Katolska Läroämbetet, akademisk frihet och synen på sex-och samlevnadsfrågor

Att jesuiten kardinal Bergoglio   var radikal inom vissa områden och starkt konservativ inom andra områden som sex-och samlevnadsfrågor  var ett välkänt faktum då han valdes till påve och tog sig namnet Franciskus.

Nu har påvens jesuitmedbroder Peter Ryan  SJ av USA biskopskonferens blivit utnämnd till ordförande för  biskopskonferensens sekretariat som har ansvar för läromässiga och kanoniska frågor.

Påvens medbröder i Signum citerar National Catholic Reporter och skriver

”Den amerikanske biskopskonferensen har utnämnt en jesuitpater, känd för att hysa traditionella åsikter om äktenskap och sexualitet, till ny övervakare av lärofrågor.”

http://signum.se/jesuitpater-ny-vakthund-i-larofragor-i-usa/

http://ncronline.org//news/theology/jesuit-chosen-us-bishops-new-doctrinal-watchdog

Blottar utnämningen av Peter Ryan en polarisering inom jesuitorden där Peter Ryan och påve Franciskus SJ representerar en  konservativ falang  inom ”moralfrågor”  som alltmer vill ha tolkningsföreträde inom jesuitorden och inom kyrkan i stort ?

Utnämningen i USA blottar ännu en gång hur det katolska LÄROÄMBETET / MAGISTERIET försöker lägga locket på den inte alls ensidiga uppfattning som råder i kontroversiella frågor bland högt uppsatta katolska yrkesteologer. Magisteriet försöker i det längsta att skyla över den krackelering som håller på att ske på den tidigare så välpolerade katolska fasaden.

Peter Ryan gjorde sig känd 2011 då han tillsammans med kollegan Germain Grisez skrev en artikel om äktenskaptes oupplöslighet i den ansedda teologiska tidskriften Theological Studies .

“Indissoluble Marriage: A Reply to Kenneth Himes and James Coriden.”

Läs artikeln här

http://www.catholicworldreport.com/Content/Site140/Blog/922RyanGrisez4p_00000000553.pdf

Artikeln  skrevs som  motvikt till en tidigare artikel 2004 i Theological Studies skriven av Kenneth Himes och James Coriden “Indissolubility of Marriage: Reasons to Reconsider” där de pläderar för en ändring av katolska kyrkans syn på äktenskapets oupplöslighet.

(” Coriden is the recipient of the 2011 Catholic Theological Society of America’s John Courtney Murray Award, the highest honor bestowed by the society to a theologian.”)

Ryans replik eller snarare motartikel publicerades som en hel artikel mot gängse praxis att  en replik publiceras som  hälften av en artikellängd och var resultatet av årslånga påtryckningar från Vatikanens sida.

http://ncronline.org/news/vatican/vatican-pressures-theology-journal

”“It’s a terrible precedent,” Coriden said, referring both to the publication of the “as is” article and the new editorial policy that singles out theology not in keeping with official church teachings. Coriden is the recipient of the 2011 Catholic Theological Society of America’s John Courtney Murray Award, the highest honor bestowed by the society to a theologian.”

Jag tolkar Coriden som att han uttrycker det förfärliga i att Vatikanen försöker hindra akademisk frihet i akademiska  tidskrifter.

Även Charles Curran är inne på samma linje.

”Fr. Charles Curran, professor of theology at Southern Methodist University in Dallas, said the Vatican action “is the most serious attack possible on U.S. Catholic theology because Theological Studies is our most prestigious scholarly journal.””

Det anmärkningsvärda är att det inte är första gången Vatikanen genom påtryckningar kräver att lydnad och lojalitet ska prioriteras före akademisk frihet.

I maj 2005 ”valde ” Thomas Reese SJ chefredaktör för jesuiternas tidskrift America att avgå efter att Troskongregationen med dess prefekt kardinal Ratzinger under många år utövat påtryckningar om detta på hans överordnade inom jesuitorden. När Ratzinger valdes till påve i april 2005 blev situationen ohållbar.

Och förra året tvingade Vatikanen chefredaktören för jesuiternas tidskrift Stimmen der Zeit att publicera  en MOTARTIKEL av den blivande nye prefekten för Troskongregationen kardinal Müller. Den gången gällde frågan kvinnliga ämbetsbärare inom katolska kyrkan för vilket en professor i dogmatik pläderat för i ett tidigare nummer av tidskriften.

http://www.katolskvision.se/blog/?p=6497

// Irène

PS Som katolik blir jag ofta förbryllad över min kyrkas sätt att resonera kring tidens kontroversiella frågor. Ta tex frågan om äktenskapets oupplöslighet. Katolsk hierarki lyfter gärna fram att äktenskapet är ett sakrament i motsats till hur man ser på äktenskapet i tex protestantiska kyrkor.

Envist och hårdnackat tycker man sig därför ha alibi för att tex hålla fast vid äktenskapets oupplöslighet och därigenom också ett förbud mot omgifte för frånskilda.

Katolska sk ogiltighetsförklaringar av äktenskap som till och med producerat barn anser jag höra till kategorin hyckleri .

Vill här gärna lyfta fram den ortodoxa kyrkans teologi kring äktenskap som jag sympatsierar med. Intressant är att man inom ortodoxa kyrkor OCKSÅ har en sakramental syn på äktenskap men samtidigt lyckas förena  barmhärtighet och oupplöslighet med synen på den  enskilda människan och hennes själs räddning.

”The Church recognizes that there are cases in which marriage life has no content or may even lead to loss of the soul. The Holy John Chrysostom says in this regard that: “better to break the covenant than to lose one’s soul””

Den intresserade kan här  fördjupa sig i föredömlig ortodox äktenskapsteologi

 http://www.orthodoxresearchinstitute.org/articles/liturgics/athenagoras_remarriage.htm

 Det är en skandal att Läroämbetet förtrycker och diskriminerar sina egna professionella teologiska och akademiska medarbetare som i kraft av sitt samvetes överhöghet kommer fram till andra teologiska slutsatser än vad dess utnämnda biskopar och kardinaler gör i tidens kontroversiella frågor.  Detta med tanke på att katolska kyrkans biskopar utnämns FRÄMST utifrån att de har ett CV som är rent från tvetydiga uppfattningar kring frågor om kvinnliga ämbetsbärare och frågor kring sex-och samlevnad.

Jesuiternas tidskrift Signum har valt att hålla en låg profil när det gäller att ta ställning i frågor där det råder polarisering inom deras egen orden.

Skandalen med Thomas Reese SJ förbegicks med största möjliga tystnad på Signum där man oftast nöjer  sig med ofarligheten att översätta och referera till vissa artiklar av mer radikalt slag.   Vilket i sig kanske kan tolkas som ett diskret tecken……..

……men å andra sidan har Signum inte dragit sig för att vara rakt på sak dvs inte alls diskret när det gäller att kritisera Katolsk Vision…….


 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

1 svar på Katolska Läroämbetet, akademisk frihet och synen på sex-och samlevnadsfrågor

  1. Stanislaw skriver:

    ”Katolska sk ogiltighetsförklaringar av äktenskap som till och med producerat barn anser jag höra till kategorin hyckleri .”

    Också genom våldtäkt? Vid ständig misshandel? Mordhot? Inget ovanligt – dessvärre.

    Man måste väl se till om själva idéen snappats upp rätt från början. Varför kräva en sådan obarmhärtighet här? För att skärpa principfastheten – eller lösa upp den helt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *