Här är bilden
Guernica
// Irène
Jag lyfter in svar här eftersom jag gör ett tilägg.
Gert o andra
Jag försökte lägga in bilden o skapa nytt ämne men jag misslyckas från denna dator. Bilden är så pass berömd o så innehållsrik att det kan vara värt att vi granskar den från skärmen tillsammans.
Jag ser i bilden en allhärskande sol vars strålar börjat deformeras. Solen är för mig en bild av Gud men förvisso kan en icketroende tolka det som ljus resp sol helt enkelt. Ljuset o Solen kan för ateisten vara värme och liv o det är gott nog. Vad som är kraftfullt är att solen i sig bara bär en liten glödlampa vilket tycks säga att mörker har börjat falla över jorden resp den lilla staden Guernica. För en troende har kanske Guds ljus försvagats o behöver artificiell hjälp i form av glödlampa? Eller har vi gjort Gud till en artificiell glödlampa? För ateisten har livet i Guernica o på jorden förmörknat.
Under solen slås allt ner. Djur o människor styckas o lider. För en troende skulle det betyda att helvetet brutit ut o för ateisten har fascismen segrat elller är på väg att segra om inte Solen åter lyser som den ska.
Det intressanta i bilden är också den hand som lyser i mörkret. Någon håller ett ljus i sin hand. Att hålla ljuset är vår uppgift som troende men det är också ateisten uppgift om han vill överleva.
Bilden kan tolkas teologiskt men lika väl humanistiskt. Den stora frågan är: spelar det någon roll?
Kanske är det den största smärtan vi har som troende. Har Gud blivit en artificiell glödlampa eller har vi gjort Gud till en artificiell glödlamp iom denna ström av ord istället för strängt medmänskliga handlingar som är genomsyrade av tro?
Det som hände då i lilla byn Guernica är att respekten för Gud o Liv var inte större än en glödlampa.
Agneta
Tillägg
I den kristna bildkonsten är Picassos placering av solen den plats där bilden av Guds ögat innesluten i en triangel (treenigheten) brukar vara. Även inom bildterapin talar man om solens placering i barnets bild som en markering av ”överhet” ”förälder” ”fader”. Om barnets solstrålar är deformerade kan det tyda på ett instabilt förhållande till överhet/förälder.
Om Solen i barnets bild är rakt i mitten o överst så ’är det en direktkontakt. Vuxna som går i bildterapi o som inte målat förr blir såsom barnet dvs tar många ggr barnets bildspråk ut ur sig….
M | T | O | T | F | L | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Jag lyfter in svar här eftersom jag gör ett tilägg.
Gert o andra
Jag försökte lägga in bilden o skapa nytt ämne men jag misslyckas från denna dator. Bilden är så pass berömd o så innehållsrik att det kan vara värt att vi granskar den från skärmen tillsammans.
Jag ser i bilden en allhärskande sol vars strålar börjat deformeras. Solen är för mig en bild av Gud men förvisso kan en icketroende tolka det som ljus resp sol helt enkelt. Ljuset o Solen kan för ateisten vara värme och liv o det är gott nog. Vad som är kraftfullt är att solen i sig bara bär en liten glödlampa vilket tycks säga att mörker har börjat falla över jorden resp den lilla staden Guernica. För en troende har kanske Guds ljus försvagats o behöver artificiell hjälp i form av glödlampa? Eller har vi gjort Gud till en artificiell glödlampa? För ateisten har livet i Guernica o på jorden förmörknat.
Under solen slås allt ner. Djur o människor styckas o lider. För en troende skulle det betyda att helvetet brutit ut o för ateisten har fascismen segrat elller är på väg att segra om inte Solen åter lyser som den ska.
Det intressanta i bilden är också den hand som lyser i mörkret. Någon håller ett ljus i sin hand. Att hålla ljuset är vår uppgift som troende men det är också ateisten uppgift om han vill överleva.
Bilden kan tolkas teologiskt men lika väl humanistiskt. Den stora frågan är: spelar det någon roll?
Kanske är det den största smärtan vi har som troende. Har Gud blivit en artificiell glödlampa eller har vi gjort Gud till en artificiell glödlamp iom denna ström av ord istället för strängt medmänskliga handlingar som är genomsyrade av tro?
Det som hände då i lilla byn Guernica är att respekten för Gud o Liv var inte större än en glödlampa.
Agneta
Tillägg
I den kristna bildkonsten är Picassos placering av solen den plats där bilden av Guds ögat innesluten i en triangel (treenigheten) brukar vara. Även inom bildterapin talar man om solens placering i barnets bild som en markering av ”överhet” ”förälder” ”fader”. Om barnets solstrålar är deformerade kan det tyda på ett instabilt förhållande till överhet/förälder.
Om Solen i barnets bild är rakt i mitten o överst så ’är det en direktkontakt. Vuxna som går i bildterapi o som inte målat förr blir såsom barnet dvs tar många ggr barnets bildspråk ut ur sig….