Lydnad och olydnad bland präster och ordenssystrar – vem tonar ned vad och vem?

Utifrån debatt i Sveriges Radio Människor och Tro – katolska trosfränder diskuterar Helmut Schüller och det österrikiska Olydnadsuppropet.   Inom en och samma kyrka  2 diametralt olika uppfattningar vilket på ett tydligt sätt illustrerar sakernas tillstånd inom dagens kristna kyrkor och samfund.

28 april

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=416

Det är inte längre den formella tillhörigheten till en viss kyrka eller ett visst samfund som avgör känslan av trosgemenskap. Idag råder TVÄRKYRKLIGA förbindelser ty  det som avgör  känslan av kristen samhörighet tycks idag snarare vara synen på  vissa av vår samtids brännande frågor nämligen synen på kvinnliga präster,  på homosexuellas likaberättigande, på preventivmedel  och på synen om  kvinnor  som väljer abort ska ha tillgång till medicinskt säkra aborter.   Obs det sistnämnda  är inte synonymt med att  ”förespråka aborter ”  utan enbart ett förespåkande av   en lagstiftning som möjliggör en valmöjlighet .

Det var en egendomlig upplevelse att  delta i samtalet med katolska trosfränden Helena D’Arcy -ordförande  i  ”Respekt – katolsk rörelse för livet” – påverkad som jag var av hennes kritik i SvD  nyligen av Sveriges   jämställdhetsminister Nyamko Sabuni och hennes danska kollega.

Brännpunkt 17/4

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/katolska-kyrkan-framjar-jamstalldhet_7075065.svd

Jag vågar påstå att främja livet och slippa aborter så långt det bara går är en  gemensam angelägenhet för kristna människor.

Därför blir jag alltid lika förvånad över just den katolska kyrkans officiella hållning till preventivmedel.

Inom Respekt anordnas studiecirklar utifrån boken ”Den svårlösta konflikten”

http://www.respektlivet.nu/web/Studieplan_for_boken_Den_svarlosta_konflikten_1.aspx

Respekt skriver

”Antologin Den svårlösta konflikten, som kom ut 2009, är ett bidrag i debatten om det ofödda barnets rättigheter. I boken behandlas ämnet av tio författare som skriver om det ofödda barnet ur medicinsk, filosofisk, litterär, juridisk och psykologisk synvinkel. Författarna – som utgörs av bl.a. läkare, sjuksköterskor, psykologer och forskare – har alla strävat efter att föra samtalet om det ofödda barnet på en annan nivå än den så ofta fastlåsta abortdebatten, med ”tydlighet i vår ståndpunkt och samtidigt med respekt för andra uppfattningar”.

2 av författarna är prof em  Erwin Bischofberger  SJ och prästen och prof  em Anders Piltz.

Ingen av dessa 2 professorer nämner i sina bidrag vikten av att använda preventivmedel som skydd mot oönskade graviditeter och underförstått aborter.

En person av 10 prof em Gunilla Lindmark skriver dock kort men kärnfullt i sitt bidrag.

”Detta innebär att man alltid ser ett tydligt samband mellan sämre sociala och ekonomiska förhållanden och högre aborttal .”

”Det är uppenbart att det inte har någon effekt på aborttalen att göra aborter olagliga. Tvärtom har länder med liberal lagstiftning och god tillgänglighet lägre aborttal. Det finns därför stor enighet om att man istället så långt som möjligt bör försöka förhindra att oönskade graviditeter uppstår. Erfarenheten från många länder visar att information om och god tillgång till säkra preventivmetoder är den enskilt effektivaste åtgärden.”

Att inte de 2 katolska prästerna och professorerna  i sina bidrag ÖPPET stödjer gynekologen Gunilla Lindmarks  påståenden har sin orsak i att de är präster i en kyrka vars högste chef påven i Rom på 2000-talet hävdar att det strider mot Guds vilja att använda artificiella preventivmedel.

Det är denna  vanföreställning – som dessutom aldrig  uppnått kravet för ”sensus fidelium”  dvs det gemensamma trosmedvetandet  – som ligger till grund för USA biskopskonferens  hårda motstånd mot president Obamas sjukvårdsreform som inkluderar just  preventivmedel.

Mot bakgrund av vad Gunilla Lindmark skriver i Respekts studiecirkelbok blir Troskongregationens senaste  utfall mot ordenssystrar i USA  ett tydligt exempel på vem som är LYDIG  resp OLYDIG mot evangeliets anda att ta vara på sin nästa och värna om  samhällets  svagaste och fattigaste grupper – något som alltid varit en av särskilt katolska ordenssystrars viktigaste uppgift.

President Obamas  sjukvårdsreform  kan sägas vara i evangeliets anda  då den avser  att för första gången ge  USA fattigaste  medborgare möjlighet till att få tillgång till hälsovård som inte ligger  inom välgörenhetens ram.

Mot detta opponerar sig USA biskopskonferens  med motiveringen att sjukvårdsreformen  innehåller delar ( dvs  tillgång till bla preventivmedel)som ”strider mot katolsk lära och därigenom strider reformen mot USA  religionsfrihet.”

I sin iver att hellre vara lojala mot påven – som belönar  solidaritet med PP  dvs påvens påfund dvs påvens vanföreställningar om preventivmedel med kardinalsutnämning – väljer USA biskopskonferens att gå emot Obamas  omsorg  om USA fattigaste befolkning  och  blottar härmed  sin OLYDNAD  mot evangeliets  påbud att värna om de svagaste.

Men  just i LYDNAD med evangeliets anda  försvarar  då katolska ordenssystrar  med syster  Simone Campbell  i spetsen  sjukvårdsreformen mot USA biskopskonferens .

Vad händer ?

Troskongregationen utfärdar en skrivelse vari det framkommer  att ordenssystrar har ”doktrinära problem inkompatibla med katolsk lära”.

Troskongregationen sätter en  LYDIG ordenssyster  ( och hennes medsystrar) under förmyndarskap av en OLYDIG biskop.

http://www.youtube.com/watch?v=ibJo7Fm4F7U&feature=related

Tala om upp-och nedvända världen.

Ytterligare exempel. I jan 2009 hävde påven exkommunikationen av  SSPX generalsuperior Bernard Fellay och hans 3 biskopskollegor varav den ene samma vecka sedan visade sig vara en förintelseförnekare.

Påven vädjade  att SSPX skulle avstå att viga nya präster under tiden som förhandlingar pågår om SSPX kyrkorättsliga status som eventuellt skulle kunna medföra att SSPX  blir en personalprelatur inom katolska kyrka. Bernard Fellay har struntat i denna vädjan trots att också lokal katolsk biskop uttryckt missnöje med att Fellay viger präster inom hans stift men Fellay har dock  i godan ro fortsatt med prästvigningar (bla 2 svenska präster).

Inte ett pip från påven om OLYDNAD här inte. Tvärtom har påven lagt på flera kol extra att få in SSPX i kyrkans hägn. Och oavsett hur historien kommer att sluta så visar den att det är skillnad på OLYDNAD och OLYDNAD i påvens sätt att se på saker och ting.

SSPX  vänder sig mot evangeliets anda av  alla människors lika värde. SSPX utmärks av en främlingsfientlighet som är direkt antikristen.

Kyrkoherdeinitiativet betonar istället mycket av urkristendomens inkluderande anda.

Samtidigt som påven avvisar all kontakt med företrädare för såväl Wir sind Kirche som med Kyrkoherdeinitiativet så krusar påven omåttligt för Bernard Fellay.  Ty viss OLYDNAD gör folk till fä  medan annan  OLYDNAD inte gör någon skillnad alls på folk.

Det jäser ute i den katolska kyrkan  men Helena D’Arcy i katolska Sverige är tillsagd att tona ned Kyrkoherdeinitiativet och katolska reformrörelser – underförstått  inget att  bry sig om här i Sverige.

Utan här fortsätter vi som vanligt .

Samma linje förespråkas också av våra trosfränder på Katolsk Observatör.

http://katolskobservator.blogspot.se/2012/04/osterrike-uppror-och-forvirring.html

// Irène

PS Katolska kyrkans hierarki  borde  leva efter sin egen sociallära som beskriver  hur det goda samhället  ska byggas nedifrån och upp.   Katolska kyrkans lansering av subsidiaritetsprincipen för ca 120 år sedan har aldrig slagit rot inom de egna leden.  Toppstyrning och centralisering medför ständiga  intressekonflikter för katolska företrädare inom deras egen kyrka.

Läs även John L Allen igår  i NCR

http://ncronline.org/blogs/all-things-catholic/notes-lcwr-overhaul

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *