Bortsett från att biskop Anders tyvärr inte differentierar mellan obligatoriskt och frivilligt celibat så har väl sällen enigheten varit så stor i Stockholms Stift som inför biskop Anders utmärkta artikel
”Nu måste vi i kyrkan rannsaka oss” på Brännpunkt SvD 5 maj i år.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nu-maste-vi-i-kyrkan-rannsaka-oss_4666991.svd
Varför måste då sr Veronica OP förta effekten av den artikeln genom sitt helt ONÖDIGA
”Upprop för katolska kyrkan i pingsttiden 2010”.
http://upprop.nu/APZS
Dålig timing av sr Veronica att just i dessa dagar beklaga sig över att ”Ett normalt katolskt liv skildras däremot sällan” med tanke på att mörkläggning av pedofilbrott begångna av katolska präster ända fram tills för mycket kort tid sedan hörde till ”ett normalt katolskt liv”.
Det sekulära samhället som redan 1989 antog FN barnkonvention* har på ett mönstergillt sätt fått framstå som ett föredöme för Vatikanen och katolska biskopar runt om i världen. Det är det sekulära samhället och dess fria ord i massmedia som nu EVANGELISERAT den katolska kyrkan när det gäller att ställa sig på BARNENS sida mot våld och övergrepp och värna om BARNENS rättigheter här i världen även om det gäller att ställa katolska präster och biskopar till svars.
Med tanke på detta och att det fortfarande råder bristande yttrandefrihet av oliktänkande i Stiftet hade det varit mer klädsamt att inte för dagen börja jämra sig och åter skylla ifrån sig.
Jag tar personligen avstånd från sr Veronica och hennes namnlista som på ett lömskt sätt värvar katoliker att skriva sina namn under fräcka anklagelser som ”medievakningen tycks göra katolska kyrkan huvudansvarig och huvudsaklig hemvist för pedofili och liknande övergrepp. Det vore naivt att tro att denna sjukdom inte förekommer i alla miljöer.”
Detta bör jämföras med den ton biskop Anders anför i sin artikel och som jag gärna skriver under på.
”Vi måste ödmjukt rannsaka oss när det gäller den kritik som framförts mot kyrkan på en rad punkter”
// Irène
* FN barnkonvention
Artikel 34
Konventionsstaterna åtar sig att skydda barnet mot alla former av sexuellt utnyttjande och sexuella övergrepp. För detta ändamål skall konventionsstaterna särskilt vidta alla lämpliga nationella, bilaterala och multilaterala åtgärder för att förhindra
(a) att ett barn förmås eller tvingas att delta i en olaglig sexuell handling;
(b) att barn utnyttjas för prostitution eller annan olaglig sexuell verksamhet;
(c) att barn utnyttjas i pornografiska föreställningar och i pornografiskt material.
PS Läs debatt på
http://www.katolskvision.se/blog/2010/05/05/biskop-anders-i-svd-nu-maste-vi-i-kyrkan-rannsaka-oss/
Läs Dagen
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=212340
Agneta,
Ja, det är inga lätta avgöranden, vem som gör rätt eller fel, eller snarare vad som är rätt eller fel.
Angående ip-nummer, etc. Jag anser att det är en stor skillnad på vad Skribenter tar sig före i detta härad resp Kommenterare. Jag kollar ibland att den uppgivna e-adressen fungerar till
en person – och kräver då bekräftande svar. Ibland fungerar inte ens e-adressen rent tekniskt.
Visst har vi yttrandefrihet i Sverige och Katolska kyrkan, och på denna blogg.
Men yttranderätt har ingen generellt på bloggen, Kommentarsreglerna gäller.
Tack för att du svarade, dock är jag inte beredd att vidare diskutera dessa frågor här.
Allt gott!
Krister Janzon
moderator
Krister,
Vill bara säga att jag till större del litar på dig.
Det är ingen lätt uppgift du har.
Och jag är en bombastisk konstnärssjäl som vill spränga kyrkan i stycke ibland så att Kristus får luft.
Det är väl klart att jag kan skriva dumt.
(liksom alldeles förträffligt bra).
Ha en fin dag // Agneta
Agneta,
Tack, snyggt sagt av dig, instämmer i hela ditt brev!
Krister
Krister och övriga,
Visst är det svårt att veta andra människors intentioner med vad de gör och skriver, men i det här fallet menar jag att det handlar om en ganska enkel textanalys. Något som alla borde träna på i dessa tider då vi översköljs av reklam och budskap av olika slag.
Läs texten ifråga och ställ några frågor till den. Vilka budskap finns? Hur hänger de ihop? Stödjer de varandra? Är något överordnat? I vilket sammanhang kan man sätta in texten? Sedan kan man fundra över den övergripande intentionen med i det här fallet uppropet.
Det är oerhört tillfredställande att koda av budskap på detta sätt oavsett om det är reklam, tidningsartiklar eller som här ett upprop. Det är dessutom absolut nödvändigt om man inte hela tiden ska gå på t.ex. marknadsföringsknep.
/Anneli
Hej Tidkunne,
Du verkar ha följt med i de senaste 50 årens sexualbeteendetrender och deras intrång i Romersk-katolska kyrkan. Är detta ditt forskningsområde? Jag måste säga att jag är förbryllad över att du inte kan framträda öppet.
En tidigare rad av dig:
”Fakta. Detta borde vara presstjänstens uppgift på stiften. Ta fram fakta.”
Du är forskare (skriver du, är kanske bäst att tillägga). Du får betalt för att försvara det upprop som diskuteras här (skriver du). Har du även hjälpt Nordiska biskopskonferensen och respektive presstjänster samt prästseminariet med fakta då? Om inte: varför?
Den här storyn kommer att vara med oss länge och behöver beforskas från olika håll. Det är alltså varken för sent eller för tidigt för en problematiserande insats, följd av fler.
Berit Bylund i Umeå
Det finns en aspekt (minst) till att lägga på uppropet.
Hur begåvat är det egentligen att i en och samma text tala om vilka vidrigheter katolska präster under många årtionden gjort sig skyldiga till och den omfattande mörkläggningen av detsamma, samt vilken nytta media gjort för att ta fram det hela i ljuset.
För att sedan gå över till Katolska kyrkans kvalitéer som sanningsvittne, att media skriver elaka saker och inte om kyrkans goda sidor?
Både obegåvat och rent ostrategiskt så vitt jag kan se.
/Anneli
Anneli,
Självklart gärna textanalys! Men detta måste till syvende och sist bli en subjektiv historia
genom gissningar som alltid måste göras.
Dvs min textanalys mynnar i detta fall inte ut i den säkerhet som din gör.
Däremot ville jag visa vilka ändringar som skulle ha gjort det möjligt för mig att skriva under.
Trots vissa kvarvarande smörigheter och att det fortfarande var enougt för mig med biskopens artikel i SvD under Brännpunkt.
Krister
PS Jag vill inte oombedd ha en elementär lektion i textanalys och värdet av sådana övningar. Det har jag skött på annat håll i livet.
Krister
”Jag vill inte oombedd ha en elementär lektion i textanalys och värdet av sådana övningar. Det har jag skött på annat håll i livet.”
Jag tycker du sätter dig på Anneli vilket jag helt oombedd vill påtala.
// Irène
Irène,
Hum, jag skulle allt än mer vilja be dig att inte lägga dig i hur jag svarade Anneli.
Det är jag beredd att göra upp med henne, både här och där. Du vet själv att du lätt kunde dra på dig – oombedd eller inte – kommentaren från mig att du ofta sätter dig på mig, både här och där.
Skulle vi inte förskona läsarna från detta?
Anneli,
Om jag sårat dig, så stryker jag gärna eller tar tillbaka mitt PS, som Irène ondgör sig över. Vi kan ha ett samtal om textanalys, både faktiskt och metamässigt och vad vi tycker om varandras textanalys vid ett annat tillfälle och forum.
Krister
Krister
Ingen kan hindra dig att be mig att ”inte lägga mig i”.
Ingen kan heller tvinga mig att rätta mig efter dina böner.
Jag har helt enkelt svårt för dina ständiga tillrättalägganden, förtydliganden och nyanseringar av saker som sägs.
Du får lätt in mig på lärare- elev konstellation.
”Metamässiga” elevhälsningar
// Irène
Sluta Irène!
Du torde kunna ta bättre ansvar för dina reaktioner. Du är inte förälder/barn eller elev/lärare för någon på bloggen. Och behöver således inte gå in i Annelis och min dialog.
Krister Janzon