Vänner,
Den hetaste inomkatolska debatten förs ofta i Kyrkans Tidning. Här är två inlägg om kondomer, HIV och Aids.
Gert Gelotte
Debatt
2007-12-19
Katolska kyrkan diskuterar kondomer
I en kort notis i Kyrkans Tidning, 48/07, intervjuas en företrädare för de kvinnor som överlämnade vykort till vår biskop efter en mässa i St:a Eugenia med kravet att katolska kyrkan ska tillåta att kondom används för att hindra spridningen av hiv. Biskop Anders hade inte fått någon förvarning om att uppvaktningen skulle ske. Något han själv beklagade, eftersom det var svårt att ha ett konstruktivt samtal när överlämnandet skedde med sådan överrumpling.
I notisen nämns att 70 procent av kvinnorna i Zimbabwe är hivsmittade. Av zimbabwierna är 7,7 procent av befolkningen katoliker, om man jämför med Uganda är 45 procent av befolkningen katoliker, och enligt Unaids är 6,7 procent av befolkningen hivsmittad.
I Kenya är 33 procent katoliker, 6,1 procent av kenyanerna har hiv. Någon statistik som visar om katoliker är smittade i högre grad än andra i dessa länder finns inte. Men det är ändå intressant att frekvensen av hiv tycks vara lägre i länder med stor katolsk befolkning.
Av jordens befolkning är cirka 17,5 procent katoliker, men katolska kyrkan står för 25 procent av all vård av dem som drabbats av hiv/aids. Till exempel i Sydafrika där endast 6 procent av befolkningen är katoliker är 29 procent av befolkningen hivsmittad, men katolska kyrkan är efter staten den största förmedlaren av service till de drabbade. Man driver 100 projekt med bland annat hembaserad vård, förebyggande information, barnhem, sjukhus, hospishem. Frågan om kondom diskuteras i katolska kyrkan.
Men att säga att vi inte tar ansvar är lite förmätet.
Maria Hasselgren
pressansvarig
Stockholms katolska stift
Debatt
2008-01-03
Samvetsfråga i väst gäller livet i Afrika
Maria Hasselgren, pressansvarig i Stockholms katolska stift, skriver i Kyrkans Tidning 51/52-07 att det är ”lite förmätet” att säga att katolska kyrkan inte tar ansvar för hiv- och aidskatastrofen. Vi två katoliker i samma stift är glada över att vår kyrka utför ett oerhört omfattande socialt hjälparbete runtom i världen.
Det är sant att katolska kyrkan sent omsider tvingats börja diskutera kondomer sedan aidskatastrofen drabbat världen.
Problemet är att ju svagare ställning kvinnan i ett katolskt samhälle har, desto mer auktoritetsbundet tenderar det samhället att bli när det gäller okritiskt lyssnande på Vatikanens bisarra påståenden om preventivmedel. Manliga celibatärer inom kyrkans patriarkala hierarki bildar, mot bättre vetande, oheliga allianser med män som inte ”har lust” att ta ansvar för att undvika oönskade graviditeter och vars kvinnor inte har det omgivande samhällets stöd att kräva säker sex. Vatikanens makt i tredje världen vilar på auktoritära samhällsstrukturer, dålig utbildning och bristande jämställdhet mellan könen.
Maria Hasselgren beskriver hur afrikanska länder med stor katolsk befolkning har bättre hiv-och aidsstatistik än länder med liten katolsk befolkning. Att ett land har hög andel katoliker och jämförelsevis lägre andel hiv bevisar i sig inget samband. Det finns många andra möjliga förklaringar. Men även om katolsk tro skulle vara ett effektivt skydd mot hiv och aids, vilket vore förträffligt, så är det inte skäl mot att inte även använda andra skydd.
Så varför inte förorda kondomer när sådana nu finns och bevisligen skyddar, både mot oönskade graviditeter och sexuellt överförbara sjukdomar? Katolska kyrkans katekes hävdar att det vore omoraliskt eftersom varje samlag måste vara öppet för nytt liv. Vem har bestämt det och varför? Maria Hasselgren får gärna för oss förklara teologin bakom denna uppfattning som i västvärlden desarmerats till en ”samvetsfråga”, men i tredje världen fortfarande får förödande konsekvenser.
Gert Gelotte
Irène Nordgren