Biskop Müller som idag väntas bli utnämnd till ny prefekt för Troskongregationen får kritik från ”höger och vänster.”
”Regenburger Wochenblatt ” meddelar att påven idag kommer att utnämna biskop Müller till ny prefekt för Troskongregationen.
Nya prästvigningar har mot biskop Müllers vilja nyligen ägt rum bla på SSPX prästseminarium Zaitzkofen som ligger inom biskop Müllers stift.
http://www.news.de/politik/855197884/umstrittene-piusbruderschaft-weiht-weitere-priester/1/
Enligt ”Regensburger Wochenblatt” har en av SSPX 4 biskopar -Alfonso de Galarreta – i samband med prästvigningarna anklagat biskop Müller för att vara heretiker, då Müller anses att ha kränkt Gud genom vissa uttalanden om Jungfru Marias jungfrudom
Müller har sagt att det inte handlar om ” fysiologiska avvikelser i förlossningsprocessen som att tex mödomshinnan inte skulle vara spräckt utan om nådens helande och frälsande inflytande på den mänskliga naturen.”
„nicht um abweichende physiologische Besonderheiten in dem natürlichen Vorgang der Geburt (wie etwas die Nichteröffnung der Geburtswege, die Nichtverletzung des Hymen und der nicht eingetretenen Geburtsschmerzen), sondern um den heilenden und erlösenden Einfluss der Gnade des Erlösers auf die menschliche Natur.“
Den väntade utnämningen av biskop Müller från Regensburg till ny prefekt för Troskongregationen får rasande kritik från ”höger och vänster” dvs såväl från SSPX som från Wir sind Kirche grupper.
http://www.kath.net/detail.php?id=37180
Läs tidigare blogginlägg om Müllers argument mot kvinnliga präster.
http://www.katolskvision.se/blog/?p=6497
Müller har kallat Wir sind Kirchegrupper för ”parastära existenser” men har fått svar på tal i ett lysande brev publicerat på tyska Wir sind Kirches hemsida.
http://www.wir-sind-kirche.de/?id=393&id_entry=4039
En intressant detalj är att Müller -som redan nu ingår i Troskongregationen- efterträder William Levada som i sin tur efterträdde kardinal Ratzinger som på sin tid som prefekt för Troskongregationen jagade befrielseteologer med ljus och lykta. 1985 utfärdade dåvarande prefekten för Troskongregationen kardinal Ratzinger en Notifikation mot Leonardo Boff OFM
http://www.ewtn.com/library/curia/cdfboff.htm
Nu väntas samma person i egenskap av påve att utnämna en bästa kompis till Gustavo Gutiérrez – som anses som befrielseteologins grundare- till ny prefekt för Troskongregationen !!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Gustavo_Guti%C3%A9rrez
// Irène
PS Biskop Müllers CV
http://www.bischof-gerhard-ludwig-mueller.de/borPage004750.asp
Har påven ändrat inställning till befrielseteologi eller är frågan om Müllers aversion mot kvinnliga präster och Wir sind Kirche grupper viktigare för påven även om detta också innebär att påven inte får hem SSPX ?
Påven utnämnde idag biskop Müller till ny Prefekt för Troskongregationen
http://www.kath.net/detail.php?id=37211
// Irène
PS Föredrag av biskop Müller 2011 om och över andra Vatikankonciliet.
http://www.kathtube.com/player.php?id=27015
Müller betonar bla att hierarkin och gräsrötterna dvs kyrkans bas inte ska vara åtskilda utan hänga ihop. ”Kyrkan får inte bli en liten klubb som existerar för sin egen skull.”
Müller talar vackert om kyrkan som ”Kärlekens communio” ”Det finns bara en mänsklighet och en Gud. ”
Müller hänvisar till Dietrich Bonhoeffer (som Müller doktorerat på) att vi ska ”vara kyrka för andra såsom Jesus var människa för andra och inte för att tillfredsställa våra egna subjektiva estetiska behov”
Svårförståeligt att samma person kallar en del av kyrkans bas som ”parasitära existenser” i samband med Katolikdagarna i Mannheim i maj 2012.
http://www.augsburger-allgemeine.de/panorama/Bischof-Mueller-bezeichnet-Reformgruppen-als-parasitaere-Existenzen-id20226101.html
Svårt att förstå att biskop Müller som håller detta föredrag om andra Vatikankonciliet på många sätt i ANDRA VATIKANKONCILIETS ANDA är samma person som skrivit en MOTARTIKEL om kvinnliga ämbetsbärare i senaste numret av Stimmen der Zeit där Müller återanvänder alla förekommande samtida plattityder mot kvinnor som kvinnliga ämbetsbärare som hör hemma i katolsk förkonciliär tid, men som inte kan förenas med
det AGGIORNAMENTO som andra Vatikankonciliet pläderar för som dess bestående motto.