Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Elisabet
Datum: 17 december 2006 Poster: 78
|
Postat: tis nov 06, 2007 3:40 pm Rubrik: Att vilja ändra sin livsstil |
|
|
Att ändra sin livsstil
I en global undersökning säger sig fyra av fem vara beredda att ändra sin livsstil för att bromsa klimatförändringarna. 22.182 personer i 21 länder har tillfrågats. I Europa och i USA, med undantag av Ryssland och Italien, finns det flest personer som tror att höjt bensinpris positivt skulle hejda pågående klimatförändringar. I frågan om höjd energiskatt är det i Kina vi finner de mest positiva.
Sverige deltog inte i denna undersökning.
Hur tror ni att resultatet i Sverige skulle bli?
Ref: http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/7075759.stm |
|
|
|
LenaA
Datum: 17 augusti 2007 Poster: 57 Ort: Uppsala län
|
Postat: lör nov 10, 2007 1:30 pm Rubrik: |
|
|
Mitt intryck är att folk i Sverige är trötta på höjda bensinpriser och vill se bekvämare lösningar istället, som biobränslen och sånt kanske.
Själv är jag inte bilist och skulle önska möjlighet till gratis kollektivtrafik. Jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna ändra min livsstil, men kan säkert tänka mig att göra det om det skulle vara bra för världen. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: lör nov 10, 2007 3:14 pm Rubrik: |
|
|
Lena,
Det finns ingen gratis kollektivtrafik. Betalar man inte med biljetter så betalar man med skatt.
Och även vad gäller höjda bensinpriser finns en del tråkiga nyheter. Sverige står för mellan 0,2 och 0,3 procent av de globala utsläppen av växhusgaser. Cirka en tredjedel av de svenska utsläppen kommer från trafiken.
Om vi antar att en drastisk bensinprishöjning skulle kunna minska bensinförbrukningen med säg 10 procent - vilket vore ett sensationellt bra resultat - så skulle alltså belastningen på klimatet minska med 10 procent av en tredjedel av 0,2 - 0,3 procent.
Av detta följer att det faktiskt inte finns något mätbart samband mellan det svenska bensinpriset och halten av växthusgaser i atomosfären.
Därmed inte sagt att det inte kan finnas anledning att höja bensinpriset. Men vi skall inte lura oss själva.
Gert Gelotte |
|
|
|
LenaA
Datum: 17 augusti 2007 Poster: 57 Ort: Uppsala län
|
Postat: mån nov 12, 2007 5:27 pm Rubrik: |
|
|
Nåväl, jag skulle önska att kollektivtrafiken betalades genom skatt då. Kanske även genom olika tilläggsgrejer, som fika på resan och sånt.
Att Sverige står för en liten del och att en minskning därför skulle göra väldigt liten skillnad tycker jag inte är något bra skäl att inte försöka uppnå den där lilla minskningen. Varje förbättring är ju en förbättring, hur liten den än är. Fast jag tror att det skulle behövas en bättre lösning än bara höjda bensinpriser. |
|
|
|
Gert
Datum: 19 december 2006 Poster: 447 Ort: Lerum, Sverige
|
Postat: mån nov 12, 2007 5:54 pm Rubrik: |
|
|
Lena,
Jag tycker höjda bensinpriser är okej om det behövs för att Sverige skall leva upp till de internationella överenskommelser om sänkta utsläpp som är enda sättet att påverka klimatet.
Gert |
|
|
|
Elisabet
Datum: 17 december 2006 Poster: 78
|
Postat: tis nov 13, 2007 1:12 am Rubrik: |
|
|
Det var inte främst bilismen jag hade i mina tankar. Det är mycket annat som påverkar miljön och ger klimatförändringar. Energiskatt gäller både kol, olja och bensin. (Kanske annat också.)
Jag ville bara upplysa om att i en global enkät hade fyra av fem personer svarat att de var beredda att förändra sin livsstil för att bromsa klimatförändringarna. Det lät så positivt. Utifrån detta undrade jag vad ni trodde att personer i Sverige skulle ha svarat.
Själv tycker jag det är svårt att gissa. Även om jag vill förändra det jag kan, så är det ju inte säkert att andra vill, men jaa...kanske ändå att även en majoritet av svenskarna, eller åtminstone hälften, skulle vilja ändra sin livsstil för jordens överlevnad. Antalet växer nog med ökad information.
Men svenskarna reser ju ganska mycket; man läser om hur billiga turistresor med flyg ökar i allt stigande takt.
Och en stor bov vad gäller koldioxidutsläpp är flyget.
På Brännpunkt i dag i SvD skriver docent Stefan Gössling tillsammans med fem forskare och professorer en artikel under rubriken: "Beskatta det smutsiga flyget"
De är oroade och säger att flyget är "den snabbast växande källan till koldioxidutsläpp inom EU" "Tillväxten beror främst på lågprisflyget och ökat turistresande till långväga destinationer. I många industrialiserade länder står flyget redan för 10 procent av utsläppen."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/
Jag hoppas på forskningens framsteg vad gäller alternativa energikällor.
Och Lena, jag skulle också välkomna utbyggd kollektivtrafik. Subventionerad.
Elisabet |
|
|
|
|