|
|
| |
Katolsk vision är ett forum för fri debatt mellan katoliker, andra kristna och allmänheten i övrigt. Alla deltagare i debatten i detta forum svarar själva för sina åsikter.
Välkommen att delta i diskussionerna! **** Catholic Vision is a forum for free debate between catholics, other christians and the public in general. All participants in this debate forum are responsible only for their own views. Welcome to participate in the discussions! **** Here is also the address to our web site where you'll find more info: http://www.geocities.com/katolskvision/
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: mån jul 30, 2007 1:14 pm Rubrik: |
|
|
(Postningen ovan gjord av Erik Å, ej Erik Lodetti, för klarhetens skull) |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: mån jul 30, 2007 10:45 pm Rubrik: |
|
|
Erik Å,
Kan risk för kyrkosplittring vara ett skäl för att fortsätta diskriminera kvinnor i kyrkan? Jag anser inte det. Ändamålet helgar som bekant inte medlen.
Gert Gelotte |
|
|
|
Charlotte Site Admin
Datum: 17 december 2006 Poster: 164
|
Postat: mån jul 30, 2007 11:23 pm Rubrik: |
|
|
Erik,
Hinner tyvärr inte förklara allt du nämner i detalj. Jag har gjort det många gånger förut redan - du hittar det bl.a. under rubriken om ämbetsfrågan längre ner här i forumet.
Kort bara om en sak gällande prästvigning av kvinnor:
Det är ingen skillnad jämfört med att viga män. Det är precis lika giltigt.
Men visst har man i kanoniska texter särskilt velat understryka att det absolut måste vara en man - en efterkonstruktion naturligtvis - efter att man slutat viga kvinnor, då man behövde försöka konstruera argument emot.
Men inga argument som jag har sett "emot" håller - jag har gått igenom samtliga jag stött på noga - och de rasar ihop i en liten hög om man petar på dem...
Vad gäller diakoner så vigdes kvinnor enligt samma ritual som män - bara med små modifieringar för att ange att det var en kvinna som vigdes (med böner till kvinnliga helgon etc). Men annars var det ingen skillnad.
Säkert finns det många grupper som arbetar för ett införande av diakonatet för kvinnor igen. Bara ett exempel - jag såg nyligen ett brev i en blogg där man uppmanar påven att införa detta, samt ber folk att skriva under:
http://www.womenpriests.org/dreamshareact/
(scrolla ner på sidan där)
Och det är inte precis kontroversiellt - så det bör vara mycket lätt att införa.
Förresten - på denna webbsida finns massor av info och dokument om kvinnor och vigningar - både till diakoner och präster. Där tror jag nog du hittar svar på alla dina frågor:
http://www.womenpriests.org/index.asp
Och är det något du inte hittar svar på där - så återkom gärna specifikt om det här i forumet.
Nu börjar man redan utse kvinnor till "oförargliga" uppdrag i kyrkan. Det går att läsa mer om det idag i min blogg, där finns också en artikel om vigningarna i New York (se www-länken underst i detta inlägg).
Charlotte |
|
|
|
Gäst
|
Postat: tis jul 31, 2007 9:37 am Rubrik: |
|
|
Hej Charlotte,
tack för ditt svar!
Jag skall titta vidare på länkarna, och återkommer om jag har något ytterligare att tillägga.
Vänligen,
/Erik Å |
|
|
|
Gäst
|
Postat: tis jul 31, 2007 9:55 am Rubrik: |
|
|
Gert skrev: | Kan risk för kyrkosplittring vara ett skäl för att fortsätta diskriminera kvinnor i kyrkan? Jag anser inte det. Ändamålet helgar som bekant inte medlen. |
Gert,
tack för ditt svar!
Till din första kommentar kan jag säga att jag inte anser att det faktum att katolska kyrkan har hållningen att Kristus endast menade män till biskopar och präster är diskriminerande, kort uttryckt eftersom det inte är en mänsklig rättighet att få bli präst.
För det andra menade jag inte att ändamålet skall helga medlen. Jag menar bara att exempel från historien (även samtidshistorien) kan lära oss något i denna fråga. Det tycks som att i kyrkor där kvinnliga präster införts kan många människor inte gå till kommunion tillsammans. Detta betyder att de inte tillhör samma kyrka, och kyrkosplittringen är ett faktum. Och även om också katolska kyrkans hållning i frågan uppenbarligen orsakar viss splittring, tycks motsatta hållningen (att inte göra frågan till en lärofråga) orsaka än mer.
Men, som sagt, jag tror inte att man utifrån detta kan dra några definitiva slutsatser i frågan. Det krävs andra argument för det.
Anser du f.ö. att en annan hållning än din (alltså: att kvinnor inte kan bli präster) skall få läras ut av katolska präster och vid katolska lärosäten, om du anser att detta är diskriminerande?
Vänligen,
Erik Å |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: tis jul 31, 2007 10:37 am Rubrik: |
|
|
Anonymous skrev: | Gert,
tack för ditt svar!
Till din första kommentar kan jag säga att jag inte anser att det faktum att katolska kyrkan har hållningen att Kristus endast menade män till biskopar och präster är diskriminerande, kort uttryckt eftersom det inte är en mänsklig rättighet att få bli präst.
Anser du f.ö. att en annan hållning än din (alltså: att kvinnor inte kan bli präster) skall få läras ut av katolska präster och vid katolska lärosäten, om du anser att detta är diskriminerande?
Vänligen,
Erik Å |
Erik Å.
1. Nej, det är inte en mänsklig rättighet att få bli präst. Däremot är likabehandling av män och kvinnor en mänsklig rättighet. Varken män eller kvinnor har rätt att bli präster. Däremot bör män och kvinnor ha lika möjligheter att bli det.
2. För att låna ord ur 1809 års grundlag, så anser jag att man ingens samvete skall tvinga eller tvinga låta. Den som tror att Gud inte vill ha kvinnliga präster får sjävklart tro och argumentera för det, även på katolska lärosäten. Men det bör inte vara tillåtet att omsätta denna tro i praktisk diskriminering.
Gert Gelotte |
|
|
|
Gäst
|
Postat: tis jul 31, 2007 1:20 pm Rubrik: |
|
|
Ang samvetets överhöghet så vill jag framföra att jag anser att detta tema hör ihop med alla punkter på KV Manifest på olika sätt. Vad jag närmast tänker på i samband med kvinnliga präster inom katolska kyrkan är diskrimineringen av tex präster och lärare som på olika sätt vill göra "karriär inom kyrkan" och som INNERST INNE anser att argumenten MOT kvinnliga präster INTE håller. Antingen "tvingas" den eventuelle biskopskanditaten "kallibrera" sitt samvete till vad som är gångbart och därmed begår kyrkan en diskriminering av samvetets röst eller så kommer alltför "fritänkande" präster aldrig ifråga och då sker också en diskriminering av samvetets röst. Just för att motverka splittring inom kyrkan vore det av värde att varje prästs samvete skulle respekteras vid tex utnämning till biskop. Dvs urvalet till biskop skulle enligt mitt sätt att se ske utifrån kriterier där åsikter kring synen på kvinnliga präster INTE får påverka det slutgiltiga valet (vilket är fallet idag.) På så sätt skulle en reform kring synen på kvinnliga präster inom katolska kyrkan kunna ske inom ramen för en enad kyrka genom att succesivt "reformvänliga" biskopar i olika biskopssynoder runt om inom den globala kyrkan får möjlighet att "lobba" för en reform. Inte förrän det blir tillåtet OFFICIELLT att tänka fritt och dra slusatser som ens samvete bjuder (utan bestraffning) kan en mängd reformer ske inom en universell kyrka som ju ska ledas av påven i kollegialitet med alla världens biskopar. Påven ska vara den främste av likar men att bli en "like" ska inte förutsätta en fullständig likriktning i åsikter dessförinnan. Som det tycks tolkas nu kan bara de bli biskopar som tycker lika som påven. // Irène |
|
|
|
Krysostomos
Datum: 21 februari 2007 Poster: 26 Ort: Tavastia, Finland
|
Postat: ons aug 01, 2007 9:15 am Rubrik: |
|
|
Charlotte skrev: |
The Church is slowly in development. Even if some still resist this change...
|
Slowly by slowly - yes. And there are a pretty many, who "still" resits this change, that´s for sure.
But what about the catholic-orthodox unity talks - if we catholics will acept the female priests?!? |
|
|
|
Gäst
|
Postat: ons aug 01, 2007 9:21 am Rubrik: |
|
|
Gert skrev: | Erik Å.
1. Nej, det är inte en mänsklig rättighet att få bli präst. Däremot är likabehandling av män och kvinnor en mänsklig rättighet. Varken män eller kvinnor har rätt att bli präster. Däremot bör män och kvinnor ha lika möjligheter att bli det.
2. För att låna ord ur 1809 års grundlag, så anser jag att man ingens samvete skall tvinga eller tvinga låta. Den som tror att Gud inte vill ha kvinnliga präster får sjävklart tro och argumentera för det, även på katolska lärosäten. Men det bör inte vara tillåtet att omsätta denna tro i praktisk diskriminering.
Gert Gelotte |
Gert,
tack för ditt svar!
Det var mycket klargörande.
Vänligen,
Erik Å |
|
|
|
Charlotte Site Admin
Datum: 17 december 2006 Poster: 164
|
Postat: lör aug 04, 2007 2:51 pm Rubrik: |
|
|
Krysostomos,
Unity isn't the same as uniformity in thought.
There can be a variety of expressions and opinions and still be a true unity - beyond that.
True unity is to be found in God alone.
Where there are people, there will always be different opinions about everything.
That's why the Church shouldn't let this (or any other similar) question be seen as an obstacle to unity.
If it does - it diminishes God to something very small and narrowminded.
Which God isn't!
Besides - introducing women priests again would unite us more closely to all the Churches which welcomes this.
The Orthodox church is also split up in many ways - like the Catholic church. All Churches are split up.... Where to begin if unity would be a thing only/mainly at the surface - i.e. similarity in thought.
Impossible! An illusion!
That's why God is wise enough to unite us in other ways - which is already happening...!
Charlotte |
|
|
|
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|