Då Signum – som visar sig vara mycket selektiv i vilka nyheter från yttervärlden man vill uppmärksamma – nu uppmärksammar att biskop Luis Alfonso Santos Villeda tänker kandidera till presidentämbetet i Honduras är Signums uppmärksamhet värd att uppmärksamma.
”Den honduranske katolske biskopen Luis Alfonso Santos Villeda (75 år) har bekräftat att han vill kandidera till presidentämbetet även om han inte får tillåtelse från Vatikanen. Såsom dagtidningen ”El Heraldo” meddelade i måndags startade den salesianske biskopen sin valkampanj med en presskonferens. ”Med tanke på den fattigdom och den orättfärdighet, som vi i dag upplever i Honduras, kommer jag att vara kandidat till presidentämbetet”, sade biskopen.”
http://signum.se/katolsk-biskop-presidentkandidat-i-honduras/
// Irène
http://www.katolskvision.se/blog/?p=4828
Irène.
Såväl Jesaja som Jesus stöder uttryckligen den politiska linje biskop Santos Villeda står för.
Jesaja 10:
1Ve dem som stiftar orättfärdiga lagar
och skriver förtryckande stadgar!
2De förvägrar de svaga rättvisa,
berövar de fattiga i mitt folk deras rätt.
Änkor blir deras offer,
faderlösa plundrar de.
Lukas 4:
Jesus reste sig för att läsa, 17och man gav honom profeten Jesajas bok. När han öppnade den fann han det ställe där det står skrivet: 18Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet 19och förkunna ett nådens år från Herren.
Att vara trogen evangeliet innebär i vår demokratiska tid att ta sitt ansvar i kampen mot förtrycket.
Samuel.
Samuel
”Såväl Jesaja som Jesus stöder uttryckligen den politiska linje biskop Santos Villeda står för.”
Utmärkt att du framhåller detta.
Gustavo Gutiérrez brukar räknas som grundaren av BEFRIELSETEOLOGI.
Jag tror du ställer upp på att vi skulle kunna säga att det är Jesus som -inspirerad av Jesaja som förebild – är grundaren av befrielseteologi.
Jesu teologi innehåller befrielse såväl till kropp som själ. Lika mycket för män som kvinnor.
Därför är Jesusteologi befrielse.
Att Vatikanen förföljt nutida befrielseteologers ”politiska teologi” innebär för mig att Vatikanen förföljt Jesus och hans ”politiska teologi.”
Vatikanen är opolitisk brukar Vatikanförsvarare säga.
Pyttsan säger jag då.
Påvedömet är och har alltid varit politiskt i sina utspel. Nu som alltid genom hela kyrkohistorien, men det är vad vi idag kallar högerkrafter som påvedömet alltid öppet visat sin faiblesse för.
När det gäller latinamerika och tredje världen skapar påvedömet genom sin maktstruktur förtryck på en nivå men låter sedan de kristna gräsrötterna ta hand om förtrycket på en annan nivå.
Privilegiesystemet bakom Kremls ….. jag menar Vatikanens murar och AVGRUNDSSKILLNADEN till det fattiga folket blir tydligast i latinamerika / tredje världen.
I västvärlden har Vatikanen tappat det politiska greppet och kontrollen och därför ska västvärlden nu som det heter EVANGELISERAS.
Påvedömet tar sig företräde att tolka evangelietexterna så att det passar för att behålla sitt STATUS QUO.
Du skriver
”Att vara trogen evangeliet innebär i vår demokratiska tid att ta sitt ansvar i kampen mot förtrycket.”
Vi är helt överens.
Ur Wikipedia om Gustavo Gutiérrez
”I come from a continent in which more than 60% of the population live in a state of poverty, and 82% of those find themselves in extreme poverty.”
”Liberation theology originally developed as a Christian response to the conditions in which a great part of the Latin American population live. For Gutiérrez, the centre of the problem in Latin America is sin manifested in an unjust social structure. The theologian puts emphasis on the dignity of the poor.”
”I desire that the hunger for God may remain, that the hunger for bread may be satisfied… Hunger for God, yes; hunger for bread, no.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Gustavo_Guti%C3%A9rrez
// Irène