”Förstår du vad du läser ” kallades bibelhelgen 24 -26 februari arrangerad av domkyrkoförsamlingen i Stockholm som jag deltagit i.
”Utifrån det perspektiv som religionsdialog ger är bibeln inte helt okomplicerad att tolka. Den är skriven i en judisk kontext.
Behöver vi egentligen Gamla testamentet? Kan dessa urgamla texter ha något att lära oss i vår upplysta tid? Är de inte själva motsatsen till modernt tänkande? Och vad betyder Nya testamentet jämfört med det Gamla? Vad är gammalt i Gamla och nytt i Nya testamentet?
När den egna tron får möta annan tro öppnas ofta nya perspektiv på hur Bibeln kan tolkas, tillämpas och aktualiseras idag. Det gäller naturligtvis inte minst mötet med det folk som var först att ta emot Bibelns uppenbarelse och som burit den vidare fram till idag. som fanbärare och brobyggare? Hur kan vi som präster och lekmän upptäcka mer av heligheten i den Heliga Skrift?”
Åke Bonnier, domprost i Storkyrkan stod som värd och talare.
Talare var också
Eva Brunne, biskop
Cristina Grenholm, direktor och chef för sekretariatet för teologi och ekumenik på kyrkokansliet i Uppsala.
Göran Larsson, teol dr , tidigare direktor vid Teologiska institutet i Jerusalem och aktiv för judisk-kristna relationer
David Lazar, rabbin i judiska församlingen i Stockholm
Många kloka talare och många kloka ord sades under denna helg.
Helt kort bara om vad som gjorde särskilt intryck.
Åke Bonnier berättade om Storkyrkans historia och om sin företrädare ”Olle Petterson som predikade nya läror och kallades ”Olle i korgen” för att han hissades upp i en korg i Storkyrkan för att predika ”
Eva Brunne beskrev hur andra kapitlet ur Jakobsbrevet blivit hennes egen missionsbefallning : att inte diskriminera, att inte göra skillnad på människor.
Cristina Grenholms utmärkta anförande om bibeltolkning skulle jag som katolik vilja sammanfatta som att ”eviga frågor inte kan ha samma eviga svar.”
Göran Larsson, alltid lika hängiven talare för judisk-kristna relationer, citerade bla en judisk rabbin ”Jesu tro förenar oss men tron på Jesus skiljer oss. ”
David Lazar uppehöll sig vid Midrash , en process att läsa, tolka, läsa om och omtolka skrifterna. Något som Jesus ständigt praktiserade och som David Lazar gav exempel på ur Nya Testamentet.
En ovanlig upplevelse att i en kristen kyrka höra en judisk rabbin hjälpa till att välbehövligt lyfta in juden Jesus i kristen kontext. Såväl den judiske Jesus som rabbinen David Lazar framstod utifrån sin gemensamma Midrashtradition som supermoderna hermeneutiker.
Om David Lazar ska jag därför skriva en separat blogg.
// Irène
PS Tack Åke Bonnier för en oerhört givande bibelhelg utifrån Gamla och Nya Testamentets ekumeniska underton.
Högmässan på bibelhelgens avslutningdag inledde Du med att hälsa folk välkomna till Stockholms domkyrka.
Så sa Du för mig som katolik något oförglömligt.
”Men det här är inte Stockholms enda domkyrka. Stockholm har 2 domkyrkor. Vår systerkyrka den katolska har sin domkyrka på söder. ”
Så skulle tyvärr inte kyrkoherden i Sankt Eriks domkyrka uttrycka sig om Storkyrkan vid en högmässa.
Åke Bonnier, som jag sa till Dig, så hoppas jag – tyvärr – att Du inte får biskopstjänsten i Skara ty Du behövs i Stockholm där Du är en inkluderande ekumenisk förebild.
………….Men självklart får Du biskopstjänsten i Skara så kommer jag att lyckönska Dig och Skara.
Shalom