Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Ekumenik
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Julius"]Jag tror inte att varken öppet trots eller civil olydnad är bra vägar för att föra saken framåt. Det skapar bara hårda konfrontationer och mer låsta positioner än någonsin. Däremot ser jag inget problem i den informella interkommunion som förekommer på gräsrotsnivå i ekumeniska sammanhang. Ingen av de som deltar där är ju intresserade av någon strid. Om däremot t.ex. en katolsk församling i Sverige skulle bjuda in en grannförsamling inom t.ex. svenska kyrkan till mässor med öppen interkommunion så tror jag det skulle skapa fler problem än vad det kan lösa. Det ger risk för kyrkosplittring och det ger de allra mest konservativa grupperna fritt skottfält, något som i det läget drabbar både den katolska församlingen. Vad det gäller ekumeniska möten så kan man ju se på Taize där det gått bra att samsas. Men det är väl ingen hemlighet att det finns två läger inom katolska kyrkan vad det gäller ekumenik: ett som vill gå framåt mera pragmatiskt och hellre vänta med debatt om de besvärligaste och mest känsliga områdena och ett annat läger för vilka ekumenik i princip innebär att sitta och vänta på "att de som avfallit skall komma till sans och komma tillbaka till oss". Skall man tillämpa den senare principen får man nog ha EXTREMT långt tålamod...[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Julius
Postat: tis nov 13, 2007 11:13 am
Rubrik:
Jag tror inte att varken öppet trots eller civil olydnad är bra vägar för att föra saken framåt. Det skapar bara hårda konfrontationer och mer låsta positioner än någonsin. Däremot ser jag inget problem i den informella interkommunion som förekommer på gräsrotsnivå i ekumeniska sammanhang. Ingen av de som deltar där är ju intresserade av någon strid. Om däremot t.ex. en katolsk församling i Sverige skulle bjuda in en grannförsamling inom t.ex. svenska kyrkan till mässor med öppen interkommunion så tror jag det skulle skapa fler problem än vad det kan lösa. Det ger risk för kyrkosplittring och det ger de allra mest konservativa grupperna fritt skottfält, något som i det läget drabbar både den katolska församlingen.
Vad det gäller ekumeniska möten så kan man ju se på Taize där det gått bra att samsas. Men det är väl ingen hemlighet att det finns två läger inom katolska kyrkan vad det gäller ekumenik: ett som vill gå framåt mera pragmatiskt och hellre vänta med debatt om de besvärligaste och mest känsliga områdena och ett annat läger för vilka ekumenik i princip innebär att sitta och vänta på "att de som avfallit skall komma till sans och komma tillbaka till oss". Skall man tillämpa den senare principen får man nog ha EXTREMT långt tålamod...
Gert
Postat: tis nov 13, 2007 12:15 am
Rubrik:
Julius,
Jag skulle föredra att kalla det för civil olydnad. Sen är det ju så, vilket jag antar att du vet, att man i icke officiella ekumeniska sammanhang gärna rundar problemet genom att ingen säger någonting om vilka regler för kommunionen som anses gälla. Det finns så att säga en tyst överenskommelse om interkommunion.
Gert Gelotte
Julius
Postat: mån nov 12, 2007 11:49 pm
Rubrik:
Citat:
Det finns inga skäl att vänta och ingen anledning att invänta tillstånd uppifrån.
Hur skall man tolka detta ? Som en direkt uppmaning till öppet trots mot påveämbetet ? En av de allra första ämbetsåtgärderna från den nytillträdde påven var ju att gå ut med en skrivelse där han vände sig mot interkommunion och starkt betonade att de undantagsmöjligheter som trots allt finns i kyrkans regelverk verkligen är undantag.
Jag tror liksom du att en öppning mot interkommunion kan verka helande kyrkorna emellan i den ekumeniska processen. Men om så skall bli fallet måste det vara en officiell öppning, något som kan ske öppet. Inte att man i hemlighet delar kommunion med andra kyrkor trots att det är förbjudet uppifrån. Dels skulle ett sådant förfarande ge en osäkerhet hos våra ekumeniska bröder och systrar "Var står ni katoliker egentligen ??" om olika företrädare för kyrkan för fram helt olika linjer, dels medför alla egenmäktiga aktioner (jämför med de som viger sig till präster trots påvens förbud) en stor risk för kyrkosplittring och ett hot mot kyrkans inre enhet. Att vi försöker nå enhet gentemot andra samfund i ekumeniken är ju positivt men om samtidigt det skulle leda till att katolska kyrkan faller sönder i delar så har ju ingen enighetsprocess uppnåtts, tvärtom. Och om de mera liberala delarna av kyrkan går längre i sin riktning än vad kyrkolagen medger så öppnar de ju upp sig för motattacker från den allra mest konservativa flygeln, något som ökar splittringsrisken ytterligare. Det värsta som kan hända ur ekumenikens synvinkel är nog om vissa grupper i ekumenisk iver går för långt och att de sedan bestraffas uppifrån, att alltså kyrkans ledning känner sig tvingad att ta till maktmedel.
För enskilda personer så har ju präster och biskopar möjlighet att göra vissa undantag även enligt de regler som gäller idag. Men när det handlar om hela grupper och i officiella sammanhang så blir det nog betydligt mera komplicerat.
Gert
Postat: tis nov 06, 2007 6:52 pm
Rubrik: Varför inte dela Herrens måltid?
Vänner.
I senaste numret av Katolskt Magasin skriver syster Madeleine Fredell OP i en mycket sorgsen rapport från det ekumeniska mötet i Sibiu bland annat:
"Om vårt mål är mänsklighetens enhet i en symfonisk mångfald så måste det sakrament som är enhetens sakrament framför andra, eukaristin, verkligen få bli det som helar vår splittring och våra sår som människor. Att gå till olika nattvardsbord är som att legitimera att människor går till olika måltidsbord med riklig föda eller ingen alls.
Den eukaristiska splittringen och den manligt hierarkiska makten som tydliggjordes särskilt starkt i Sibiu utgör inget vittnesbörd för världen. Det visar på självtillräcklighet och världen har nog av det. Vi behöver visa på ett ömsesidigt beroende där vi alla står i tjänst till varandra och där auktoriteten växer fram ur kyrkans mitt."
Den vanligaste synen på kommunionens/nattvarden i ekumeniken är att den skall kröna verket. När vi är eniga då ...
Jag menar att det är ett sätt att använda kommunionen för att förhindra enhet.
Precis som syster Madeleine anser jag därför att vi bör vända på processen och se kommunionen som ett läkemedel mot splittring, som ett viktigt steg mot enhet i mångfald.
Det finns inga skäl att vänta och ingen anledning att invänta tillstånd uppifrån. Ingen kyrka äger Kristi kropp och blods sakrament och Jesus bjöd alla.
Gert Gelotte
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se