Newmaninstitutet och ”Religionens roll i amerikansk politik i dag”

Signum

”Under gårdagskvällen, den 21/3, arrangerade Newmaninstitutet i Uppsala en diskussionskväll i S:ta Eugenia kyrka i Stockholm med anledning av presidentvalskampanjerna i USA. Inbjudna talare var jesuitprästen och professorn John Langan, verksam vid School of Foreign Service vid Georgetown University och Roland Poirer Martinsson, konservativ filosof, svensk författare och debattör. För närvarande bevakar han bland annat presidentvalet i USA för Aftonbladets räkning. Moderator var samhällsdebattören Thomas Idergard.”

”En annan fråga som just nu är i fokus sedan president Obamas hälsovårdlag (som vi rapporterat om på signum.se tidigare, här och här) är frågan om preventivmedel och på vilket sätt staten skall lägga sig i kyrkliga angelägenheter. I dessa frågor utmanar staten just nu den katolska kyrkan på ett sätt som inte tidigare skett och som mer eller mindre tvingat den amerikanska biskopskonferensens att göra sig hörd, något som den, enligt professor Langan, tidigare varit tveksam till på grund av den strikta uppdelningen av statligt och religiöst som präglar den amerikanska kulturen.”

Jag var och lyssnade på herrarna igår kväll i S:ta Eugenia.  Ja det var herrarnas afton.   Hur en diskussionskväll gestaltar sig är mycket beroende på talare och moderator.  En jesuit,  professor  John Langan från USA som inte med ett enda ord berättade om  USA  inomkatolska  starkt kritiska rörelser  ( Catholics for Choice med många fler  ) mot USA biskopar under  sitt anförande.

Som talare nr 2 hade Newmaninstitutet valt Roland Poirer Martinsson, ”konservativ filosof, svensk författare och debattör”.   ”Konservativ” är närmast ett understatement när det gäller Roland Poirer Martinsson.

Och som pricken över iet  hurtfriske Thomas Idergard, glad, lycklig katolsk konvertit och nytt flaggskepp i alla – nästan- katolska debatter.

Den tystlåtna publiken lyssnade men sa inte många pip. Den mest talträngda var en filippinska ? som åter och åter upprepade att hon inte kunde förstå  att biskoparna i USA inte var mer bestämda och stod på sig.   Detta fick herrarna i panelen att skina upp.

Så mycket trevligare en diskussionskväll  blir med sådana kommentarer än ständigt  trista kritiska ifrågasättanden,  tycktes panelen utstråla.

Ingen i publiken betvivlade heller något från någon i panelen.

Inte jag heller.

En hellyckad kväll med andra ord för de  tre herrarna.

http://signum.se/religionens-roll-i-amerikansk-politik-i-dag/

// Irène

PS Som en motvikt mot gårdagens samstämmiga panel

Lyssna på America’s News HQ  och bedöm själv vem som låter mest trovärdig, ärlig och autentiskt engagerad.

Jon O’Brien ordförande i Catholics for Choice och dr Richard Land ordförande i en baptistisk  kommission i etik och religionsfrihet

http://www.catholicsforchoice.org/news/inthenews/2012/ContraceptionmandateFOXr.asp

Jon O’Brien har varit i Sverige för några år sedan, som gäst hos RSFU men katolska kyrkan här  i landet vägrade att uppmärksamma eller kommentera detta.  Den som inte syns och hörs finns ju inte.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 svar på Newmaninstitutet och ”Religionens roll i amerikansk politik i dag”

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Om det hade varit en diskussionskväll Signum tänkt sig borde talarna företrätt olika åsikter, så att anförandena fungerat som utgångspunkt för just en diskussion.

    Men det här verkar, av din beskrivning att döma, mer ha varit en propagandakväll för den katolska linjen när det gäller preventivmedel.
    Vilket Signum självklart har rätt att ordna, vi har yttrande- och mötesfrihet här i landet, som även omfattar katoliker. Men har man förespeglat någon form av mångfald i programmet är det förstås ohederligt mot åhörarna.

    Katoliker i Sverige är bortskämda med att precis som andra svenskar kunna få tillgång preventivmedel utan problem. De som ändå engagerar sig i frågan, tyvärr tror jag att det är få, måste i nuläget söka sig till andra arrangörer än Katolska kyrkan för att få lyssna till mer liberala talare.
    Vilket är väldigt trist och dessutom visar att inte ens kyrkans ledning tror att deras argument mot preventivmedel håller i en diskussion.
    Anneli

  2. Dom vågar väl inte ha en kritisk öppen debatt. De vet säkert att många katoliker använder preventivmedel o det är pinsamt om återigen lögn o dubbelhet kommer upp till ytan. Bättre då med tysta små fina grupper av katoliker o säkert bland dem några präktiga kaninkatoliker.

    Att inte alla gifta katoliker är kaninkatoliker (dvs 10 barn) tyder väl på användande av preventivmedel i annat fall rör det sig om a-sexualitet o det tror jag inte på. // Agneta

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    det föds färre barn per kvinna i strikt katolska Polen, för att inte tala om ännu katolskare Malta, än i sekulariserade Sverige. Läs och begrunda. Statistiken avslöjar hur kyrkans ledning i debatten om preventivmedel och aborter befinner sig på en annan planet än kyrkan/Guds folk.

    http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdde220&plugin=0

    Gert

  4. Irene Nordgren skriver:

    Amigos

    Jag är glad och tacksam att ingen av er ifrågasatt att jag kritiserat diskussionskvällen utan att själv säga pip.

    Det var inte av feghet som jag höll käft under hela kvällen utan pga av trötthet och orkeslöshet.

    När minnet under ”samtalskvällen” dök upp hur min närvaro i samma sal i ett annat sammanhang för 2 år sedan blivit ifrågasatt kände jag hur luften gick ur mig.

    Den gången hade jag i Läkartidningen påstått att påven har vanföreställningar om preventivmedel.

    Jag hade med andra ord svurit i kyrkan.

    Att Roland Poirer Martinsson inbjudits som talare i kvällens ämne tolkade jag som en önskan av Newmaninstitutet att visa upp en MODIG representantativ, SOLID katolik som vågar stå för katolska kyrkans samtliga förkunnelser och försöka få Sverige lite mer HÖGERKRISTET med USA som den stora FÖREBILDEN.

    Roland Poirer Martinsson och Thomas Idergard har till uppgift att vara ett katolskt SKYLTFÖNSTER i Sverige.

    Som ni förstår krävs det rätt mycket ork att utan tillstånd kliva in i ett skyltfönster och ändra på skyltningen mitt framför ögonen på folk.

    Den orken hade jag inte.

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14043

    // Irène

  5. Anneli Magnusson skriver:

    På CNN står att läsa att för första gången sedan 2001 är det fler amerikaner som tycker att det pratas för mycket religion i politiken än tvärtom. Så Signum är möjligen lite efter sin tid, även med amerikanska mått mätt.

    ”For the first time since 2001, a plurality Americans say there is too much religious talk from politicians, according to a new survey released Wednesday by the Pew Forum on Religion and Public Life.

    The poll showed 38% of Americans saying there was too much religious expression from politicians, compared to 30% who said there was too little. Twenty-five percent said the current level of religious rhetoric was the right amount.

    Those figures represent a shift from 2010, when more Americans (37%) said there was too little talk of faith compared to those who said there was too much (29%).

    Wednesday’s survey was the first time since 2001 the figure for Americans believing there is too much religious talk in politics has surpassed the number who say there is too little.”

    http://religion.blogs.cnn.com/2012/03/21/more-americans-say-too-much-religion-in-politics/

    Anneli

  6. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    Tack för länken.

    Jag kan ge dig en länk i utbyte.

    Roland Poirer Martinsson raljerar om feminism i SvD förra året.

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/vi-borde-prata-om-feminismen_6460944.svd

    Stiftets överstepräst Anders Piltz förordar en ”solid katekes på alla nivåer” som botemedel mot vår tids sekularisering.

    Jag utgår ifrån att en så ”solid” katolik som Roland Poirer Martinsson säkert för Stiftet personifierar denna ”solida” katekes.

    Och finns det något mer motsägelsefullt till det ”solida” än feminism ?

    Knappast.

    Inte undra på att inte någon kvinna fanns med i panelen när Newmaninstituet ordnar
    diskussionskväll om politik och religion i USA. Under ytan låg ju frågan om kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa. Ämnet kom dock inte ens på tal. Det såg de tre männen till.

    Det vet ju alla att så fort kvinnor är med så blir det så jobbigt feministiskt snack om rättigheter hit och dit och jämnställdhet till förbannelse.

    Vilken ”solid” katolik orkar med sådant ständigt tjatande ?

    // Irène

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Ja, den ledaren läste jag när det begav sig.
    Förutom det märkliga i att Signum bjuder in till en diskussion men sätter samman en panel där alla har samma åsikt, är det ju konstigt att ingen kvinna fanns med. Det håller jag med om.

    Jag börjar bli väldigt trött på att katolska ledare parkerat sig i sängkammaren och bara vill diskutera frågor som rör sex, möjligen med undantag för motståndet mot kvinnliga präster. En tröst kan vara att jag inte är ensam. I går råkade jag läsa om en amerikansk undersökning bland katoliker i Trentons stift som visade att de också har ledsnat på Katolska kyrkans syn på preventivmedel, frånskilda och omgifta, kvinnliga präster osv. Jag skrev en blogg om det.
    http://katolskareformvanner.blogspot.se/2012/03/varfor-slutar-katoliker-praktisera-sin.html

    Går det på något sätt att styra över intresset och diskussionen i kyrkan till något väsentligt undrar jag? Och det har jag ju funderat på ett bra tag som alla vet.
    Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *