Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Kvinnor i kyrkan
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Bloggare"]Alltså anser du att en viss Gutierrez´ ord väger tyngre än kyrkofäder + kyrkolärare + heliga + tradition + koncilier + påve + läroämbete? Vg bekräfta o motivera! (OK Sanningen väger tyngre än allt annat, alla "name droppings". Men konsekvensen av ditt citat är att HELA TRADITIONEN HAFT FEL, alltifrån de första apostlarna till kyrkan idag, öst och väst. Bara så du inser vad vi diskuterar om!)[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Irène
Postat: mån okt 08, 2007 11:45 pm
Rubrik:
Bloggare
Idag 8 okt kom denna nyhet från Zenit som lustigt nog inte bara illustrerar det jag nyss anförde utan tala om paradigmskifte när det gäller Katolska kyrkans syn på pengar och ränta.
"Professional businesspeople cooperate with God's plan for the world when they do their work, said the Pope's secretary of state.
Cardinal Tarcisio Bertone said this at the 60th meeting of the Christian Union of Entrepreneurs and Managers, which ended Sunday.
Cardinal Bertone said that business activities, even though they follow market laws, help to bring about the fulfillment of God's plan for the world"
Det bådar gott för framtiden då det bevisar att paradigmskiften sker av och till.............
Irène
Irène
Postat: mån okt 08, 2007 10:06 pm
Rubrik:
Gert Bloggare
Jag vill gärna komplettera med ett annat exempel på Kyrkans
T R A D I T I O N dvs ränteförbudet.
Ur Dagens Industri
""Du får inte ta ränta av din broder, vare sig det gäller pengar, livsmedel eller något annat som kan lånas ut mot ränta", heter det i Gamla testamentet (5 Mos. 23:19).
Katolska kyrkan har varit kompromisslös i flera sekel.
"Den som framhärdar i att tagande av ränta inte är en synd, ska straffas som kättare", dundrade den medeltide påven Clemens V.
Han befallde att penningutlånare inte fick ta emot nattvarden, inte fick begravas i vigd jord och så vidare.
Utlåning av pengar mot ränta har fördömts av inte mindre än 28 kyrkomöten, 17 påvar och ett oräkneligt antal kardinaler, biskopar, munkar och präster.
MEN I DAG är det annorlunda. Sedan början av 1800-talet är det katolska ränteförbudet upphävt. Vatikanen ser ingen som helst synd i att få ordentlig ränta på sina banktillgodohavanden.
Den kyrkliga kamelen har lyckats ta sig i genom ränteförbudets nålsöga."
Jag är jättenyfiken att få förklaring på efter vilka kriterier Kyrkans prioritering sker när det gäller att välja vilken T R A D I T I O N som ska anses oföränderlig och vilken som kan skippas.
Irène
Gert
Postat: mån okt 08, 2007 9:23 pm
Rubrik:
Bloggare,
Du frågar om hela traditionen haft fel som om det räcker med att vi hållit något för sant och riktigt under låg tid för att det därmed skall vara både sant och riktigt.
Kyrkans läroämbete försvarade slaveriet under nästan två tusen år. Inte blev det mera sant och riktigt för det.
Traditionen är varken det som är gammalt och fornt eller det som har varit under lång tid. Traditionen är den process varmed kunskap förs vidare - traderas.
Gert Gelotte
Irène
Postat: mån okt 08, 2007 8:08 pm
Rubrik:
Bloggare
Skulle vi kunna se det så här? Du gör dig till tolk för den "traditionella" uppfattningen och jag för den icke -traditionella? Jag försöker bara förmedla vad vissa professionella katolska teologer och kunniga lekmän "barfotateologer" fört fram. Det finns ju mängder med organisationer som aktivt arbetar med och lobbar för att katolska kyrkan ska viga kvinnor till präster. Luis T Gutierrez är bara en i mängden i en av dessa organisationer BASIC
B rothers
A nd
S isters
I n
C hrist
Profesionella katolska teologer har olika uppfattningar om sakernas tillstånd. ALLTSÅ INTE JAG.
Men jag väljer vilka tolkningar jag tror är utvecklingsbara utifrån den fråga vi diskuterar. Inga fler "name droppings" då du verkar känslig för detta.
Läroämbetet, Canon och kodifieringen av Canon.
Kyrkan existerade före Canon och före läroämbetet. Olika praxis har jämkats samman. Allt är prioriteringar och har med tolkningar och omtolkningar att göra.
Ang
1. Canon 1024 Only a baptised man can validly receive sacred ordination.
Denna "grundbult" anses av vissa teologer vara en heresi då det bara finns ett DOP.
" Some sacramental theologians have argued that ordaining men only creates two classes of baptism, contradicting Saint Paul's statement that all are equal in Christ.
Ang "Ofelbarheten " Ordinatio Sacerdotalis
"Ordinatio Sacerdotalis was not issued infallibly, because the Pope was not teaching ex-cathedra, nor was he expressing the consensus of all the bishops in today's church, so he was not exercising with them the ordinary and universal magisterium (LG 25.2). Also, it does not meet the requirements for infallibility defined in canon 749.1-3; specifically, 749.3 prescribes that the document must make it clear that the Pope is teaching ex-cathedra. Such is the case with Munificentissimus Deus, the apostolic constitution in which Pope Pius XII defined the dogma of the assumption of Mary (1950); not so with Ordinatio Sacerdotalis.
• The CDF claims that one sentence of OS is infallible, i.e., that the church is not authorized to ordain women.
• But the CDF is not infallible; and the CDF "clarification" of 10/28/95 makes it evident that the clarity required by canon 749.3 was lacking from Ordinatio Sacerdotalis.
• Therefore, the teaching that the church is not authorized to ordain women is not infallible.
OS deserves respect because it was issued by the Pope, but it does not require absolute assent; on the contrary, it should be a wake up call, a catalyst for renewed dialogue throughout the liturgical churches. "
Ja så här har diskussionen pågått under senare år och så kommer den fortsätta.
Citat:
Men konsekvensen av ditt citat är att HELA TRADITIONEN HAFT FEL,
Det har jag aldrig sagt. Jag ser "tradition" = "överlämnande " som något som överlever i den mån traditionen anpassas till nya omständigheter och nya mottagare.
Om man liknar tradition vid en karta och verkligheten till terrängen och dessa inte överensstämmer så verkar du påstå att det är fel på terrängen medan jag hävdar att det är kartan som vi bör se över om den ska kunna vägleda oss i den befintliga terrängen.
Irène
Bloggare
Postat: mån okt 08, 2007 6:41 pm
Rubrik:
Alltså anser du att en viss Gutierrez´ ord väger tyngre än kyrkofäder + kyrkolärare + heliga + tradition + koncilier + påve + läroämbete?
Vg bekräfta o motivera!
(OK Sanningen väger tyngre än allt annat, alla "name droppings". Men konsekvensen av ditt citat är att HELA TRADITIONEN HAFT FEL, alltifrån de första apostlarna till kyrkan idag, öst och väst. Bara så du inser vad vi diskuterar om!)
Irène
Postat: sön okt 07, 2007 11:09 pm
Rubrik:
Bloggare
Citat:
Man får för att det ska ha någon mening då diskutera läroämbetets auktoritet och existens överhuvudtaget.
Ja det råder olika uppfattningar om huruvida frågan vi diskuterar är en "doktrin" eller inte. För att inte tala om "ofelbar".
Det går naturligtvis att nu från ömse håll leverera olika citat som stöd för den åsikt man förfäktar.
Jag kan börja med detta från Luis T Gutierrez från 1996
"The male-only priesthood is a matter of discipline; it is not a matter of doctrine, and even less a matter of faith. In this regard, it is noted that CCC 1577 starts by quoting CIC 1024. This elevation of the male-only practice from discipline to "doctrine" is irrational, because it is based on a fundamentalist reading of certain passages of the New Testament; it ignores that sacred tradition, a living process, is more than the mere repetition of the past (Matthew 13:52); and it fails to recognize that, given the circumcision decision (Acts 15), the male-only practice is merely incidental to the deposit of faith. In the Creed we profess that the church is apostolic, not male-apostolic. To be an apostle, or a successor to the apostles, a human body is required, but not a male human body. This becomes evident after the resurrection in the person of Mary Magdalene, who was sent by the Risen Lord as apostle to the apostles."
Irène
Gert
Postat: sön okt 07, 2007 7:43 pm
Rubrik:
Bloggare,
Nej, det är faktiskt sant. Försåvitt du inte hävdar att prästvigningen inte "tar" på kvinnor. Men det gör, såvitt jag vet, inte ens läroämbetet.
Gert Gelotte
Bloggare
Postat: sön okt 07, 2007 7:31 pm
Rubrik:
Oavsett hur man betraktar diskussionens värde, bör den väl ändå grundas på fakta. Detta är faktiskt helt fel:
Citat:
Men även inom katolska kyrkan förekommer redan ”giltiga men kyrkorättsligt olagliga” (valid but illicit) kvinnliga präster och biskopar.
Säkert är följande citat från lärodokument bekanta:
"Wherefore, in order that all doubt may be removed regarding a matter of great importance…I declare that the Church has no authority whatsoever to confer priestly ordination on women and that this judgment is to be definitively held by all the Church's faithful."[Ordinatio Sacerdotalis,]
"This doctrine belongs to the deposit of the faith of the Church. It should be emphasized that the definitive and infallible nature of this teaching of the Church did not arise with the publication of the Letter Ordinatio Sacerdotalis."[10] Instead, it was "founded on the written Word of God, and from the beginning constantly preserved and applied in the tradition of the Church, it has been set forth infallibly by the ordinary and universal magisterium," and for these reasons it "requires definitive assent."[The Congregation of the Doctrine of the Faith, Response of 25 October 1995, c.f. Lumen Gentium 25:2.]
Man får för att det ska ha någon mening då diskutera läroämbetets auktoritet och existens överhuvudtaget. Men det är så att säga en annan diskussion.
Gert
Postat: tor okt 04, 2007 3:43 pm
Rubrik: Jesus en förebild för Jämo
Vänner,
Nedanstående inlägg har vi hämtat ur Kyrkans Tidning:
2007-10-04
Jesus en förebild för Jämo
”Religionerna säger att människor är lika inför Gud, men deras sätt att tillskriva män och kvinnor olika roller i jordelivet har sällan varit till kvinnornas fördel” säger nu avgående Jämo Claes Borgström i Kyrkans Tidning 36/07 och tillägger att han ”ångrar att inte ha granskat katolska kyrkan, frikyrkorna, de muslimska och judiska samfunden” ur jämställdhetssynpunkt.
Den viktigaste jämställdhetsfrågan ur religiös synpunkt är frågan om kvinnors lika möjlighet att bli präst, imam eller rabbin. Det förekommer dock redan kvinnliga imamer och rabbiner. Inom den kristna kyrkofamiljen är det den katolska och ortodoxa kyrkan som haft svårast att i praktiken ta till sig budskapet om mäns och kvinnors lika värde. Men även inom katolska kyrkan förekommer redan ”giltiga men kyrkorättsligt olagliga” (valid but illicit) kvinnliga präster och biskopar.
Ett intressant faktum är att kristendomens grundare Jesus skulle kunna betraktas som sin tids förste Jämo. En föregångare och förebild för Claes Borgström, som redan för 2 000 år sedan granskade sin tids syn på män och kvinnor och inte bara i ord utan i även handling visade att han inte sympatiserade med sin tids gängse judiska patriarkala samhällsordning. Evangelierna vittnar om Jesus som den tongivande och revolutionerande förebilden för män och kvinnor att redan i jordelivet relatera till varandra på ett jämställt sätt utan över- och underläge, med samma möjlighet att efterlikna honom och bli hans medarbetare, tjäna sina medmänniskor och därigenom tjäna Gud.
Inom den ursprungliga Jesusrörelsen var dopet avgörande. Jesus vigde varken män eller kvinnor till präster. Det finns forskning som tyder på att både män och kvinnor ledde eukaristifirandet i husförsamlingar under de första generationerna kristna, då ett strukturerat ämbete ännu var i vardande. Arkeologiska fynd och skriftliga källor indikerar att det tog lång tid, hundratals år, innan kvinnor helt hade trängts undan från varje ämbetsbärande uppgift i hela kyrkan.
Att undanröja den systematiska diskrimineringen av kvinnor i katolska kyrkan är mödosamt. Men mycket händer och för närvarande cirkulerar ett internationellt upprop där påven Benedictus XVI uppmanas att återinföra det kvinnliga diakonatet. Detta vore en början.
Inom Katolsk Vision gör vi vad vi kan för att väcka opinion i det katolska Sverige. Vi ser gärna att Jämo hjälper till. Mäns och kvinnors lika värde är en grundläggande mänsklig rättighet som inte kan sättas ur spel med kvasireligiösa argument.
Irène Nordgren
Gert Gelotte
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se