website metrics Katolsk Vision :: Läser ämne - Hur tänker katoliker?
Läs meddelanden Läs meddelanden
Medlemslista Medlemslista Vanliga frågor Vanliga frågor
Användargrupper Användargrupper Profil Profil
Sök Sök Logga in Logga in Bli medlem Bli medlem
  Forumindex




Katolsk vision är ett forum för fri debatt mellan katoliker, andra kristna och allmänheten i övrigt. Alla deltagare i debatten i detta forum svarar själva för sina åsikter. Välkommen att delta i diskussionerna! **** Catholic Vision is a forum for free debate between catholics, other christians and the public in general. All participants in this debate forum are responsible only for their own views. Welcome to participate in the discussions! **** Here is also the address to our web site where you'll find more info: http://www.geocities.com/katolskvision/
Hur tänker katoliker?

 
Skapa nytt ämne Svara på ämnet  Forumindex » Övrigt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: mån maj 14, 2007 5:56 pm    Rubrik: Hur tänker katoliker? Svara med citat

"Förstå hur katoliker tänker", skrev Per Beskow i Svenska Dagbladet den 7 maj. Men det finns drygt en miljard katoliker. Tänker alla som Beskow? Irène Nordgren funderar över detta i en replik som publicerades i SvD den 14 maj. Fortsätt gärna debatten här på Katolsk Visions forum. Men först en länk till Per Beskows artikel:

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_15371638.asp

Och så här skriver Irène Nordgren:

Katoliker tänker inte likadant
Som svensk reformsträvande katolik reagerar jag på onyanser i Per Beskows
replik "Förstå hur katoliker tänker" på Brännpunkt 7/5 riktad till Ulf Ekman
22/4 och Per-Inge Planevik 24/4. Beskow är mån om att korrigera bådas
"perspektivfel" genom att vidga det katolska perspektivet från svensk till
internationell horisont. "Internationellt sett är katolska kyrkan
kristenhetens mittfåra." Ja, men varför inte då också ge en mer nyanserad
bild genom att nämna att inom denna "mittfåra" finns många inomkyrkliga
reformsträvande organisationer typ Wir sind Kirche, som illustrerar att det
tänks olika i "heta moralfrågor".
Till exempel delas inte Vatikanens syn på preventivmedel av majoriteten
katoliker i västvärlden. Den officiella hållningen har sin huvudsakliga
lyssnarskara i tredje världen. Vatikanens rent ut sagt oförnuftiga
preventivmedelsförbud, där "den katolska etiken² varken härleds ur det
"mänskliga förnuftet eller bibeln" blir därför "gefundenes Fressen" för
sekulära grupper som med rätta tar varje tillfälle i akt att påpeka dess
ödesdigra konsekvenser i aids- och abortfrågor.
Det går inte längre att tala om "katolsk värdegemenskap" rent generellt som
Beskow gör vare sig det gäller "heta moralfrågor" eller Jesusdebatten.
"Katolsk bibelsyn är något annat än bokstavstro" skriver han. Jesusdebatten
initierades just ur katolsk och frikyrklig bokstavstro och spädde därmed på
den uppfattning som Beskow nu argumenterar mot.
Irène Nordgren
Täby
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: mån maj 14, 2007 6:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Vänner,

Per Beskow brukar vara extremt noga med fakta. Därför förvånar det när han skönmålar: Så här skriver han i SvD:

"Ur svensk synpunkt kan katolsk etik tyckas ”värdekonservativ”. Riktigare är att den bygger på ett antal grundläggande förnuftsprinciper, bland annat om det mänskliga livets okränkbarhet.
Därför vänder sig kyrkan med kraft mot dödsstraff och omänsklig behandling, men också mot sådant som exempelvis aborter och eutanasi. Ingenting tyder på att kyrkan kommer att tänka annorlunda om dessa frågor i framtiden."

Att beskriva katolska kyrkans moraluppfattning som byggd på orubbliga förnuftsprinciper och därför oföränderlig är populärt bland värdekonservativa katoliker.
Men katolska kyrkans nej till dödsstraff är faktiskt bara några få år gammalt.
I den första upplagan av nu gällande världskatekes uteslöts inte dödsstraff. Detta väckte så kraftiga protester att Johannes Paulus II ändrade texten till ett i det närmaste kategoriskt avståndstagande.
Så visst ändrar kyrkan uppfattning även i centrala moralfrågor byggda på "grundläggande förnuftsprinciper".

Gert Gelotte
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Gert



Datum: 19 december 2006
Poster: 447
Ort: Lerum, Sverige

InläggPostat: mån maj 14, 2007 10:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Irène Nordgren skriver:

Apropå dödsstraff och katolska kyrkan var jag i helgen på Johannesgården och lyssnade till Werner Jeanronds helt lysande seminarium "Behöver vi en ny kärleksteologi?" Fick lära mig hur synen på dödsstraff hör ihop med synen på kroppen. Werner berättade om protokoll från Jeanne d'Arcs bålbränning. Dödsdomen sågs som en kärlekshandling. "Hennes triumf över kroppen" Dödsstraff sågs som själens befrielse från kroppen. Därför anser Werner det bla så viktigt att hjälpa till att upprätta kroppens betydelse inom katolsk teologi. Hans bok om kärleksteologi är på gång. Inom 1 år ?
Per Beskow får det att låta som om kyrkans syn på livets okränkbarhet är lika gammal som kyrkan själv, trots att han vet vad inkvisitionen ställde till med. "Den rätta trons okränkbarhet" är vad det handlat om och fortfarande handlar om i stora delar av den katolska kyrkan. Idag avrättar inte katolska kyrkan människor kroppsligen längre men "psykisk avrättning" finns kvar.
Inte heller nämner Per Beskow något om Index och Imprimatursystem när det gäller vetenskaplig utveckling. "Det finns ingen rädsla inför vetenskapens upptäckter" skriver PB. Jo jag tackar. Undrar vad Galilei skulle tycka om detta uttalande. Och Giordano Bruno mfl. Även teologi är en vetenskap där bla föregångsmän i vår egen tid som Teilhard de Chardin och Jacques Dupuis mfl just skapat stor rädsla och därför tystats ned.
Jag skulle ha velat skriva så mycket mer i mitt inlägg men är man inte "värdekonseravtiv katolik" så har man inte att göra på Brännpunkt. Därför förvisades mitt inlägg till Synpunkt där utrymmet är starkt begränsat för alla.
Irène Nordgren
Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande  
Gäst






InläggPostat: mån jul 09, 2007 9:44 am    Rubrik: Stat crux... Svara med citat

Gert skrev:
Att beskriva katolska kyrkans moraluppfattning som byggd på orubbliga förnuftsprinciper och därför oföränderlig är populärt bland värdekonservativa katoliker.
Men katolska kyrkans nej till dödsstraff är faktiskt bara några få år gammalt.
I den första upplagan av nu gällande världskatekes uteslöts inte dödsstraff. Detta väckte så kraftiga protester att Johannes Paulus II ändrade texten till ett i det närmaste kategoriskt avståndstagande.
Så visst ändrar kyrkan uppfattning även i centrala moralfrågor byggda på "grundläggande förnuftsprinciper".


Ursäkta en sen reaktion på ditt inlägg, men är verkligen ett fasthållande vid "orubbliga förnuftsprinciper" oförenligt med en förändring av syn på specifika sakfrågor? Måste inte kyrkans, liksom alla förnuftiga människors, hållning i vissa sakfrågor förändras över tid, då världen förändras, just för att man håller fast vid vissa principer?

'Stat crux dum volvitur orbis' ("Korset står fast medan världen rör sig", ett kartusianskt motto)

Vänligen,

Erik Åkerlund
Till överst på sidan  
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne Svara på ämnet  Forumindex » Övrigt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Snabb svar:
Användarnamn:


Citera sista inlägg
 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet



Powered by phpBB v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005 ¦
Theme: PussycatBlue ¦
RSS 0.92 RSS-Feed | Sid Karta | Skapa forum | Support | Forumkatalogen | Forumportalen.se