NCR har idag en intressant artikel om Katolska kyrkans inställning till slaveriet genom historien av Robert McClory. Har kristna varit mer framstående än andra när det gäller att bekämpa slaveriet?Nja, enligt McClory är det si och så med den saken. Det tog runt 1800 år innan Katolska kyrkan ändrade inställning från att tolerera och t.o.m. acceptera slaveriet till att fördöma det. Jag undrar för övrigt om A Church That Can and Cannot Change av John T. Noonan Jr som McClory hänvisar till inte har vissa likheter med Rome has spoken som nämnts på bloggen tidigare? Den verkar också ta upp frågor där Katolska kyrkan ändrat sig, någon som vet?
”One of the most penetrating accounts of slavery’s history can be found in the first 119 pages of A Church That Can and Cannot Change by John T. Noonan, Jr., a respected Catholic intellectual and veteran judge on the federal circuit court of appeals for the ninth district. In a highly readable style, Noonan shows how the church, along with the rest of Western civilization, openly tolerated and often supported slavery for some 1,800 years before coming to a complete change of heart and mind.”
Det var först 1863 som påven Gregorius XVI fördömde slaveriet i en encyclika, vilket ledde till diskussioner i kyrkan. Biskopen av Georgia och Carolina, John England, hävdade t.ex. att påven menat den internationella slavhandeln inte slaveriet i sig.
Under 1900-talet var till slut frågan om slaveriet färdigdiskuterad i Katolska kyrkan och under Andra Vatikankonciliet fastslogs följande: The Second Vatican Council listed slavery as “especially contrary to the honor of the creator.”
http://ncronline.org/blogs/ncr-today/dissent-lessons-slavery
Anneli Magnusson
Tack Anneli,
Inte dåligt. Katolska kyrkan var tolerant mot slaveriet under ett-tusen-åttahundra-sextio-tre år efter Jesu död på Korset innan man fördömde slaveriet.
Att blunda inför detta faktum är som att mer eller mindre ljuga eller åtminstone göra om historien och då är den verkligt viktiga frågan … till VEMS fördel?
Är det för Guds skull man manipulerar sanningen?
Agneta
Agneta,
Katolska kyrkan var inte ens först med att fördöma slaveriet. I t. ex. Ryssland avskaffades livegenskapen 1861.
Jag skulle gissa att det är för att skydda kyrkan som institution som kyrkliga företrädare idealiserar verkligheten, tar med det fördelaktiga och förtiger det mindre smickrande.
Det är knappast bristande kunskap om hur det verkligen förhåller sig som får t.ex. Anders Piltz att på Signumbloggen skriva:…”att slaveriet avskaffades och Röda Korset grundades av kristna idealister. Frihet, jämlikhet, broderskap, samvetsfrihet och livets okränkbarhet är evangeliska värden.”
http://signumbloggen.wordpress.com/2011/09/29/gudlos-etik-pa-daliga-grunder/
En sak jag undrar är hur långt traditionalisterna egentligen vill backa Katolska kyrkan? Om vi tar slaveriet som exempel, är de beredda att acceptera kyrkans nuvarande syn, eller vill de gå tillbaka till tidigt 1900-tal och diskutera saken, eller vill de rent av gå tillbaka till kyrkan före 1863 och acceptera slaveriet?
Anneli
Anneli,
Först: det är lite synd att Bengt försvann efter Hasse K sista inlägg men Bengt kanske bara har tagit en paus. Jag tycker det är synd eftersom jag upplever Bengt som förnuftig och det förundrade mig att han inte såg att inlägget i Signum inte håller måttet vetenskapligt historiskt och att det är onyanserat och i det närmaste hysteriskt enögt. Jag skulle vilja höra Bengts tankar om ex. detta som du nu framhåller att slaveriet inte motarbetats av kyrkan förrän 1863. Jag visste det inte själv och blir förvånad. Slaveriet är så antikristligt något någonsin kan bli jämte dödstraff i dåtid (bål). Det går inte att bortförklara. Och gör man det så vet man det. Att man bortförklarar.
Och som jag skrev om utsagen i samma inlägg om den kristna tron som förvaltare av moral… den tron stoppade inte förintelsen av 6 miljoner judar. Eller det faktum att på långfredagen fick den katolska befolkningen i det medeltida Europa med kyrkans välsignelse riva ögonen ur rabbinen om de ville.
En mogen katolik bortförklarar inte dylikt utan skriver det ut rakt o tydligt utan projiseringsbehov.
Min erfarenhet är att när vissa katolska ledare i Sverige uttalar sig så hör inte gruppen svenska konvertiter vad de egentligen säger.
Jag tror att man bör idag framhålla andra friska katolska röster. Syster Madeleine verkar fantastisk och jag hoppas bara inte hon blir inlindad/omringad av listiga till synes liberalt fromma katolska rävar. Det gäller att hålla sig vaken som Jesus själv bad oss om. Vi står är jag övertygad om inför en ny underbar tid där alltfler vänder sig till Gud om än inte till en kyrka som så ofta dribblar med sanningen och med det tron på Jesus.
Men vad vill traditionalisterna frågar du.
Tja, då mässan för folket var enbart på latin så fick prästerna makt över folket. Folket visste inte vad de sa och tacka 17 då för att man inte visste om djävulen satte kvinnor på kvast. Idag vill man kanske den tridentinska mässan kanske för att det är högtidligare…till det yttre. Socialt lite tjusigare. Detta är en villfarelse menar jag.
Högtidlighet bör vara innifrån kommande först och främst.
Som så mycket kommer det goda innifrån.
Inser man inte det är man ute efter något annat och i dess farvatten kan all typ av fanstyg simma.
Men kommer det innifrån och man firar den tridentinska riten och förstår latin då blir det annorlunda och kanske helt fint. Om jag hade den sanna högtidligheten inom mig skulle jag om jag kunde latin gärna gå.
Men jag har en fantasi om att de som söker sig till tridentinska mässan eller typ Dantesällskap och i sin förlängning SSPX… tror sig vara förmer än andra eller åtminstone vill försöka vara förmer än andra.
I ett så hierarkiskt system som RKK är det bara att vänta sig.
Rätta mig gärna…
Agneta,
Jag har funderat lite till och problemet tror jag är alla dessa halvsanningar och tillrättalagda versioner av historien som kyrkan ledare kommer med.
När det gäller slaveriet räckte det uppenbarligen inte med att vara kristen, för att arbeta mot slaveriet. Man måste säkert också våga gå emot både det världsliga och kyrkliga etablisemanget. De kristna som försökte stoppa slaveriet var sin tids ”We are church”, så vitt jag kan förstå.
Anneli
Jag är helt övertygad om att du har rätt i att de kristna som slogs mot slaveriet var sin tids ”We are church”. Och det går ju alltid bra att slå mynt på det efteråt. // Agneta
Pingback: dent removal ny