John Allen rapporterar i National Catholic Reporter
“Earlier this week, more than 50,000 young altar servers from around the world flocked to Rome for a gathering with Pope Benedict XVI. It’s a regular event, but this year there was a twist: For the first time, altar girls outnumbered the boys roughly 60-40.”
”For girls, entering into the space of the altar has meant the end of any attribution of impurity to their sex, it’s meant the possibility of living this formative experience of extraordinary importance in religious education, and it’s meant a different kind of attention to the liturgy as well as coming closer to the faith by drawing near to its very heart.”
http://ncronline.org/blogs/ncr-today/vatican-paper-comes-praise-altar-girls
Catholic News service skriver
“Allowing girl servers ended prejudice, inequality, says Vatican paper”
”The exclusion of girls from all of this, for the sole reason of their being female, has always weighed heavily and represented a deep inequality within Catholic education”
“In 1994, the Vatican’s Congregation for Divine Worship and the Sacraments issued rules officially stating that local bishops could allow women and girls to be altar servers.”
”The Vatican clarified in late 2001 that bishops could not require priests to use altar girls and that the use of male servers should be especially encouraged, in part because altar boys are a potential source of priestly vocations.”
http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/1003218.htm
// Irène
PS Flickor tillräckligt rena för att ministrera. Men ännu inte så rena så det räcker för prästvigning.
Ser fram mot denna nyhet i L’Osservatore Romano
“The exclusion of women from priesthood for the sole reason of their being female, has always weighed heavily and represented a deep inequality within Catholic education”
Läs om
”Skillnaden mellan gamla och nya Mässan ”
”Endast manliga ministranter är tillåtna. Det har även tidigare i kyrkans historia alltid varit regel. ”
http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/119/Skillnaden%20mellan%20gamla%20och%20nya%20M%C2%84ssan.pdf
// Irène
PS Nu blir det spännande. Har jag förstått rätt så är flickor numera tillräckligt RENA för att ministrera i den nya Mässan men för att ministrera i den gamla Mässan krävs en så pass hög halt av renhet som bara pojkar och män har benådats med av naturen.
Därför inget konstigt alls med att bibehålla vissa VIKTIGA skillnader mellan gamla och nya Mässan.
Om 400-500 år kanske RKK har kommit fram till att dom hade fel och att kvinnliga präster under vissa betingelser kan vara i överenstämmelse med evangeliet.
Läs artikel i NCR av Rosemary Radford Ruether om apostolisk succession och argumenteringen kring kvinnoprästfrågan.
”Women priests offer differing approaches to valid ordination”
http://ncronline.org/news/women/women-priests-offer-differing-approaches-valid-ordination
Men som F Ingvar Fogelqvist så tydligt framhäver via biskopsämbetet ang skillnader mellan nya och gamla Mässan.
”Bruket av kvinnliga ministranter är uteslutet i den gamla Mässan.”
Man skulle ju kunna uttrycka det som så att bruket av gamla Mässan är en garanti för att de som är ALLERGISKA mot TJEJBACILLER ska slippa exponeras för sådana.
Som alla vet är allergier inget man kan argumentera bort.
// Irène
Fdr Ingvar skriver inte att detta är VIKTIG skillnad mellan gamla och nya mässan. Vitsen är att tala om att ska man följa den gamla riten, ska man göra det konsekvent och inte plocka in detaljer ur nya riten i den gamla, bara för att man föredrar dem. Det är valfritt att besöka 1962 års mässa. Den får inte ersätta söndagsmässan, så ingen katolik är tvingad att gå dit. Den nya riten tillåter kvinnliga ministranter och jag förstår inte varför det så poplära talet om kallelser vad det gäller ministranter inte tillämpas på kvinnliga kallelser? Även kvinnliga kallelser är en bristvara i vår kyrka.
”Rätt ska vara rätt”
”Fdr Ingvar skriver inte att detta är VIKTIG skillnad mellan gamla och nya mässan.”
Var god och visa var jag påstår detta.
Det är jag som påstår detta.
Jag håller definitivt inte med om beskrivningen
”plocka in detaljer ur nya riten i den gamla, bara för att man föredrar dem”.
Det är ingen DETALJ om flickor får ministrera eller inte.
Hela grejen med den gamla Mässan /riten är DELVIS EN TÄCKMANTEL för att kamoflera fortsatt diskriminering av kvinnor i kyrkan.
Och KONTINUITETENS HERMENEUTIK visas tydligast genom att traditionen att diskriminera kvinnor INTE BRYTS GENOM BRYTNINGENS HERMENEUTIK. Att sluta diskriminera kvinnor ett JÄTTEBROTT. Värsta tänkbara BRYTNING i hela kyrklans 2000 åriga TRADITION.
En sak till.
Jag ser på din e-mailadress vem du är. Inte okänd om man så säger.
Du är en tydlig illustration på tysthetskulturen i Stiftet.
Jag ser trenden hur Stiftets manliga företrädare och bevarare av kontinuitetens hermeneutik enligt ovanstående, enkelt kan luta sig tillbaka så länge som du och andra tjänstvilliga kvinnor SKYDDAR och VÄRNAR deras privilegier.
Så go on ty även du får ju privilegier av detta.
// Irène
En söndagsmässa i den nya riten kan visst ersättas av en tridentinsk mässa. Det framgår redan av ”Summorum pontificum” men har dessutom förtydligats av Ecclesia Dei-kommissionen som är behörig i dessa frågor.
Sen är det kanske så att ingen kyrkoherde i Sverige skulle våga göra något sådant. Särskilt som de flesta katolikerna i landet inte ens känner till ”Summorum pontificum” tre år efter att påvens skrivelse offentliggjorts. Men det är en helt annan fråga.
Det är väl ingen hemlighet? Klimatet i det svenska stiftet är djupt präglat av de krafter som länge verkat här. Samma krafter som i Holland. Bara mer konflikträdda.
Iréne och Rätt ska vara rätt,
Det stora problemet är ju att på mindre orter finns bara en församling och katolikerna där har inga valmöjligheter. På sina håll har utvecklingen t.o.m. gått bakåt, dvs med ny kyrkoherde får flickorna inte längre vara ministranter.
Att få ministrera är en bra möjlighet att för barn och ungdomar att känna sig behövda och uppskattade i församlingen. Dessutom får de i bästa fall fördjupade kunskaper om mässan och det kristna livet och ett större engagenmang. Därför tycker jag att det är viktigt att alla barn får den möjligheten.
Signaturen ”Rätt ska vara rätt” är tydligen ytterligare en av dessa välkända katoliker som läser bloggen men inte vågar skriva under sitt rätta namn. Jag undrar vad de är rädda för?
Jag håller med Iréne om att det vore bra om även dessa såg lite mer till helheten och inte satte lojaliteten med kyrkans ledare främst.
I frågan om ministranter skulle jag också önska att föräldrarna var lite tuffare och sade i från att får inte min dotter vara ministrant, får inte min som det heller.
/Anneli
Anneli
Du pekar på ett centralt problem inom den universella katolska kyrkan.
”Det stora problemet är ju att på mindre orter finns bara en församling och katolikerna där har inga valmöjligheter.”
Katolikers livsbetingelser kan vara som dag och natt trots att man tillhör samma kyrka.
Allt är beroende av VAR du lever och är bosatt.
Vi har talat om skillnaden för kvinnor som bor i sk katolska länder som tex Malta och Irland och i Sverige. Eller i tredje världen.
Men även INOM Stockholms katolska stift varierar som du säger livsbetingelser tex för flickor på mindre orter med kyrkoherdar från katolska länder som inte accepterar flickor som ministranter.
Det är väl inget att hymla om att ju mer katolskt ett land är desto större förtryck mot kvinnor och homosexuella och desto mer machokultur.
Motbevis emottages gärna från bloggens läsare.
Även gruppen homosexuella är ju sämre lottade på mindre orter med importerade kyrkoherdar från katolska länder.
Det är inte accebtabelt att katolska flickors, kvinnors och homosexuellas livskvalitet ska bero på var de bor och lever sina liv och / eller vem som RÅKAR var enda församlingspräst
på orten.
Den prästbrist som råder blir inte mindre i västeuropa för att kyrkan vidmakthåller sin diskriminering av kvinnor och homosexuella. Den kommer att öka ännu mer vilket medför ännu större import av präster från tredje världen bla. med ännu större kulturkollisioner som följd.
// Irène
Irene,
Jag tycker det är en trist debattstil att inte respektera att någon vill vara anonym, även om du via e-postadressen kan se vem det är. Jag valde att vara anonym för jag tycker inte det är viktigt vem jag är, utan vad jag tycker. Ja, jag arbetar för stiftet, men jag skiljer mellan vad jag gör som företrädare för stiftet och vad jag tycker privat. Om någon läsare av denna blogg tror att jag får ”privilegier av detta” (Irenes ordval) måste jag tyvärr göra vederbörande besviken.
Nej, du skriver inte att fdr Ingvar explicit skriver på stiftets hemsida att förbudet mot kvinnliga ministranter är en viktig skillnad mellan de nya och den gamla riten. Det är du givetvis för klok för. Jag tycker ändå att du göra mycket starka antydningar åt det hållet i detta citat:
”Men som F Ingvar Fogelqvist så tydligt framhäver via biskopsämbetet ang skillnader mellan nya och gamla Mässan.
“Bruket av kvinnliga ministranter är uteslutet i den gamla Mässan.”
Man skulle ju kunna uttrycka det som så att bruket av gamla Mässan är en garanti för att de som är ALLERGISKA mot TJEJBACILLER ska slippa exponeras för sådana.”
Sedan tycker jag det är märkligt att varken du eller Anneli såg att huvudpoängen med mitt inlägg var att visa på sambandet mellan kvinnliga ministranter och kvinnliga kallelser.
”Rätt ska vara rätt”
Du har rätt i att jag T O L K A T att F Ingvar anser att ”bruket av kvinnliga ministranter” som uteslutet i den gamla Mässan är en viktig skillnad till den nya mässan.
Ja inte bara han. Utan de flesta som vurmar för den gamla Mässan. Det är i alla fall min tolkning av sakernas tillstånd.
”huvudpoängen med mitt inlägg var att visa på sambandet mellan kvinnliga ministranter och kvinnliga kallelser.”
Om du EXPLICIT beskriver vad du syftar på, så jag jag EXPLICIT förklara vad jag menar med ”privilegier”.
// Irène
PS Lättare att samtala om du tar en signatur som du vill skriva under.
Rätt ska vara rätt,
Jag blir inte klok på vart du vill komma med dina kommentarer om jag ska vara ärlig.
Om jag förstår dig rätt är du positiv till att flickor får vara ministranter och där är i så fall både du, jag och Iréne överens.
Du ser en koppling mellan att flickor får vara ministranter och kvinnliga kallelser till ordenslivet i RKK och det tycker du är viktigt.
Eftersom du arbetar för stiftet bör du ha alla möjligheter att visa på den kopplingen och påverka den negativa trenden som finns nu, där flera församlingar inte tillåter flickor att ministrera. Så vitt jag vet är det så i Domkyrkan t.ex. Jag kan bara önska dig lycka till!
/Anneli
Vänner,
är det fler än jag som blivit intill döden trött på alla dessa hårklyverier för att finna ännu en och ännu en och ännu en försvarslinje för att få fortsätta att diskriminera kvinnor i kyrkan.
Diskriminering är diskrimininering är diskrimininering – och som sådan orätt och omoralisk.
Lösningen på problemet är att sluta diskriminera.
Det tog kyrkan 2 000 år att komma fram till att dödsstraff är fel och drygt 1 800 år att ta avstånd från slaveriet. I båda fallen finns inget avgörande argument i vare sig bibeln eller trostraditionen.
Inspirationen kom utifrån – från det sekulära samhället, andra kristna och en allmän utveckling av synen på mänskliga rättigheter.
Det är mycket hög tid att kyrkan slutar diskriminera kvinnor och det är meningslöst att klyva det teologiska hårstrået ännu en gång och ännu en gång och ännu en gång – på jakt efter det avgörande argumentet.
Något sådant finns inte. Vi får i stället söka svaret i vårt eget rättsmedvetande. Och där är det lika fel att diskriminera på grund av kön som att göra det på grund av religion eller etinicitet.
Gert Gelotte
Om jag förstått saken rätt har någon som jobbar på biskopsämbetet valt att lämna en kommentar på Katolsk visions blogg.
I denna kommentar gör denna individ vissa påståenden om påvens skrivelse ”Summorum pontificum”. Dessa påståenden går i begränsande riktning.
Samtidigt är individen från biskopsämbetet okunnig om bemyndigade förtydliganden från Rom. Som säger emot henne/honom.
Är inte allt detta ganska märkligt? På fler sätt än ett?