Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Övrigt
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Bloggare"]Är inte alls insatt i den här frågan - det räcker väl om sakramenten finns - men jag hajdae till inför en mening i Beskows artikel: [quote] Det avgörande problemet är inte den tridentinska riten själv utan den lockelse som den utövar på många människor i nutiden, inte minst bland de unga.[/quote] Alltså skulle det vara ett PROBLEM att unga människor dras till kyrkan? Vad kan de råka ut för där, som är så farligt? Jag som trodde problemet var exakt det motsatta? Kan ngn förklara?[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Goofy
Postat: tis nov 13, 2007 5:35 pm
Rubrik:
Gert skrev:
Goofy,
har jag påstått något annat? Men det hindrar inte att jag tror Jesus hade sett mycket förvånad ut om han kommit lagom till en pontifikalhögmässa enligt tridentinsk rit. NT ger inte intryck av att han var särskilt intresserade av toffel och tofs, smells and bells.
Gert Gelotte
Jag tror att Jesus var ganska van vid högtidlig liturgi eftersom Han ofta var vid templet och undervisade, de första kristna deltog också i liturgin i templet enl Apostlagärningarna.
Gert
Postat: tis nov 13, 2007 2:58 pm
Rubrik:
Goofy,
har jag påstått något annat? Men det hindrar inte att jag tror Jesus hade sett mycket förvånad ut om han kommit lagom till en pontifikalhögmässa enligt tridentinsk rit. NT ger inte intryck av att han var särskilt intresserade av toffel och tofs, smells and bells.
Gert Gelotte
Goofy
Postat: tis nov 13, 2007 1:26 pm
Rubrik:
LenaA skrev:
Goofy skrev:
Om ni tycker Per Beskows artikel i Signum om den extraordinrie formen för mässan är nyanserad så tänk igen.
Sällan har jag i Signum läst en sådan raljerande och nedlåtande smörja, fast jag antar att det fortfarande från de "liberala" katolikernas sida anses helt riktigt att vara fördömande och fördomsfulla mot sin kristna medsystrar och medbröder som inte tycker som de. Främst kommer kärleken. Per Beskow är nedlåtande och har dessutom fel i en hel del fakta.
Hej Goofy! Goofy, eller Långben, är för övrigt en av mina favoriter bland Disneys figurer.
Vad i artikeln var nedlåtande, fördömande och fördomsfullt? Jag tyckte när jag läste artikeln att den visade respekt mot alla de olika traditionerna. Den ifrågasatte bara synsättet att en enda tradition skulle vara den riktiga. Är detta vad du syftar på?
Ja, kärleken främst!
Fel i en hel del fakta? Jag är inte själv insatt så jag vill gärna veta. Kan du berätta vilka faktafel som fanns, och inkludera hänvisningar till lämpliga källor? Eftersom du kallar det fakta antar jag att det finns att läsa någonstans.
Trevlig helg!
Ngra citat från Ratzinger förlåt påven.
"After the Council, he explained, many priests "deliberately raised 'desacralization' to the level of a program." They argued that the New Testament had abolished the cult of the Temple, and that the tearing of the Temple veil from top to bottom upon Christ's death was meant to signify the end of the sacred. "The death of Jesus, outside the City walls, that is to say, in the public world, is now the true religion. Religion, if it has any being at all, must have it in the nonsacredness of daily life . . . . Inspired by such reasoning, they put aside the sacred vestments; they have despoiled the churches as much as they could of that splendor which brings to mind the sacred; and they have reduced the liturgy to the language and the gestures of ordinary life, by means of greetings, common signs of friendship, and such things."
A sure sign of desacralization, and the replacement of the sacred by a more familiar, man-centered ethos, is the reduction or even elimination of kneeling in liturgical settings. Ratzinger was a consistent opponent of the fanaticism against kneeling, and in his book The Spirit of the Liturgy recalled a revealing story from the sayings of the Desert Fathers. When God once compelled the devil to show himself to Abba Apollo, what was most striking about his hideous and emaciated frame was that he had no knees. "The inability to kneel," Ratzinger wrote, "is seen as the very essence of the diabolical."
As we saw Ratzinger observe above, the sheer variety and instability that characterizes the new rite in actual practice (whereby the offering of Mass in one place is unlike how it is celebrated somewhere else) raises the question of whether there even exists a coherent Roman rite. Yet for all this diversity, he said, there was one consistent feature on which the contemporary Mass-goer could confidently rely: they will all be aesthetically dreadful. On that point these divergent celebrations of Mass do indeed resemble one another. "It is strange," he wrote, "that the postconciliar pluralism has created uniformity in one respect at least: It will not tolerate a high standard of expression."
Ratzinger's third major criticism of the liturgical reform was that whatever its virtues, the new missal, both in particular sections and in its entirety, leaves the impression of a rupture with the past, and can seem contrived. It resembles more a compilation by a committee of professors than the organic development of a truly living liturgy. "In the place of liturgy as the fruit of development came fabricated liturgy," Ratzinger wrote. "We abandoned the organic, living process of growth and development over centuries, and replaced it -- as in a manufacturing process -- with a fabrication, a banal on-the-spot product." Again Ratzinger faulted the liturgical books themselves, and not merely their clumsy implementation. "Even the official new books, which are excellent in many ways, occasionally show far too many signs of being drawn up by academics and reinforce the notion that a liturgical book can be 'made' like any other book." The new missal "was published as if it were a book put together by professors, not a phase in a continual growth process. Such a thing never happened before. It is absolutely contrary to the laws of liturgical growth."
Vad tror ni hade hänt om våra Ortodoxa bröder och systrar blivit utsatta för samma sak från ngn patriark. Påven är inte ngn absolut monark.
Gert, Jesus är faktiskt närvarande i varje mässa som firas.
Gert
Postat: mån sep 24, 2007 9:02 pm
Rubrik:
Bloggare,
Svara kan väl egentligen bara Per Beskow själv.
Personligen har jag ingenting emot olika liturgier. Man kan uttrycka samma tro på olika sätt. Men den tridentinska riten utgör en fara så tillvida att den speglar en förfluten tid och en syn på kyrkan som hör till det förgångna.
Jag såg nyligen inledningen av en filmad tridentinsk pontifikalhögmässa från 1941. Jag tänkte: Om jag hade stått längst ner i kyrkan och Jesus hade kommit in, hur hade han reagerat om jag sagt:
Du Jesus, grabbarna där framme säger att de gör något som du bett dem om och han i mitten påstår att han representerar dig.
Man finner aldrig framtiden i det förflutna. Och försöker man blir resultatet bara nygotik.
Gert Gelotte
Bloggare
Postat: mån sep 24, 2007 8:25 pm
Rubrik:
Är inte alls insatt i den här frågan - det räcker väl om sakramenten finns - men jag hajdae till inför en mening i Beskows artikel:
Citat:
Det avgörande problemet är inte den tridentinska riten själv utan den lockelse som den utövar på många människor i nutiden, inte minst bland de unga.
Alltså skulle det vara ett PROBLEM att unga människor dras till kyrkan? Vad kan de råka ut för där, som är så farligt? Jag som trodde problemet var exakt det motsatta?
Kan ngn förklara?
LenaA
Postat: fre sep 21, 2007 4:04 pm
Rubrik:
Goofy skrev:
Om ni tycker Per Beskows artikel i Signum om den extraordinrie formen för mässan är nyanserad så tänk igen.
Sällan har jag i Signum läst en sådan raljerande och nedlåtande smörja, fast jag antar att det fortfarande från de "liberala" katolikernas sida anses helt riktigt att vara fördömande och fördomsfulla mot sin kristna medsystrar och medbröder som inte tycker som de. Främst kommer kärleken. Per Beskow är nedlåtande och har dessutom fel i en hel del fakta.
Hej Goofy! Goofy, eller Långben, är för övrigt en av mina favoriter bland Disneys figurer.
Vad i artikeln var nedlåtande, fördömande och fördomsfullt? Jag tyckte när jag läste artikeln att den visade respekt mot alla de olika traditionerna. Den ifrågasatte bara synsättet att en enda tradition skulle vara den riktiga. Är detta vad du syftar på?
Ja, kärleken främst!
Fel i en hel del fakta? Jag är inte själv insatt så jag vill gärna veta. Kan du berätta vilka faktafel som fanns, och inkludera hänvisningar till lämpliga källor? Eftersom du kallar det fakta antar jag att det finns att läsa någonstans.
Trevlig helg!
Gert
Postat: fre sep 21, 2007 2:52 pm
Rubrik:
Goofy,
Per Beskow brukar vara noga med fakta. Så du bör nog underbygga ditt påstående med fakta.
Gert Gelotte
Goofy
Postat: fre sep 21, 2007 10:37 am
Rubrik:
Om ni tycker Per Beskows artikel i Signum om den extraordinrie formen för mässan är nyanserad så tänk igen.
Sällan har jag i Signum läst en sådan raljerande och nedlåtande smörja, fast jag antar att det fortfarande från de "liberala" katolikernas sida anses helt riktigt att vara fördömande och fördomsfulla mot sin kristna medsystrar och medbröder som inte tycker som de. Främst kommer kärleken. Per Beskow är nedlåtande och har dessutom fel i en hel del fakta.
Gert
Postat: tor sep 20, 2007 9:33 pm
Rubrik:
Bästa gäst.
KV uppmanar till debatt. Vi har åsikter om sanningen, men att göra anspråk på den vore oss fjärran. Läs manifestet! Dock tar vi tron på dödligt allvar och det är ett problem - både för oss själva och för andra.
Gert Gelotte
Gäst
Postat: tor sep 20, 2007 9:08 pm
Rubrik:
Men hallå,
som ungdomarna säger nu för tiden.
" Om du tänker ngt klokt måste du ju tänka som vi!!!!" Snart går du väl med i katolsk vision!"
Är inte detta resonemang lite pinsamt????
Sanningen finns hos KV???? Men alla andra då? Kan de inte tänka? Kan inte kloka tankar finnas ngn annanstans?
Humor säger du Krister?
Inte är det vad man t'änker på när det gäller Kv . Mer att ta sig själv på dödligt allvar.
Krister
Postat: tor sep 20, 2007 7:35 am
Rubrik: Re: Per Beskow i Signum 6/07 Den tridentinska riten
Nu blev jag lite ofullständig och rörig i förra inlägget (som jag därtill råkade skriva oinloggad). Så därför följande kompletteringar:
Jag läser Irènes första replik med och som humor, och humorn har gärna sin egen logik, tack och lov.
Det är väl värdefullt om och när vi ser det vi tycker är sanning hos varandra.
Krister Janzon
Gäst
Postat: tor sep 20, 2007 7:25 am
Rubrik: Re: Per Beskow i Signum 6/07 Den tridentinska riten
Anonymous skrev:
Irène skrev:
Om Per Beskow fortsätter sin analys på ett lika nyanserat sätt när det gäller många andra företeelser inom katolska kyrkan skulle han snart kunna kvalificera sig för Katolsk Vision tycker
Förlåt, logiken i detta förstår jag inte - andra personer kan väl tänka nyanserade och bra tankar utan att man behöver tillskriva dem att tänka som Katolsk Vision. Eller har Katolsk Vision monopol på nyanserade och kloka tankar?
/mvh Bengt Malmgren
Du har alldeles rätt, Bengt. Det blev fel på logiken från min sida. Eller bättre en kollision mellan logiken i två frågor/meningar. Jag menar för min del att självfallet kan både Per Beskow, Du och andra tänka nyanserade och bra tankar alldeles oberoende av dito från någon i KV. Och det andra var min förhoppning att våra tankeresultat skulle visa sig överensstämma mer i flera sakfrågor.
Spännande är den dialog som nu pågår i sakfrågan på din blogg och roligt att du tittade in här och skrev.
Bästa hälsningar, Krister Janzon
Gäst
Postat: tor sep 20, 2007 4:57 am
Rubrik: Re: Per Beskow i Signum 6/07 Den tridentinska riten
Irène skrev:
Om Per Beskow fortsätter sin analys på ett lika nyanserat sätt när det gäller många andra företeelser inom katolska kyrkan skulle han snart kunna kvalificera sig för Katolsk Vision tycker
Förlåt, logiken i detta förstår jag inte - andra personer kan väl tänka nyanserade och bra tankar utan att man behöver tillskriva dem att tänka som Katolsk Vision. Eller har Katolsk Vision monopol på nyanserade och kloka tankar?
/mvh Bengt Malmgren
Krister
Postat: ons sep 19, 2007 6:09 am
Rubrik: Re: Per Beskow i Signum 6/07 Den tridentinska riten
Irène skrev:
Om Per Beskow fortsätter sin analys på ett lika nyanserat sätt när det gäller många andra företeelser inom katolska kyrkan skulle han snart kunna kvalificera sig för Katolsk Vision tycker
Irène
Javisst, kanske han skulle inse/anse att Katolsk Vision (Manifestet och dess undertecknare) inte är fundamentalistisk. Läs resten av den utmärkta artikeln och dess generella slutord på
http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=3520
Krister Janzon
Gert
Postat: sön sep 16, 2007 8:01 am
Rubrik:
Irène,
Instämmer. Det är en mycket bra artikel.
Gert Gelotte
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se