Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Kommunion - till vilka?
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Julius"]Charlotte, jag håller med om mycket i ditt inlägg, fast att rensa ut olämpliga personer från prästseminarierna var väl ändå en nödvändighet ? Med framför ally de amerikanska pedofilskandalerna i färskt minne så måste ju någonting göras för att personer som är klart olämpliga för rollen inte får bli präster och i de fall då fet upptäcks i efterhand måste de stängas av. Annars står hela kykans trovärdighet på spel. I USA visar ju t.ex. statistik att antalet mässbesök sjunk med ca 1/3 när skandalerna blev kända. Detta beror säkert i de flesta fall inte på att folk blev rädda för att barnen skulle bli överfallna om de gick till kyrkan utan helt enkelt för att kyrkan inte upplevdes som trovärdig. Samma sak häller om praktiserande homosexuella präster. Visserligen finns en separat diskussion angående kyrkan och homosexualitet men som saken är i dagsläget så stämplar kyrkan det som grov synd och då kan den inte samtidigt acceptera det bland sina präster. Då finns det heller ingen trovärdighet kvar. Att det finns en grupp unga mycket konservativa med en mera fundamentalistisk syn i många frågor tycks gå som en röd tråd genom alla religioner numera. Titta på hur islam har radikaliserats men mycket mera stöd även för extremt fundamentalistiska grupper, ofta just bland unga även om dessa grupper än så länge är i minoritet, precis som inom katolska kyrkan. Jo frågan om vad som händer med den stora gruppen av katoliker som tycker att en helt präststyrd mässa med församlingen som åskådare mera än deltagar kommer att göra. Bilda eget är väl heller ingen vettig lösning; kyrkan har haft så många splittringar historiskt sett att ytterligare splittring heller inte verkar vara någon bra väg. Gert, vad det gäller prästbristen och vad man kan göra åt den så har du ett antal olika förslag som till natur är rätt olika och säkert olika kontroversiella. Att avskaffa tvångscelibatet vore ju rent ideologiskt fullt möjligt. Det är bara en kyrkans regel, några klara ord från Gud att det måste vara så finns inte, och det skulle alltså ligga helt i kyrkans makt att ändra på det. En del problem får dock diskuteras i så fall. Vad händer t.ex. om präster vill skilja sig och gifta om sig - en situation som säkert kommer att uppstå i så fall. Om tvångscelibatet avskaffades skulle väl det rimligtvis innebära att präster som gift sig skulle få återgå i tjänst. Finns inget celibattvång så finns det inte. Att viga kvinnor tror jag färemot skulle bli betydligt svårare för kyrkan eftersom då kommer man in på teologiska strids- och tolkningsfrågor och risken för en öppen strid eller splittring inom kyrkan skulle vara klart uppenbar. Om en ändring kommer på den punkten så ligger den nog mycket långt in i framtiden. Rätten att fira mässa utan präst är ju en annan intressant fråga, men det är ju fullständigt otänkbart att något sådant skulle tillåtas av den nuvarande påven. Om det skulle innebära konsekration utan präst så måste åtskilliga av kyrkans trossatser helt ses över. Men om det handlar om att dela ut kommunion utan präst, t.ex. så som det sker i den anglikanska kyrkan där en godkänd kommunionsutdelare kan med biskopens tillstånd få ge kommunion i avsaknad av en präst (konsekrationen har då gjorts av en präst tidigare), så vore det ju inte något som egentligen borde riva upp någon indignation. Att "prästimporten" från Polen till Sverige inte varit problemfri kan jag klart instämma i. De två samhällena skiljer sig avsevärt från varandra och detta gäller i synnerhet religions ställning i samhället och prästernas ställning inom kyrkan. Det som accepteras där nere gör det ofta inte här.[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Gert
Postat: mån sep 10, 2007 1:27 pm
Rubrik:
LenaA,
Ja, det är min uppfattning också. Och vem som har rätt tro skall vi lämna åt vår Herre att avgöra. Så länge det inte rör sig om uppenbart missbruk.
Gert Gelotte
LenaA
Postat: mån sep 10, 2007 1:17 pm
Rubrik:
Nu har jag inte läst hela den här diskussionen, så ursäkta om jag inte säger något nytt.
Har kikat lite i Katolska Kyrkans lilla katekes.
293. När är det möjligt att ge den heliga kommunionen till andra kristna?
I andra stycket står det:
"Det är tillåtet för katolska sakramentsförvaltare att ge den heliga kommunionen åt troende från andra kyrkliga samfund vilka av allvarliga skäl av sig själva ber om det, är väl förberedda och visar att de har den katolska tron angående sakramentet."
Jag vet inte vad som räknas som allvarliga skäl, och inte heller vet jag hur det är meningen att tron ska visas, men detta borde väl betyda att det inte är nödvändigt att vara katolik, bara att ha den katolska tron angående sakramentet?
/LenaA
Gert
Postat: tis apr 17, 2007 11:53 am
Rubrik:
Laura,
Precis min mening också.
Gert Gelotte
Laura
Postat: mån apr 16, 2007 5:37 pm
Rubrik:
Ja, och fader Robert sade att om prästen börjar rensa bland nattvardsgästerna, så är nattvardsbordet inte längre Vår Herres bord utan prästens eget bord...
Gert
Postat: mån apr 16, 2007 2:01 pm
Rubrik:
Krysostomos,
I think father Robert did exactly the right thing.
Gert Gelotte
Krysostomos
Postat: mån apr 16, 2007 9:00 am
Rubrik:
In his bysantic church of the ecumenic center in southern Finland father Robert used to give communion to all babtized christians: orthodox, lutheran, pentacostal or what ever. "We all are babtized in One and Same Christ", he used to say.
After the death of father Robert, the catholic church in Finland closed the whole center...
Gert
Postat: lör apr 14, 2007 8:42 pm
Rubrik:
Jacob,
Nej, det yttersta ansvaret bär den som tar emot kommunionen. Det räcker i alla normalfall - det vill säga när den som går fram till kommunionen menar allvar med det. Som du kanske vet får prästen inte neka någon kommunion under mässan.
Sedan finns det naturligtvis extrema situationer där prästen, kommunionutdelarna eller någon annan måste ingripa. Men då talar vi inte om människor som går till kommunion av kristna skäl.
Gert Gelotte
Jacob
Postat: lör apr 14, 2007 10:02 am
Rubrik:
Gert skrev:
Jacob skrev:
Visst kan man inte kontrollera alla som går till kommunion, men att det finns bestämda kriterier på vilka som får motta kommunionen är väl ändå självklart. Och då kan man inte säga nåt i stil med att "Eukaristin är öppen för alla".
Jacob,
Det är klart att man kan diskutera vilka kriterier som skall gälla. Kriterierna har ju faktiskt förändrats ända in i modern tid. Så länge sedan är det inte som kommunion för lekfolket var en sällsynt företeelse som alltid förutsatte bikt.
Och om kommunionen skall vara öppen för alla, så är det naturligtvis underförstått alla som ärligen vill ta emot den och som menar allvar med det.
Gert Gelotte
Men vad som menas med att ärligen vilja ta emot den och mena allvar är dock inte underförstått på ett tydligt sätt. Och det är Kyrkans ämbetsbärare som har det yttersta ansvaret i detta, eftersom det är de som förvaltar sakramenten.
Gert
Postat: fre apr 13, 2007 6:31 pm
Rubrik:
Jacob skrev:
Visst kan man inte kontrollera alla som går till kommunion, men att det finns bestämda kriterier på vilka som får motta kommunionen är väl ändå självklart. Och då kan man inte säga nåt i stil med att "Eukaristin är öppen för alla".
Jacob,
Det är klart att man kan diskutera vilka kriterier som skall gälla. Kriterierna har ju faktiskt förändrats ända in i modern tid. Så länge sedan är det inte som kommunion för lekfolket var en sällsynt företeelse som alltid förutsatte bikt.
Och om kommunionen skall vara öppen för alla, så är det naturligtvis underförstått alla som ärligen vill ta emot den och som menar allvar med det.
Gert Gelotte
Jacob
Postat: fre apr 13, 2007 4:23 pm
Rubrik:
Visst kan man inte kontrollera alla som går till kommunion, men att det finns bestämda kriterier på vilka som får motta kommunionen är väl ändå självklart. Och då kan man inte säga nåt i stil med att "Eukaristin är öppen för alla".
Gert
Postat: ons apr 11, 2007 8:52 pm
Rubrik:
Jacob,
Eftersom Julius svarat så förträffligt behöver jag inte upprepa vad han sagt. Det får gälla som mitt svar också.
Gert Gelotte
Julius
Postat: ons apr 11, 2007 8:36 pm
Rubrik:
Jo jag tycker visst skall det finnas gränser för vem som får ta kommunion. Det skall självfallet inte vara tillåtet att t.ex. sälja hostia på internet - det är ju ett klart missbruk och brist på respekt för sakramentet, plus att det har ett vidskeplighetsinslag. Men frågan är väl vem som skall kontrollera gränserna, prästerna eller den som vill ta kommunion ? Prästerna kan ju av rent praktiska skäl bara se vissa yttre saker. Det allra viktigaste, varje kommunikants inre tro och uppriktighet inför Gud, det går ju inte för prästen att se. Möjligen var det väl lite lättare förr i små församlingar där prästen kände allt och alla. Men i dagens stadsförsamlingar har ju prästen inte en realistisk chans att lära känna varje individ och vad som rör sig i personens inre är ju helt omöjligt att se ändå. Och det är väl ändå där inne som det viktigaste svaret finns. En person kan ju ha hamnat i en kaotisk yttre situation men ändå ha en inre brinnande längtan efter Gud och en vilja följa honom så bra som personen klarar av, likasom det finns de som uppfyller alla yttre krav men för vilka Gud ändå ligger nedprioriterad i det inre.
Vad det gäller "jubelåsnorna" som nämndes, som vill ta kommunionen bara "för skojs skull", nej de bör ju inte få kommunion, men hur skall det gå till att sortera bort dem ? Hur skall prästen veta att någon tillhör just den gruppen ? Det blir lika svårt som att bland förstakommunikanter veta vilka som verkligen drivs av en egen tro och vilka som går fram för att föräldrarna vill det eller för att kompisarna gör det eller liknande.
Att sedan INGEN människa egentligen är värdig att ta emot kommunionen håller jag helt med om. Det är väl egentligen just därför som frälsningen behövs.
Jacob
Postat: ons apr 11, 2007 4:28 pm
Rubrik:
Gert skrev:
Jacob,
Av ditt inlägg framgår att du åtminstone sorterar bort "jubelåsnorna" från de värdigas krets. Tröttnar du aldrig på att vara Guds självutnämnde vaktmästare?
Gert Gelotte
Det handlar inte om att vara värdig, det har jag redan förklarat, det handlar om att ta kommunionen på allvar. Det finns många som tar kommunionen av de mest absurda anledningar, som t ex för att sälja dem på internet. Är det också OK då? När skulle du dra gränsen, ska det finnas någon gräns överhuvudtaget?
Gert
Postat: mån apr 09, 2007 10:01 am
Rubrik:
Jacob,
Av ditt inlägg framgår att du åtminstone sorterar bort "jubelåsnorna" från de värdigas krets. Tröttnar du aldrig på att vara Guds självutnämnde vaktmästare?
Gert Gelotte
Jacob
Postat: sön apr 08, 2007 10:51 pm
Rubrik:
Gert skrev:
Julius, Agneta
När det gäller kommunionen tycker jag vi katoliker kan lära av Svenska kyrkan. Nattvordsbordet är öppet. Ingen tar på sig den omöjliga uppgiften att sortera värdiga från ovärdiga gäster.
Gert Gelotte
Och så undrar du varför folk frågar dig om varför du inte går med Svenska kyrkan.
Det handlar absolut inte om att "sortera" värdiga från ovärdiga "gäster"(vi är inga gäster, Kyrkan är vårt hem), vi säger ju innan vi tar emot kommunionen "Herre, jag är icke värdig".
I kommunionen får vi gemenskap med Kristus, och då gäller det att vi accepterar den uppenbarelse som Han ger oss genom sin Kyrka, hur kan man göra detta om man inte vill leva efter Kyrkans lära?
Jag blir så irriterad, hur kan ni vilja ge kommunionen till vemsomhelst?! Så om nån jubelåsna som vill ta den för skojs skull så säger ni varsågod?
Har ni någon respekt och vördnad för sakramenten överhuvudtaget?
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se