Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Kyrkans sociala ansvar
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Gert
Postat: fre mar 23, 2007 10:54 pm
Rubrik:
Julius,
Du drar allt till extremen vilket är ett sätt att kortsluta diskussionen. Till vilken nytta?
Men visst har den förtryckte rätt att göra motstånd. Det föreligger ingen skyldighet att underkasta sig förtryck. Men motståndet skall naturligtvis vara proportionellt, meningsfullt och inte kontraproduktivt. Men det är ju självklart - eller hur?
Gert Gelotte
Julius
Postat: fre mar 23, 2007 8:55 pm
Rubrik:
Visst behövs reformer i latinamerika. Men att folk där skulle lockas in i samma misstag som begåtts i allt i från Sovjetunionen till Nordkorea lär inte göra folken där något lyckligare. Historien har redan bevisat vart den typen av ideologi leder, nämligen till att landet blir fattigare för alla. De som vill reformera latinamerika måste hitta mera framkomliga vägar.
Gert skriver att
Citat:
Den som blir plundrad har rätt att göra motstånd ?"
Den frasen skulle kunna tolkas som att man har rätt att ta till vapen för att uppnå fördelar man inte annars kan få, t.ex. ta från de som har mera än en själv. Väpnad kamp för politiska mål gör bara länderna till krigszoner och förorsakar omättligt mänskligt lidande, ofta långt värre än det som de säger sig vilja bekämpa. Invänarna i många afrikanska stater har bittert fått erfara detta under senare år.
Gäst
Postat: fre mar 23, 2007 7:24 am
Rubrik:
Julius:
Du har fel och missrepresenterar både befrielseteologi och marxism. Befrielseteologer behöver inte vara "marxister". Precis som Gert säger handlar det om social rättvisa. Men även om man är marxist, behöver man inte förespråka ateism. Marx var en produktiv filosof som skrev om många olika saker, det finns massor av olika marx-inspirerade filosofier.
De fattiga är inte lika fattiga i alla länder i tredje världen. Det är inte en slump att sådana här rörelser har uppkommit just i Latinamerika. Latinamerika är den del i hela världen som har de största ekonomiska ojämlikheterna. Vissa stater där har i perioder varit fascistiska diktaturer.
Även historiskt har katolska kyrkans ledning återkommande smutskastat och motverkat modiga präster och munkar som tagit ställning för jämlikhet och de svaga i samhället, t ex franciskanermunkar. Det är inget nytt att kalla peronser som slåss för rättvisa för "marxister" eller "kommunister", man har bara bytt terminologi.
Gert
Postat: tor mar 22, 2007 10:40 pm
Rubrik:
Julius,
Du gör befrielseteologerna och befrielseteologin stor orätt om bedömer och dömer dem efter vad några få väpnade revolutionärer har försökt.
Men, och det är viktigt att konstatera, den som blir plundrad har rätt att göra motstånd.
Gert Gelotte
Julius
Postat: tor mar 22, 2007 9:57 pm
Rubrik:
Gert , jo det som de här gerillarörelserna vill skapa har ju just en Marxistisk ateistisk stat som mål. Politisk naivitet kan man ju kanske kalla det om man stöder sådana rörelser och ändå hoppas att det skall bli ett kristet samhälle av det hela. I så fall en mycket grov naivitet.
De fattiga är fattiga i alla länder i tredje världen. Jag kan inte se någon skillnad på t.ex. de katolska som i latinamerika eller de muslimska som i Bangla-Desh, Indonesien eller en del afrikanska stater. Kyrkan har i latinamerika gjort en hel del fel i det att man inte protesterat mera högljutt mot t.ex. diktaturregimer och vad de åstadkommit men att tro att man nu plötsligt skulle stödja rörelser som med vapen i hand vill åstadkomma en kommunistisk statsordning är ju något helt annat.
Gert
Postat: tis mar 20, 2007 9:28 am
Rubrik:
Julius,
Om du med marxistisk stat menar en ateistisk diktatur så är jag enig med dig. Men befrielseteologerna syftar inte till detta utan till ekonomisk och social rättvisa i länder där den officiella kyrkan i århundraden medverkat till fruktansvärda sociala skillnader. Man kan möjligen anklaga en del befrielseteologer för politisk naivitet. Men Rom borde någon gång ta sig an frågan varför de fattiga är så fattiga i gamla katolska länder.
Gert Gelotte
Julius
Postat: lör mar 17, 2007 7:03 pm
Rubrik:
Citat:
• What if this time, we Catholics simply say, "No."
• What if Father General and the Fathers Provincial of the Jesuits were to stand and say, "Josef Ratzinger, we denounce your Notification of Jon Sobrino's work and we reject it."
• What if all the Jesuits in the world stood and spoke truth to power: "Cardinals and Bishops, your institution is corrupt and dying. The Society of Jesus hereby secedes from the Roman institution, in order to carry on the Catholic Church in the name of Jesus."
• What if the next General Congregation scheduled for 2008 had the courage to take on the greatest ministry in the existence of the Society of Jesus: the cleansing and reforming and renewal of the Catholic Church.
Detta kommer förstås INTE att hända. Det skulle i så fall förutsätta att påven plötsligt stod helt ensam och isolerad utan stöd av kärngrupperna inom den katolska kyrkan. Så är inte fallet. Påven blev inte påve genom någon slags statskupp. Han valdes i kyrkans normala ordning för påveval, faktiskt ovanligt snabbt dessutom, och har säkert stöd av en mycket stor del av kyrkan och i all synnerhet av centrala grupper som t.ex. jesuiterna. Att sedan det finns katoliker som inte i varje enskild fråga oreserverat ger honom sitt stöd är en annan sak.
Citat:
Gert skrev: Det går utmärkt att använda marxismen som en förklaringsmodell utan att för den skull dela marxismens slutsatser.
Må så vara. Men i vart fall de mera radikala befrielseteologerna vill ju använda Marxismen även för att bygga ett sådant samhälle, i det att man gett sitt stöd till olika gerillagrupper som med väpnad kamp vill skapa just en Marxistisk stat.
Att det finns kristna inom vänsterpartiet är väl kanske inte så konstigt - inom det partiet finns ju våde de som kallar sig kommunister och de som inte gör det. Men att verka för en Marxistisk, kommunistisk samhällsordning kan omöjligen gå att förena med en kristen tro eftersom man då måste gå emot en av kommunismens huvudprinciper.
Att kyrkan varit generande flat mot vissa högerdiktatorer är en helt annan sak. Fel och djupt beklagligt men man kan inte göra historien ogjord utan bara hoppas att man lär sig av misstagen. Rätt skall vara rätt och fel fel och övergrepp får inte bli acceptabla vare sig de kommer från vänster eller från höger.][/quote]
Gert
Postat: lör mar 17, 2007 2:09 pm
Rubrik:
julius skrev:
Att vissa s.k. befrielseteologer, mestadels i Latinamerika, med stark koppling till Marxismen, inte kan få kyrkans eller vatikanens stöd verkar väl vara ganska uppenbart och kyrkan har varit konsekvent på den punkten. Eftersom prästens ämbete och kyrkans tro bygger på att Gud finns och att Gud har ett eget regelverk för hur vi skall leva så kan det inte kombineras med en ideologi som i sin bas säger att religionen är ett opium och att det är ateismen som gäller. Kombinationen blir omöjlig. Man kan inte tjäna två motsatta saker.
Julius.
Det går utmärkt att använda marxismen som en förklaringsmodell utan att för den skull dela marxismens slutsatser.
Gert Gelotte
Elisabet
Postat: lör mar 17, 2007 10:48 am
Rubrik:
Fallet Sobrino har med rätta väckt upprörda känslor över hela världen:
Här några exempel:
Ex från en öppen blog tillhörande E Paul Kelly:
http://epaulkelly.blogspot.com/
• What if this time, we Catholics simply say, "No."
• What if Father General and the Fathers Provincial of the Jesuits were to stand and say, "Josef Ratzinger, we denounce your Notification of Jon Sobrino's work and we reject it."
• What if all the Jesuits in the world stood and spoke truth to power: "Cardinals and Bishops, your institution is corrupt and dying. The Society of Jesus hereby secedes from the Roman institution, in order to carry on the Catholic Church in the name of Jesus."
• What if the next General Congregation scheduled for 2008 had the courage to take on the greatest ministry in the existence of the Society of Jesus: the cleansing and reforming and renewal of the Catholic Church.
E Paul Kelly läs mer:
http://epaulkelly.blogspot.com
och ex från THE TABLET
http://www.thetablet.co.uk/articles/9494/
Iron fist, but velvet glove
"The present Notification has actually been sitting in a desk drawer in Cardinal Levada's office since 26 November 2006, the date on which he and CDF secretary, Archbishop Angelo Amato, signed it. It is unclear why it took nearly four months to issue it. But the timing could be poetic. Its publication this week came 10 days before the twenty-seventh anniversary of the death of Oscar Romero and exactly two months before the Pope will be in Brazil to preside at the opening of the month-long Fifth General Conference of CELAM (Episcopal Conferences of Latin America).
Although the Notification deals specifically with Fr Sobrino's Christology, it looks very much as if liberation theology is the Vatican's real target. Perhaps the Pope and his collaborators at the CDF believe their kinder and gentler approach will gain a more sympathetic hearing and help put the final nails in the coffin of liberation theology. But, on the other hand, this particular Notification could have the opposite effect and help increase Fr Sobrino's popularity and revive a form of theology that many people already thought was waning." Robert Mickens läs mer:www.thetablet.co.uk/articles/9494/
Se även artiklar i Los Angeles Times:
http://www.latimes.com/news/printedition/asection/la-fg-sobrino15mar15,1,79
75121,full.story?coll=la-news-a_section>
Elisabet
Agneta
Postat: lör mar 17, 2007 9:33 am
Rubrik:
Det var fascinerande att följa förre påvens besök på Kuba och hur Fidel Castro i dokumentärfilmen gjord av Oliver Stone berättar att han har som marxist en förståelse ju äldre han blir för människors behov av förtröstan på en Gud. citat "att jag själv inte har en tro men att om Katolska kyrkan gör gott och predikar kärlek ser jag ingen anledning till att den vore samhället av ondo utan det tillhör den enskildes privata sfär och längtan".
Det finns kristna inom vänsterpartiet och det finns inom Kristna studentrörelsen "Kristna för socialism" (hette dom på min tid i alla fall).
Vatikanen har inte ropat högt inför: Franco, Rwanda, maffian på Sicilien, och var bekymmersamt lam när det gällde Hitler.
Har jag fel så rätta mig.
Agneta
julius
Postat: lör mar 17, 2007 1:45 am
Rubrik:
Att vissa s.k. befrielseteologer, mestadels i Latinamerika, med stark koppling till Marxismen, inte kan få kyrkans eller vatikanens stöd verkar väl vara ganska uppenbart och kyrkan har varit konsekvent på den punkten. Eftersom prästens ämbete och kyrkans tro bygger på att Gud finns och att Gud har ett eget regelverk för hur vi skall leva så kan det inte kombineras med en ideologi som i sin bas säger att religionen är ett opium och att det är ateismen som gäller. Kombinationen blir omöjlig. Man kan inte tjäna två motsatta saker.
Gert
Postat: ons mar 14, 2007 5:06 pm
Rubrik: Befrielseteologi
Vänner,
National Catholic Reporter innehåller idag 14/3 en mycket intressant artikel om ännu en latinamerikansk befrielseteolog med problem i Rom. Klicka på länken nedan. Debattera gärna artikeln här.
Gert
http://ncrcafe.org/node/975
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se