Vänner,
2010 gjordes en fransk film om morden på trappistmunkarna i Thibirine i Atlasbergen i Algeriet ”Des Hommes et des Dieux”. Häromkvällen såg jag den igen. Filmen är ett mästerverk, särskilt scenen som jag läkar till nedan. Har ni sett filmen förstår ni laddningen i scenen. Om inte , tycker jag ni skall se filmen. Den finns utgiven på DVD med svensk text och titeln ”Gudar och människor”.
De katolska perspektiven i Sverige har blivit så erbarmligt torftiga. Den här filmen påminner mig om varför det är meningsfullt att förbli katolik.
Gert
Krister
Du skriver om din ”radikala Lundatid”.
Vad menar du här med ”radikal ” ?
// Irène
Gert.
”det innebär att etiken alltid måste fungera i ett konkret mänskligt sammanhang.”
Instämmer till hundra procent i din klargörande beskrivning och ditt progressiva ställningstagande. Den som tar Jesu befriande budskap och därmed kristen etik på allvar måste ta samtidens problem och människor på fullt allvar och låta insikt och önskan om människors bästa vägleda etiken.
Samuel.
Irene,
Jag tycker det är trevligt att du ställer frågor till mig, det bådar gott men jag är dock osäker på din intention. Är du ute efter att hugga mig i ryggen eller via mig komma åt Krister? Och viceversa. Är det en fråga i konstruktiv anda? Är du vänligt inställd när du ställer frågan? Om så svarar jag dig gärna på de frågor du ställer.
Agneta
Samuel o Gert,
Jag beskrev mig som värdekonservativ och politiskt radikal (i många frågor).
Jag fattar inte vad ni får mig till. Finns inte jag i ert resonemang? Radikalt värdekonservativ är definitivt inte samma sak som värdekonservativ o radikal i politiska frågor.
Agneta
Agneta,
nej, radikalt värdekonservativ är definitivt inte det samma som värdekonservativ och politiskt radikal.
I det första fallet används radikalt som ett förstärkningsord, i det andra fallet som en ideologisk bestämning.
Så är det ju med många ord, att de skiftar betydelse beroende på hur de används.
Gert
Tack för svar. Så tänkte även jag men det behövdes en förklaring.
Agneta