Samuel du skriver
”Via Taizé-sajten står jag i daglig förbindelse med den universella kyrkan.”
Du har nämnt Taizé vid flera tillfällen.
Taizé i Frankrike och Bose ekumeniska kloster i norra Italien är tidens tecken i Europa.
Öppenhet, tankens frihet, enkelhet, gemenskap över samfundsgränser och jämställdhet mellan män och kvinnor är ledmotiv.
Alltså det rakt motsatta som Vatikanen står för.
Där hyllas dogmatisk lydnad, rigiditet, revirtänkande och övervakning från övervintrad inkvisition kallad Troskongregation.
Pompa och ståt är det som gäller med påven som tronande kejsare över alla andra.
Över- och underordning mellan män och kvinnor är ett uttalat ideal som vidmakthålls med hjälp av kanoniska paragrafer vars andemening man låtsas härleda till Jesus.
I Taizé och Bose har man tagit fasta på Jesu ord i Johannesevangeliet ”Jag kallar er vänner ”
Dessa ord representeras i ”Vänskapens ikon” föreställande Jesus som håller armen om abba Menas, avbildad på en koptisk ikon från ca 600 – talet.
En kopia av denna ikon finns i Taizé och i Bose säljs miniatyrer som dess ”logotyp”.
// Irène
PS Den helige Menas (285- 309) är en av den koptiska kyrkans mest kända och älskade helgon.
Länk till
“Jesus and Abba Minas. A 6th-century icon from the Monastery of Saint Minas in Egypt. It is one of the oldest icons in existence.”
Irène.
Jag skriver under på varje ord och tackar för länken. Ska genast kolla upp den.
Samuel.
Iréne,
Det gäller att ta vara på de platser som utstrålar just kärlek och gemenskap över samfundsgränser och mellan könen.
I dagens evangelium talas om den trånga porten till himmelriket. Jag undrar om inte Bose och Taizé är exempel på det, just för att de är som små portar i kristendomens murar.
Trånga också i bemärkelsen att den öppenhet och kärleksfullhet som finns där kräver så mycket mer av människor än vad intolerans och slutenhet gör.
/Anneli
http://www.isidor.se/portals/liturgi/