Här en kommentar om Signums kommentar av ärkebiskop Zollitsch uttalande om kvinnliga diakoner under rubrik
”Tolkning av uttalanden om kvinnliga diakoner”.
”Det som har lett till förvirring i sammanhanget är att ärkebiskop Zollitsch för dessa ledarroller använt ordet ”diakonat”.” Martin Korden förklarar att de båda biskoparna är eniga om att diakonvigning av kvinnor inte är möjligt. Kyrkan håller fast vid, att Jesu lärjungar alla var män. Eftersom diakonatet har en sakramental karaktär, är en vigning av kvinnor inte tillbörlig.
Korden menar dessutom: ”Om vi ändå antar, att man i Tyskland nu helt enkelt skulle viga kvinnliga diakoner, då skulle det utan tvekan leda till och innebära en splittring och vara främmande för många andra kristna kyrkan, till exempel den ortodoxa kyrkan. Det skulle medföra att denna fundamental fråga inte längre kunde granskas ytterligare.””
http://signum.se/tolkning-av-uttalanden-om-kvinnliga-diakoner/
För det första. Låt oss alla komma ihåg att i urkyrkan fanns från allra första början överhuvudtaget inget prästämbete. Biskop och diakon var de ursprungliga ämbetena. Och att det fanns kvinnliga diakoner är otvetydigt . Och att diakonämbetet också för kvinnor vara sakramentalt är också otvetydigt.
För den som vill förkovra sig i ämnet kvinnliga diakoner rekommenderas
http://www.womenpriests.org/deacons/
Där framkommer
”The sacramentality of the women’s diaconate can be seen from the six features recognised by contemporaries at the time:
1. ordination in front of the altar
2. public election through the Divine Grace formula
3. laying on of hands with the invocation of the Holy Spirit
4. a second ordination prayer with renewed laying on of hands and the calling down of the Spirit
5. receiving the distinctive diaconate stole
6. receiving the power to hold the chalice with the consecrated body and blood.
Moreover, male deacons were ordained with substantially the same rite. If women were not sacramentally ordained as deacons, then neither were the men. ”
Om kvinnliga diakoner i ortodox kontext finns hur mycket som helst på nätet att läsa
Tex
”John Chrysostom counted as one of his closest friends and supporters the wealthy and influential deaconess Olympias. Ecumenical councils set a minimum age for deaconesses, and Justinian’s legislation regarding clergy at the great imperial churches of Hagia Sophia and Blachernae in the mid-sixth century included female deacons, for whom he also promulgated strict laws enforcing chastity.”
http://web.archive.org/web/20060825124107/http://www.antiochian.org.au/content/view/483/21/
Kvinnliga diakoner krävdes bla vid dop av kvinnor.
”Deaconesses were an order in the primitive Christian Church. Information is sparse as to their activities at the time, though it is clear they were mostly involved with ministering to other women and girls. It being improper for males to be physically handling women, deaconesses were commissioned to assist especially in baptism and chrismation. It is an anachronism to say deaconesses did not perform the same liturgical role as deacons in the early church. That is imputing back in time to deacons a role which they were given considerably later in Church history. In the early Church it is highly likely that deaconesses performed the same liturgical role as deacons, and quite likely more, because of the taboo on (male) priests touching female neophytes, or touching females requiring the sacrament of holy orders for the sick.”
http://orthodoxwiki.org/Deaconess
// Irène
PS Synd att Signum bara jamsar med och utan vidare bara citerar och översätter vad en tysk kommentator råkar säga.
”Om vi ändå antar, att man i Tyskland nu helt enkelt skulle viga kvinnliga diakoner, då skulle det utan tvekan leda till och innebära en splittring och vara främmande för många andra kristna kyrkan, till exempel den ortodoxa kyrkan.”
Vilket dösnack ! Det har snarare varit mindre främmande med kvinnliga diakoner inom ortodox kontext än inom romersk-katolsk kontext.
Frågan om kvinnligt diakonat skulle istället kunna vara ett utmärkt gemensamt spörsmål för öst och västkyrkorna .
Och en gemensam lösning skulle ”UTAN TVEKAN KUNNA LEDA TILL EN ÖKAD ENHET INOM MÅNGA KRISTNA KYRKOR TEX MED DEN ORTODOXA KYRKAN.”
Det enda som behövs är GOD VILJA ! Märkligt om inte KYRKLIGA FÖRETRÄDARE dvs sådana som säger sig FÖRETRÄDA kristna kyrkor skulle kunna uppbåda sådan !