Jag vill göra reklam för Signums första nummer för 2012.
Och väljer ledaren av Charlotta Levay, betitlad som rubriken
ovan. Inte alls bara ”nyheter”, tvärtom ofta beprövade ”sanningar”,
men på ett mycket läsvärt sätt.
Krister
Jag vill göra reklam för Signums första nummer för 2012.
Och väljer ledaren av Charlotta Levay, betitlad som rubriken
ovan. Inte alls bara ”nyheter”, tvärtom ofta beprövade ”sanningar”,
men på ett mycket läsvärt sätt.
Krister
Kommentarer är stängda.
Krister,
Varför vill du göra reklam för den ledaren? Jag blev tvärtom irriterad på de uppenbara bristerna när jag läste den.
Språket är en svensk variant av ”vatikanska” och därför är budskapet lite svårt att få grepp om. Men jag tolkar det som att Charlotta Levay vill slå ett slag för katolska värderingar och i synnerhet socialläran. För att visa att dessa är allmänt uppskattade räknar hon upp ett antal artiklar som behandlar liknande frågeställningar.
Levay hänvisar bl.a till den ” katolske journalisten Austen Ivereighs reflektioner om sommarens kravaller i London. Han pekade på att utan det civila samhällets mindre, frivilliga gemenskaper som förmedlar grundläggande värderingar om hur vi ska bete oss mot varandra, kan inte samhället fungera.”
Det passar naturligtvis in i ledarens syfte, men förenklar verkligheten i grovt.
I SvD:s arkiv hittar jag en artikel som ger en mer mångfacetterad bild. Där står bl.a.
”I stället handlar det om stora skillnader i samhället och om stora grupper som helt saknar röst i det politiska samtalet. I de här områdena möts invånarna dagligen av polis som granskar allt de gör. Upploppen var en reaktion mot auktoriteterna, som representeras av polisen.”
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kravallerna-i-london_6418372.svd
Den här typen av tillrättalagda tolkningar av verkligheten gör att i alla fall jag har svårt att tro på budskap som respekt för varje människas unika värde som Charlotta Levay också tar upp som typiskt katolska. Istället framstår det som att människan har ett värde om han/hon passar Katolska kyrkans syften och bor i ett land som kyrkans ledare betraktar som sekulariserat. Omsorgen om varje människas unika värde i katolska länder verkar det vara sämre ställt med.
Sedan frågar jag mig hur unikt katolskt eller ens kristet sådant som personlig hederlighet, självbehärskning och praktisk omsorg om dem som har det sämre ställt? Dessa värderingar finns i de flesta religioner och kulturer vill jag påstå.
Anneli
I rättvisans namn ska jag säga att det finns åtminstone en väldigt bra artikel i senaste Signum. Jag har inte hunnit läsa hela ännu, så det kan finnas fler.
Sr Madeleine Fredell OP skriver både kunnigt och läsbart om Påvens fredsbudskap och det blev utgångspunkt för dagens blogg för min del.
http://katolskareformvanner.blogspot.com/2012/02/pavens-fredsbudskap-analyseras-i.html
http://signum.se/att-utbilda-ungdomar-i-rattvisa-och-fred-2/
Anneli
M | T | O | T | F | L | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Krister,
Varför vill du göra reklam för den ledaren? Jag blev tvärtom irriterad på de uppenbara bristerna när jag läste den.
Språket är en svensk variant av ”vatikanska” och därför är budskapet lite svårt att få grepp om. Men jag tolkar det som att Charlotta Levay vill slå ett slag för katolska värderingar och i synnerhet socialläran. För att visa att dessa är allmänt uppskattade räknar hon upp ett antal artiklar som behandlar liknande frågeställningar.
Levay hänvisar bl.a till den ” katolske journalisten Austen Ivereighs reflektioner om sommarens kravaller i London. Han pekade på att utan det civila samhällets mindre, frivilliga gemenskaper som förmedlar grundläggande värderingar om hur vi ska bete oss mot varandra, kan inte samhället fungera.”
Det passar naturligtvis in i ledarens syfte, men förenklar verkligheten i grovt.
I SvD:s arkiv hittar jag en artikel som ger en mer mångfacetterad bild. Där står bl.a.
”I stället handlar det om stora skillnader i samhället och om stora grupper som helt saknar röst i det politiska samtalet. I de här områdena möts invånarna dagligen av polis som granskar allt de gör. Upploppen var en reaktion mot auktoriteterna, som representeras av polisen.”
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kravallerna-i-london_6418372.svd
Den här typen av tillrättalagda tolkningar av verkligheten gör att i alla fall jag har svårt att tro på budskap som respekt för varje människas unika värde som Charlotta Levay också tar upp som typiskt katolska. Istället framstår det som att människan har ett värde om han/hon passar Katolska kyrkans syften och bor i ett land som kyrkans ledare betraktar som sekulariserat. Omsorgen om varje människas unika värde i katolska länder verkar det vara sämre ställt med.
Sedan frågar jag mig hur unikt katolskt eller ens kristet sådant som personlig hederlighet, självbehärskning och praktisk omsorg om dem som har det sämre ställt? Dessa värderingar finns i de flesta religioner och kulturer vill jag påstå.
Anneli
I rättvisans namn ska jag säga att det finns åtminstone en väldigt bra artikel i senaste Signum. Jag har inte hunnit läsa hela ännu, så det kan finnas fler.
Sr Madeleine Fredell OP skriver både kunnigt och läsbart om Påvens fredsbudskap och det blev utgångspunkt för dagens blogg för min del.
http://katolskareformvanner.blogspot.com/2012/02/pavens-fredsbudskap-analyseras-i.html
http://signum.se/att-utbilda-ungdomar-i-rattvisa-och-fred-2/
Anneli