”Pray, pay and obey”

Läste någonstans på internet att kyrkans nya uppmaning borde lyda ”Gån ut i hela världen och lär folk betala skatt.”

Detta med anledning av att katoliker i Tyskland som inte betalar kyrkoskatt inte ska få tillgång till sakramenten.

http://vaticaninsider.lastampa.it/en/homepage/world-news/detail/articolo/germania-alemania-germany-cattolici-catholics-catolicos-18395/

Engelska IMWAC medlemmar undrar om de kan gå till kommunion vid besök i  Tyskland och hur Tyskland kommer att kontrollera vem som är på tillfälligt besök i Tyskland.

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 svar på ”Pray, pay and obey”

  1. Krister Janzon skriver:

    Betala skatt: Ja, Jesus uppmanade oss att ge kejsaren vad kejsaren tillhör, dvs till den gemensamma staten.
    Då är det ju en juste nåd när du skriver att sakramenten nu skall ges utan att man betalar skatt!

    Krister

  2. Irène Nordgren skriver:

    “Biskopsbeslutet ett skott i foten” menar kyrkoherden i München Wolfgang Neidl.

    ”Hur ska jag hädanefter förklara för dopbarnets föräldrar. En gång katolik –alltid katolik. Dopet som ett outplånligt sigill? Så kommer jag inte tala längre med dopbarnets föräldrar utan kommer att säga att ert barn först blir katolik när det betalat in sin första skattekrona. ”

    http://www.kath.net/detail.php?id=38248

    We are church kommentar i National Catholic Reporter

    ”The bishops’ decree was criticized by Germany’s dissenting We are Church movement, which said in a statement Monday that a ”pay to pray” policy sent ”the totally wrong signal at the wrong time” when the German bishops were ”laboriously trying to regain credibility” after a ”decades-long cover-up of abuse scandals.”

    ”Instead of considering the reasons why large numbers are leaving the church on the ground, this bishops’ decree sends a threatening message,” the statement said.

    ”This threatened exclusion from community life is a de facto excommunication. It contradicts the sacramental understanding of indelible church membership through baptism.”

    http://ncronline.org/news/global/german-bishops-defend-exclusion-catholics-who-stop-paying-tax

    // Irène

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    samma gäller i Sverige. Man kan inte vara katolik om man inte är registrerad för betalning av kyrkoskatt hos Skatteverket, anser biskopsämbetet.
    Således är villigheten att betala skatt avgörande på ett sätt som dopet inte är. Bara döpt räcker nämligen inte. Onekligen en intressant sakramentsteologi 🙂

    Gert

  4. Irène Nordgren skriver:

    Gert

    ”Man kan inte vara katolik om man inte är registrerad för betalning av kyrkoskatt hos Skatteverket, anser biskopsämbetet.”

    Bra att du talar klarspråk på ett sätt BÄ inte gör som inte tydligt går ut med att katoliker som inte betalar sin kyrkoskatt har exkommunicerat sig själva latae sentientiae.

    Jag tänker på det här med statistik.

    Vad tror du Gert ? Idag skryter katolska kyrkan med att hon ökar så oerhört i Afrika och tredje världen medan kyrkan minskar i västvärlden.

    Kan det delvis hänga ihop med olika sätt att STATISTISKT definiera VEM som är katolik VAR ?

    Jag menar – fattiga analfabeter i Afrika som räknas som katoliker tror du de betalar KYRKOSKATT ???
    Nej de har ju kanske ingen inkomst – men det är ändå viktigt att uppmärksamma problemet med statistiska jämförelser av katoliker.

    // Irène

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Gert och Irène,
    Kanske ska man inte vara så förvånad över att det är erlagd skatt och inte dop som avgör om man tillhör Katolska kyrkan.
    Religion har alltid på ett eller annat sätt hängt ihop med ekonomi och makt. Historien om hur Jesus drev ut månglarna ur templet verkar bara ha gjort intryck på en del efterföljare.

    Det är som Simon Sorgenfrei skriver i bloggen nedan t.ex. mycket guld och prål vid religiösa tempel och heliga platser.
    Han tar också utifrån en artikel i NBC News upp hur mycket pilgrimsresorna omsätter per år, ofattbara 5.300.000.000 kronor. Och business har det varit sedan pilgrimsfärderna började en gång i tiden.
    http://religionsvetenskapligakommentarer.blogspot.se/2012/09/religion-och-ekonomi.html

    Katolska kyrkan har många sidor en av dem är den affärsmässiga, så återigen man ska nog inte vara förvånad att tillhörighet har med att man betalat att göra men självklart ifrågasätta det.
    Samtidigt ska man förstås komma ihåg att även med dagens usla prästlöner och minimala ersättning till systrarna är det inte gratis att driva ett samfund. Men vi som betalar borde har mer insyn och inflytande i hur pengarna används.
    Anneli

  6. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    jag anser det rimligt att Sveriges katoliker bidrar ekonomiskt till kyrkan i Sverige. Att göra det via Skatteverket är praktiskt, men jag har två invändningar.

    För det första är det inte okej att staten driver in kyrkoskatt åt en kyrka där medlemmarna inte får bestämma till vad pengarna används. Staten skyddar därmed en odemokratisk organisation så att medlemmarna inte kan protestera genom att vägra betala.

    För det andra bör betalning via Skatteverket förutsätta den enskildes skriftliga medgivande.

    Gert

  7. Irène Nordgren skriver:

    Mer om Tyskland och kyrkoskatt

    Catholic News Agency

    “Dr. Edward Peters, a canon lawyer and the first layman to serve as a consultant to the Church’s highest court, explained that excommunication is invoked today “only against the gravest ecclesiastical offenses, things like abortion, desecration of the Eucharist, or certain illegal conferrals of Holy Orders.”
    “To invoke the consequences of excommunication, even if that term is not used, against those who object to paying a civil Church tax, raises some very serious questions about justice toward the faithful,” Peters said.
    At present, all Germans who officially register themselves as Catholic pay a religious tax of 8 to 9 percent of their annual income tax bill. Therefore, if a German Catholic has a tax bill of 10,000 euros per year, they will also incur an extra 800-900 euros in Church tax. The money is used to by the Catholic Church to help run its network of parishes, schools, hospitals and welfare projects.”

    http://www.catholicnewsagency.com/news/canon-lawyer-german-church-tax-dispute-needs-more-reflection/

    National Catholic Reporter

    “Interest in the Catholic church revived after German-born Pope Benedict XVI’s April 2005 election, but church baptisms and weddings continue to decline. Church statistics show that about 13 percent of Catholics attend Mass weekly, compared with 22 percent in 1989.
    Germany’s Catholic priesthood and religious orders also are declining in number, according to a bishops’ statement in June, despite three homecoming visits by Pope Benedict since his election.
    A total of 126,488 Catholics asked to stop paying the membership tax and be removed from registers in the 27 German dioceses during 2011, according to the bishops’ conference. In 2010, some 180,000 Catholics took the same step.
    German newspapers said the pope’s native Bavaria region had suffered the worst losses. The dioceses of Augsburg, Bamberg, Eichstatt, Passau and Wurzburg reported a 70 percent increase in departures in 2010, the height of the clergy sexual abuse scandal.”

    http://ncronline.org/news/global/german-bishops-defend-exclusion-catholics-who-stop-paying-tax

    Hans Küng är övertygad om många präster inte kommer att bry sig om beslutet om skatt utan kommer även fortsättningsvis att hälsa katoliker som trätt ur kyrkan välkomna och ge dem som så önskar sakrameneten.

    http://religion.orf.at/stories/2552181/

    // Irène

  8. Eric skriver:

    Get Gelotte skrev: ”samma gäller i Sverige. Man kan inte vara katolik om man inte är registrerad för betalning av kyrkoskatt hos Skatteverket, anser biskopsämbetet.
    Således är villigheten att betala skatt avgörande på ett sätt som dopet inte är. Bara döpt räcker nämligen inte. Onekligen en intressant sakramentsteologi”

    Detrta är ren desinformation.

    1. Man kan inte avstå kyrkoavgiften utan att kontakta Biskopsämbetet
    2. Om man inte är registrerad som katolik på Skatteverket beror detta på att man inte heller är registrerad i någon församling och inte knuten till något stift i Sverige. Men man kan ju tillhöra någon församling i utlandet. Men detta innebär ju inte att man inte är katolik.
    3. Alla har rätt söka dispens från avgiften. Man kvarstår i kyrkan, men betalar ingen skatt.
    4. Om man däremot förklarar själv att man vill utträda ur kyrkan, då är man exkommunicerad. Men dopet gäller ju fortfarande. Man kan alltid göra generalbikt och då återinträda i den kyrkliga gemenskapen.

    Detta är uppgifter som är mycket enkla att kontrollera. BÄ har dessutom givit ut en liten trycksak om kyrkoavgiften. Reglerna är extremt generösa och avgiften betydligt lägre än i andra länder. Man måste ha den, därför att folk i välståndsländer är mindre generösa gentemot kyrkan än i fattiga länder, där kyrkan lever uteslutande av donationer.

  9. Gert Gelotte skriver:

    Eric,

    Om du läser dina egna argument mera noggrant skall du finna att jag har rätt. Ett litet tips dock. Man är som katolik i Sverige fortfarande skattskyldig via Skatteverket även om man begär och får dispens för ett år i taget. Det finns till och med en lag om det. Lagen om registrerat trossamfund.

    Gert

  10. Eric skriver:

    Sorry, inte ens maktspråk kan förändra faktafel. Klippt från Biskopsämbetets hemsida:

    ”Om man inte har råd att betala så mycket?

    I Katolska kyrkan finns en unik möjlighet att ansöka om dispens från att betala sin kyrkoavgift via skattsedeln. Det gör man på en blankett direkt till Katolska biskopsämbetet i Stockholm. De som ansöker är i de allra flesta fall personer med låg inkomst; pensionärer, studerande, sjukskriva eller arbetslösa. Om man beviljats dispens plockas man bort från den datafil med personuppgifter som skickas till Skattemyndigheten varje år och som omfattar de som ska betala via sin skatt. De som fått dispens väljer själva hur och hur mycket de betalar till kyrkan.”

    Alltså läs noggrannt: ”Om man beviljats dispens plockas man bort från den datafil med personuppgifter som skickas till Skattemyndigheten varje år och som omfattar de som ska betala via sin skatt.”

    Men vad skrev du då:
    ”Man kan inte vara katolik om man inte är registrerad för betalning av kyrkoskatt hos Skatteverket, anser biskopsämbetet. Således är villigheten att betala skatt avgörande på ett sätt som dopet inte är. Bara döpt räcker nämligen inte.”

    Det stömmer ju inte. Det är fel! Man kan visst vara katolik utan att vara registrerad hos Skatteverket som katolik!

    Varför vill du inte betala kyrkoskatt? Du, som till och med vill att prästerna ska kunna försörja en familj? Vem ska betala det då?

  11. Irène Nordgren skriver:

    Eric

    Jag tycker du ska ta och coola ned.

    Har du hört talas om ”undantaget (= dispensen) bekräftar regeln ”.

    Dvs en regel upphör inte att gälla bara för att det gives dispenser !

    Dvs det behövs ingen dispens om det inte finns en regel.

    // Irène

  12. Eric skriver:

    Jag hade ju hoppats att Gert kunde tala för sig själv.

    Här är ju undantaget det helt avgörande. Jag förstår inte hur man skulle kunna hävda att man är tvingad att betala skatt för att ta emot kommunionen i vårt stift. Det finns ingenstans ett stöd för det påståendet. Att det sedan är en hederssak att göra rätt för sig – det är ju en annan fråga.

    Angående medgivande: Det har prövats. Innan staten tog in avgiften fick man en postgirotalong. Få använde den. Vi levde på tyska katolikers pengar. Kändes bra?

    Biskopen har rätt att göra som idag, se Kyrkolagen:

    Can. 1263 After the diocesan bishop has heard the finance council and the presbyteral council, he has the right to impose a moderate tax for the needs of the diocese upon public juridic persons subject to his governance; this tax is to be proportionate to their income.

    Gällande fattiga länder: Fråga en nigerian eller indier hur det går till i deras länder. Ingen avgift, men folk ger det bästa de har till kyrkan. Har en bybo en bil får kyrkoherden den osv. Borde inte vissa i vårt välståndsland bättre bemedlade som bråkar om en procent, – alltså inte ett bibliskt tionde ens – rodna? Av skam?

  13. Eric skriver:

    Rättelse: Lagen ovan ger biskopen rätt beskatta även institutiioner. De lagar som reglerar kyrkoavgiften – som allstå är förpliktande – är föjande:

    Can. 222 §1. The Christian faithful are obliged to assist with the needs of the Church so that the Church has what is necessary for divine worship, for the works of the apostolate and of charity, and for the decent support of ministers

    Can. 1260 The Church has an innate right to require from the Christian faithful those things which are necessary for the purposes proper to it.

    Can. 1261 §1. The Christian faithful are free to give temporal goods for the benefit of the Church.

    §2. The diocesan bishop is bound to admonish the faithful of the obligation mentioned in ⇒ can. 222, §1 and in an appropriate manner to urge its observance.

    Can. 1262 The faithful are to give support to the Church by responding to appeals and according to the norms issued by the conference of bishops.

  14. Irène Nordgren skriver:

    Eric

    ”Jag hade ju hoppats att Gert kunde tala för sig själv.”

    Jag bara hoppade in i avvaktan.

    Jag har inte sett att någon här på bloggen på något sätt har ifrågasatt att göra rätt för sig via kyrkoskatt.

    Det som har ifrågasatts och som med kraft ska fortsättas att ifrågasättas är det bristande inflytandet skattebetalare inom katolska kyrkan har.

    Det är helt absurt. Lekmän behandlas som omyndigförklarade. Bland dina paragrafer finns inte en enda paragraf som talar om lekmännens rättigheter utan bara deras skyldigheter.

    // Irène

  15. Anneli Magnusson skriver:

    Eric och alla,
    Inlägget handlar om situationen i Tyskland där Katolska kyrkan uppenbarligen tänker börja neka den som inte betalat skatt att ta emot sakramenten. Det är lite synd att kommentarerna kommit att handla om Sverige.
    En intressant fråga är vilken spridning det tyska beslutet kan tänkas få till Katolska kyrkan i andra länder?

    Det är som jag skrivit tidigare bra att dra sig till minnes att Katolska kyrkan genom historien lagt minst lika mycket energi på ekonomi och makt som den andliga dimensionen.
    I Eamon Duffy’s ” The voices of Morebath” som handlar om en liten engelsk församling strax före, under och efter reformationen, blir det tydligt hur viktig ekonomin är för kyrkoherden. Det är hans räkenskaper hur kyrkan underhålls och utsmyckas, som bevarats. Mycket av församlingens diskussionen verkar ha handlat om ekonomi och även på 1500-talet fanns det de som inte kunde eller ville bidra.
    Anneli

  16. Eric skriver:

    Jag tror inte det är någon risk att du blir exkommunicerad på grund av kyrkoavgiften – inte i första hand.

  17. Anneli Magnusson skriver:

    Eric,
    Nu är ju inte jag som enskild person så intressant i sammanhanget, Katolska kyrkan står inte och faller med det jag kan bidra med, i alla fall inte ekonomiskt:-)
    Det är snarare kyrkans historiskt sätt stora intresse för pengar och hur det yttrar sig idag man bör fundera över tycker jag.

    En stor anledning till att reformationen inte blev ytterligare en protest som slogs ner, var ju att Katolska kyrkans rikedomar stack de världsliga och säkert lika giriga furstarna i ögonen.
    Frågan är om kyrkan någonsin drog några lärdomar av reformationen?
    Anneli

  18. Eric skriver:

    Jämför prästlöner, tjänstebostäder, årsbudget, egendomar… med Svenska kyrkan….Årsredovisningarna är tillgängliga. Se också vad katolska kyrkan får in jämfört med Svenska kyrkan i skatt. Välj angreppsmålen bättre. Och – mitt inlägg innan var riktad ironi – för att inte säga sarkasm. Fundera på anledningen en stund, skadar inte.

  19. Anneli Magnusson skriver:

    Eric,
    Det var nog ingen som missade din grova antydning. Om du läser mitt svar lite noggrannare ser du att jag tar upp den också.
    Men anledningen till att jag skriver en kommentar till är att exkommunicering faktiskt genom historien använts flitigt av rent världsliga anledningar, mot furstar som inte vill gå i krig på påvarnas sida, inte vill bidra ekonomiskt, eller rent allmänt inte gör som påven vill. Dessutom har det funnits påvar och motpåvar vid flera tillfällen och de har förstås exkommunicerat varandra…

    Ingen här ifrågasätter att det kostar att driva en kyrka, utan det är det tyska förslaget att neka den som inte betalat avgift sakramenten som flera tycker är tveksamt. Samt givetvis den bristande möjligheten att påverka hur pengarna används.
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *