Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Andlig växt
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Gert"]Vänner, Katolsk Vision provocerar många goda katoliker. Jag uppfattar att vi gör det när vi på olika sätt hävdar att den kristna tron, som vi uttrycker och lever den, ständigt förändras. För detta kritiseras vi för att relativisera allt - tills det inte längre finns något kvar av orubblig tro. Som motsats pekas den så kallat klassiska kristendomen ut där trons sanningar och moralens regler antas vara orubbliga. Men om med klassisk skall förstås ursprunglig försvinner kristendomen in i judendomen. Alltså har den klassiska kristendomen aldrig existerat. Kyrkan, dess trosformuleringar och moraluppfattningar, har alltid utvecklats relativt omvärlden. I det senaste numret av den katolska tidskriften Signum ställer Felix Wilfred relativism mot absolutism i en mycket klargörande artikel. Tyvärr finns den inte på nätet, varför jag inte kan länka till den här. Men bland annat skriver Wilfred så här: ”Flertydighet eller mångtydighet utmärker hela vår mänskliga existens, inklusive vårt vardagsliv. Kristendomen avlägsnar inte denna mångtydighet och ersätter den heller inte med en annan värld av vissheter. Vad tron ger oss är snarare styrkan att kunna möta mångtydigheter och viset för att kunna urskilja vägen framåt i livet. På så vis blir mångtydigheten ett kreativt tillfälle att fördjupa sin tro och förståelsen av sig själv, av den andre och av det gudomliga mysteriet. I mångtydigheten sker ett genombrott till en mognare form av tro som tydligt undviker varje slags absolutifiering som kväver trons dynamik.” ”Ofta associerar man relativismen med uppfattningen att allting anses vara lika sant eller bra. Vad jag har i tankarna är däremot en kristen relativism som gör det möjligt att ta sig igenom livets mångtydigheter. Den har att göra med vår opartiskhet och det djupare slag av frihet som den medför. De begrepp som vi använder för att beskriva Gud är bara kryckor och ingenting annat än ett slags språkliga avskjutningsramper. Om vi skall få en djupare erfarenhet och insikt i vår tro får vi inte absolutifiera dessa kryckor utan vi måste relativisera och steg för steg göra oss oberoende av dem.” ”De fragment av sanningen som vi söker förstå genom uppenbarelsen måste ses mot den mycket större bakgrund som är gudomens fundamentala ofattbarhet.” Vänner. Det var länge sedan Signum, denna vanligen så prydligt mittbenade och vattenkammade tidskrift, levererade så mycket katolsk dynamit. Gert Gelotte[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Gäst
Postat: mån mar 12, 2007 10:52 am
Rubrik:
Gert!
Ett underbart inlägg om livets mångtydighet. Jag kan se för mig livet som spiralformigt på ngt sätt - runt olika ställningstaganden som fördjupas efterhand, men alltid behåller nyanser, motsättningar.
Kanske måste jag börja prenumerara på Signum igen...
Ann-Marie
Gert
Postat: lör mar 10, 2007 5:48 pm
Rubrik:
Berit,
"ett eget pastoralt ansvarsområde för män och kvinnor som inte är diakoner eller präster men som är kallade och har fått ett kyrkligt uppdrag".
Det låter som en kyrklig frontförkortning.
Gert
Gäst
Postat: lör mar 10, 2007 5:42 pm
Rubrik:
Intressant är också den därpå följande artikeln i Signum, "Profilering som ekumenik, Att låta sig utmanas av den andres styrka", skriven av Thomas Söding, professor i bibelteologi i Wuppertal och medlem av påvliga internationella teologkommissionen. Där heter det, s 41 mitten:
… "måste den katolska teologin låta sig utmanas av den evangeliska teologin så att den i sitt system förmår integrera gudsfolkets bristande reception av kyrkliga läroutsagor, ja även en vägran från de troendes sida att bejaka läroutsagor, och utifrån invändningar byggda på saklig grund. Detta måste den katolska teologin klara av, om den ska kunna ta sin egentliga uppgift på allvar som består av en växelverkan mellan den egna begränsningen och det egna belysandet av tro och förnuft. Det är att ta konsekvenserna av den teologi om gudsfolket som Andra Vatikankonciliet anammar."
Därefter handlar det om att den evangeliska teologin har en styrka i att den öppnat prästämbetet för kvinnor. Men där mynnar resonemanget ut i att RKK borde inrätta "ett eget pastoralt ansvarsområde för män och kvinnor som inte är diakoner eller präster men som är kallade och har fått ett kyrkligt uppdrag".
Jag tycker att man istället för att införa något nytt skulle nöja sig med vad en kristen är genom dopet och låta församlingarna kalla vilka de vill till de liturgiska funktionerna.
Berit
Gert
Postat: fre mar 09, 2007 11:12 pm
Rubrik: Kristen relativism
Vänner,
Katolsk Vision provocerar många goda katoliker. Jag uppfattar att vi gör det när vi på olika sätt hävdar att den kristna tron, som vi uttrycker och lever den, ständigt förändras. För detta kritiseras vi för att relativisera allt - tills det inte längre finns något kvar av orubblig tro. Som motsats pekas den så kallat klassiska kristendomen ut där trons sanningar och moralens regler antas vara orubbliga. Men om med klassisk skall förstås ursprunglig försvinner kristendomen in i judendomen. Alltså har den klassiska kristendomen aldrig existerat. Kyrkan, dess trosformuleringar och moraluppfattningar, har alltid utvecklats relativt omvärlden.
I det senaste numret av den katolska tidskriften Signum ställer Felix Wilfred relativism mot absolutism i en mycket klargörande artikel. Tyvärr finns den inte på nätet, varför jag inte kan länka till den här.
Men bland annat skriver Wilfred så här:
”Flertydighet eller mångtydighet utmärker hela vår mänskliga existens, inklusive vårt vardagsliv. Kristendomen avlägsnar inte denna mångtydighet och ersätter den heller inte med en annan värld av vissheter. Vad tron ger oss är snarare styrkan att kunna möta mångtydigheter och viset för att kunna urskilja vägen framåt i livet. På så vis blir mångtydigheten ett kreativt tillfälle att fördjupa sin tro och förståelsen av sig själv, av den andre och av det gudomliga mysteriet. I mångtydigheten sker ett genombrott till en mognare form av tro som tydligt undviker varje slags absolutifiering som kväver trons dynamik.”
”Ofta associerar man relativismen med uppfattningen att allting anses vara lika sant eller bra. Vad jag har i tankarna är däremot en kristen relativism som gör det möjligt att ta sig igenom livets mångtydigheter. Den har att göra med vår opartiskhet och det djupare slag av frihet som den medför.
De begrepp som vi använder för att beskriva Gud är bara kryckor och ingenting annat än ett slags språkliga avskjutningsramper. Om vi skall få en djupare erfarenhet och insikt i vår tro får vi inte absolutifiera dessa kryckor utan vi måste relativisera och steg för steg göra oss oberoende av dem.”
”De fragment av sanningen som vi söker förstå genom uppenbarelsen måste ses mot den mycket större bakgrund som är gudomens fundamentala ofattbarhet.”
Vänner. Det var länge sedan Signum, denna vanligen så prydligt mittbenade och vattenkammade tidskrift, levererade så mycket katolsk dynamit.
Gert Gelotte
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se