Läs meddelanden
Medlemslista
Vanliga frågor
Användargrupper
Profil
Sök
Logga in
Bli medlem
Forumindex
->
Ekumenik
Svara på ämne
Användarnamn
Rubrik
Meddelande
Smilies
Fler smilies
Font Färg:
Standard
Mörkröd
Röd
Orange
Brun
Gul
Grön
Oliv
Cyan
Blå
Mörkblå
Lila
Rosa
Vit
Svart
Font Storlek:
Pytteliten
Liten
Normal
Stor
Enorm
Stäng öppna taggar
[quote="Gert"]Vänner, Jag har just läst Martin Linds bok om Dietrich Bonhoeffer. Tysk teolog, luthersk präst och martyr, hängd i koncentrationslägret Flossenbürg i april 1945. Boken är mycket bra, även om Lind blir lite teologiskt pratig ibland. Särskilt fäste jag mig vid Bonhoeffers resonemang om nåden. Nåden allena var en av protestantismens grundteser. Den tolkas knappast bokstavligt längre - med undantag för ett litet antal extremister. Men länge stod protstanternas nåd allena mot katolikernas nåd och gärningar. Bonhoeffer anser att man måste skilja mellan den dyra och den billiga nåden. Den dyra nåden är den som Luther finner efter att ha kämpat en svår kamp. Till sist är allt nåd, skulle kanske en katolik säga. Den billiga nåden är när Luthers efterföljare drar slutsatsen att eftersom allt är nåd, så varken kan eller behöver man göra något själv. "Man uteslöt kampen, anfäktelsen, hotet mot det mänskliga livet och bönen underifrån. I stället gjordes allt till vackra satser och program. Den billiga nåden har varit obarmhärtig mot oss. Den är den evangeliska kyrkans dödsfiende ...", skriver Bonhoeffer. Jag tycker att denna enkla analys förklarar mycket som tyckts svårförståeligt. Den visar också hur viktigt det är att läsa teologiska utsagor i rätt kontext. Gert Gelotte[/quote]
Alternativ
HTML är
PÅ
BBCode
är
PÅ
Smilies är
PÅ
Infoga en bild
Inaktivera HTML i det här inlägget.
Inaktivera BBCode i det här inlägget.
Inaktivera smilies i det här inlägget.
Om du har dålig syn eller på annat sätt inte kan läsa denna kod, kontakta
administratören
för hjälp.
Bekräftelsekod: *
Ange koden exakt så som du ser den. Koden är känslig för stora/små bokstäver, och noll har ett diagonalt streck genom sig.
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Hoppa till:
Välj forum
Välkomna! / Welcome!
----------------
Välkomna! / Welcome!
Aktuellt / News
----------------
Aktuellt / News
Kvinnor i kyrkan /Women in the Church
----------------
Kvinnor i kyrkan
Ämbetsfrågan
Prästcelibatet / Celibacy of priests
----------------
Prästcelibatet
Homosexuella i kyrkan /Homosexuals in the Church
----------------
Homosexuella i kyrkan
Äktenskap / Marriage
----------------
Äktenskap/samlevnad
Preventivmedel
Etiska frågor / Ethical issues
----------------
Etiska frågor
Kyrkan och alkohol
Kommunion - till vilka? / Communion - to whom?
----------------
Kommunion - till vilka?
Delaktighet och medansvar / Participation and shared responsibility
----------------
Delaktighet och medansvar
Demokrati
Påvens roll / the role of the Pope
Andligt liv och teologi / Spiritual life and theology
----------------
Andlig växt
Om Gud
Kyrka och kultur / Church and culture
----------------
Kyrka och kultur
Kyrkans sociala ansvar / Social responsibility of the Church
----------------
Kyrkans sociala ansvar
Kyrkans miljöansvar / The Church's environmental responsibility
----------------
Kyrkans miljöansvar
Ekumenik / Ecumenism
----------------
Ekumenik
Interreligiös dialog / Interreligious dialogue
----------------
Interreligiös dialog
Fråga Kyrkorättaren / Ask the Church jurist
----------------
Fråga Kyrkorättaren
Pastorala scenen / The pastoral scene
----------------
Pastorala scenen / The pastoral scene
Heta stolen / The "hot" chair
----------------
Heta stolen / The "hot" chair
I skrattspegeln / Catholic jokes
----------------
Katolsk humor
Övrigt / Other topics
----------------
Övrigt
Diskussionsteknik
Bön
----------------
Förbön
Ämneshistorik
Författare
Meddelande
Gert
Postat: tis jun 26, 2007 4:38 pm
Rubrik: Nåden allena
Vänner,
Jag har just läst Martin Linds bok om Dietrich Bonhoeffer. Tysk teolog, luthersk präst och martyr, hängd i koncentrationslägret Flossenbürg i april 1945.
Boken är mycket bra, även om Lind blir lite teologiskt pratig ibland. Särskilt fäste jag mig vid Bonhoeffers resonemang om nåden.
Nåden allena var en av protestantismens grundteser. Den tolkas knappast bokstavligt längre - med undantag för ett litet antal extremister. Men länge stod protstanternas nåd allena mot katolikernas nåd och gärningar.
Bonhoeffer anser att man måste skilja mellan den dyra och den billiga nåden.
Den dyra nåden är den som Luther finner efter att ha kämpat en svår kamp. Till sist är allt nåd, skulle kanske en katolik säga.
Den billiga nåden är när Luthers efterföljare drar slutsatsen att eftersom
allt är nåd, så varken kan eller behöver man göra något själv. "Man uteslöt kampen, anfäktelsen, hotet mot det mänskliga livet och bönen underifrån. I stället gjordes allt till vackra satser och program. Den billiga nåden har varit obarmhärtig mot oss. Den är den evangeliska kyrkans dödsfiende ...", skriver Bonhoeffer.
Jag tycker att denna enkla analys förklarar mycket som tyckts
svårförståeligt. Den visar också hur viktigt det är att läsa teologiska utsagor i rätt kontext.
Gert Gelotte
Powered by
phpBB
v2 © 2001, 2005 phpBB Group ¦
Swedish
translation by
phpBB Sweden
and
Virtuality
© 2003-2005 ¦
Theme:
PussycatBlue
¦
RSS-Feed
|
Sid Karta
|
Skapa forum
|
Support
|
Forumkatalogen
|
Forumportalen.se