Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Övrigt
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Gert"]Om man ser Gud ungefär som en babylonisk storkonung, vilket nog föreföll naturligt på Jesu tid, var den objektiva försoningsläran förmodligen en begriplig teologi. Människan stod genom sina synder i skuld till Gud och förtjänade döden. I stället för att döda oss sände Gud sin son och lät honom dö i vårt ställe. Därmed var skulden betald. Men om man i stället för en babylonisk storkonung ser Jesus tycks mig den subjektiva försoningsläran rimligare. Gud blev människa för att dela våra villkor. Och han gjorde det hela vägen. Därmed visade han oss vad kärlek är och vem Gud är. Och den subjektiva försoningsläran är inte ett modernt påfund. Den har hängt med ända sedan Pierre Abelard (1079-1142). Så PP Waldenström och Missionsförbundet var inte först. Gert Gelotte[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Gert
Postat: sön feb 25, 2007 1:01 am
Rubrik: Vem Gud är.
Om man ser Gud ungefär som en babylonisk storkonung, vilket nog föreföll naturligt på Jesu tid, var den objektiva försoningsläran förmodligen en begriplig teologi.
Människan stod genom sina synder i skuld till Gud och förtjänade döden. I stället för att döda oss sände Gud sin son och lät honom dö i vårt ställe. Därmed var skulden betald.
Men om man i stället för en babylonisk storkonung ser Jesus tycks mig den subjektiva försoningsläran rimligare.
Gud blev människa för att dela våra villkor. Och han gjorde det hela vägen. Därmed visade han oss vad kärlek är och vem Gud är.
Och den subjektiva försoningsläran är inte ett modernt påfund. Den har hängt med ända sedan Pierre Abelard (1079-1142). Så PP Waldenström och Missionsförbundet var inte först.
Gert Gelotte
Charlotte
Postat: lör feb 24, 2007 11:55 am
Rubrik: Försoningsläran - otidsenlig?
Frågan om korset och Jesu försoning är i hetluften i vår tid.
Är detta något som är nödvändigt för kristen tro - eller kan man "rensa bort" det?
Min uppfattning är att det hör till själva kärnan i det kristna budskapet.
Men åsikterna går vitt isär även inom kyrkan (oavsett samfund) - läs t.ex. denna insändare - och kommentera gärna ämnet:
http://www.kyrkanstidning.com/opinion/debatt/2007/debatt08/debatt08_03.asp
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se