Religiös frihet och preventivmedel

Bengt

Du efterfrågade  ” detaljer  hur ”förbudet” för preventivmedel kommit till i KK”.

Här nedan har du länkar som ger mer information om det kuppartade sättet bakom kulisserna om hur  det formella beslutet kom till på.

Lägg DÄRTILL att det formella beslutet aldrig tagits emot av Gudsfolket och du inser vilket  spel för galleriet USA biskopskonferens håller på med när man förkastar Obamas sjukvårdsreform och istället ropar på religiös frihet.

“New birth control commission papers reveal Vatican’s hand”

http://ncronline.org/news/vatican/new-birth-control-commission-papers-reveal-vaticans-hand

About John C. Ford, S.J.

Pope Paul VI’s Commission on Population, Family, and Birth-rate

http://www.twotlj.org/Ford.html

// Irène

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 svar på Religiös frihet och preventivmedel

  1. Bengt Malmgren skriver:

    Det är svårt att hänga med alla turer i denna kompakta text, men att saker bollas, stöts och blöts, så är det väl det brukar gå till innan texter kommer till.

    Jag tycker Humanae Vitae är en vacker och bra encyklika, men att den läses alltför lagiskt och att eftervärlden fokuserat alltför mycket på p-pillerförbudet. Onödigheten att använda p-piller följer ju som en logisk konsekvens, den sista pusselbiten, av att acceptera att leva efter den andliga helhetsbild som där läggs ut av sexualiteten i människans liv.
    Men om man inte väljer att forma sitt liv enligt det pusslet över huvud taget, då faller också preventivmedelsförbudet. Det är ologiskt och orimligt att bara använda en pusselbit i något som är en helhet, och då tro att man gör något bra.

    Det är väl detta som behöver analyseras och tydliggöras.

  2. Irene Nordgren skriver:

    Bengt

    ”kompakt text” ??

    Jag trodde att du var härdad när det gäller kompakt textmassa efter alla dina Vatikantexter som du tycks svälja helt obehindrat och som du gärna regelbundet refererar till.

    Jag kan inte göra mer än presentera historiebeskrivningar där det framkommer att beslutet om preventivmedelsförbudet MANIPULERATS fram inom katolska kyrkan.

    Det är något annat än att ”bolla, stöta, blöta.”

    Majoriteten av världens katoliker i fertil ålder formar inte sina liv efter en grupp celibatära mäns VANFÖRESTÄLLNINGAR om människors sexliv.

    ”Det är ologiskt och orimligt att bara använda en pusselbit i något som är en helhet, och då tro att man gör något bra. Det är väl detta som behöver analyseras och tydliggöras.”

    Good luck!

    // Irène

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    kanske kan man säga att detta problem löses av sig själv. Det är bara att jämföra statistiken över födda barn per kvinna – som jag gjort i ett annat inlägg.
    Det visar sig då att antalet födda barn per kvinna är betydligt lägre i ”katolska” länder som Polen och Malta än i sekulariserade Sverige.
    Alltså struntar den helt överväldigande majoriteten katoliker i preventivmedelsförbudet. Enligt Vox Populi har det aldrig trätt i kraft – skulle man kunna säga.

    Problemet, i Europa och Nordamerika, är att kyrkans ledning genom att försöka påtvinga kyrkan rena dumheter föröder sin auktoritet även där den skulle behövas.

    I tredje världen ser det förstås annorlunda ut. Där drabbas kvinnor av preventivmedelsförbudet därför att de lever i underläga, förtryckta av auktoritära samhällen, fattigdom och låg utbildning.
    Det är för deras skull det finns anledning att bekämpa Humane Vitae. Tyvärr, måste man säga, är demokrati, utbildning och välstånd de bästa medlen.

    Gert

  4. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    Du prickar – som vanligt- exakt in problematiken.

    I Europa och USA – ” kyrkan föröder sin auktoritet även där den skulle behövas.”

    Ja så tragiskt.

    I tredje världen – jättetragiskt fast på ”annorlunda” sätt.

    Det som för mig är svårast att förstå är LOJALITETEN till hierarkin från välutbildade katoliker i västvärlden som obehindrat själva använder preventivmedel.

    Det är ju denna lojalitet som får FÖRÖDANDE verkningar för tredje världen.

    Det är helt OFATTBART för mig att inte OMTANKEN och LOJALITETEN till fattiga kvinnor i tredje världen – som riskerar sina liv genom varje graviditet – går F Ö R E lojaliteten till Vatikanmännen.

    När det gäller kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa lever världens kvinnor som på 2 olika jordklot.

    Du skriver om världens underprivilegierade kvinnor

    ”Det är för deras skull det finns anledning att bekämpa Humane Vitae”

    Exakt. ”Det är för deras skull.”

    Därför blir jag så frustrerad när Bengt – en vit välutbildad privilegierad läkare och man skriver

    ”Jag tycker Humanae Vitae är en vacker och bra encyklika, men att den läses alltför lagiskt”

    Humanae Vitae får ju sina mest förödande verkningar i områden där varken män eller kvinnor KAN LÄSA ÖVERHUVUDTAGET.

    // Irène

  5. Bengt Malmgren skriver:

    Håller väsentligen med Gert.
    Tror dock inte det är Humane Vitae som sådan som skall bekämpas, utan sätta in den i ett rätt sammanhang.

  6. Bengt Malmgren skriver:

    Irène!
    Såg ditt svar efter att jag svarat Gert. Jag följer upp med några kommentarer till.

    Om nu världens fattiga inte ens kan läsa, så kan de ju inte heller läsa Humane Vitae, men jag vet att det inte är det som är poängen, utan det du vill säga är att det är de präster och vägledare som influerar på de fattiga som tvingar dem på saker. Varför är då dessa vägledare då så styrda av detta dokument, och särskilt den lilla lilla del av texten som tar upp preventivmedel att de anser sig bundna av detta som ett lagiskt förbud som till varje pris måste upprätthållas, oberoende av omkringliggande omständigheter?

    Det är detta huvudlösa fyrkantiga rigida tänkande och auktoritetskultur som måste bekämpas. Kan vi inte kräva mer av präster och kyrkliga ledare än att de kan tillämpa saker i rätt kontext? Västvärldens utbildade folk kan det. Många kloka missionärer i t.ex. Afrika kan det. När de ser flerbarnspappor i fattiga familjer som inte kan avhålla sig från att regelbundet ha sexuella kontakter vid sidan av familjen och det inte går att förhindra, då tillhandahåller man helt självklart kondomer till skydd inte bara för mannen, utan i förlängningen också mamman i familjen och barnen som kan råka bli föräldralösa om föräldrarna får AIDS.

    Demokrati, utbildning och välstånd är absolut rätt väg. Lika viktigt är att motarbeta nämnda rigida auktoritetsmönster i kyrkan och att lokala ledare tillåts/tillåter sig själva att tänka själv, tillämpa subsidiaritetsprincipen som är en grundsten i katolsk sociallära.

    Visst, detta är lättare sagt än gjort, men att kämpa för detta är effektivare än att bekämpa en encyklika som i långa stycken är mycket bra.

  7. Irene Nordgren skriver:

    Bengt och Gert

    Vi börjar alltmer synkronisera vårt tänkande kring en hel del katolska spörsmål.

    Det känns kul och skapar samhörighetskänsla.

    Bengt skriver

    ”Lika viktigt är att motarbeta nämnda rigida auktoritetsmönster i kyrkan och att lokala ledare tillåts/tillåter sig själva att tänka själv, tillämpa subsidiaritetsprincipen som är en grundsten i katolsk sociallära.”

    Jättebra !!

    Har du tips på om / hur vi tillsammans kan bidra till detta ?

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *