”Sex – för Guds skull. Sexualitet och erotik i världens religioner”

Läs om en kommande antologi i dagens SvD

Han känner fler som gått i katolska pojkskolor och skickats till prästen för att bikta sig. Antoon Geels satt själv där i sina unga tonår i Nederländerna och skulle ”bekänna” inför en som levde i celibat. En helt onaturlig situation, konstaterar han.

– Den där bikten var oerhört nedvärderande och skuldbeläggande och satte spår i många, många år. Onani ansågs som något fruktansvärt enligt olika hemska argument

Antoon Geels vet numera varför: Katolska kyrkans värderingar om människans sexualitet går tillbaka till 1200-talet och har inte ändrats sedan dess. I alla fall enligt kapitlet om kristendomen i en antologi som han tagit initiativ till och som kommer nästa vecka: Sex – för Guds skull. Sexualitet och erotik i världens religioner (Studentlitteratur 2010).”

”Jämförelsevis ser han den katolska läran som mest konservativ när det gäller synen på sex – som den gamla idén om att sexualiteten är naturlig enbart i syfte att göra barn. Den är så seglivad att p-pillret motarbetas än i dag från Vatikanen”

”Antoon Geels menar att det kort och gott handlar om makt, hierarki och kontroll.”

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/religiosa-regler-for-sex-tolkas-om_5081741.svd

// Irène

PS  Antoon Geels är professor i religionspsykologi i Lund.

Ska vi gissa att det är vår vän Thomas av Aquino som Antoon Geels  har i tankarna ?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 svar på ”Sex – för Guds skull. Sexualitet och erotik i världens religioner”

  1. Pingback: » Seglora smedja

  2. Irene Nordgren skriver:

    Kul att läsa att Thomas av Aquino även är känd i Statens offentliga utredningar. Och hur grundligt SOU bemödar sig om att beskriva Aristoteles – inspirationskällan för Thomas av Aquino på 1200 -talet – och vars teorier om sex och kvinnor står sig NÄSTAN INTAKTA i Vatikanen ännu efter 800 år.

    Statens offentliga utredningar
    1997: 113
    Arbetsmarknadsdepartementet
    Mot halva makten
    – elva historiska essäer
    om kvinnors strategier och mäns motstånd
    Redaktör: Ingrid Hagman
    Rapport till
    Utredningen om fördelningen av ekonomisk makt
    och ekonomiska resurser mellan kvinnor och män
    Stockholm 1997

    I kapitlet ”Den aktive mannen och den passiva kvinnan – föreställningar kring kön och makt i historien” skriver ÅSA BERGENHEIM

    ”Det finns uråldriga beskrivningar av vad som är manligt och vad som är kvinnligt. Det manliga könet har vanligtvis knutits till värme, liv, himmel, höger, torrhet och aktivitet, medan kvinnlighet har stått för kyla, död, jord, vänster, fukighet och passivitet. Denna polarisering av manligt och kvinnligt har levt vidare i olika former genom historiens gång, och den har klätts i filosofisk, religiös eller vetenskaplig dräkt. Ibland har förhållandet mellan det manliga och det kvinnliga uppfattats som antagonistiskt, och andra gånger har relationen har beskrivits som komplementär. I båda fall har dock det kvinnliga uppfattats som underordnat det manliga, och mannen har utgjort norm för mänskligheten.”

    ”Enligt den grekiska tankevärlden är kvinnans natur oförenlig med civilisation. Kvinnan liknades vid ett domesticerat djur som visserligen kunde anpassas till samhällets krav men vars grundläggande instinkter stod i motsättning till kultur. Hon är natur medan han är kultur, hon är kropp medan han är ande. Normen för människan var en man, och symbol för den fulländade människan var den starka och sköna manskroppen.”

    Aristoteles värmeteori
    Den första systematiska vetenskapliga förklaringen till kvinnans underlägsenhet framlades vid samma tid av filosofen Aristoteles, som bygger sina resonemang på äldre biologiska teorier om fortplantning och fosterutveckling. Enligt dessa teorier är mannen den som alstrar liv, medan kvinnan endast erbjuder växtplats och näring för mannens säd. Mannens aktiva säd (sperma) skapar livet och själen, medan kvinnans motsvarighet (menstruationsblod) är passivt och på sin höjd bidrar till fostrets kropp. Enligt Aristoteles är värme den fundamentala principen för djurens utveckling. Ju mer värme ett djur kan alstra, desto högre utvecklas det. Föreställningen att kvinnor är kallare än män och därför mindre perfekt är central i Aristoteles biologi. När mannen har planterat in sin säd i kvinnan, bildas först hjärtat som omges av blod. Värme alstras, vilket sätter blodet i rörelse och det kommer att uppnå en vit och skummande form. Vit och skummande är mannens livsvätska, och det blir en pojke. Om inte tillräckligt med värme alstras kommer blodet att behålla sin blodkaraktär. Blod är kvinnans livsvätska, och det blir alltså en flicka. Bristen på värme gör kvinnan mindre och svagare än mannen, såväl själsligt som kroppsligt. Hon är en ofullgången människa, en defekt man. Aristoteles tycks dela den uppfattning som senare kom att dominera tänkandet runt könens biologi, nämligen att det egentligen bara finns ett grundkön men i ”spegelvända” varianter. Hans slutsats blir: Kvinnan är en inverterad och ofullbordad man, en avvikelse från den mänskliga normen och därför i grunden en missbildning. ”

    ”Thomas av Aquino, högmedeltidens främste kristne teolog, baserade på 1200-talet till stor del sin bibeltolkning på Aristoteles tänkande. Thomas hävdade i aristotelisk anda att kvinnan visserligen är en vanskapt man, men att hon ändå ingår i Guds plan. Hon skapades nämligen för att vara mannen till hjälp i fortplantningen, i de flesta andra sammanhang skulle dock en annan man vara till större hjälp. När det gäller högre livsuppgifter, som det intellektuella arbetet, kan inte kvinnan vara delaktig. De kristna teologerna fann alltså många bevis för att kvinnan måste ledas och kontrolleras. Inför Gud är vi alla lika mycket värda, menade Thomas, men i jordelivet måste vi inrätta oss i naturens hierarki. Det är sålunda en självklarhet att samhället skall styras av män.”

    http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/25/17/5259495d.pdf

    // Irène

    PS Apropå vad Antoon Geels säger ”att det kort och gott handlar om makt, hierarki och kontroll.”

    Att vårda OBRUTNA TRADITIONER och inte falla till föga för tidsandans moderniteter.
    Se där huvuduppgiften för Vatikanens MODIGA celibatära män,
    som inte har behov av att vara politiskt KORREKTA.

  3. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene,

    Själv reagerade jag igenkännande på Geels utsaga när han säger ”några bara gillar våld och terror och att de tar till religion för att få uttöva det”.

    Jag tänker då på tidigare diskussion om David Berger´s uteslutning och de röster från SSPX som gjorde sig gällande här på bloggen. Likaså tänker jag på att att speciellt män i maktposition sägs ha ett starkare behov av sex. Att det kommer med maktruset. Egentligen ganska naturligt tänker jag med tanke på många djursamhället. Ledarhannen måste vara viril. Men då blir det intressant att sätta detta i samband med karriärssugna män inom RKK.

    Fyfyfy Agneta, kanske någon nu tänker och menar att jag sårar de fromma av gud valda männen som mer heliga… mer celibata… än andra får alltstörre uppdrag av Gud givna inom kyrkan.

    Trams, tänker jag då och pekar på en hel del kardinaler och biskopar som åtskilliga gånger våldtagit barn. Och dessutom våldtar kyrkan barn och dessutom fortsätter mörklägga … ja då ska jag såra kyrkan till döds om jag kan!

    Likaså vet väl snart alla belästa eller på annat sätt medvetna människor på denna jord att katolska kyrkan är fullständigt sexfixerade. När Geels talar om onaniföraktet vilket säkert psykologiskt o andligen skadade många unga sköra tonårspojkar ja då kan man likaledes påvisa den fruktansvärda känsla det måste ha varit och kanske fortfarande är när en munk eller ung man på katolsk skola eller barnhem får ofrivillig utlösning i sömnen.
    I stränga (fundamentalistiska)katolska hem likaledes. Då sägs ju Satan vara i farten.

    Det är ett regelvidrigt övergrepp på den mänskliga naturen… detta hot om guds straff.
    I min värld ett regelvidrigt övergrepp på Gud som skapare av allt mellan himmel och jord.

    Genom att förstora en Satan så förminskar man Gud.
    Vad är sex för människan annat än två kärestas kära lek?
    Och är det kärt så finns ansvar.
    Enkelt.

    Undrar om Geels fortfarande är katolik, ska fråga honom om jag stöter på honom i Lund.

    Agneta

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Nej, det fungerar naturligtvis inte att idag ha en lära som inte ändrats sedan 1200-talet! Å andra sidan visar det att kyrkan faktiskt har förnyat sig även om det var länge sedan. Och det den har gjort en gång kan den göra igen…

    Agneta,
    Nog handlar mycket runt RKK:s sexuallära om makt och kontroll. Om inte annat makten att se till att inte andra får ägna sig åt det man själv måste avstå. Med man menar jag förstås en präst som lever i avhållsamhet. Vilket dock förvånansvärt många präster inte verkar göra.
    /Anneli

  5. Irene nordgren skriver:

    Antoon Geels berättar i Människor och Tro om sin nyutkomna bok ”Sex – för Guds skull. Sexualitet och erotik i världens religioner”

    Han tillfrågas bla vilken av de stora världsreligionerna han funnit minst resp mest puritansk när det gäller sex.

    Judendomen resp katolicismen, svarar Antoon Geels.

    Intressant med tanke på att katolicismens grundare var jude.

    Det låter inte troligt att han i så fall var av den uppfattningen att främsta syftet med sex är att alstra barn.

    Och ingenstans i den judiske grundarens egna utsagor finns någon som helst antydan om att en grundpelare i hans nya religion ska vara TRON på att hans mamma aldrig skulle ha haft sex.

    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?ProgramID=416

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *