Enligt NCR finns förslag att ”omplacera” ärkebiskop Rino Fisichella, ordförande för Påvliga Akademin för Liv
”för att denne inte förstår vad absolut respekt för oskyldigt liv innebär.”
“Several members of the Pontifical Academy for Life have suggested that the academy’s president, Archbishop Rino Fisichella, be replaced because he ”does not understand what absolute respect for innocent human lives entails.”
”The controversy stems from Fisichella’s criticizing a Brazilian archbishop’s response to 9-year-old girl’s abortion for lacking compassion.”
Mars 2009 – i samband med fallet med den 9-åriga brasilianska flickan som genomgick abort – sedan hon blivit gravid med tvillingar genom våldäkt av sin styvfar – uttalade sig ärkebiskop Rino Fisichella ordförande för den Påvliga akademin för liv
“The girl should have been defended, hugged and held tenderly to help her feel that we were all on her side,” Fisichella said.
http://ncronline.org/news/vatican/move-oust-head-pontifical-academy-life
// Irène
PS Ärkebiskop Rino Fisichella var den som utgjorde hoppet för förnuftets, barmhärtighetens och därmed det godas seger i Vatikanen.
Jaha, risk för att det åter är dags att skämmas över att vara katolik! Just behandlingen av den flickan kändes nästan som den värsta och mest omänskliga av förra vinterns insatser från Katolska kyrkans sida.
/Anneli
Om jag skulle vara lite mer konkret och inte bara sucka över ytterligare ett högst tveksamt förslag från Vatikanen, så borde de i stället vårda de präster och biskopar som kan uttrycka medkänsla och empati ömt. Dessa har ju möjlighet att nyansera bilden av Katolska kyrkan, så att inte bara det hårda regelstyrda sidan syns.
/Anneli
Ni sprider felaktig information. Läs i senaste numret av Katolskt Magasin ang. sakernas rätta läge.
Torbjörn
Du får hemskt gärna säga du till mig.
Var och en här ansvarar själv för sina inlägg.
Vill du ha respons så gäller det att du preciserar närmare vad du syftar på i KM.
Jag har faktiskt inte en susning.
Men rent generellt tycker jag det låter skumt hur du yttrar dig om ”sakernas rätta läge” dvs hur du indirekt antyder att något är sant bara i kraft av att det står skrivet i KM.
// Irène
Irène
”Men rent generellt tycker jag det låter skumt hur du yttrar dig om “sakernas rätta läge” dvs hur du indirekt antyder att något är sant bara i kraft av att det står skrivet i KM.”
Rent specifikt tycker jag att det låter skumt hur du, Irène, yttrar dig i frågan. Du liksom antyder att något är sant bara i kraft av det står skrivet någon annanstans än i KM. Men du kanske var på plats och stod bredvid, hela vägen? Eller har du någon sorts direktuppkoppling till den Objektiva Sanningen? Kanske någon sorts satelitkamera med fantastiska zoom-funktioner?” Kan du ärligt säga att du vet exakt hur allt har gått till, vad som har sagts och vad som är sant?
Hej Magnus
Om ”team Torbjörn ” vill ha en kommentar.
Jag har helt ärligt i KM inte sett något om det jag skriver om.
Någon av er får precisera.
// Irène
Irène och Torbjörn
Hänvisningen till KM’s sista nummer förstår jag inte heller…. Vore bra om Torbjörn förklarade vilken artikel han avser. Men kanske hade den ungefär samma innehåll som följande artikel från Katolsk Observatör: http://www.katobs.se/art_sobrinho_brev_student.html
Irène
Med mitt inlägg ovan ville jag bara peka på Irènes hemmablinda och självgoda sätt att argumentera. Den som följt historien i olika medier vet att den blivit allt snårigare och oavsett vilken ståndpunkt man intar till saken i sig (huruvida aborten kan försvaras eller ej och huruvida kyrkans män handlat väl eller illa), så borde det väl vara tämligen svårt att på så här långt avstånd bedöma vem eller vilken sida som talar sant eller ”sannast”, i synnerhet vad gäller den pastorala biten.
Magnus
Då avvaktar vi tills Torbjörn berättar mer, innan jag kopplar på mina ”fantastiska zoom-funktioner”.
// Irène
Irène
Ursäkta. Jag hävisade till fel artikel på Katolsk Observatör i mitt senaste inlägg. Det är
följande länk som skulle klippts in: http://katobs.se/nyh_vangalenpriset.html
OK Magnus
Den artikeln du nu hänvisar till har jag mycket att säga om. Men jag avvaktar tills Torbjörn berättar mer.
// Irène
Irène
Ja, det finns en hel del att fundera kring i båda de artiklar jag länkat till, men det är förmodligen någon annan artikel som Tobjörn avsåg. I ärlighetens namn är jag inte helt nöjd med mitt sista artikelbidrag heller eftersom det känns som om det är en helt annan, nyare text jag egentligen far efter, som handlade om de sista turerna i ärendet. Men jag kan inte hitta den. Så jag instämmer med dig: vi vår väl se vad Torbjörn har att komma med.
Läs och lär, sid 30, Apropå Årskrönikan…, av Ulf Silverling.
Rino Fisichella tillhör ”motpåve-falangen” runt Silvestrini, Martini, Schönborn etc. etc. Tonucci etc. etc. modernister, sexliberaler och vänligt inställsamma gentemot ”vad vet vi egentligen”?
Torbjörn
Att leka i sandlådan med hink och spade är jag inte intresserad av.
Om du vill sitta i sandlådan och baka sandkakor tillsammans med Ulf Silverling, så var så god.
Låt inte mig störa.
// Irène
Torbjörn (och Irène)
Ja, där ser man hur slarvigt man kan läsa ibland. Faktum är att det var den lilla insändaren som jag själv for efter, men inte kunde hitta. Vad gäller sakfrågan så har jag inget att tillägga. Åtminstone inte just nu. Det jag ville ha sagt sade jag ovan, i mitt första inlägg. Jag ville bara peka på Irènes tröttsamma argumentationsteknik och tonläge. Vi får väl se vad som nu händer, när du (Irène) kopplar på zoom-objektivet. Orkar knappt ens tänka på det…
Torbjörn!
Irène hann före! Med en osannolikt arrogant motreplik. Nästan komiskt! Det räcker för mig. Au revoir!
Magnus och Torbjörn,
Jag förstår överhuvudtaget inte era associationsbanor. Det finns alltså ett förslag om att omplacera ärkebiskop Rino Fisichellaordförande för Påvliga Akademin för liv för att han visat prov på vanlig medmänsklighet och konstaterat att en 9-årig flicka som blivit våldtagen behöver kramar och medkänsla. Snarare än fördömanden och att katolska kyrkan handlat fel.
Hur i hela friden kommer ni från det in på motpåvefalang osv?!
undrar
Anneli
Anneli
Återigen: jag har i första hand inte kommenterat fallet utan Irèns argumentationsteknik och allvetarpretentioner. Det jag ändå associerat till är just att senare uppgifter som kommit fram snarare pekat på att Sobrinho faktiskt visat pastoral omsorg osv. Jag vet inget utöver det jag läst, men vissa vet uppenbarligen mycket mer och exakt vem som är att lita på.
Detaljerna kring omplaceringen av Fichella vet jag inte mycket om (och det är inte det mina inlägga handlat om), men om skälet är att han visat kärlek och omsorg så är det naturligtvis helt uppåt väggarna. Men saker brukar ofta vara mer komplicerade…
Historien med den 9-åriga våldtagna flickan från Brasilien ställer frågan om abort på sin spets: ska man alltid, i alla avseenden, utan hänsyn tagna till det individuella fallet (inte ens i extremfall) utesluta abort? Ska våldtagna nioåringar, gravida med tvillingar bli föräldrar??? Vilket är mest traumatiskt: att bli förälder till tvillingar när man är nio år eller att genomgå en abort när man är tio år? Vilket är bäst ur flickans perspektiv? Är svaret helt självklart? Och om man nu KAN rädda 3 liv istället för 1 (förutsatt att flickans liv inte var i fara – något man hört olika röster om även det), är det då självklart med abort? Jag har inte svaren – men det har ju alltid Irène. Så låt höra hur man ska tänka och tro i allt detta, enligt ett sant postmodernt katolskt orakel.
Rättelse: Jag skrev i föra inlägget: ”Vilket är mest traumatiskt: att bli förälder till tvillingar när man är nio år eller att genomgå en abort när man är TIO år?” Ska naturligtvis stå NIO år.
Låt mig citera (så att ev. oklarheter klaras)
The criticism of Fisichella stemmed from an article he wrote last year, which said a Brazilian archbishop’s response to an abortion performed on a 9-year-old girl had shown a lack of pastoral care and compassion.
The Vatican, reportedly after complaints from some Academy for Life members, later issued a clarification reiterating its teaching against abortion and saying the Brazilian archbishop had, in fact, acted with ”pastoral delicacy” in the matter.
Magnus,
I princip är det ju ämnet man ska diskutera och inte andras sätt att diskutera. Men eftersom jag ofta bryter mot den regeln själv, så är jag inte rätt person att säga något om det…
Vi verkar vara överens om att det är en svår fråga, men har olika syn på vad som är medkänsla och god pastoral omsorg. Jag tycker att då Katolska kyrkan just i det här fallet visade sig från sin allra mest kärlekslös och regelstyrda sida och jag såg Fisichellas uttalande som att Vatikanen faktiskt insett det. Men det verkar som om jag hade fel, vilket gör mig besviken.
Torbjörn,
Om du bara lägger in hänvisningar, citat och länkar utan några egentliga kommentarer blir det svårt att förstå vad du menar.
/Anneli
Irène tycker att det är en skam att flytta Fisichella.
Citatet och Ulf Silverlings insändare (insändare sid 30 i KM) visar att Fisichella hade fel i sak som han INTE reviderat offentligt. Därför är en flytt av honom rätt.
Och jag påstår att Fischella (liksom Silvestrini, Martini, Schönborn och f.d. nuntie i Skadinavien, Tonucci) är modernister, sexliberaler och vänligt inställsamma gentemot ”avvikare”. De kanske t.o.m. medverkade till/regiserade/koordinerade ”Williamsson-skandalen” med biskopsämbetet tillsammans med tvbimbons partner Ali Fegan vad vet vi?
Se http://beskt.blogspot.com/2009/09/uppdrag-granskning-ur-ett-katolskt.html,
Anneli
”….men har olika syn på vad som är medkänsla och god pastoral omsorg.”
Jag tror vi har precis samma syn på vad som är god pastoral omsorg. Det verkar vara svårt att få fram vad jag (och andra) menar: enligt senaste uppgifter (se Torbjörn) har ju inte Katolska kykran (med brasilianske biskopen Sobrinho i spetsen) uttalat sig bristfälligt eller handlat pastoralt fel (dvs oempatiskt), UTAN TVÄRTOM!!! Det talas ju om lösrryckta citat, felcitat osv. Om Fischella har kriitserat någon som i själva verket har utfört ett bra jobb MED MEDKÄNSLA OCH GOD PASTORLA OMSORG, då är det väl inte lika konstigt om han omplaceas? Mitt första inlägg i frågan här på bloggen handlade om att Irène framstod som allvetande orakel i frågan.
Anneli
Detta barn, den 9 åriga flickan i Brasilien har enligt uppgifter varit sexuellt utnyttjad sedan hon var 6 år gammal av sin styvfar. Vid 9 års ålder blir hon gravid och det hinner gå 4 månader innan omgivningen reagerar då flickan beklagar sig över ”magsmärtor.”
Den här flickan har också svikits av sin mor som inte velat se vad som pågått. Kanske är denna mor som underprivilegierad, fattig kvinna också ett offer. Enligt uppgift är hon analfabet. En mor som inte märker att hennes minderåriga dotter blir sexuellt utnyttjad i åratal är ett bevis för att hennes barn befinner sig i en farlig och dysfunktionell familj.
Sådant här händer också i Sverige. Men den avgörande skillnaden är det omgivande samhällets reaktion. I flickans närmiljö i det katolska Braslilen träder församlingsprästen in för att ”göra allt för att förhindra en abort.” Detta tolkas som ”pastoral omsorg”. Jag ser det närmast som ytterligare ett övergrepp.
Sedan blir detta sexuellt så gravt utnyttjade barn till ett ”fall” som avhandlas och som världen har olika synpunkter på.
Att ordet ” exkommunikation” överhuvudtaget har förekommit i sammanhanget är en skandal i sig.
Ärkebiskop Sobrinho – i Olinda och Recife – som tog detta ord i sin mun efterträdde 1985 Helder Camera.
Sobrinho tillsattes för att ”skapa ordning och reda” efter Helder Camera, ett helgon i vår tid.
Jag tror Helder Camera vänder sig i sin grav.
Att ärkebiskop Rino Fisichella tagit bladet från munnen och stått upp för detta barn och därmed riskerat sin prestige är den enda ljuspunkten i denna så tragiska och grymma historia.
Den här flickan har redan fått sitt liv förstört. Men kyrkans celibatära män fortsätter tvista och dividera om vem som sa vad, när och hur.
Makt och prestige är ledmotivet bakom kulisserna i Vatikanen.
Som katolik blir jag illamående.
// Irène
Irène,
Information och känslor är skilda ting.
Felaktig information kan kläs med massor av relevanta känslor.
Jag trodde frågeställningen var: Finns det orsak till att Vatikanen omflyttar Fisichella för att han kritiserade Jose Cardoso Sobrinho?
Informationen enl. ovan redovisar att Fisichella (och andra biskopar och biskop Arborelius) var förhastad.
Men om Helder Camara kan man ha skilda meningar.
Iréne,
Historien i sig är hemsk och jag surfade runt och läst uttalanden från katolska kyrkan i de brasilianska tidningarna då när det var aktuellt.
Vad jag förstod så antog kyrkans ledning av flickan nog skulle klara av några veckor till, till vecka 24 och han sedan nog skulle klara av ett kejsarsnitt och att tvillingarna möjligen skulle överleva.
Det lilla ordet nog säger en hel del i det här sammanhanget. Kyrkans ledning var fullt medveten om att flickan kanske inte skulle överleva dessa veckors graviditet men struntade i det. På något annat sätt kan jag inte förstå det.
/Anneli
Anneli
Jag saknar ord när det gäller Vatikanmännens GRYMHET mot kvinnor och barn.
För 7 år sedan – mars 2003 – dök ett liknande fall upp i Nicaragua med en 9 årig flicka som blivit gravid efter en våldtäkt av en 22 årig man. Jag minns fallet som igår. Den gången var det RYSAREN till kardinal Miguel Obando y Bravo som högljutt över hela Nicaragua basunerade ut att alla inblandade i den abort som flickan genomgick hade ”exkommunicerat sig själva.”
http://www.cbsnews.com/stories/2003/03/23/world/main545560.shtml
2007 lovprisade B16 den omänskligt stränga abortlagstiftningen i just Nicaragua.
”Pope Benedict XVI Congratulates Nicaragua on Keeping Abortion Illegal”
Anneli vad sägs om detta ?
”The pope also referred to the Nicaraguan parliament’s decision to reauthorize the country’s law that prohibits all abortions, including those for rape and incest or to save the life of the mother.”
http://www.lifenews.com/int446.html
Skandalen med RYSAREN Sobrinho ska ses i ljuset av detta.
Och också Fisichellas CIVILKURAGE.
// Irène
Det är här det klämmer: ni (Irène och Anneli) vill att Kyrkan skall legalisera abort. Det kommer aldrig att ske. Abort (fosterfördrivning och -mord) är och förblir en dödssynd.
För övrigt skulle jag önska att samhället kunde (i) kriminalisera abort, sodomi, ”samkönade äktenskap” (sic!), etc. och (ii) motarbeta skilsmässor, hor och preventivmedel.
Torbjörn
Finns ingen vits med att sitta och muttra surt för sig själv på KV blogg.
Finns ju mängder med bloggar där du kan surt muttra i kör med andra sura muttrare.
// Irène
Anneli
Du skriver: ”Det lilla ordet nog säger en hel del i det här sammanhanget. Kyrkans ledning var fullt medveten om att flickan kanske inte skulle överleva dessa veckors graviditet men struntade i det. På något annat sätt kan jag inte förstå det.”
Vad som hänt, sagts och inte gjorts/sagts i denna fruktanvärda historia börjar bli svårt att reda ut. Men som mitt sista inlägg under denna rubrik vill jag ändå säga att jag håller med dig Anneli, OM det du berättar verkligen stämmer, vill säga. Det finns ju en öppning från katolskt håll att genomföra ”indirekt” abort om moderns liv är i fara osv. Rent spontant tycker jag att en späd nioårig gravid flicka som blivit gravid med tvillingar, helt självklart borde ligga i farozonen och riskera att dö vid förlossningen. Men jag är ingen läkare. Men huruvida det psykiska lidandet för flickan skulle bli värre om hon genomgick abort eller om hon födde tvillingarna, vem kan svara bergsäkert på det? Och ett levande tvillingpar, oavsett hur de kom till, är ju två levande människor!
Irène,
Du uppvisar ständigt en bristande rationalism i din argumentation och en synnerligen oförskämd attityd mot alla meningsmotståndare.
Jag antar att du endast vill prata vidare med dina närstående meningsfränder.
Att kalla denna blogg KATOLSK är djupt missvisande och en falsk deklaration. Biskop Arborelius har fullständigt rätt i sin bedömning om er.
Torbjörn
För info till dig och andra läsare.
KV blogg bygger på KV Manifest vars åsikter delas av den INOMKATOLSKA We are church rörelsen som finns i 40 länder.
http://www.we-are-church.org/
Många nyheter och resonemang här på bloggen kommer via katolsk press som
National Catholic Reporter NCR, America Magazine och The Tablet.
En stilla vädjan till dig Torbjörn.
Lyft blicken en liten liten aning utanför den svenska katolska ankdammen och du kan skåda ut över den världsvida katolska kyrkan där du kommer att finna nya spännande KATOLSKA VYER.
// Irène
Iréne,
Jag håller med om att det är grymt tror att Katolska kyrkan på allvar måste fundera över hur man ska behandla kvinnor som drabbats av övergrepp. Frågan blir allt mer påtaglig och med att våldtäkt nu inte bara används som ”vapen” i krig utan att det uppmärksammas. I artikeln jag länkar till nämns Kongo och Bosnien där oerhört brutala våldtäkter hör/hörde till krigets vardag. De kvinnor som blivit gravida efter våldtäkterna verkar föredra att få göra abort.
/Anneli
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/inte-ens-en-skarva-tur_4344719.svd
Anneli
Hur det kommer att gå för Fisichella är ett TEST på vad påven går för när det kommer till kritan när det gäller våldtäkt och abort.
Mot bakgrund av hur påven lovordat Nicaragua och dess abortlagstiftning hyser jag inte stort hopp om att han kommer att hålla Fisichella om ryggen nu när en grupp på 5 personer och kollegor till Fisichella i Livsakademin gått ut offentligt med att de tycker att det vore
”a reasonable hope that the Holy Father will recognize the need to provide [the archbishop] with an occupation better suited to his abilities.”
Kommer påven bestå provet ?
// Irène
Irène,
På vilket vis är We are church-rörelsen INOMKATOLSK?
Kan du redogöra för det?
– Erkänd?
– Sanktionerad?
– Kanonisk?
– …?
(Kom nu inte och mena att den är INOMKATOLSK för att si och så många födda katoliker delar rörelsens idéer.)
Torbjörn
Ge dig !
Du och jag har inget mer att säga varandra.
Den kyrka jag förespråkar vill du inte vara i.
Och den militära försvarsmakt med kadaverdisciplin du önskar att kyrkan vore vill jag inte vara i.
// Irène
Irène,
Du kan tydligen INTE redogöra för hur We are church-rörelsen skulle vara INOMKATOLSK.
Jag ”förespråkar” INTE någon Kyrka. Jag undrar på vilket vis We are church-rörelsen skulle kunna vara INOMKATOLSK. Du kan INTE svara. Du tar till brösttoner istället.
Kyrkan är enligt Kyrkans självsyn: läs det andra vatikankonciliets texter!
Din förhoppning att t.ex. fosterfördrivning INTE skulle vara en dödssyn, är enligt denna självsyn (se det andra vatikankonciliets texter) intellektuellt ohållbar.
Du och We are church-rörelsen är en heretisk sekt. Jag ber för dig och denna rörelse:
”Härska o Herre, såsom konung icke blott över de troende som aldrig avlägsnat sig från dig, utan även över de förlorade barn som övergivit dig. Giv att de snart må återvända till fädernehuset för att icke gå under av elände och hunger.”
Det är min ärliga och undergivna bön till Herren och Konungen. Du måste tro mig på mina ord utan hätskhet eller förakt, även om den är dig främmande. (Lika litet som jag får hata eller förakta dig.)
Torbjörn
Att använda bön som ett vapen mot den andre är aggressivt.
Tänk dig två grupper där båda grupper kräver att man ska tro på dom när dom åkallar Gud och ber för att morparten ska följa Gud på ett rätt sätt. Det är ett klassiskt religionskrig och har inget med tro att göra.
Om en människa använder det mot en annan tyder det på samvetskval eller okunskap om vad tro egentligen är. Då hjälper inga försök till övertygelser om ärlighet. I värsta fall saknas all grund för ett ärligt samtal och troligen ingen värme som inger trygghet för ett kristet och mänskligt samtal.
Maria
Maria,
Bönen är INTE ett vapen mot någon annan. Bönen är för de andre att bli räddad undan irrläror och den eviga fördömelsen.
Bönen ovan är en del av en katolsk bön. Du kan också jämföra den stora bönen som Kyrkan använder sig av under påsknatten, då Kyrkan ber för kättarna, mohammedaneran, judarna, hedningarna och alla människor.
Du har missuppfattat min bön för Irène och We are church-rörelsen. Jag ber för henne och att denna är en heretisk sekt måtte får Guds nåd och omvända sig.
—
Fosterfördrivning och homosex,, liksom mord och stöld är dödssyner. Sök förstå det andra vatikankonciliets syn på Kyrkan, och sök omvändelse.
Man kan be tyst i sitt hjärta för den andre om man så tycker. Att säga det.
Varför? Obehagligt.
Maria
I mitt senaste inlägg till Irène påpekar jag att hon och We are church-rörelsen är en heretisk sekt, Samtidigt vill jag påvisa min tolerans genom bönens konkreta form. Den form av andlighet som är ”innerlig och pietistisk” är ju inte katolsk.
Torbjörn
Det är alldeles nytt för mig att innerlig andlighet är okatolskt.
Förklara.
Maria
Torbjörn,
Du är sexfixerad, våldshyllande och intolerant, skärp dig!
Dessutom, vem är du att uttala dig om Guds avsikter med andra människor?! Har Gud gett dig och ingen annan total information om sin vilja? Knappast!
Be i stället att du själv och alla andra på bästa sätt kan uppfylla er speciella del av Guds plan. Utan att lägga till dina åsikter om vad denna borde vara.
/Anneli
Anklagelser, motanklagelser och intriger runt Rino Fisichella fortsätter.
”Christine de Vollmer and several other PAV members issued a statement on Feb. 19, which criticized the actions of their leader Archbishop Fisichella and denied his remarks to the press that the group free of disagreement and disunity.
Although Fr. Lombardi interpreted the Feb. 19 statement in his remarks to reporters as an official request for Fisichella’s resignation, de Vollmer insisted that this was not her or the other signatories intent in publishing their comments.
“You have unfortunately misrepresented me and my colleagues by your remarks to the press and in L’Osservatore Romano regarding the Statement we published on February 19, 2010 and I ask you to print a correction for the information of the many interested parties worldwide,” de Vollmer wrote to Fr. Lombardi in a March 7 letter and that was made available to the press on Monday. ”
http://www.catholicnewsagency.com/news/academy_for_life_member_asks_vatican_spokesman_to_correct_previous_statements/
// Irène
Hitta också detta: http://www.katobs.se/art_fisichella_staten.html