Författare Meddelande
Krister
InläggPostat: lör jun 16, 2007 6:47 am    Rubrik:

Gert skrev:

...
Med politiskt andra rättfärdiga metoder antar jag att du menar krig eller andra tvångsåtgärder. Där anser jag att vi bör vara ytterst nödbedda och kriget i Irak är definitivt inget bra exempel.


Javisst, även tyrannmordet - som klassikst sett är moraliskt riktigt om det lyckas;
annars gör de negativa följderna det svåracceptabelt.

Krister

PS Självfallet är Saddam och Irak ett exempel på tveksamheten i tyrannmorsprinipen; följderna är ju vidriga vilket som. DS
Gert
InläggPostat: fre jun 15, 2007 2:40 pm    Rubrik:

Krister,

Ja, det har funnits tendenser till demonisering av islam.
Med politiskt andra rättfärdiga metoder antar jag att du menar krig eller andra tvångsåtgärder. Där anser jag att vi bör vara ytterst nödbedda och kriget i Irak är definitivt inget bra exempel.

Gert
Krister
InläggPostat: fre jun 15, 2007 10:55 am    Rubrik:

Gert skrev:

...
Vad vi i västerlandet kan göra är för det första att behandla muslimska länder som vi vill bli behandlade själva. Och för det andra att inte acceptera islamisternas världsbild. Indirekt gör vi det om vi målar upp muslimer och islam som ett överväldigande hot. Världen har en tendens att bli vad vi gör den till.


Visst, helt rätt. Men har någon i detta samtal hävdat mot denna rimliga självklarhet?

Ibland behövs politiskt andra rättfärdiga metoder än de mer kärleksfulla
ideologiska mellan religoner och livsåskådningar. Nu inte längre i Irak, en gång i tiden mot Hitlers Tyskland.

Krister Janzon
Gert
InläggPostat: fre jun 15, 2007 10:10 am    Rubrik:

Krister,

Vad vi kan iaktta i den muslimska världen är ett inbördeskrig mellan olika tolkningar av islam. Vad jag känner till finns ingen islamolog som hävdar att islamisterna står för någon majoritetuppfattning, knappast ens en minoritetsuppfattning. Men den som är beredd att ta till obegränsat våld har alltid fördelen av att kunna skrämma slag på majoriteten.

Vad vi i västerlandet kan göra är för det första att behandla muslimska länder som vi vill bli behandlade själva. Och för det andra att inte acceptera islamisternas världsbild. Indirekt gör vi det om vi målar upp muslimer och islam som ett överväldigande hot. Världen har en tendens att bli vad vi gör den till.

Gert Gelotte
Krister
InläggPostat: fre jun 15, 2007 9:53 am    Rubrik:

Gert skrev:
Julius,

Att vi inte skall acceptera grupper som med våld vill tvinga sin tro på andra är en självklarhet.

Vad jag argumenterar för är att vi skall stötta de normala krafterna inom islam. Detta gör vi bäst genom att inte dra alla muslimer över en kam.
Vi går rakt i fällan om vi låter extremister och terrorister bestämma vad Islam är.

Gert Gelotte


Gert,
Javisst, du har rätt, om syftet "bara" är att bestämma interreligiöst vad Islam är; och det kan ju sägas vara huvudämnet i detta del-Forum.

Tänk vad glada dessa miljonen fredliga islamer på Gazaremsan är idag inför de goda utsikterna att kunna få fundamenalistiska religiösa lagar politiskt över sig! Och det var ju bl a den frågeställningen jag uppfattade Julius distinktioner ovan rörde sig om.

Krister
Gert
InläggPostat: fre jun 15, 2007 8:03 am    Rubrik:

Julius,

Att vi inte skall acceptera grupper som med våld vill tvinga sin tro på andra är en självklarhet.

Vad jag argumenterar för är att vi skall stötta de normala krafterna inom islam. Detta gör vi bäst genom att inte dra alla muslimer över en kam.
Vi går rakt i fällan om vi låter extremister och terrorister bestämma vad Islam är.

Gert Gelotte
Julius
InläggPostat: tor jun 14, 2007 11:51 pm    Rubrik:

Citat:
De "radikala elementen" inom islam som vill missionera med svärdet och införa sharialagstiftning är en mycket liten del av islam.

Det må vara att det vid en total sammanräkning av alla troende muslimer skulle bli en minoritet för dessa grupper. Men för närvarande tycks det vara de radikala som sätter dagordningen i de flesta muslimska länder. De moderata trycks mer och mer undan, både i debatt och med rent militära medel. Av större muslimska länder är det väl nästan bara Turkiet som hittills inte tycks ha kommit under starkt tryck från de fundamentalisiska grupperna. Både i mellanöstern och i afrikanska länder som Nigeria eller Somalia så har de radikala blivit de tongivande. I Pakistan och Afganistan likaså. I Indonesien har de troligtvis mindre inflytande men de finns och är ganska högljudda. Turkiet tycks som sagt närmast vara ett undantag.

Citat:
När vi talar om islam bör vi rimligen utgå från den helt överväldigande fredliga majoriteten.
När någon talar om mig som kristen svensk vill jag ju inte att utgångspunkten skall vara Knutby-sekten.

Det går inte alls att jämföra med Knutby-sekten. Den senare är en liten isolerad församling med ett fåtal medlemmar. Den försökte aldrig att driva politik eller att tvinga andra att följa dess väg. Den var m.a.o. helt ofarlig för alla som inte själva var med i den rörelsen. Detta gäller definitivt inte för de radikala islamska grupperna.

Citat:
Det är mycket viktigt att vi inte utgår från en vrångbild av islam, skapad av fanatiker och terrorister.


Om vi för en diskussion om islam som troslära behöver vi inte ta så stor hänsyn till de extrema. Men om vi diskuterar hur vi skall bemöta islam som samhällsföreteelse och i internationell politik så måste vi givetvis utgå från de som har makten. Även om de kanske är en minoritet även i de egna länderna så har de dock makten på många håll. Jag skulle hålla för troligt att en stor del av invånarna i länder som t.ex. Iran eller bland palistinierna inte själva är så radikala. Men ändå så är det mullorna som styr och lagstiftar resp. terroriströrelserna som vinner terräng. Hamas har ju t.ex. just tagit kontrollen över Gaza. Och talibanerna slåss för fullt för att försöka återta kontrollen över Afganistan. I Nigeria har man infört sharialagar på många håll. Samma sak i Somalia, fram till att islamisterna drevs bort nyligen. Både i Indonesien och på Filippinerna finns gerillarörelser som vill införa islamistiskt statsskick. Så det verkar helt omöjligt att bortse från dessa grupper.

Våra privata relationer till muslimer som vi träffar själva blir något helt annat. Flertalet av dem har inga sådana ideer som vi talar om här och självklart kan vi inte hålla dem ansvariga för vad de radikala tar sig för på annat håll. Men grupper som med våld vill tvinga sin tro på andra kan vi ju aldrig acceptera.
Gert
InläggPostat: ons jun 13, 2007 8:23 pm    Rubrik:

Julius,

De "radikala elementen" inom islam som vill missionera med svärdet och införa sharialagstiftning är en mycket liten del av islam.
När vi talar om islam bör vi rimligen utgå från den helt överväldigande fredliga majoriteten.
När någon talar om mig som kristen svensk vill jag ju inte att utgångspunkten skall vara Knutby-sekten.

Det är mycket viktigt att vi inte utgår från en vrångbild av islam, skapad av fanatiker och terrorister. För den bild vi skapar oss av islam kommer att styra vår relation till Islam. Och vår relation till Islam bidrar till att skapa framtidens islam.

Gert Gelotte
Julius
InläggPostat: tis jun 12, 2007 7:02 am    Rubrik:

Citat:
Alltså finns inga avgörande skäl för att se islam och muslimer som ett hot - om vi inte skapar oss ett hot med vår egen rädsla som gjutform.

Nja det beror väl på vilka inom islam som kommer att vara de tongivande i framtiden. Turkiet nämndes som exempel och där är de flesta muslimer ju mera moderata. Men kommer de grupper inom islam som ställer krav på muslimskt statsskick och sharialagstiftning att bli de som företräder islam så finns det nog en berättigad oro för vad som kan hända. De radikala elementen anser ju att hela världen måste vinnas för islam med svärdets hjälp och att människor bara har två val: bli muslimer eller dö. Krav på sharialagar eller annan särlagstiftning innebär ju att religionen även ges makt över den civila lagstiftningen och då är man inne på en mycket farlig väg. Vi vill ju inte se Europa förvandlat till någon stat av iranskt snitt eller liknande.

Självklart bör vi värna om religionsfriheten, men militanta grupper som vill använda våld eller som vill tvinga sina värderingar på andra kan vi inte acceptera, vare sig de företräder islam eller någon annan religion.
Agneta
InläggPostat: tor apr 19, 2007 10:16 am    Rubrik:

Denna text kopierade jag in Gert... ok? Den kan bli utgångspunkt för en diskussion nog så väsentliga à la inter-religion/Agneta


Ingen världsfred utan religionsfred, skriver och argumenterar den schweiziske katolske teologen och religionsfilosofen Hans Küng. I stiftelsen "Weltethos" (världsetik) arbetar han för försoning mellan de stora världsreligionerna genom att betona den grundläggande etik som förenar alla människor i stället för att hålla liv i ständiga konfrontationer om det som sägs skilja oss åt. Att det är ett angeläget arbete som borde engagera alla människor av god vilja behöver vi inte se längre än till Göteborgs nordöstra förorter för att inse. Där gror sekteristiska motsättningar mellan människor med islam och människor med kristendom i bagaget.
Och runt om i världen finns hur många exempel som helst på hur religion används som krut i kanonerna. Alltså borde vi avskaffa alla religioner, kan man tycka. Men vi människor är ohjälpligt religiösa. Vi kommer alltid att ställa frågor som söker sina svar långt utanför den värld vi kan utforska med naturvetenskapliga metoder. Där man försökt skapa religionsfria samhällen, som i Sovjetunionen, Nordkorea, Kina och Albanien, inbjuder resultatet inte till nya försök. Det tycks snarast som om radikal religionslöshet skapar samhällen av och för rovdjur!

Europa har i två tusen år präglats att kristendom. Vare sig vi kallar oss kristna eller inte lever vi i en kultur som uppstått i eller förmedlats av kristendomen. Gör det Europa till en kristen kontinent? Det beror på vad man lägger i ordet "kristen". Gör det EU till en kristen gemenskap alltså en gemenskap av och för kristna? Absolut inte!
Den grundläggande etik Küng skriver och talar om är universell och bärs av alla de stora religionerna. Vilken Gud vi än har, eller inte har, är vi människor ense om att visa aktning för livet, inte stjäla, tala sanning, inte utnyttja varandra.
Den danske författaren Johannes Jörgensen sa att Bibeln är bra till mycket. Om inte annat kan man slå den i huvudet på folk. Analogt går det att tala om ett EU baserat på kristna värderingar för att rikta kraften i människors berättigade oro för framtiden utåt - mot de andra, de främmande. I ett allt mer globaliserat Europa ser vi hur muslimen tar över judens roll som syndabock.
Detta är en mycket farlig utveckling. Det finns i dag fler än 15 miljoner muslimer inom EU. Om 30 år kan det finnas 65 miljoner, skriver Sveriges generalkonsul i Istanbul, Ingemar Karlsson, under Brännpunkt i Svenska Dagbladet.

Karlsson argumenterar för att ett turkiskt medlemskap i EU skulle "underlätta en nödvändig integrationsprocess och motverka en för Europa ödesdiger utveckling". Det är ett klokt konstaterande.
De värden Europa vilar på, demokrati, jämställdhet, yttrandefrihet, kan sägas bottna i vår kristna tradition. Men under och bakom Europas kristna tradition finns den universella etik Küng talar om. Och i den bottnar också islam. Alltså finns inga avgörande skäl för att se islam och muslimer som ett hot - om vi inte skapar oss ett hot med vår egen rädsla som gjutform.
Fred mellan religionerna är avgörande för Europas framtid. Det gäller både utrikespolitiskt i hela Medelhavsområdet och på Balkan och inrikespolitiskt i våra storstäder. Vi har allt att vinna på att hålla religionernas profitörer kort - kristna som muslimer.
Agneta
InläggPostat: tor apr 19, 2007 10:11 am    Rubrik: Med utgångspunkt Gerts krönika

Agneta,

Är Europa kristet? Jag skrev nyligen en krönika i GP som tangerar denna fråga.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=195&a=338275

Gert


Powered by phpBB v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005 ¦
Theme: PussycatBlue ¦
RSS 0.92 RSS-Feed | Sid Karta | Skapa forum | Support | Forumkatalogen | Forumportalen.se