Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Interreligiös dialog
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Ioannes"]Agneta thank you very much for your detailed reply, and that you wrote in English. There is a very good website about Bede Griffiths www.bedegriffiths.com. The Wisdom Christianity index gives articles about his insights. Details about his Shantivanam ashram in India are also given, as well as upcoming interreligious events - many consist of Christian, buddhist and hindu religious(=monks/nuns) meeting and exchanges. The famous RC Camaldolese Institute for East_West dialogue is also mentioned. The Osage Monastery, RC Benedictines sisters of Perpetual Adoration www.forestofpeace.org also follow in his footsteps. Kurisumala ashram in India, founded by western RC Benedictines, combines the Office of the Oriental (not Eastern) Orthodox Church with certain hindu meditation practices and customs. Yes Merton was something special and the interreligious dialogue still continues at his old RC Gethsemane Trappist monastery. They are especially know for dialogue between practising Christian-buddhist monks. Monastics, like myself, of course live spirituality 24/7 and thus we have a lot in common with others who live an intense spiritual life and find it easy to dialogue with others who have a personal, living and lived relationship with the Eternal/Infinite/God, by whatever name someone wish to call the Beloved of the mystic. ioannes, monk[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Gäst
Postat: fre mar 09, 2007 7:38 am
Rubrik:
Christians and Muslim Indian join hands to fight bigotry to
Dalits
New Delhi (ENI). Defying some perceptions of widening divisions
between Christians and followers of Islam, hundreds of Muslims
have joined a sit-in in the Indian capital organized by Christian
groups fighting discrimination meted out to Dalits, considered by
many in the country still to be "untouchable" citizens. "Give us
equal rights," shouted the protesters including senior church
leaders and Muslim activists at the sit-in demanding and end to
the discrimination against Christian and Muslim Dalits. [488
words, ENI-07-0193]
Ecumenical News International
08 March 2007
Ioannes
Postat: tis mar 06, 2007 7:28 pm
Rubrik:
Agneta thank you very much for your detailed reply, and that you wrote in English. There is a very good website about Bede Griffiths
www.bedegriffiths.com.
The Wisdom Christianity index gives articles about his insights. Details about his Shantivanam ashram in India are also given, as well as upcoming interreligious events - many consist of Christian, buddhist and hindu religious(=monks/nuns) meeting and exchanges. The famous RC Camaldolese Institute for East_West dialogue is also mentioned. The Osage Monastery, RC Benedictines sisters of Perpetual Adoration
www.forestofpeace.org
also follow in his footsteps.
Kurisumala ashram in India, founded by western RC Benedictines, combines the Office of the Oriental (not Eastern) Orthodox Church with certain hindu meditation practices and customs.
Yes Merton was something special and the interreligious dialogue still continues at his old RC Gethsemane Trappist monastery. They are especially know for dialogue between practising Christian-buddhist monks. Monastics, like myself, of course live spirituality 24/7 and thus we have a lot in common with others who live an intense spiritual life and find it easy to dialogue with others who have a personal, living and lived relationship with the Eternal/Infinite/God, by whatever name someone wish to call the Beloved of the mystic. ioannes, monk
Agneta
Postat: tor mar 01, 2007 12:02 pm
Rubrik:
Wellcome Ioannes,
I rewrite an answer to you since I found it very interesting that you introduce Bede Griffits and Merton.
I myself is both catholic and an initiated sufi in the order of Hazrath Inayat Khan (inter-religious and international). I cannot separate for example the mystics of the sufiorder from certain catholic monks/saints/mystics etc.
From what I understood when I read about/by B.G ... he became more and more overwhelmed by the hindu spiritual traditions and ideas. I heard from a friend of mine (who also published him in Sweden) who introduced him to different people/churches in Sweden that BG felt uncomfortable with the stiffness/academic athmosphere that exist in the catholic and some prostestant western churches.
Is it not so that BG more and more tried to integrate hindu tradition/Sanskrit in the liturgy in his ashram in India?
When I read the book I did not really get the answer to my own question: how did he realize this ..within the church...within himself? Can You guide me?
I admire Bede. I admire each man longing to fly as a dove of peace between religions. It is just like touching the Presence of God, when one consiousness has become so light and so liberated and free that it can raise itself and dive and touch the depths of every religion.
With Merton it is different. His attitude towards India is beautiful described when he writes about Gandhi.
“In Gandhi’s mind, non-violence was not simply a political tactic which was supremely useful and efficacious in liberating his people from foreign rule...On the contrary, the spritit of non-violence sprang from an inner realization of spiritual unity in himself. The whole Gandhian concept of non-violent action and satyaraha is incomprehensible if it is thought to be a means of achieving unity rather than as the fruit of inner unity already achieved”
If that is not beauty ....
I am interested to hear more of your thoughts and to tell us more about Kurismala ashram...
Agneta
Ioannes
Postat: ons feb 28, 2007 7:11 pm
Rubrik:
Pardon me that I write in English, I can read some Swedish but will not attempt to write it.
I found the discussion very interesting and noticed it concerns islam/christianity. One can understand that because of the presence of so many muslims in western european countries, more than 5 million in England, France, and even more in Germany - countries I know well.
I am further very interested in buddhist/hindu/vedanta- Christian dialogue. Famous examples are those from Merton's Gethsemane Trappist monastery between buddhist-christian monastics and those individuals, groups and monastic communities following Bede Griffiths, and of course the famous dual hindu/Christian Kurisumala (cross on the mountain) ashram founded by Benedictines.
I have a small list for monastic subjects at Yahoo (http://groups.yahoo.com/group/monasterion) and one for interfaith subjects (realized).
Ioannes
Krysostomos
Postat: mån feb 26, 2007 9:29 pm
Rubrik:
Ins Allah. Känner ju Fisksätra - har varit i Fiskis många gånger, när min syster bodde där med sin muslim man. Nu har de flyttat hit till Finland.
Allahu akbar. En och samma Gud för de kristna och muslimer - så varför inte har böneandakter tillsammas...
Gert Gelotte
Postat: tis feb 20, 2007 12:30 pm
Rubrik:
Bäste "bloggare",
Du börjar samtalet med att rada upp skäl för att samtalet är omöjligt. Och då blir det naturligtvis omöjligt.
Man kan också börja med att samla skäl som gör ett samtal möjligt.
Vart samtalet kan leda tror jag inte vi skall bekymra oss så mycket för.
Gud är större. Han behöver inte våra sköldborgar.
Gert Gelotte
Jörgen Lindholm
Postat: tis feb 20, 2007 12:29 pm
Rubrik:
Jag skulle gärna vilja gå med i Katolsk Vision, hur gör man?
Era blogg är intressanta och tankeväckande. Men jag vet inte om det jag har att säga är så värst relevant egentligen då det finns en hel del i själva den kristna och katolska (inkl. ortodoxa) teologin som jag finner absurt. Ibland ifrågasätter jag själva min "identitet" som kristen/katolik och undrar om jag överhuvudtaget kan kallas för kristen.
Låt mej få ge ett exempel:
Enligt Islam så har Muhammed fått sin Uppenbarelse att grunda sin religion av Ärkeängeln Gabriel, Gabriel kom alltså på samma sätt till Muhammed som han gjort till Maria med bebådelsen. Då undrar jag att varför behövde Den Allsmäktige grunda en ny religion där Jesus bara ses som en vanlig profet? Det kunde ju ha räckt med Kristendomen när nu Den förfärlige Jahve inkarnerade som Jesus. (Ett namn som ju betyder ungefär "Jahve frälser") Men kanske har Muhammed ljugit ihop det hela ang. Ärkeängeln Gabriel bara för att ge sin religion gudomlig sanktion? Men även om så vore så har ju Gud Fader låtit honom "komma undan" med det och sen bara låtit alla efterföljande konsekvenser av det ske med korståg osv. (Fast Den Allsmäktige älskar ju martyrer och har väl sina outgrundliga skäl till att "han" låter ske det som sker. Gud ville på detta vis skapa martyrer i den tidiga kristna historien... Men å andra sidan så trodde ju Jesus själv (alltså f.d Jahve) att det var "den sista tiden", det undervisade han ju genom att liknelsen med knopparna som brister och att man då vet att sommaren snart är här. Men nu har det gått över 2000 år utan att sommaren har kommit... )
Jörgen Lindholm, zenkatolik från Landskrona,
som är glad över att ha funnit er blogg
Agneta Sofiadotter
Postat: tis feb 20, 2007 12:28 pm
Rubrik:
Tack Bengt för ditt inlägg,
Jag arbetade en gång med en liten muslimsk elvaårig flicka med en dödlig progressiv sjukdom. Hon var väl medveten om sin närstående död.
Hon följde med mig till Rögle kloster och deltog stapplande i mässan och sjöng med i allt men som hon sa "jag höll tungan still när dom sa Guds son för Muhammed var också väl Guds son, eller hur, Agneta?
Senare ville hon måla och skriva en bok i min ateljé som skulle heta Kiralen.
K för Koranen och I för Bibeln etc.
Den började så här:
"För några 1000 år sedan föddes en liten son därefter ungefär 600 år senare föddes ytterligare en liten pojke. Han var Guds budbärare. Pojkarna såg, drömde och tänkte detsamma. Gud skänkte pojkarna gåvan att se det ingen människa kan se. Båda pojkarna kände fred och kände vilja”
Hon slutar boken med följande (jämte en teckning på ett schackmönster):
”Gud har svarta och vita pjäser, kungar drottningar, löpare och hästar. Gud kan flytta en drottning fem steg så att hon kommer till den vita sidan. De som kommer dit blir Guds änglar under livet. De vita änglarna skickar ner de svarta pjäserna som blir människor. När schackspelet en gång tar slut är alla pjäser vita”.
Gud är sannerligen Större och Guds frid önskar Agneta Sofiadotter
Bloggare
Postat: tis feb 20, 2007 12:27 pm
Rubrik:
Åh, bara några detaljer. Att man påstår vi är lurade av en som hette Kristus, o påstod sig vara Guds son, men bara var en profet, att Gud inte bara hade lurat oss med denne Jesus, utan också glömt berätta allt fast han sade det, så han skickade en ängel femhundra år senare som rättade till det hela genom en profet Mohammed, som berättade att det handlade alls inte om att Gud blev människa, någo uppståndelse har heller inte skett, de kristna skulle ha lugnat sig tills de fick veta allt genom Profeten och inte låtit sig luras av apostlarna.
Bara några små detaljer...låt oss stryka ett streck över det. Men - var ska strecket dras? Vem ska dra det?
Gert Gelotte
Postat: tis feb 20, 2007 12:27 pm
Rubrik:
Vänner,
Ett fantastiskt initiativ. Jag citerar:
"Gud är större än alla ord och alla system precis som muslimerna även säger. Orden Allah Akbah som man ofta hör muslimer säga, betyder Gud är större”.
Själv tänker jag mer och mer i de banorna vad gäller ekumeniken kristna emellan. Gud är större, vad bråkar vi om?
Jag tror kyrkosplittring och religionssplittring handlar väldigt lite om Gud och väldigt mycket om makt och kontroll.
Vem äger och förfogar över Gud? Ingen!
Vem äger och förfogar över Kyrkan? Bara Jesus eftersom Kyrkan är hans kropp.
Ju mer jag tänker på detta desto radikalare blir konsekvenserna.
Gert Gelotte
Berit Bylund
Postat: tis feb 20, 2007 12:26 pm
Rubrik:
Trevligt att höra! Tror ni att detta är lättare att åstadkomma – på ett sätt som upplevs jämlikt och ömsesidigt – i ett sekulariserat land? Dvs att sekularisering kan ha något gott med sig för religionerna?
Hörde nyligen ett lunchföredrag av en sociolog i Umeå som forskar om främlingsfientlighet. Därifrån fick jag med mig att segregation är grunden till främlingsfientlighet. När folk lär känna varann blir det generellt sett inget sånt. Ganska självklart egentligen.
Vid samma tillfälle träffade jag ett par entusiastiska ungdomar med som rapporterade goda erfarenheter från att vara ute och prata om ömsesidighet, att både svenskar och invandrare, både invandrare och svenskar, både invandrare och invandrare, svenskar och svenskar, måste bjuda till.
Berit Bylund, Umeå
Bengt Wadensjö
Postat: tis feb 20, 2007 12:26 pm
Rubrik:
Vi började med att en imam och jag tillsammans gick till alla klasserna i Länboskolan våren 2003, vi hade gemensamma föräldramöten och gemensamma lärarmöten. Syftet var att ställa frågan hur vi visar respekt för de muslimska elevernas tro. De är c:a 40 % i området.
Vi fortsatte sedan med gemensamma andakter, som nu är formaliserade till fyra gånger om året och hålls i kyrkan på ordinarie gudstjänststid. Sedan ett par år har vi gemensamma församlingskvällar. De hålls i moskén.
Roligt att ni är positiva till detta.
mvh
Bengt Wadensjö
Agneta och Elisabet
Postat: tis feb 20, 2007 12:25 pm
Rubrik: Bibeln samsas med Koranen
Bibeln samsas med Koranen.
Ett inlägg i den inter-religiösa debatten.
Det fyllde oss med glädje att läsa följande i Svenska kyrkans tidning Amos.
”Kristna och muslimer firar andakt tillsammans i Fisksätra kyrka i Nacka församling utanför Stockholm. Prästen och imamen turas om att tala till församlingen som består av både kristna och muslimer. Efter prästens textläsning reciterar imamen Koranen. När den kristna bönen på svenska är slut, tar imamen över på arabiska. Ett trettiotal personer brukar delta i andakterna som hålls fyra gånger om året. Prästen Lennart Jacobs leder gudstjänsterna tillsammans med biskop emeritus Bengt Wadensjö och imamerna Awad Olwan och Abd al Haqq.
De båda församlingarna träffas också i moskén för att samtala.
Vi vill skapa samförstånd mellan kristna och muslimer, en känsla av att vi är ett. I Fisksätra är nästan hälften muslimer, det är som världen i miniatyr. Därför är det också viktigt att tala om fred på lokalplan. Vi ändrar ingenting i kyrkan, vi ska dela varandras miljöer. Förr trodde jag att muslimer var känsliga för att vara i ett rum med kors men så är det inte alls, fortsätter Lennart Jacobs att berätta. Och säger han: jag har haft förutfattade meningar men jag har upptäckt att vi är väldigt lika varandra. Och jag har blivit mer mystiker av våra möten . Gud är större än alla ord och alla system precis som muslimerna även säger. Orden Allah Akbah som man ofta hör muslimer säga, betyder Gud är större”.
Det är sorgligt om orden Allah Akbah, dvs Gud är större, endast förknippas med fanatism och kommandorop i samklang med våldsdåd. Ty, meningen och med den dess fulla innebörd är enastående och kan säga mycket mellan människor i de mest vardagliga situationer. Om vi ponerar att det förekommer skvaller eller lösa rykten som förorsakar oro mellan människor typ vid församlingskaffet kan dessa ord uttalade som vana återanknyta människan till det vi är till för. Att ha tillit till att Gud leder oss.
Om vi möts på gatan. Om vi ska räcka varandra en hand.
Faller orden ”Gud är större” underbart.
Lägger vi till den kristna fridshälsningen ”Guds frid vare med dig” får vi ett litet mellanmänskligt paradis att vårda.
Så möts muslimen och den kristne i orden ” Gud är större och Guds frid vare med oss”.
Med detta vill Agneta Sofiadotter och Elisabet Albertsson öppna dialog.
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se