http://www.religionnews.com/culture/gender-and-sexuality/Vatican-censors-nuns-book-on-sexual-ethics-and-some-see-a-bid-to-muzzle-w
Troskongregationen har idag offentliggjort en Notifikation angående boken ”Just Love. A framework for christian sexual ethics” skriven av etikprofessorn syster Margaret A. Farley som tillhör ”Religious Sisters of Mercy”
NOTIFICATION OF THE CONGREGATION FOR THE DOCTRINE OF THE FAITH REGARDING THE BOOK JUST LOVE. A FRAMEWORK FOR CHRISTIAN SEXUAL ETHICS BY SISTER MARGARET A. FARLEY, R.S.M. , 04.06.2012
Syster Margaret A. Farleys vänliga uttalande som svar på Troskongregationens Notifikationen
STATEMENT BY MARGARET A. FARLEY
http://notesfromthequad.yale.edu/statement-margaret-farley
Den orden ”Sisters od Mercy”som syster Margaret A. Farley tillhör grundades 1831 av Catherine McAuley .
”When Catherine was twenty-five, a retired Quaker couple invited her to live with them. Catherine proved to be a loving companion and holy example to them. On their death beds, they converted to Catholicism, and bequeathed their estate to her. With this inheritance, Catherine built a house on Baggot Street in Dublin as a home for poor girls. This first Home of Mercy opened on September 24, 1827, the Feast of Our Lady of Mercy. Her work with the poor and destitute led Catherine to desire a life of total consecration to Our Lord.”
http://www.rsmofalma.org/history/history.html
Läs om apostelatet för ”Sisters of Mercy”
”Our apostolate, as that of all religious, consists primarily in the witness of our consecrated lives. Flowing out of the charism entrusted to Venerable Catherine, we offer that witness in the service of the ”poor, sick, and ignorant”, predominantly in the areas of health care and education.”
http://www.rsmofalma.org/apostolate/apostolate.html
Här skriver Jamie L Manson en artiklel i dec 2011 i NCR om syster Margaret A Farley
http://ncronline.org/blogs/grace-margins/confronting-aids-africa-one-sister-time
// Irène
PS Hur länge tänker vanliga katoliker stillatigande sitta passiva och gång på gång läsa om Troskongregationens rappakalja om vad som är ”korrekt förståelse av kyrkans magisterium ”?
Hur länge tänker vanliga katoliker stå ut med att dessa världsfrånvända celibatära Vatikangubbar – som lever i en skyddad verkstad – får lov att ha anspråk på tolkningsföreträdet att ensamma utgöra Magisteriet och självsvåldigt förtrycka ordenssystrars och lekmäns annorlunda åsikter och uppfattningar om mänskligt vardagsliv?
Hur länge ska vanliga katoliker tillåta att en livserfaren ordenssyster och tillika yrkesetiker ska behöva stå ut med att behöva höra från omogna, outvecklade män med härskarambitioner att hon anses ha en ”defekt förståelse av den naturliga moraliska lagens objektiva natur. ”
Vår nuvarande påve hade knappt satt sin fot utanför den akademiska världens undervisningssalar när han flyttade in bakom Vatikanens murar till en konstlad värld så fjärran från vanligt liv som det bara går.
Det är en stor skandal att påven och övriga Vatikanmän anser sig ha bättre förutsättningar att tala om vad som ska gälla som kyrkans lära om mänskligt vardagsliv än katolska kyrkans ordenssystrar som vigt sina sina liv till att arbeta ute på fältet mitt bland sina mest nödlidande medmänniskor.
Kardinal William Levada skriver
”The author does not present a correct understanding of the role of the Church’s Magisterium as the teaching authority of the Bishops united with the Successor of Peter, which guides the Church’s ever deeper understanding of the Word of God as found in Holy Scripture and handed on faithfully in the Church’s living tradition. In addressing various moral issues, Sr. Farley either ignores the constant teaching of the Magisterium or, where it is occasionally mentioned, treats it as one opinion among others. Such an attitude is in no way justified, even within the ecumenical perspective that she wishes to promote. Sr. Farley also manifests a defective understanding of the objective nature of the natural moral law, choosing instead to argue on the basis of conclusions selected from certain philosophical currents or from her own understanding of ”contemporary experience”. This approach is not consistent with authentic Catholic theology.”
Oj, är hon både livserfaren och yrkesetiker! Hur kan då någon tro att hon kan ha fel? Fattar inte kardinalen att livserfarna yrkesetiker har rätt att få påstå vad de vill? Männen i Vatikanen borde VETA HUT. Tack för att du finns Irene!
Irène,
det finns anledning till hopp, tycker jag. Alltfler katoliker använder papperskorgen i stället för att bli rädda när Vatikanen bullrar.
Gert
Vänner.
Intervjun med Sr Joan Chittister i Huffington Post bekräftar ens värsta farhågor om hierarkins intentioner i saken med ordenssystrarna, men den ger samtidigt bevis på den fighting spirit och det skarpsinne denna kvinna besitter – hon framstår som gudagiven för en roll som Kyrkans främsta talesperson, en sann Petri arvtagare. Och reformator.
Här ett par highlights:
Say this plays out — do you ever think about leaving the church?
I don’t seek to do that, I’m a Catholic, born and bred, I have learned that the tradition and the institution have often been at odds in the history of the Catholic Church.
The church has always converted slowly. The last time their sins were pointed out it took them 400 years to say that Martin Luther was right and that they shouldn’t have been selling relics and that maybe people could read the scriptures in their own language and read the word of Jesus themselves.
Everybody talks about how the Pope wants a smaller, purer church. Well, they talked about that in the 16th century. And they got it — they lost half of Europe. Now they are losing Ireland, Austria, the American church is teetering. You have people who love their faith but cannot support these acts by the institution.
Well, a lot of us are concerned and not sure what to do when someone holds all the trump cards.
Oh, there is no doubt about it; people may be destroyed here. And there may be people who want them destroyed. They either want thinking adults in the church who bring their own experience of the Holy Spirit to every question — with great respect for the institution, ironically, or they don’t.
Intervjun följer efter en intressant introduktion:
http://www.huffingtonpost.com/paul-raushenbush/nun-vatican-crackdown-sister-joan-chittister_b_1570775.html
Samuel.
Irène,
Tack för att du lade ut så många bra texter om Syster Margaret A. Farley, inkl hennes vänliga uttalande som svar på Troskongregationens Notifikationen. Den första artikeln – från RNS – var också så lysande bra!
Krister
PS Jag måste be få instämma i Samuels kommentar ovan, liksom i de texter du citerar.
Hej Irène,
Jag råkade hitta denna nyhet igår när jag läste på engelska siter. Tyckte det var upprörande och började skriva ett blogginlägg om detta eftersom det inte har lyfts fram i någon svensk tidning. Det märkte jag när jag sökte på svenska, men då hittade jag vad du hade skrivit här ovanför. Du skrev alldeles utmärkt om detta, som katolik och därmed en inifrån.
I min blogg citerade jag dig och länkade hit, och anser att det hör till god ton att meddela dig om det.
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/06/katolsk-moral.html
Fortsätt ert reformarbete, och ge inte upp för sådana bakslag. Det finns även icke-katoliker som ser er och uppskattar det.
MVH
/Harald
Tack Harald
Här nedan mer material från katolska kyrkans i särklass bästa moralteolog Fr Charles E Curran, min absoluta favvo när det gäller ÄKTA katolsk morallära.
http://ncronline.org/news/condemnation-just-love-not-surprise-day-and-age
”The reaction of popes and bishops to revisionist moral theologians is only one part of a growing reality in our church today. There is a litany of other similar actions taken by the Vatican — the restrictions placed on the Leadership Conference of Women Religious; the reining in of the activities of Caritas Internationalis, the church’s agency dedicated to helping the poor; the very negative reaction to the priests’ associations in Austria and Ireland; the removal of William Morris, the bishop of Toowoomba in Australia, for merely encouraging the discussion of celibacy and the role of women; the appointment of only very safe clergy as bishops; etc. The list goes on and on. ”
// Irène
PS För din info kan jag också upplysa om den inomkatolska organisationen Catholics for Choice som katolska stiftet i Sverige inte vill att svenska katoliker ska känna till. Därför passar jag på att med jämna mellanrum sprida kunskap om den.
http://www.catholicsforchoice.org/topics/abortion/default.asp
Svenska katoliker är satta under förmyndarskap ska du veta. Här bestämmer stiftet vad som är lämpligt och vad som är olämpligt för katoliker att veta om katolska kyrkan därute i den vida världen. Tyvärr saboterar dock bloggosfären stiftets ambition att skydda svenska katoliker från frustrerande utrikesnyheter som stör atmosfären av katolsk Bullerbyanda som stiftet önskar ska prägla kyrkan i Sverige.
Tack Irène,
Jag tackade på min blogg med, och såg nu din kommentar här. Har sparat länken dit.
Skall sätta mig in mer i det som länkarna säger (efter tentaperioden nu), och sprida vidare det. Lita på mig 🙂
Jag är dock inte katolik, men för mig är kunskapen viktig om vad som händer i vilken kyrka det än är (vilket du säkert förstod om du läste inlägget tidigare i veckan om Svenska kyrkan och deras sexskandaler jämfört med ”hundmisshandel”
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/06/praster-kvinnor-och-hundar.html
eller min ilska mot scientologernas smygindoktrinering i svenska kyrkan
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/06/droger-och-scientologer.html )
För mig är det människan och dess tro som är viktigt att värna om (så länge den inte skadar andra personer), inte maktfullkomliga personer som gör allt för att behålla makten.
Ni stöder människan!
/Harald
Hej,
Jag blir otroligt provocerad av ditt uttalande att svenska katoliker är satta under förmynderskap . Menar du på allvar att om man inte intar din ståndpunkt i olika sakfrågor är man per definition en av de tystade, räddhågade katolikerna som står under förmynderskap?
Jag sympatiserar med flera av de ståndpunkter som förs fram på denna sida. Jag sympatiserar sällan med tonläget eller sättet som det framföra på – aggressivt, insinuativt och konspiratoriskt- men har aldrig under mina mer än trettio år som aktiv katolik i Stockholms katolska stift känt mig ifrågasatt eller illa behandlad på grund av mina åsikter. Jag får ofta försvara mig, men det får min sju också de som har motsatt uppfattning!
Jag vill inte heller att ngn annan talar om för mig att mina upplevelser eller erfarenheter är oriktiga eller osanna bara för att några gjort andra erfarenheter eller iakttagelser …
Tolerans visas den som tycker annorlunda inte den som bräker i samma tonart som en själv.
Jag har rätt till mina egna upplevelser och erfarenheter – just som den som tycker annorlunda.
Med vänlig hälsning, Karin F
->Karin F:
Så som jag tolkar det stycket så betyder det inte riktigt vad du säger. Det att stiftet styr vad som skall publiceras så att medlemmarna får reda på det. (exempelvis så hittade jag inget om denna boken på svenska mer än på denna sida, men det kanske kommer på stiftets sida med när de har hunnit skriva det…)
Det betyder INTE att man inte kan säga vad man tycker.
Däremot så motsäger de översittarfasonerna det som gemene man ofta ser- Att de styrande bestämmer vad folket under skall veta så att de fortsätter ha makten. Det är då bloggar som denna blir viktiga, för att föra fram andra nyheter med!
MVH
/Harald
Tack för hjälpen Harald ! Ditt svar till Karin g är en utmärkt illustration på hur ett och samma budskap kan tolkas på olika sätt av olika mottagare.
Jag menade precis så som du tolkat budskapet.
// Irène
Alla,
Irène skriver ovan: ”Svenska katoliker är satta under förmyndarskap ska du veta. Här bestämmer stiftet vad som är lämpligt och vad som är olämpligt för katoliker att veta om katolska kyrkan därute i den vida världen. Tyvärr saboterar dock bloggosfären stiftets ambition att skydda svenska katoliker från frustrerande utrikesnyheter som stör atmosfären av katolsk Bullerbyanda som stiftet önskar ska prägla kyrkan i Sverige.”
Detta hennes uttalande utgår självfallet från hennes erfarenheter, bra så.
Men jag tycker också denna skrivning är så kategorisk att jag delar Karin F’s reaktion på den.
Sedan får Harald och Irène ha sina tolkningar. Jag säger t ex att mina tolkningar är inte de Irène har av stiftets ambitioner. Även kan jag inte se att det skulle vara biskopsämbetet sak att ge en heltäckande informarion och värdering av ”hela den katolska världen”. Tvärtom ger katolsk press, bloggar som denna och andra samt många andra fora sina bidrag till information om helheten i RKK.
Jag säger nu inte emot Irène för att jag betvivlar vare sig uppsåt eller erfarenheter, jag säger emot för att jag vill underlätta för icke-katolska läsare som Harald och andra, att få olika bilder av andra reformvänners erfarenhetsvärld. Att vi kort sagt också tolkar katolska kyrkan i Sverige olika.
Krister
->Krister:
Tack för upplysningen. De få gånger jag har varit i katolska kyrkan i Stockholm har jag alltid blivit väl bemött. Både av nunnorna och av folket (har aldrig haft nöjet att prata med prästerna, men tvivlar inte på att de med är trevliga).
Katolska kyrkan ÄR stor, och då är det mycket större chans att det finns olikheter, och det skall det få finnas.
/Harald
Harald o Krister
Jag skrattar lite… heter Karin F eller Karin g?
Kul…godnatt // Agneta
Agneta,
Jag undrade och log också, den e-adress jag som bloggadministratör
kunde se gav ingen vägledning.
Krister
Karin F
”Menar du på allvar att om man inte intar din ståndpunkt i olika sakfrågor är man per definition en av de tystade, räddhågade katolikerna som står under förmynderskap? ”
Jag menar precis som Harald förklarar för dig.
Han förstod omedelbart hur jag menar. Dvs mycket av det internationella material du hittar på KV blogg finns inte på svenska någon annanstans än på KV blogg.
Men om du vill kan jag förtydliga ytterligare. Tex har chefredaktören på Katolskt Magasin – där Stiftets enda officiella forum för insändare finns – utestängt mig och Gert Gelotte från att där debattera under motivering att ”vi skrämmer sköra katoliker. ”
Detta medfört att Gert och jag ibland tex skrivit i Kyrkans Tidning och Dagen och för detta har vi sedan fått kritik och blivit betraktade som illojala.
Vet inte om du håller med om det skrämmande i att chefredaktören för KM betraktar sina vuxna prenumeranter som ”sköra” och som hon därför anser sig behöva ta ansvar för dvs bli förmyndare åt.
Du ska då också veta att denna chefredaktör är handplockad för sin ”förmyndaruppgift” av en styrelseordförande som i sin tur är handplockad av stiftets biskop.
Den tidigare chefredaktören fick kritik för att hon tillät för mycket debatt i KM och hon ”valde” att avgå när hon kände sin självständighet alltmer kringskuren.
Till saken hör också att Katolsk Vision nekats sätta in en betald annons om sin existens i KM samtidigt som katolska företrädare ofta och gärna påpekar hur okänd Katolsk Vision är och vilken ytterlighetsgruppering vi utgör.
Internet har revolutionerat allas våra liv. Före internet hade jag tex ingen aning om hur mycket katolsk information jag gick miste om. Ja jag hade ingen aning om att de ”katolska visioner” jag fantiserade om delades av miljoner andra katoliker.
Men det räcker inte med att internet finns. Du måste själv bemöda dig och surfa runt på nyhetssajterna inom olika språkområden.
Det är för katolskt nyhetsintresserade som inte orkar detta som jag och andra självmant tagit på oss uppgiften att förmedla det vi finner av intresse ute på nätet.
Vi människor är olika och alla gillar inte karikatyrer. Men det har jag alltid gillat och då jag inte kan teckna ägnar jag mig istället åt verbala karikatyrer även om detta inte går hem hos alla.
// Irène
PS Du är välkommen att på KV blogg skriva ett inlägg om något du finner angeläget på ett sätt, och i en stil och i ett tonläge som du själv väljer och känner dig bekväm med. Jag lovar att publicera.
”dessa världsfrånvända celibatära Vatikangubbar”
OK – här redovisas uppenbarligen kunskaper om medlemmarnas i Troskongregationen sexuella erfarenheter – eller snarare brist på sådana. Nu vill vi höra – hur är det ställt med sexualiteten egentligen, Irene, Gert, Samuel, Krister mfl? Många väntar i konsekvensens namn spänt på er redovisning. Full fart?
Från ett av era hatobjekt vet vi: Augustinus, förfärlig kyrkofader som inte önskade någon annan ha hans egna erfarenheter av allt det som sr Farley bejakar…
Vi får väl utgå att det är full fart i sänghalmen – varifrån kommer annars rätten att uttala sig om dessa frågor? Men lite detaljer kanske kunde styrka upp kompetensen så att säga…
Eric
->Eric:
Jag räknades inte upp, men kan svara…
Har undervisat om sex och samlevnad i 14 år i svensk skola som biologilärare…
(och ett år som religionslärare som vik inbakat i de 14 åren)
dessutom ett år på high school (HS) i bibelbältet i USA, vilket visade på en sexuell katastrofundervisning… (säg ”återhållsamhet och ingen kondom” och blunda. Bygg ”pregnancy center nära HS så att de gravida tonårstjejerna inte missar för mycket skola…)
HS. i USA visade mig tydligt att man måste ha bra och fördjupad sexualundervisning som inte försöker dölja det Sr. Farley skriver om.
/Harald
””återhållsamhet och ingen kondom””
Hellre det än motsatsen: tonårssex, kondom och krossade drömmar.
Krister skrev:
”PS Dina frågor/påståenden om namngivna personers sexualliv hoppas jag att du – efter viss eftertanke – inser är endera totalt oberättigade eller oförskämda.”
Blev du sårad? Det var meningen! Visst är kravet 1. oberättigat och 2. oförskämt. Det var detta jag ville alla här, som inte kraftiggt opponerar mot sign Irene och Gert mfl, när de hävdar at sexuell praktik är en merit för att uttala sig om mänsklig samvaro, och dessutom anser sig veta vad namngiven person (påve Benedikt mfl) har för kuinskaper i ämnet. Då undrar man – nå – vad finns det för kunskaper – och praktik – som gör att man kan ställa sig till doms över präster, biskopar och påvar (men inte nunnor…)? Det är ju lika pustande av fördomar som förr, när en ogift man i karriären blev misstänksamt betraktad (Dag Hammarsköld till exempel. Nå – hur ska vi nu betrakta relevansen i vad statsministern säger – han är singel….?)
Jag hoppas verkligen jag lyckades reta några fler än Krister.
Citat ur bloggen (som inte retade någon skribent uppenbarligen, trots de oberättigade och oförskämda budskapet):
”Att påven tror att han som celibatär 84 åring, som hela sitt liv levt i en skyddad akademisk verkstad och de senaste 6 åren bakom Vatikanens murar kan ta sig TOLKNINGSFÖRETRÄDE i definitionen av vad som menas med ”KRISTENDOM” är bara för MYCKET.”
===============
”Lyssna till påvens pep-talk till sina celibatära vatikanbröder att åka hem och försöka övertyga USA kvinnor att det är bättre att inte använda preventivmedel än att göra det. ”
===============
”Hur länge tänker vanliga katoliker stå ut med att dessa världsfrånvända celibatära Vatikangubbar – som lever i en skyddad verkstad – får lov att ha anspråk på tolkningsföreträdet att ensamma utgöra Magisteriet och självsvåldigt förtrycka ordenssystrars och lekmäns annorlunda åsikter och uppfattningar om mänskligt vardagsliv?”
==============
””Då denna uppfattning strider mot mogna vuxna människors förnuft och beprövade erfarenhet anser jag att det är moraliskt FEL att vara lojal och solidarisk med 80-åriga celibatära Vatikanmän som förstår nada av vad livet i VERKLIGHETEN går ut på. ”
==============
”Majoriteten av världens katoliker i fertil ålder formar inte sina liv efter en grupp celibatära mäns VANFÖRESTÄLLNINGAR om människors sexliv. ”
==============
”Men pliktcelibatet är ett övergrepp som ibland leder till övergrepp.”
->Eric: Hinner inte läsa allt nu, men första raden:
OM inte återhållsamheten fungerar (vilket det bevisat sig inte göra) så måste det ha gått ut information om vad en kondom är och hur den fungerar (vill man sedan så kan man säga att man givetvis skall vänta med sex tills man gift sig…men informationen hur det fungerar måste ut).
Väljer då två personer att ha sex och inte återhållsamhet skall de då veta om att man kan skydda sig. Det var inte kul att ha en elev i motsvarande klass 9 som hade en son som var lika gammal som min egen (dvs 6 månader)
/Harald
Undrar vilka erfarenheter sr Farley kan åberopa – med tanke på KV-citaten ovan borde hon ju knappast veta så mycket om VERKLIGHETEN om hon lever som en stackars förtryckt celibatär ordenssyster…