Franciskus avvikande beteende som påve ser lovande ut

På skärtorsdagen tvättade Franciskus fötterna  på  10 män och 2 kvinnor -varav en muslim- i ett ungdomsfängelse.  Första  gången i historien att en påve tvättar en kvinnas fötter…….

http://www.globalpost.com/dispatch/news/culture-lifestyle/world-religion/130329/pope-francis-washes-womens-feet-video

Och  idag under sin andra generalaudiens som påve påminde Franciskus sina åhörare på Petersplatsen om att det var kvinnor som var de första vittnena  till  Jesu uppståndelse…….

Läs hur Franciskus lägger ut texten om kvinnor och deras roll i Evangelierna.

http://vaticaninsider.lastampa.it/en/news/detail/articolo/donne-women-mujeres-papa-el-papa-pope-23783/

// Irène

PS  Undrar  om  dessa  tecken  på att framhålla kvinnors  betydelse  är  en slags förberedande verksamhet   för  något mer……….

Hittintills  ser   Franciskus  avvikande beteende  som påve  lovande ut………

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 svar på Franciskus avvikande beteende som påve ser lovande ut

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    uttalanden som detta av Franciskus är väl snarare i högsta grad traditionellt:

    “This is the mission of women, of mothers and women, to give witness to their children and grandchildren that Christ is Risen! Mothers go forward with this witness! What matters to God is our heart, if we are open to Him, if we are like trusting children. But this also leads us to reflect on how in the Church and in the journey of faith, women have had and still have a special role in opening doors to the Lord, in following him and communicating his face, because the eyes of faith always need the simple and profound look of love. The Apostles and disciples find it harder to believe in the Risen Christ, not the women however,” Bergoglio said.

    Ett vanligt sätt att upphöja diskrimineringen av kvinnor till något vackert och fint är ju att beskriva kvinnor som för fina och ädla för prästämbetet.

    Gert

  2. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    Jag tänker så här. Franciskus har på sin höjd 10 år på sig att röra om i grytorna i Vatikanen. Även om kvinnliga präster inte är att tänka på under så kort tidsrymd så skulle han i handling kunna visa kvinnors betydelse genom att handplocka kvinnor in i beslutsfattande funktioner. Dvs om han under sitt pontifikat lyckas luckra upp i de patriarkala strukturerna så skulle mycket vara vunnet.

    Jag tror att vägen till kvinnliga präster inom katolska kyrkan går dels via inomkyrkliga beslutsfattande processer där kvinnor sitter med och dels via utnämningar av präster till biskopar som inte är mot kvinnliga präster…..

    Franciskus kan alltså PÅ SIKT medverka till och bana väg för kvinnliga präster genom sina kommande utnämningar, en ny personalpolitik och omstrukturering av kurian.

    Tex borde han omplacera biskop Müller till att missionera på Grönland.

    Skämt åsido.

    Det som bla talar för Franciskus är bla hans vänskap och stöd av feministen Clelia Luro de Podesta –en ensamstående kvinna med 6 barn som 1967 inledde ett förhållande med Jerónimo José Podestá – avhoppad katolsk biskop. Bergoglio brydde sig som ärkebiskop och som den ende företrädaren inom katolska kyrkan i Buenos Aires om Podesta när denne låg på på sjukhus och Clelia Luro uppger att Bergoglio försvarade henne från attacker från Vatikanen.

    http://iglesiadescalza.blogspot.se/2013/03/francis-will-be-great-pope-clelia-luro.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jer%C3%B3nimo_Podest%C3%A1

    Att Franciskus som påve inte vill leva i splendid isolation i ett elfenbenstorn utan i en mänsklig gemenskap pekar åt rätt håll ………..åtminstone hittills…….

    Jag kommer inte att hålla inne med kritik om / när jag blir besviken……..

    // Irène

  3. Jack skriver:

    På vilket sätt skulle Katolska Kyrkan bli bättre, bli mer berikad av att ”viga” kvinnor till präster. Blev Svk mer berikad och bättre efter 1958? Innebär det att Maria Magdalena som först såg Herren var prästinna?

  4. Irène Nordgren skriver:

    Jack

    Jag tycker inte din fråga är berikande och du skulle inte tycka mitt svar vore berikande så därför – låt oss inte tala med varandra.

    // Irène

  5. Eric skriver:

    Jack – den skulle ju inte behöva kasta bort tid på ekumenik, då alla band med alla andra apostoliska kyrkor skulle vara brutna, precis såsom skett med SvK. Dessutom skulle den inte ha så många troende att tänka på, då stora delar skulle falla bort i en hitills aldrig skådad splittring som skulle skära mellan världsdelar och inom folk och nationer.

  6. Krister Janzon skriver:

    Eric,

    Du verkar svara på Jacks första fråga. Dvs du menar att en RKK med kvinnor som ordinerade
    skulle förlora alla band med alla andra apostoliska kyrkor. Det tror jag inte alls. Inte heller att vi troende skulle falla bort i jättelika skaror. Mycket positivt skulle snarare växa fram, medan tyvärr många skulle ha svårt att ta förändringen. Jämför med hur varierat ändringarna i liturgin har tagits emot de senaste femtio åren.

    Krister

  7. Irène Nordgren skriver:

    Eric

    Jag kanske ska passa på att fråga medan KV blogg har en sakkunnig person som dig – signaturen Eric på tråden.

    Om vi håller oss till ekumenik på lokalplanet så har jag alltid undrat varför biskop Anders är så otroligt mån om sin kontakt med Livets Ord och Ulf Ekman trots att denne i biskop Anders ögon inte tillhör en apostolisk kyrka vilket du Eric här och nu verkar se som en förutsättning för ekumenik.

    Du pekar på att kontakten med svenska kyrkan har brutits men vid närmare betraktande så framkommer att biskop Anders har synnerligen god kontakt med biskopar som inte längre är i aktiv tjänst typ Björn Fjärstedt, Gunnar Weman och Bertil Gärtner (fram till dennes död 2009).

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=4936

    I ekumenikens tidevarv har jag fått för mig att biskop Anders är mån om att på lokalplanet bilda en MOTSTÅNDSRÖRELSE mot kvinnliga ämbetsbärare och därför ekumeniskt allierat sig med företrädare som vill delta i denna rörelse OAVSETT deras apostolicitet eller ”brutna band med alla andra apostoliska kyrkor.”

    Tycker du att jag är ute och cyklar som tänker som jag gör ?

    Vad Ulf Ekman beträffar så ska han ju avgå som förstepastor i Livets Ord inom kort.

    Han har ju förgäves försökt att Livets Ord ska få communio med katolska kyrkan.

    Nu kanske han nöjer sig med att själv med hustrun ”gå över ”?

    Och med biskop Anders i ryggen blir det i så fall inga som helst problem att prästvigas på dispens inom katolska kyrkan om han så skulle önska……..

    Mardrömmar ?

    // Irène

  8. Eric skriver:

    Anglikanska gemenskapen – splittrad. Svenska kyrkan – splittrad. Lutherska världssamfundet – splittrat. Norr-söder; splittring. Öst-väst: splittring.Och – det handlar inte om synnen på kvinnan, utan synen på Jesu korsoffer och hans utsändelse.

  9. Irène Nordgren skriver:

    Eric

    ”det handlar inte om synnen på kvinnan, utan synen på Jesu korsoffer och hans utsändelse.”

    Jag betraktar dig sedan länge som en ny stor svensk SAGOBERÄTTARE …….

    // Irène

  10. Eric skriver:

    —jämte sextio generationer av kristna, koncilier, inklusive det senaste – ,i högsta grad det senaste! – påvar, heliga – apostlarna, de ortodoxa kyrkorna, de orientaliska, kopterna…biskoparna…jag har inte sagt något annat än dessa, nämligen. OK? Får nog stå för dig.

  11. Jack skriver:

    Då fru Nordgren inte kan ge mig ett svar på frågan så beror det väl på att hon inte vet hur prästinnor skulle berika katolska kyrkan? Jag tror Fru Nordgren grundar sina argument på att prästinnor skulle berika Kyrkan för då skulle världen se hur pass modern och jämställd den är.

    Det som är intressant i debatten är dock att ingen annan (dock till viss) ”gren” i kristendomen förutom vi som har fastslagit att en kvinna föddes syndfri, krönt i himmeln, och moder till Gud. Ingen annan ”gren” inom Kristendomen har en kvinna till skyddshelgon av Paris eller en kvinna till skyddshelgon över Frankrike. Hundratusentals män och pojkar knäfaller och vänder sig årligen i förbön och tacksamhet till dessa kvinnor, är detta inte ett tecken på jämställdhet? Är inte Therese av Avila, Heliga Birgitta eller Therese av Lisieux tecken på hur Katolska Kyrkan är?

    Tänk att en 19 år flicka får hundratusentals förböner i Frankrike – vilken annan ”gren” av den ”moderna” ”jämställda” och ”feministiska” kristendomen hava detta!? Fru Nordgren får gärna besvara mina funderingar.

  12. Irène Nordgren skriver:

    Herr Jack

    ”Är inte Therese av Avila, Heliga Birgitta eller Therese av Lisieux tecken på hur Katolska Kyrkan är? ”

    Jo absolut det har jag vid flera tillfällen givit uttryck för när jag skrivit att B16 inte alls har något emot starka kvinnor – bara de inte är livs levande.

    Jag förstår att herr Jack och hans entourage på Dantebloggen är oroliga för att Franciskus kommer att ta ifrån kardinal Burke världens längsta Cappa Magna och göra inskränkningar i pompa och ståt och sådant som Kardinal Dante-Sällskapet anser höra till det absolut mest nödvändiga och mest VÄSENTLIGA i livet – nämligen vett och etikett i liturgin.

    http://www.kristkonung.se/epistolae.html

    Varför kan inte herr Jack och självplågaren Eric prata med varandra någon annan stans där ni helt ostört kan hänge er ohämmat åt edra förkonciliära nostalgidrömmar…….?

    // Irène

  13. Eric skriver:

    Jag förstår inte varför denna ton skall antas. Jag har hållit mig bara till en fråga här – huruvida inte ett kvinnligt prästämbte skulle splittra kyrkan, då ämbetsfrågan är så starkt förknippad med Kristi prästadöme, som grúndades på Skärtorsdagen. Vad skulle det vara för ett inslag av självlågeri i detta? Tror du Irene verkligen, att en nedlåtande tonläget är produktivt, att det ger mera resonans till dina uttalanden? Kan du föreställs dig att det kanske faktiskt är precis det motsatta? Det är frånstötande – även gentemot dem som kanske har vissa sympatier för din nställning i sakfrågan. Men – den har en tendens att snabbt dribblas bort, när det börjar brännas, och ledas in på insuanta pesonfrågor istället.

    För övrigt tror jag det inte finns något mera splittrande kyrkorna emellan än ändra i sakramenten.

    Angående biskop Andrers – varför dra in honom här? Kan vi inte hålla oss till SAKEN, med de personer som är med? Dina referenser spretar. Vad är Dantebloggen för något?

  14. Irène Nordgren skriver:

    Eric

    Ang tonläge och självplågeri.

    Du har tydligen inte uppmärksammat att jag är mycket konsekvent i att använda samma tonart och samma tonläge i vilket jag inledningsvis blir tilltalad.

    Kolla hur du och herr Jack börjar hela den här diskussionen.

    Varför ständigt efterfråga mina argument och mina tolkningar när du från början vet att vi tycker olika om det mesta men att jag inte har behov av att du tycker lika som jag men du däremot har ett patologiskt behov av att jag ska släppa mina argument och bejaka dina.

    Jag ser ingen annan förklaring än att du gillar att plåga dig själv.

    ”Vad är Dantebloggen för något?”

    Samma sak igen att du kör dina skenfrågor.

    Det råder tyvärr en allt starkare polarisering inom Stockholms Katolska Stift mellan reformkatoliker och tradionalister som jag upprepar enbart biskop Anders har mandat att styra genom att vara lite mer rättvis i hur han OFFENTLIGT förhåller sig till olika grupperingar.

    Jag tänker aldrig förlåta biskop Anders för hur han offentligt uttalat sig om Katolsk Vision förrän han lika offentligt tar tillbaka det han sagt.

    // Irène

  15. Jack skriver:

    Och jag fick ju aldrig ett svar på min fråga, på vilket sätt prästinnor skulle berika Kyrkan. Då möttes jag med ”herr Jack och hans entourage på Dantebloggen är oroliga för att Franciskus kommer att ta ifrån kardinal Burke världens längsta Cappa Magna och göra inskränkningar i pompa och ståt ” och ”herr Jack och självplågaren Eric prata med varandra någon annan stans” eller ”Kolla hur du och herr Jack börjar hela den här diskussionen” samt ” åt edra förkonciliära nostalgidrömmar”

    Några svar på min fråga erhöll jag aldrig då frågan icke var berikad. Det är väl bra om man inte har några argument eller svar på en fråga, helt unisont säga till den som frågar att frågorna är oväsentliga, debatt på det?

    Slutsatsen blir ju att prästinnor inte kan berika Kyrkan, då en kvinna aldrig kan bli präst. Att en kvinna är obefläckad, upptagen med kroppen och krönt i himmelen är inte mycket att komma med i genusdebatten.

    Samt att de kan bli skyddshelgon över städer och hela länder, och kyrkliga doktorer, men detta räcker inte i det jämställd Sverige och inte för fru Nordgren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *