget och befäster officiellt deras ställning och arbetar vidare enligt deras ideer eller 2. så avskedas de och om de vägrar att ge sig av får företagets vakter order att kasta ut dem. Jag tror att situationen för kyrkans ledning blir precis så att de har de två alternativen; antingen så ändrar man i kyrkans doktrin och tillåter kvinnliga präster och biskopar och erkänner dem officiellt eller så exkommuniceras de till slut och det blir då upp till dem själva om de vill bilda en ny kyrka eller söa sig till andra existerande samfund. Men en organisation där självutnämnda chefer ingår i hierarkin blir snabbt omöjlig. Det blir då ingen hierarki utan i stället anarki.

Uttrycket att de "ställt sig utanför kyrkan" som den citerade biskopet använde är väl i praktiken samma sak som att de anses ha exkommunicerat sig själva. Att vara exkommunicerad innebär ju precis att man står utanför kyrkan.

En tredje väg som en del har fört fram går ju i princip ut på att avskaffa hierarkin som sådan. I så fall får vi till slut inte en katolsk kyrka utan kanske en miljon "katolska celler" som var och en bedriver sitt arbete, utarbetar sina tolkningar och som inte ansvarar inför någon annan än sig själva och Gud. Denna typ av "decentraliserad kyrka" skulle nog kunna fungera, men det finns klara risker, därav att jag tog upp Knutby-fallet. Vissa sådana celler skulle kunna hamna så totalt snett både trosmässigt och rent praktiskt att de knappast skulle kunna kallas kristna.

Citat:
Är det verkligen tillgången på celibatära män som skall avgöra kyrkans liv?


Min gissning är att om kyrkan kommer i den valsituationen så ger man mycket hellre upp celibatkravet, för vilket det egentligen inte finns någon biblisk grund och som inte ens fanns i katolska kyrkan från början, än att man börjar prästviga kvinnor. Men det är bara min gissning.
Till överst på sidan  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: sön maj 13, 2007 10:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Julius,

Du tycks hela tiden se kyrkan ur ett organisationsperspektiv. Och då passar de kvinnliga prästerna inte in. Men det finns ju redan idag, och har nog alltid funnits, de facto-församlingar utanför den ordinarie organisationen.
Jag tänker mig att om bemanningskrisen i den ordinarie organisationen fortsätter och tilltar, så blir olika sorters de facto-församlingar allt viktigare. Finns inga ordinarie präster så kan man ju inte bara lägga ner kyrkan av omsorg om traditioner och dåliga vanor.

Men viktigast för de kvinnliga prästerna är nog samhällsförändringarna utanför kyrkan. Där är jämställdhet mellan könen en självklarhet. Hur länge tror du katolska kvinnor accepterar att leva i två världar? En där de är accepterade på lika villkor med männen och en annan där de på grund av sitt kön alltid är underordnade män?

Gert
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Julius
Gäst





InläggPostat: sön maj 13, 2007 10:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Gert, jo men om vi skulle få de facto församlingar som ett dominerande inslag så har vi just det scenario som jag nämnde - en "cellindelad" lokal kyrka, där den hierarkiska strukturen antingen har fallit bort eller har förlorat sin betydelse.

Citat:
Men viktigast för de kvinnliga prästerna är nog samhällsförändringarna utanför kyrkan. Där är jämställdhet mellan könen en självklarhet. Hur länge tror du katolska kvinnor accepterar att leva i två världar? En där de är accepterade på lika villkor med männen och en annan där de på grund av sitt kön alltid är underordnade män?


I världen utanför kyrkan är massvis av saker självklara idag utan att de för den sakens skull är förenliga med kristen tro. Fri abort är bara ett exempel. Fri sexualitet skulle kunna vara ett annat. Att inte vilja underordna sig något eller någon, inte ens Gud. Att överhuvud taget tro på något som man inte kan se eller ta på. O.s.v. , listan kan göras lång. Och det stämmer säkert som du säger att allt färre kommer att acceptera detta eftersom de hellre följer samhället som lär att gör som du vill, lev som du vill, lev nu och ge järnet.. Detta är ju precis vad bibeln har förutspått. Allt fler kommer att falla bort från Guds väg och endast en liten trogen spillra blir kvar. Förloppet har beskrivits redan för 2000 år sedan.
Till överst på sidan  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: mån maj 14, 2007 7:05 am    Rubrik: Svara med citat

Julius,

Om du varje gång jag försöker föra ett rimlighets- och måttfullhetsresonemang svarar med att driva vad jag skriver till en extrem ytterlighetsståndpunkt, så hamnar vi osvikligt där vi är nu. Det vill säga på var sin sida av månen. Kan vi inte nöja oss med att diskutera varandras faktiska ståndpunkter?

Gert
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne Svara på ämnet  Forumindex » Ämbetsfrågan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, ... 23, 24, 25  Nästa
Sida 2 av 25

 
Snabb svar:
Användarnamn:


Citera sista inlägg
 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet



Powered by phpBB v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005 ¦
Theme: PussycatBlue ¦
RSS 0.92 RSS-Feed | Sid Karta | Skapa forum | Support | Forumkatalogen | Forumportalen.se