|
|
| |
Katolsk vision är ett forum för fri debatt mellan katoliker, andra kristna och allmänheten i övrigt. Alla deltagare i debatten i detta forum svarar själva för sina åsikter.
Välkommen att delta i diskussionerna! **** Catholic Vision is a forum for free debate between catholics, other christians and the public in general. All participants in this debate forum are responsible only for their own views. Welcome to participate in the discussions! **** Here is also the address to our web site where you'll find more info: http://www.geocities.com/katolskvision/
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: ons apr 04, 2007 5:44 pm Rubrik: |
|
|
Julius,
Även om vi begränsar oss till "synen på dem" så tycker jag inte man kan jämföra gruppen homosexuella med grupperna pedofiler, zoofiler och nekrofiler.
Dessutom är det ju ett faktum att kyrkan anser att det är legitimt att diskriminera homosexuella - även sådana som lever i celibat. Du vet säkert lika väl som jag att nuvarande påven, dåvarande kardinalen Ratzinger, skrev i denna fråga och försvarade diskriminering av homosexuella i det militära (sic) samt på bostadsmarknaden bl a!
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: ons apr 04, 2007 7:27 pm Rubrik: |
|
|
Gert, jo det förekommer inom kyrkan att man diskriminerar även baserat på läggning och det kan inte vara korrekt. Det finns inget stöd för det i bibeln. När bibeln behandlar de ämnena handlar det om utlevande, inte om läggning. Vad det gäller påvens artiklar i ämnena har jag bara sett referat och inte läst själva artiklarna i sin helhet så jag är inte helt klar över om han menade praktiserande homosexuella eller om han drog alla över en kam.
Jämförelsen mellan olika grupper tycker jag man kan göra om det bara gäller deras läggning. Ingen av dem har valt det frivilligt och så vitt känt går inget av det att bota. Ur kristen synpunkt kan det inte vara försvarligt att se ned på någon för något som han/hon inte själv har valt. Men detta gäller självklart bara om de klarar av att avstå från att leva ut det. Men visst finns det en annan dimension i det hela också: rädsla. Hur skulle du reagera om du hade små barn och din granne uppriktigt talade om för dig att han är pedofil, fast han försäkrar dig att han aldrig lever ut det ? Det blir nog lätt i sådana situationer en stor skillnad mellan hur man borde tänka som kristen och hur man verkligen reagerar.... |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: ons apr 04, 2007 9:36 pm Rubrik: |
|
|
Julius,
Jag förstår fortfarande inte vad pedofiler har med kyrkans syn på och behandling av homosexuella att göra.
Naturligtvis skulle jag se upp om jag hade små barn och grannen var pedfil. Det skulle jag göra om han var mordbrännare också.
Men om grannen är homosexuell är han ju inget större hot än om han är heterosexuell.
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: ons apr 04, 2007 11:57 pm Rubrik: |
|
|
Gert, jag talar ju om kyrkans syn på personer som en annan sexuell läggning än den normala. Homosexualitet är en form, pedofili en annan. De är inte alls lika vad det gäller effekterna av dem men de är nog ganska lika vad det gäller frågan om personerna själva har utvecklat dessa eller fått dem utan egen möjlighet att påverka. De är för det mesta inte kopplade till varandra även om det helt klart finns de som har båda egenskaperna. T.ex. så gällde ju de flesta fall av pedofili inom katolska kyrkan i USA just homosexuella övergrepp, präster som gett sig på korgossar eller konfirmander.
Att du anser att man inte skall se ner på de homosexuella har du ju klargjort men vad det gäller pedofilerna ser jag inget klart svar. Skall kyrkan och vi kristna se ned på dem ? Jag diskuterar då endast de som inte lever ut sin läggning - de som lever ut den begår ju brott och skall hanteras av samhällets juridiska system.
Mordbrännare är ju inte en form av sexuell avvikelse eller läggning. Snarare får det väl klassas som en psykisk sjukdom eller liknande. En liten likhet skulle möjligen finnas att det säkert finns sådana "mordbrännare" som verkligen anlägger bränder och sådana som kanske fascineras av tanken på att göra det men som har tillräckligt med spärrar mentalt för att aldrig sätta det i verket. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: tor apr 05, 2007 7:08 am Rubrik: |
|
|
Julius,
Naturligtvis skall vi inte se ner på pedofiler. Deras handlingar mot barn är avskyvärda, men en människa är inte identisk med sina handlingar.
Men nu var det ju homosexuella handlingar vi diskuterade. Och jag kan fortfarande inte inse varför det skulle finnas någon som helst anledning att ta avstånd från homosexuella handlingar.
De är naturliga i den mening att de förekommer spontant.
De är till ömsesidig glädje och nytta och skadar ingen. Förutsatt att de utförs med samma hänsyn, ansvarstagande och frivillighet som bör gälla även för heterosexuella handlingar.
Så var finns problemet?
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: tor apr 05, 2007 8:48 am Rubrik: |
|
|
Gert, problemet är enkelt. Gud har sagt till oss att det är fel. Han vet bäst vad som är bäst för oss och hur vi än tänker kan vi inte "överlista" honom. I sådant som vi inte kan förstå så får vi bara lyda det som han säger. Om jag köper en bil kan jag ju tänka att jag vet bättre än tillverkaren och strunta i råden i instruktionsboken. Men det brukar straffa sig så småningom. På samma sätt står vi inför den som skapat oss.
Att övergrepp mot barn är avskyvärda håller jag helt med om. Men en person som har den läggningen men inte lever ut den begår ju inga sådana gärningar. Människan har ett ansvar för sina handlingar och det gäller även om man har en viss speciell läggning. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: tor apr 05, 2007 2:47 pm Rubrik: |
|
|
Julius,
1. När, var och hur har Gud sagt till oss att homosexuella handlingar är fel?
2. Om du, se ovan, stöder dig på bibliska källor, hur hanterar du i så fall bestämmelserna i 3 Mosebok 18:29?
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: fre apr 06, 2007 9:23 am Rubrik: |
|
|
Gert, ja jag stöder mig definitivt på bibelreferenser i detta fall. Flera bibelställen nämner detta mycket klart, i så klara ordalag att det knappast kan falla inom tolkningstvistigheter. Se t.ex. 3 Mos 18:22, 3 Mos 20:13 och från NT Rom 1:26-27. I samma texter fördöms t.ex. också sexuellt umgänge med djur eller med nära anhöriga.
Vad det gäller 3 Mos 18:29 att de som begått dessa handlingar skall utrotas ur Guds folk så tolkar jag ju det som just att de som begår dessa handlingar och framhärdar i det inte får tillhöra Guds folk eftersom de lever i konflikt med Gud. Om de skulle ångra sig vända om så kan de givetvis få del av Kristi nåd precis som alla andra som har syndat. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: fre apr 06, 2007 11:50 am Rubrik: |
|
|
Julius skrev: | Gert, ja jag stöder mig definitivt på bibelreferenser i detta fall. Flera bibelställen nämner detta mycket klart, i så klara ordalag att det knappast kan falla inom tolkningstvistigheter. Se t.ex. 3 Mos 18:22, 3 Mos 20:13 och från NT Rom 1:26-27. I samma texter fördöms t.ex. också sexuellt umgänge med djur eller med nära anhöriga.
Vad det gäller 3 Mos 18:29 att de som begått dessa handlingar skall utrotas ur Guds folk så tolkar jag ju det som just att de som begår dessa handlingar och framhärdar i det inte får tillhöra Guds folk eftersom de lever i konflikt med Gud. Om de skulle ångra sig vända om så kan de givetvis få del av Kristi nåd precis som alla andra som har syndat. |
Julius,
Om du anser att bestämmelserna om homosexuella handlingar i Bibeln uttrycker Guds vilja och därför är bindande, gäller detta även andra "Guds ord"? Som exempelvis:
3 Mosebok 20:13
"Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så gör de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld råder vid dem.
2 Mosebok 22:18
"En trollkvinna skall du icke låta leva."
5 Mosebok 20:16-17
Men i de städer som tillhöra dessa folk, och som Herren, din Gud, vill giva dig till arvedel, skall du icke låta något som anda har bliva vid liv
utan du skall giva dem alla till spillo: hettiterna och amoréerna, kananéerna och perissérna, hivéerna och jebuséerna, såsom Herren, din Gud, har bjudit dig.
Citaten ovan beskriver entydigt hur Gud befaller:
mord på homosexuella, mord på häxor samt massmord och etinisk rensning.
Jag anser att dessa, andra bibeltexter och övriga religiösa urkunder och auktoriteter måste förstås i sitt sammanhang och mot bakgrund av den tid och den världsbild författarna och upphovsmännen levde i. Det kan inte uppfattas bokstavligt om vi samtidigt vill tala om Gud som kärleken.
När vi tänker och talar om Gud är vi helt beroende av vårt språk. Vi har bara tillgång till Gud, sanningen, verkligheten via språket. Detta innebär att vi hela tiden utbyter tolkningar med varandra. Närmare än så kommer vi inte Gud.
När du citerar Bibeln för mig tolkar jag således hur du tolkar någon annans tolkning av Gud.
Det är därför bokstavstro är helt omöjlig.
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: fre apr 06, 2007 9:28 pm Rubrik: |
|
|
Gert, tolkningssvårigheter kan jag klart hålla med om att det kan finnas ibland. Men omtolkningar som gör att en och samma handling plötsligt ändras från starkt fördömlig ("styggelse" dom bibeltexten kallar det) till något som skall vara helt ok är främmande för mig. Då handlar det inte om tolkningar utan om avsiktligt förvandskande av bibeltexten för att få den att stämma med hur man själv vill att det egentligen skall stå. Ett sådant förfarande tycker jag rycker undan hela grunden för vår tro. Då är det lika självklart att omtolka som "moderna människor" tänker att det t.ex. inte alls var någon jungfrufödsel utan helt enkelt Josef som "varit framme". Och självfallet uppstod då inte Jesus från döden utan det var något som lärjungarna inbillade sig. O.s.v. Kan man totalt gå emot bibelns ord så tror man ju inte längre att bibeln är Guds ord. En sådan tro är helt främmande för mig. Då har mänskliga resonemang helt ersatt det som Gud har givit oss. Då kan man koka ihop vilken religionssoppa som helst.
Ja Guds ord anser jag att vi måste acceptera och lyda och inte ersätta med våra egna resonemang. Det är bindande för oss och endast Gud själv kan upphäva eller ändra något av det. Så har ju skett i vissa fall: Jesus blev det fulländade offret och offerreglerna i GT därmed helt inaktuella. Reglerna om ren och oren föda upphävdes genom en Guds uppenbarels osv. Jesus öppnade för att förlåta försyndelser som tidigare medfört dödsstraff (t.ex. fallet med äktenskapsbryterskan). Men att han gav en möjlighet till nåd innebär ju inte på något sätt att han ansåg eller påstod att det var korrekt att t.ex. begå äktenskapsbrott. Han säger ju klar "gå och synda inte mera", vilket ju klart visar att han fortfarande ansåg att äktenskapsbrott är en synd.
Vad det gäller 3 Mos 20:13 så ser jag en direkt parallell med fallet med äktenskapsbryterskan. Som Jesus visar Jesus finns det nåd att få, de skall alltså inte avrättas. Men deras handlingar blir inte mera accepterade för den sakens skull. Precis samma gäller exemplet med att trollkvinnor skall avrättas. Nu kan man diskutera definitionen av trollkvinna, men med det skulle jag vilja beteckna en kvinna som ställt sig i det ondas tjänst på något sätt. Det är inte samma sak som de påhittade historierna om blåkullafärder m.m. som förekom i samband med gamla tiders häxprocesser. Den definitionen hade inget stöd i bibeln heller.
Vad det gäller passusen om att vissa folk skall tillspilloges så får jag medge att det är ett bibelställe som jag har svårt att förstå. Det finns helt klart bibelställen som vi inte tycker stämmer med hur vi tror att Gud är. Nu är det väl inte så stort problem med just det stället du nämnde eftersom det gällde en uppmaning till Judafolket vid ett speciellt historiskt tillfälle och som nu är historia. Det står ju inte någon allmän uppmaning till oss att slå ihjäl andra folk eller något liknande. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: fre apr 06, 2007 11:39 pm Rubrik: |
|
|
Julius skrev: | Gert, tolkningssvårigheter kan jag klart hålla med om att det kan finnas ibland. Men omtolkningar som gör att en och samma handling plötsligt ändras från starkt fördömlig ("styggelse" dom bibeltexten kallar det) till något som skall vara helt ok är främmande för mig. Då handlar det inte om tolkningar utan om avsiktligt förvandskande av bibeltexten för att få den att stämma med hur man själv vill att det egentligen skall stå. Ett sådant förfarande tycker jag rycker undan hela grunden för vår tro. Då är det lika självklart att omtolka som "moderna människor" tänker att det t.ex. inte alls var någon jungfrufödsel utan helt enkelt Josef som "varit framme". Och självfallet uppstod då inte Jesus från döden utan det var något som lärjungarna inbillade sig. O.s.v. Kan man totalt gå emot bibelns ord så tror man ju inte längre att bibeln är Guds ord. En sådan tro är helt främmande för mig. Då har mänskliga resonemang helt ersatt det som Gud har givit oss. Då kan man koka ihop vilken religionssoppa som helst.
Ja Guds ord anser jag att vi måste acceptera och lyda och inte ersätta med våra egna resonemang. Det är bindande för oss och endast Gud själv kan upphäva eller ändra något av det. Så har ju skett i vissa fall: Jesus blev det fulländade offret och offerreglerna i GT därmed helt inaktuella. Reglerna om ren och oren föda upphävdes genom en Guds uppenbarels osv. Jesus öppnade för att förlåta försyndelser som tidigare medfört dödsstraff (t.ex. fallet med äktenskapsbryterskan). Men att han gav en möjlighet till nåd innebär ju inte på något sätt att han ansåg eller påstod att det var korrekt att t.ex. begå äktenskapsbrott. Han säger ju klar "gå och synda inte mera", vilket ju klart visar att han fortfarande ansåg att äktenskapsbrott är en synd.
Vad det gäller 3 Mos 20:13 så ser jag en direkt parallell med fallet med äktenskapsbryterskan. Som Jesus visar Jesus finns det nåd att få, de skall alltså inte avrättas. Men deras handlingar blir inte mera accepterade för den sakens skull. Precis samma gäller exemplet med att trollkvinnor skall avrättas. Nu kan man diskutera definitionen av trollkvinna, men med det skulle jag vilja beteckna en kvinna som ställt sig i det ondas tjänst på något sätt. Det är inte samma sak som de påhittade historierna om blåkullafärder m.m. som förekom i samband med gamla tiders häxprocesser. Den definitionen hade inget stöd i bibeln heller.
Vad det gäller passusen om att vissa folk skall tillspilloges så får jag medge att det är ett bibelställe som jag har svårt att förstå. Det finns helt klart bibelställen som vi inte tycker stämmer med hur vi tror att Gud är. Nu är det väl inte så stort problem med just det stället du nämnde eftersom det gällde en uppmaning till Judafolket vid ett speciellt historiskt tillfälle och som nu är historia. Det står ju inte någon allmän uppmaning till oss att slå ihjäl andra folk eller något liknande. |
Julius,
Du gör nu något som är förutsättningen för varje form av fundamentalism. Först skriver du att vi måste lyda Guds ord och sen sätter du dig ner och sorterar och tolkar:
Bibelcitat mot homosexuella handlingar gäller - men inte att de skall dödas.
Bibelcitat om vår plikt att döda häxor gäller inte alls. Om du inte menar att det gäller kvinnor som ställer sig i det ondas tjänst.
Bibelcitatet som befaller massmord saknar aktualitet och är därför inget problem.
Ditt resonemang och ditt sätt att hantera bibliskt källmaterial är inte intellektuellt konsistent.
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: lör apr 07, 2007 9:42 am Rubrik: |
|
|
Gert, Guds ord får inte VI ändra på men det får naturligtvis Gud själv göra. Därför så kan Jesus ge ändringar eller undantag vad det gäller vad som är föreskrivet. Så gjorde han ju med äktenskapsbryterskan. Det gällde ju precis samma sak där: dödsstraff var föreskrivet för äktenskapsbrott. Han gav nåd och krävde inte att dödsstraffet skulle verkställas men han gav också förmaningen att inte fortsätta synda, dvs han accepterade inte handlingen som sådan. Detta tycker jag är en direkt parallell till fallet med homosexuella handlingar.
Fallet med häxor blir precis det samma: dödsstraff föreskrevs då, men nåd finns numera att få men handlingen är lika oacceptabel för det. Och med häxa menar jag då någon som ställt sig i det ondas tjänst.
Jag tycker detta är väl mycket mer konsekvent än vad du säger, nämligen att vissa saker som angetts som styggelser plötsligt skall vara helt acceptabla. Då har du ju slängt ut hela texten och bryr dig inte om bibeln alls. Du kan lika gärna skriva om den helt och hållet i så fall.
Vad det gäller bibelcitatet om folkmord så säger jag ju inte att det inte är ett problem. Det är ett problem så till vida att det pekar på något som vi inte kan begripa och som verkar gå emot Guds natur. Men det är inte ett problem i den meningen att det har en direkt relevans för vårt dagliga liv. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: lör apr 07, 2007 10:15 am Rubrik: |
|
|
Julius,
Med utgångspunkt i att Guds ord i bibeln gäller tolkar du fritt vad som skall gälla, hur det skall gälla och av vilka skäl det skall gälla eller inte gälla.
Jag menar att din utgångspunkt är fel.
Guds ord i bibeln måste alltid tolkas. Dels därför att Guds ord uttrycker författarens uppfattning om vad som är Guds ord. Vi tror ju inte på verbalinspiration. Dels därför att författarens uppfattning om vad som är Guds ord styrs av den då gällande världsuppfattningen och uppfattningen om vem Gud är.
Vi har inte samma gudsuppfattning och världsuppfattning som gamla testamentets författare hade. Vi vet massor om världen som den tidens människor inte visste. Och vi vet faktiskt en del om Gud som gamla testamentets människor inte visste.
Vi kan inte se på homosexualitet som om vi fortfarande vore herdar i bibelns Palestina.
Gert Gelotte |
|
|
|
Julius Gäst
|
Postat: lör apr 07, 2007 5:49 pm Rubrik: |
|
|
Gert, om du tycker att jag tolkar bibeln för fritt så borde du ha betydligt större problem med din egen tolkning. Den aktuella texten här vill ju du att den skall betyda exakt det motsatta mot vad där står, att det som beskrivs som en styggelse i stället skall tolkas som att det skall vara fullt accepterat och tillåtet. Det är väl verkligen att vända bibeln så att det passar vad man själv tycker. Grunden för att följa bibeln är ju att vi tror att den är given av Gud. Om så inte skulle vara fallet så faller ju hela basen för hela kristendomen.
Vad de som skrev ned bibeln visste om olika vetenskapliga rön är knappast relevant eftersom vi kan förutsätta att Gud har haft all den kunskap som vi någonsin lyckas uppnå. Och det är ju från honom direktiven kommer, inte från de som var hans verktyg för att nedteckna detta. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: sön apr 08, 2007 12:47 am Rubrik: |
|
|
Julius skrev: | Gert, om du tycker att jag tolkar bibeln för fritt så borde du ha betydligt större problem med din egen tolkning. Den aktuella texten här vill ju du att den skall betyda exakt det motsatta mot vad där står, att det som beskrivs som en styggelse i stället skall tolkas som att det skall vara fullt accepterat och tillåtet. Det är väl verkligen att vända bibeln så att det passar vad man själv tycker. Grunden för att följa bibeln är ju att vi tror att den är given av Gud. Om så inte skulle vara fallet så faller ju hela basen för hela kristendomen.
Vad de som skrev ned bibeln visste om olika vetenskapliga rön är knappast relevant eftersom vi kan förutsätta att Gud har haft all den kunskap som vi någonsin lyckas uppnå. Och det är ju från honom direktiven kommer, inte från de som var hans verktyg för att nedteckna detta. |
Julius,
Nej, jag har inga problem med bibeltolkningar. Jag anser att alla texter måste tolkas, läsas hermeneutiskt, ses i sitt sammanhang, med hänsyn till ursprung, tid och rum. Och vad gäller bibeln måste allt först och främst läsas med hänsyn taget till vad Jesus säger och gör.
Ditt problem, som jag uppfattar det, är att du är bokstavstroende när det passar och tolkar mer fritt när det passar. Jag ser inte systematiken i ditt resonemang.
Du skriver exempelvis: "Det är ju från honom direktiven kommer". Tydligare direktiv än "en trollkvinna skall du inte låta leva" kan man knappast begära, ändå lyckas du tolka dig ur detta, men anser att direktiven om homosexualitet inte går att tolka sig ur. Varför går det i det ena fallet, men inte i det andra?
Gert
PS: Glad Påsk värderade trätobroder!
DS |
|
|
|
|
|
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet Du kan svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|