Konceptet ”Pay, pray and obey” håller inte längre

Det drar ihop sig inom katolska kyrkan  – till en allt mer omfattande  maktkamp.

Det står var och en fritt att tolka skeendet.

Här är min.

Påvens val av tillvägagångssätt att för första gången närma sig ”en grupp präster i ett europeiskt land  ” illustrerar att Vatikanen insett att bäst-före-datumet  gått ut för dess gängse STRATEGI  att totalt NEGLIGERA   och IGNORERA INOMKATOLKSKA reformföreträdare.

Internet har dock revolutionerat  alla diktaturer.

Vatikanen famlar och fumlar.  Dess kardinalskollegium  består av män vars genomsnittsålder ligger på ca 72 år. Påven fyller 85 år nästa vecka.    Alla dessa män  har med sig vanan av att ha levt sina liv i en svunnen tid då katolska kyrkan fortfarande  kunde leva på sitt koncept ” Pay, pray and obey ”.

Det konceptet håller inte längre.

Österrike gick i bräschen för  REFORMER  i samband med MÖRKANDET av sexskandalen med  kardinal Gröer som exploderade för 17 år sedan  när mängder av  katoliker  i sorg och  besvikelse  lämnade kyrkan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Hermann_Gro%C3%ABr

Det var då Wir sind Kirche bildades som sedan spridits  till drygt 40 länder.  Även  mängder av alternativa reformrörelser har under åren sedan dess bildatas runt om i världen.  Under 17 års tid har en påve aldrig tagit tillfället i akt att  bjuda  in någon representant för någon reformrörelse i världen för att samtala om  REFORMKRAV.

Vatikanen har valt strategin att inte låtsas  om att det existerar  reformrörelser  genom att totalt NEGLIGERA  och IGNORERA dess företrädare.

Därför  kan det lätt betraktas som ett UTSPEL  och ett AGERANDE att påven  väljer att första gången han tilltalar ”en grupp präster i ett europeiskt land ”  så sker det  i en skärtorsdagspredikan från Peterskyrkan.

En  LEDARES   AGERANDE  eller UTSPEL   brukar utmärkas av UNDERSTÄLLDAS   åtföljande ageranden FÖR eller  EMOT  den AGERANDE.

Så sker helt följdriktigt även nu.  Förste man ut på plan som vill visa att han är  FÖR den agerande är hjälpbiskop Andreas Laun i Salzburg .  Vill man bli av med epitetet  ” hjälp” före sin titel så  är det  säkert mycket lönande  att offentligt gå ut och stödja påven så här (ordagrant översatt)

”Alla proteströrelser vill göra Jesu kyrka till sin egen kyrka genom att bygga om den efter sina egna och samtidens föreställningar.”

Hjälpbiskopen håller ett flammande försvarstal för påven  utan att inse att problemet är att reformrörelser och påven  inte har samma utgångspremisser.

I frågan om kvinnliga ämbetsbärare vill hjälpbiskopen  göra  gällande att ”GUDS VILJA  STÅR ATT FINNA I LÄROÄMBETS SLUTGILTIGA BESLUT SOM KATOLIKER  MED JESUS SOM FÖREBILD BORDE LYDA.”

Underförstått budskap av alla som använder sig av detta mantra är att påven i likhet med Jesus  endast är en lydig tjänare till Gud vars vilja det är att det inte ska förekomma kvinnliga präster.

Med andra ord – påven kan inte med bästa vilja i världen GÅ EMOT GUDS VILJA.

Med andra ord – påven är ett OFFER.

ETT LYDNADENS OFFER.

Utgångsläget är just att  reformförespråkare inte anser att det är Guds vilja att inte kvinnor får bli ämbetsbärare.

Personligen skulle jag tycka det vore intressant att höra vilka argument påven har  att kunna hävda  att Gud uttrycker sin vilja  på diametralt olika sätt till olika kristna kyrkoföreträdare.

Det är något jag verkligen skulle vilja veta.

http://www.kath.net/detail.php?id=36014

Att påven AGERAR   genom att rikta sig mot Österrike i sin skärtorsdagspredikan  har ju också fått kardinal Schönborn att REAGERA genom  att dra öronen åt sig och även nu fått ytterligare ringar på vattnet genom  att kyrkoherde Gerhard Swierzek – i den församling där kardinal Schönborn godkänt att en homosexuell man som lever i samkönat partnerskap ska få  förtroendet att sitta med i kyrkofullmäktige – nu hotar säga upp sig.

Vad beträffar homosexulitet   säger kyrkoherden att  ”han har ett prästerligt samvete och respekterar  gudomlig och kyrklig rätt  och hänvisar till uttalanden av påven Johannes Paulus II och katolska kyrkans stora katekes.”

http://derstandard.at/1333528665627/Gemeinde-Stuetzenhofen-NOe-Pfarrer-kann-mit-schwulem-Gemeinderat-nicht-leben

// Irène

PS  Det blir ju allt tydligare att frågor som tex kvinnliga ämbetsbärare och synen på homosexualitet  inte kan diskuteras på ett tillfredsställande sätt förrän frågor  om vad som utgör KYRKANS VÄSEN och frågan om LÄROÄMBETETS och PÅVEÄMBETETS utformning i en alltmer global och  internetbaserad värld har kommit UPP PÅ BORDET.

Den katolska hierarkins nuvarande  syn på sig själv och sitt mandat har nått VÄGS ÄNDE.

Dags för VAT III !?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på Konceptet ”Pay, pray and obey” håller inte längre

  1. Irene Nordgren skriver:

    Historia som florerar i reformkretsar

    Till Vat 3 kanske biskopar kan ta med sina fruar och till Vat4 kanske manliga biskopar kan ta med sina fruar eller män och kvinnliga biskopar sina män eller sina fruar……

    // Irène

    PS Ovanstående redan förverkligat inom olika delar av kristenheten. Det är bara att haka på.

  2. Irene Nordgren skriver:

    Missnöjet mot påvens nonchalanta stil mot reformrörelser har pågått flera år.

    Redan för snart 3 år sedan skrev the Tablet en ledare som påtalade detta och som det finns anledning att aktualisera med anledning av påvens skärtorsdagspredikan och den farliga upptrappning som nu sker genom att kardinal Schönborn pressas av Vatikanen uppifrån och kyrkoherdar av olika uppfattningar nedifrån.

    En omänsklig och omöjlig situation att hantera.

    Kardinal Schönborn var den som efterträdde kardinal Gröer. Det mörkande som gjordes av de inblandade i Gröerskandalen kastar fortfarande skuggor över alla aktörer från den tiden bla kardinal Sodano och dåvarande kardinal Ratzinger .

    Alla har någon form av hållhake på alla i den soppan .

    Jag tror dock att Schönborn är den mest hederlige av alla nu inblandade och som gjort absolut så gott han kunnat i sitt svåra mellanläge.

    ”Something of a consensus exists among church historians that, had the Vatican treated Martin Luther and his circles in a more conciliatory manner at the start of what became the Reformation, it might not have happened. ”

    http://www.thetablet.co.uk/article/13181

    // Irène

  3. Gert Gelotte skriver:

    Irène, vänner,

    det bästa är väl att låta kyrkoherde Gerhard Swierzek lämna församlingen. Han är tillsatt, inte vald. Den homosexuella kyrkorådsledamoten blev däremot vald med ett mycket högt röstetal, såvitt jag förstår.

    Gert

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *