Bengt
Du skriver på din blogg
”Förstår inte heller vad det skämtsamma är med att hänvisa till inlägget på KO-bloggen. Det mesta som förmedlades där var allmänt kända fakta, det sägs ungefär samma sak som av rysslandskännaren från NewYork Times.”
http://bengtmalmgren.wordpress.com/2012/08/25/pussy-riot-inga-duvungar/
Varför jag anser det vara ett skämt att nämna Katolsk Observatör i samma andetag som New York Times ?
Orsaken är denna.
Om du går in på nedanstående länk på New York Times som visar artikel om ”Vladimir Putin” och skrollar nedåt så finner du massor av olika artiklar om tex Putin och rysk opposition bla Pussy Riot mm skrivna från OLIKA utgångspunkter och olika VINKLINGAR av OLIKA rysslandskännare .
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/vladimir_v_putin/index.html
Varför skulle Vadim Nikitin vara ett oemotsägligt orakel ?
”A Verdict Against Russia”
är en artikel skriven 22 aug i New York Times av en annan Rysslandskännare
VICTOR EROFEYEV.
Han vinklar så här
”Russian Foreign Minister Sergey Lavrov says the international community shouldn’t get hysterical over the two-year prison term handed to three members of the punk band Pussy Riot. Some European countries, like Germany, France and Austria, he argues, have laws that impose prison terms for antics offensive to believers.
I pity our esteemed minister. His job in this (and not only this) case, which has undermined Russia’s international prestige, is to find ways of justifying something that cannot be justified.
Pussy Riot struck at the sorest spot in modern Russia — which is why the group deserves praise, and not condemnation. The blow fell on the active merger of church and state into a single ideology, on the attempts to create a model of “Orthodox civilization” in Russia. The merger is intended to destroy the protest movement that has become a significant social phenomenon since December 2011 by depicting it as anti-Russian, as something alien to Russia’s special way. “
http://www.nytimes.com/2012/08/23/opinion/a-verdict-against-russia.html?ref=vladimirvputin
Alltså New York Times innebär BRED – och FLERSPÅRIG trafik.
Katolsk Observatör håller sig med SMAL – och ENKELSPÅRIG trafik.
Där har du skillnaden !
I ovan nämnda artikeln ”Vladimir Putin” kan man klicka sig vidare till artikel om den kände regimkritikern Aleksei Navalny
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/p/vladimir_v_putin/index.html
“At the same time, Russian prosecutors also charged the anticorruption activist Aleksei Navalny with embezzlement, a statute that carries a sentence of five to 10 years in prison, the Kremlin’s most direct measure to date against a leader of the anti-Putin protest movement that erupted in Moscow in December 2011.”
“Accelerating the Kremlin’s campaign against the country’s fledgling opposition, Russian investigators charged the blogger and anticorruption activist Aleksei Navalny on Tuesday with embezzlement, a crime that carries a sentence of up to 10 years.”
“If the case progresses to an arrest or a sentence, it will signal a shift in strategy by President Vladimir V. Putin. For the 12 years he has served as Russia’s paramount leader, he has mainly refrained from criminal prosecutions of activist leaders, instead sidelining them with softer methods like short-term detentions and limited access to mass media. But some commentators say they expect to see more criminal cases brought against activists.”
Vad vill jag säga med detta ?
Jo vilket gehör har Aleksei Navalny, Garry Kasparov och många andra oppositionella fått i väst ?
Inte mycket skulle jag vilja påstå – före Pussy Riots ”performance ”.
Vadim Nikitin skriver
“Using dissidents to score political points against the Russian regime is as dangerous as adopting a pet tiger: No matter how domesticated they may seem, in the end they are free spirits, liable to maul the hand that feeds them.”
Jag och många med mig har inte för avsikt att “adoptera en tiger” .
Det som istället ligger i mångas intresse är att stödja de krafter i Ryssland som vill ha en demokratisk stat skild från en kyrka som aldrig haft förmånen av att ha fått sig en välförtjänt Voltairsk sittopp.
Det som Katolsk Observatör ägnar sig åt är att AVLEDA intresset från det saken gäller nämligen att oppositionen förbjuds att OFFENTLIGT kunna diskutera ett allt mer diktatoriskt statssystem som understöds av rysk-ortodoxa kyrkan främst genom dess patriark Kirill.
Att på ett så mångsidigt sätt som möjligt analysera de bakomliggande mekanismerna är av yttersta vikt. Och då måste också kyrkans del i skeendet vara öppen för diskussion.
New York Times sätter mångsidighet i fokus i motsats till Katolsk Observatör som ENSIDIGT frossar i detaljer från Pussy Riot och närstående grupper som ”Voina.” Det borde du påpeka för dina läsare när du hänvisar dem till KO.
// Irène
PS I New York Times beskriver också rysslandskännaren Sophia Kishkovsky läget i samband med valet av Kirill i jan 2009.
“Compromising information about the candidates’ ties to corruption also appeared in the media. Kirill’s name has been associated for years with scandals connected to alcohol and tobacco concessions granted to the church in the 1990s and intended to fund reconstruction efforts.
Last week, Aleksandr Pochinok, a former tax minister, speaking on the Ekho Moskvy radio station, said that Kirill had nothing to do with those deals and the newspaper Komsomolskaya Pravda laid the blame for the alleged machinations on Kliment’s shoulders.”
Att en maffioso till skattechef från galenskapens tid i Ryssland rentvår en metropolit som vill få folk att tro att det går att skapa sig en enorm privat förmögenhet enbart med askes som enda hjälpmedel är en trosakt som nog enbart de riktigt rättrogna är i stånd till.
Här uppvisar Katolsk Observatör en oerhörd diskretion när det gäller att gräva i patriarkens förflutna i motsats till KO energi när det gäller research om Pussy Riot.
Men sådant stör inte dig. Men jag kan inte hjälpa att jag störs av KO avledande MANÖVER att ENSIDIGT ägna sig åt att svartmåla Pussy Riot utan att samtidigt KOLLA UPP mångsysslaren och MÅNGLAREN Kirill .
Orsaken till Kirills popularitet bland konservativa katoliker är att Kirill som det heter är ”ekumeniskt sinnad.”
Jag vill gärna påpeka vad detta i sammanhanget betyder i klartext.
Jo att B16 och Kirills stora ÖVERGRIPANDE intresse är att ömsesidigt hjälpa varandra – i öst och väst – att främja ”klassisk kristen tro.” När det gäller Kirill betyder det främst att kunna fortsätta diskriminera homosexuella, till vilket han fått stor hjälp av president Putin.
Pingback: Drömmen den kristna enhetsstaten i öst och i väst. | Bengts Blogg
Klokt om Pussy Riot (även om Dagen tror att fdr Misha är ryss och inte serb).
http://www.dagen.se/nyheter/ryskortodox-ledare-i-sverige-battre-med-dialog/
Helene – Dominique
”Misha Jaksic anser att kyrkan i stället skulle ha inlett en dialog med de unga kvinnorna och frågat dem närmare varför de valt att protestera just i kyrkan. Man borde också ha ställt sig frågan varför samhället reagerat så starkt på händelsen.”
Den frågan blev besvarad av en av Pussy Riots medlemmar i slutomgången under rättegången.
“That Christ the Savior Cathedral had become a significant symbol in the political strategy of the authorities was clear to many thinking people when Vladimir Putin’s former [KGB] colleague Kirill Gundyayev took over as leader of the Russian Orthodox Church. After this happened, Christ the Savior Cathedral began to be openly used as a flashy backdrop for the politics of the security forces, which are the main source of power [in Russia].”
Vad tror du kan uppnås att inleda dialog med bara de unga kvinnorna utan att dra in patriarken i en motsvarande dialog ?
// Irène
PS Rekommenderar varmt Bengt Malmgrens senaste blogginlägg till dig och alla KV blogg läsare
”Vi måste stödja den förtryckta förnyelsen inom Rysk-ortodoxa kyrkan”
http://bengtmalmgren.wordpress.com/2012/08/27/vi-maste-stodja-den-fortryckta-fornyelsen-inom-rysk-ortodoxa-kyrkan/