I decembernumret 2011 av Stimmen der Zeit finns en högintressant artikel om kvinnliga ämbetsbärare som något högst önskvärt inom katolska kyrkan skriven av professor em i dogmatik vid universitetet i Bamberg Georg Kraus .
”Frauenordination. Ein drängendes Desiderat in der katholischen Kirche”
Här nedan Georg Kraus vattentäta CV som katolsk yrkesteolog.
Georg Kraus har studerat på alla ”rätta” ställen och därefter dragit slutsatsen att det inte finns några hinder för kvinnliga ämbetsbärare inom katolska kyrkan.
Han skriver
”Sammanfattningsvis går det att formulera följande slutsats : Fundamentala dogmatiska principer visar att det ur trossynpunkt inte går att rättfärdiga att kvinnor utesluts från ämbetsvigning; dessa dogmatiska principer talar snarare bestämt för att kvinnor fullt ut besitter andliga kvalifikationer för vigning till alla kyrkliga ämbeten. I frågan om kvinnliga ämbetsbärare är tiden inne för katolska kyrkan att erkänna tidens tecken och att agera kreativt med införandet av kvinnliga ämbetsbärare. ”
”När tålamod kommer på tal i frågan om kvinnliga ämbetsbärare så måste med Karl Rahner SJ sägas att tiden är knapp och att det inte går att utan skadeverkningar för kyrkan vänta 100 år.”
Att en välrenommerad katolsk professor i dogmatik talar sig varm för kvinnliga ämbetsbärare i jesuiternas ansedda månadstidskrift Stimmen der Zeit medförde att Troskongregationen gick i taket och protesterade till högste jesuitgeneralen och via honom tvingade redaktionen för Stimmen der Zeit att publicera en artikel ”som presenterar kyrkans lära på ett adekvat sätt.”
Det blev Regensburgs biskop Gerhard Ludwig Müller, tidigare professor i dogmatik, som blev den som fick skriva denna artikel i Stimmen der Zeits senaste nummer nu i juni
”Har kyrkan fullmakt att ge kvinnor vigningssakramentet ”? heter biskopens MOTARTIKEL på 10 sidor som dock enbart går att läsa mot betalning på internet.
Jag har läst artikeln (som jag inte hinner översätta) och kan inte finna ett enda vettigt argument mot Georg Kraus resonemang. Som lekman uppfattar jag att Müller – som nog plitat på länge med artikeln- mest ägnar sig åt traditionellt teologiskt svammel med den ena klyschan om läroämbetet mm efter den andra och som ett sista desperat försvar för bevarandet av ett manligt klerikalt kastväsende.
Müller talar om ”den kristna trons adekvata hermeneutik ”. Naturligtvis menar Müller implicit att det är något han själv besitter och explicit något Georg Kraus saknar.
Ty så slutar alla diskussioner inom katolska kyrkan. Den som kommer fram till någon slutsats som inte delas av hierarkin den har REDAN PÅ FÖRHAND alltid gjort en FELTOLKNING ty hierarkin har alltid TOLKNINGSFÖRETRÄDET.
// Irène
PS Här står ord mot ord av 2 katolska dogmatiker. Signum borde låta översätta båda artiklarna från Stimmen der Zeit och öppna upp för en seriös debatt bland svensk-katolska teologer och företrädare och lekmän.
Signum borde också visa civilkurage och öppet protestera mot Troskongregationens kränkande tillvägagångssätt mot en högt ansedd tidningsredaktion.
Stimmen der Zeit -som ges ut av jesuiter – är en av Tysklands äldsta kulturtidskrifter från 1865.
Viktigt att Troskongregationens fasoner och upprepade övergrepp mot oliktänkande kommer den katolska allmänheten till kännedom. Den fd inkvisitionen lever och härjar fortfarande.
Det påvliga läroämbetets PARADARGUMENT mot kvinnliga ämbetsbärare att Jesus valde 12 män bemöter Georg Kraus enligt följande.
”Ty den historiske Jesus förenar med talet 12 en symbolisk funktion. Han ville ge uttryck för att hans budskap gäller för hela Israels folk. De 12 representerar hela Israel, 12 stamsfolket som härstammar från Jakobs 12 söner. För att Jesu anspråk skulle kunna förstås av sin samtids judiska samhälle måste han välja enbart män som representanter för Jakobs söner. Genom att symboliskt kalla 12 män säger inte Jesus något kring frågan om kvinnor ty om han skulle ha tagit in kvinnor i 12-talet skulle symboliken på den tiden inte kunnat förstås. Men Jesus tog in kvinnor som lärjungar i sitt sällskap, vilket talar för att det var hans vilja att ge kvinnor särskilda funktioner inom kyrkan, något som också var ett faktum i urkyrkans församlingar.”
Argumentet att Maria inte fått prästämbetet påtalar Georg Kraus som anakronistiskt då Jesus inte heller instiftade något prästämbete för de 12.
Inte heller Georg Kraus argument är nya men det nya ligger i att en katolsk yrkesteolog, visserligen pensionerad, 2011 öppet går ut med sin uppfattning i en inomkatolsk facktidskrift.
Detta är en stor prestigeförlust för påvedömet som tidigare slagit näven i bordet, förbjudit all diskussion och bestämt att saken är avgjord en gång för alla.
Men som någon sagt ”Roma locuta, causa stimulata! ”
Biskop Müller skriver
”Katolsk teologis bindning till kyrkans läroämbete strider mot dess frihet lika lite som ett träds rötter står i motsats till dess stam och grenar vilka leder det livsnödvändiga vattnet vidare.”
Med denna metafor vill Müller bevisa att ”kyrkans ofelbara läroämbete garanterar teologins frihet som vetenskap”.
// Irène
PS Biskop Müller är pinsam så man smäller av. Och Troskongregationen likaså som tror att biskop Müller som en skolmagister från katerdern med pekpinne och gymnasiala metaforer kan övertyga katolska yrkesteologer som pläderar för kvinnliga ämbetsbärare inom katolska kyrkan att ändra ståndpunkt.
Utifrån Troskongregationens diktatoriska metoder att påtvinga en teologisk inomkatolsk facktidskrift att trycka en MOTARTIKEL kan det vara på sin plats att påminna bloggens läsare om Memorandum som 4 februari 2011 skrevs under av 311 katolska teologiprofessorer varav Georg Kraus var en.
http://www.memorandum-freiheit.de/?page_id=390
http://www.katolskvision.se/blog/?page_id=1941
// Irène
PS Vi får se om Signum bryr sig eller väljer att tysta ned affären som visar det ödesdigra i att hierarkin totalt förlorat sin auktoritet och trovärdighet och därför gång efter annan måste ta till de ”våldsmetoder” som ännu står till buds då bålbränning inte längre gör det.
Tidningen tvingades väl inte, men valde att publicera också Müllers artikel.
Bengt
Varför vill du få läsarna att betvivla det jag skriver ?
”Gegen den Beitrag ”Frauenordination” des emeritierten Dogmatikprofessors Georg Kraus in der Dezemberausgabe 2011 dieser Zeitschrift hat die römische Glaubenskongregation protestiert. Über den Generaloberen der Jesuiten hat sie die Redaktion aufgefordert, einen Artikel zu publizieren, der die Lehre der Kirche adäquat darstellt. ”
http://www.stimmen-der-zeit.de/zeitschrift/ausgabe/zeitschrift_html
Troskongregationen försätter jesuiterna på Stimmen der Zeit i en lojalitetskonflikt genom att vända sig till deras högste ledare och uppmana honom att i sin tur uppmana jesuiterna på redaktionen på Stimmen der Zeit att publicera en motartikel dvs en artikel som på ett ”adekvat sätt presenterar kyrkans lära.”
När Vatikanen uppmanar underställda, som på olika sätt står i beroendeställning till påven, är det enligt mitt sätt att se synonymt med tvång.
Vad tror du hade hänt om jesuitgeneralen vägrat lyda uppmaningen (läs ordern) eller redaktionen vägrat lyda uppmaningen (läs ordern) ?
Varför tror du att redaktionen tar sig den friheten att hänga ut Troskongregationen ?
Naturligtvis för att förklara läget för läsarna. Förklara orsaken till varför man ”väljer ” att publicera Müllers artikel.
Så får även KV bloggs läsare välja vad de vill tro om affären.
// Irène
Förändringar i kurian är på gång.
Blir det den motsägelsefulle biskop Müller som efterträder avgående Levada som prefekt för Troskongregationen ?
Samtidigt som Müller är känd som en stark försvarare av den rena katolska läran som bla motsätter sig kvinnliga ämbetsbärare är han mycket nära vän med peruanen och befrielseteologins fader Gustavo Gutiérrez.
Müllers doktorsavhandling handlade om Dietrich Bonhoeffer.
Och vem kommer att efterträda statssekreterare Tarcisio Bertone ?
http://vaticaninsider.lastampa.it/en/homepage/the-vatican/detail/articolo/16263/
// Irène