Vilka katolska biskopar i världen stöder lagförslag i UGANDA om fängelse – och dödsstraff för homosexuella ?
Den som tiger samtycker.
National Catholic Reporter 7 dec
“The groups Catholics in Alliance for the Common Good and Faith in Public Life have been doing a variety of good works, showing the many and varied ways that faith informs public policy, organizing prayer services and press conferences on issues from health care to immigration reform. Now, they have given a very special opportunity to the Roman Catholic hierarchy. They have issued a statement, signed by a diverse group of religious and political leaders, about the anti-homosexuality law pending in Uganda. The law would, among other things, make homosexual acts punishable by death”
http://ncronline.org/blogs/ncr-today/fighting-anti-homosexuality-law-uganda
Released December 7, 2009
“U.S. Christian Leaders’ Statement on the “Anti-Homosexuality Actof 2009″ Under Consideration by the Parliament of Uganda
Our Christian faith recognizes violence, harassment and unjust treatment of any human being as a betrayal of Jesus’ commandment to love our neighbors as ourselves. As followers of the teachings of Christ, we must express profound dismay at a bill currently before the Parliament in Uganda. The “Anti-Homosexuality Act of 2009″ would enforce lifetime prison sentences and in some cases the death penalty for homosexual behavior, as well as punish citizens for not reporting their gay and lesbian neighbors to the authorities.”
http://blog.faithinpubliclife.org/Uganda%20statement%20and%20signers%20final.pdf
// Irène
PS Uganda har ca 30 milj invånare varav ca 40-45 % är katoliker. 19 katolska stift finns i landet.
Undrar hur Sveriges enda katolska stift ställer sig ?
Har respekten för LIV sina gränser enligt “klassisk” kristen syn?
Irène: ”Undrar hur Sveriges enda katolska stift ställer sig ?”
Irène vet hur Stockholms katolska stift ställer sig. Det är liknande misstänkliggöranden och ifrågasättanden som saknar all rim och reson och som bara har syftet att ställa funktionärer inom Katolska kyrkan i dålig dager som ibland gör det så tråkigt att läsa inlägg på Katolsk Vision.
Bengt
Det enda jag vet om är hur det SEKULÄRA Sverige ”ställer sig” genom sin protest i form av hot om indraget bistånd från biståndsministern Gunilla Carlsson.
”Hon har hotat dra in biståndet om Uganda inför den stränga homosexlag man flaggat för. Nu säger ministern för etik och integritet att ”det bryr vi oss inte om”, rapporterar Ekot.
Ministern, som heter James Nsaba Buturo, menar att hot som detta inte är rätt väg att gå. Om givarländer väljer att dra tillbaka sitt bistånd, står det dem fritt att göra det, säger han enligt den regeringstrogna tidningen New Vision.
– I Uganda vill vi inte ha med analsex att göra, säger ministern.”
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=196098
// Irène
PS Någon protest från officiellt svenskt katolskt håll känner jag ärligt talat inte till.
Jag tror att stiftchefer i katolska kyrkan – på gott och ont – drar sig för att kommentera vad som händer i varandras stift, speciellt i allmänpolitiska frågor. Skulle katoliker i Sverige tycka om att det från officiellt håll i andra länders stift kom protester mot t ex abortlagar i Sverige?
Däremot hoppas och tror jag att det förekommer många försök till utvidgat och förbättrad samsyn och ställningstaganden stiftschefer inom och mellan länder. Jag kan ha fel, men som det förekommer så borde det visas mer och stödjas och uppmuntras av lekmän och press.
Således tror jag inte att den som tiger alltid samtycker, det gäller rimligen för både biskopar och lekmän. Speciellt inte om ett ”lagförslag om dödsstraff för homosexuella”.
Krister
Egentligen handlar det här, liksom så många andra ämnen här på bloggen, om vilket värde en människa tillmäts.
Katolska kyrkan står upp för det ofödda livet och för människor i livets slut, men hur ser kyrkan på den stora majoritet som är mitt i livet?
I en annan diskussion här tas fallet med den brasilianska 9-åringen upp. Fostren hon bar på hade uppenbarligen ett skyddsvärde i kyrkans ögon, men inte deras mor vars liv och hälsa kyrkans ledning till att börja med utan att blinka ville riskera.
Här är det homosexuella i Uganda som riskerar fängelse och dödsstraff för sin sexuella läggning. Vilket värde har dessa i Katolska kyrkan ögon?
Vem är vår nästa värd att räddas och hur mycket ska vi anstränga oss för att göra det?
Precis det tar ju Jesus upp berättelsen om den barmhärtige samariern. Överfört på vår tid och de aktuella händelserna kan man konstatera att vår tids präster och leviter verkar tycka att det blir för mycket besvär och realpolitiska bekymmer att försöka rädda fattiga flickor och homosexuella män.
Frågan är då vilka som är vår tids samarier?
/Anneli
Anneli
”Frågan är då vilka som är vår tids samarier?”
Du fångar bra det jag vill säga.
Den sekulära staten är ungefär lika förhatlig för den officiella katolska kyrkan som samarier var för präktiga ”lite förmer” judar dvs leviter på Jesu tid.
Men i Sverige är det hittills bara den sekulära staten som BRYR sig i det här fallet. Jag kan därför inte få det till annat än att biståndsministern HÄR intar den barmhärtige samaritens roll.
Katolska biskopsämbetet intar levitens och prästens roll.
Precis som katolska kyrkans officiella representant i FN intar levitens och prästens roll när det där gäller att rösta mot diskrimeringslagstiftning och dödsstraff mot homosexuella.
Och liksom leviten och prästen hade sina goda skäl att inte stanna upp är jag övertygad om att katolska biskopsämbetet har sina goda skäl.
Jag vill dock tillägga att det är viktigt att skilja på den OFFICIELLA katolska kyrkan / hierarkin (Vatikanen och dess policy) och den inofficiella katolska kyrkan där det finns stor barmhärtighet.
// Irène
I Katekesen står det om dödstraff:
”2265 Ett legitimt försvar kan inte bara vara en rättighet utan också en allvarlig plikt – för den som bär ansvaret för andra människors liv.
Att upprätthålla det allmänna bästa för samhället kräver att en angripare fråntas förmågan att tillfoga skada. För detta har samhällets lagliga myndigheter rätt att med vapen i hand slå tillbaka angripare mot det samhälle de har ansvar för.
2266 För att det allmänna bästa skall kunna värnas om krävs att Staten vidtar åtgärder som begränsar utbredningen beteenden som är till skada för människornas rättigheter och för de grundläggande reglerna för det samhälleliga livet. Samhällets lagliga myndigheter har rätten och plikten att utmäta straff som står i proportion till brottets allvar. Straffet vill först och främst åstadkomma en ersättning för den störning som förorsakats av felet. Då detta straff frivilligt accepteras av den skyldige har det ett sonande värde. Dessutom verkar straffet för att bevara den allmänna ordningen och skydda enskilda personer. Slutligen har straffet en helande verkan: det skall om möjligt bidra till förbättring av den skyldige.
2267 Kyrkans traditionella lära utesluter inte att dödsstraff utmäts, förutsatt att man helt har försäkrat sig om den skyldiges identitet och ansvar, i det fall detta visade sig den ända möjliga vägen att effektivt skydda människoliv från den orättfärdige angriparen.
Det är väl en riktlinje att agera utifrån.. Homsexualitet kan därför inte vara ett giltligt skäl för dödstraff enligt kyrkan anser jag..
Sleepaz
Lagförslaget las fram i oktober av en kristen parlamentariker David Bahati. Katolska kyrkan i Uganda hittills tigit still.
Du som verkar vara katekesexpert. Tydligen går det att tolka Dina katekeshänvisningar på olika sätt. Varför skulle annars katolska biskopar i Uganda behöva så mycket tid på sig att grunna på hur man ska ställa sig till dödsstraff för homosexuella.
Katolska kyrkan väljer att ligga LÅGT i Uganda. Av detta faktum kan Du aldrig få mig att tro att det är en SJÄLVKLARHET att Din och min kyrka tycker att dödsstraff för homosexuella inte finns i SINNEVÄRLDEN.
Och mot den bakgrunden tycker jag det vore klädsamt om Vatikanen och biskopskonferenser runt om i världen slutade låtsas att inte höra och se.
Jfr aktiviteten och KOMMENTARER runt om i katolska kyrkan ang den 9 åriga brasilanska flickan som genomgick abort i livräddande syfte.
Varför är det knäpptyst kring ett lagförslag som kan ta död på homosexuella människor i ett land där nästan hälften av befolkningen är katoliker ?
National Catholic Reporter beskrev läget 27 nov
”Uganda’s destiny is to be a force in setting the tone for the global church. Right now Ugandan Catholics face precisely one of those tone-setting choices: How to respond to a draconian new bill in parliament which would impose the death penalty for homosexuality in certain circumstances.”
”In October, a Ugandan parliamentarian named David Bahati, a member of the ruling National Resistance Movement and an Evangelical Christian, introduced the “Anti-Homosexuality Act of 2009.” In a nutshell, the measure would establish life in prison as the penalty for even a single instance of homosexual behavior (which the bill defines in graphic detail). It also creates a new category of “aggravated homosexuality” subject to the death penalty. ”
”To date, there’s been little public comment from Uganda’s Catholic leadership. ”
”Now that they have the world’s attention, the question is: What will Catholic leaders in Uganda have to say?”
http://ncronline.org/blogs/all-things-catholic/anti-gay-bill-uganda-challenges-catholics-take-stand
// Irène
Irene..
Så vitt jag förtår så har Kyrkan utalat sig gentemot den sexturism med småpojkar som uppstått i Uganda pga en liberal syn på homosexualitet.
http://www.lifesitenews.com/ldn/2009/nov/09112708.html
Kanske är dödstraffet en väg att få bort en massa pedofiler och dyligt från landet. Kanske är det därför kyrkan tiger om det.
Kyrkan kanske accepterar lagen..
Irène,
Jag är benägen att hålla med dig om att det i de här fallen nog är det sekulära samhället som visat barmhärtighet och enskilda katoliker förstås.
Katolska kyrkan som organisation har ett engagemang för en del utsatta men inte för andra, som de två fall vi diskuterar här. När jag går tillbaka till evangelierna är det väldigt tydligt att Jesus inte gjorde skillnad på elände och elände han hjälper alla sorters människor. Frågan är varför kyrkan inte följer det exemplet?
Sleepaz,
Hur många katoliker här i landet känner till att Katolska kyrkan tycker att det ibland kan vara bra med dödsstraff?! Det är bra att du lyfter fram det.
Men varför nämner du homosexuella män och pedofiler i samma mening? De flesta män såväl hetero-som homosexuella är inte pedofiler. Sedan är det en annan sak att pedofiler ska straffas och hindras från att skada barn oavsett om det är pojkar eller flickor som drabbas.
/Anneli
Annelie skrev:
”Men varför nämner du homosexuella män och pedofiler i samma mening? De flesta män såväl hetero-som homosexuella är inte pedofiler. Sedan är det en annan sak att pedofiler ska straffas och hindras från att skada barn oavsett om det är pojkar eller flickor som drabbas.”
Du har rätt, man skall skilja på pedofiler och homosexualitet..
Jag har dock svårt för att sätta det epitetet på människor.. Jag tror inte det finns rena homosexuella, eller rena pedofiler…
Jag tror inte att man ”föds” till en homosexuell människa eller en pedofil. Jag tror att man utan tvekan kan utveckla pedofili om man tänjer på sina gränser, sina tabun. Många av dessa pedofiler som polisen gör husransakningar hos och hittar massa bilder på barn.. Många av dessa kan berätta att de börjat med vanligt porrsurfande, som bara blivit mer och mer extremt. De tänjer på sina gränser för att bli sexuellt tillfredställda. Tillslut når de en botten, och saknar helt förmågan att hantera sina böjelser..
När det gäller homosexualiteten.
Jag tror alla går igenom en fas i sina liv där man brottas med homosexuella tankar.
Jag minns speciellt i tonåren, och för oss män så är bögnojjan väldigt påtaglig. Det händer mycket med våra hjärnor i dessa år, man är väldigt formbar. Jag var rädd att jag var homosexuell, dels för att man aldrig upplevt kärleken på djupet till en kvinna.. Kroppen fullkomligt spritter av hormoner, jag tror definitivt att man kan känna en dragning till någon av samma kön.
Om man låter dessa lustar levas ut, så kan man fastna där.. Man sätter ett epitet på sig själv.. Folk brottas med sin skam (vårt samvete säger oss att det är fel) för det, skammen leder i sin tur till tvångstankar, ”är jag homosexuell, vad skall alla säga?”
Tvångstankar leder till att man gör saker som man egentligen inte vill. När man ger vika för sina inre känslor, så släpper tvångstankarna. Då blir man fri.. Man har satt ett epitet på sig själv..
Applicera allt detta till vår formbara hjärna i tonåren med en stor dos hormoner och en identitetskris, att finna vem man är.. En del vill göra revolt emot tabun.. Tabun är alltid lockande… Dessa tabun är ur mina kristna ögon, synder… Vi lockas till det förbjudna.
Homosexualitet går enligt min kristna syn, emot skapelsens ordning.
Det innebär dock inte att jag är förskonad från att bli det..
Synden börjar redan i tanken säger Jesu i bergspredikan.. När man lever ut den är den redan gjord för längesen..
Vi är inte förskoande från våra tankar som påverkar oss utifrån.. Homosexuella tankar drabbde mig, jag valde att inte leva ut dom..
Idag lever jag med en kvinna som jag älskar djupt.. Men om jag befunnit mig ett annat sammanhang vid denna tiden, så kanske jag hade levt ut mina tankar. Hade jag hängt i liberela kretsar så kanske jag formats på ett annat sätt..
Vad vill jag säga med allt detta?
Jo att epitet inte är helt enkla att fastslå. Epitet grupperar in människor i subkulturer. Subkulturer gör människor stärkta i sin övertygelse. Man vill hänga med andra så man kan slippa känna skam för sina känslor.. Där kan man va sig själv. Men frågan är om det är ”sig” själv man är, och inte bara en skapad identitet som hände i tonåren vars grund är hormoner och yttre påverkningar…
Därför tror jag att olika liberala strömmningar verkligen kan påverka ungdomar i felaktiga riktningar..
Där alkohol moralen är liberal, där dricks det mer..
I sverige har vi en ganska fri syn på sexualiteten, en så att säga liberal syn.. Det innebär att många har onenigtstands med massor av olika partners.. Det är en sådan livstil där man gör sex till en billig njutning i fyllan.. Det är för att man har en för liberal syn..
När det gäller uppostran, så kan en liberal och fri uppfostran utan regler också leda till något dåligt för barnet, barnet vet inte vad gränser är.. Och kan få problem i livet senare..
Och när det gäller en liberal syn på homosexualiteten.. Jag tror att även detta påverkar och blir dåligt för samhället på sikt.. Ungdomar annamar dessa subkulturer som byggs upp.. Se pridegalan och hela den kulturen.. Ungdomar söker ofta anarki och olika identiteter. Är det då en liberal syn på dessa saker och acceptans, så kan det få oande effekter i vårt samhälle..
Finns det inga regler där man kan skilja på rätt och fel.. När allt blir liberalt på precis alla plan, så tar samhället skada… Det tycker jag man kan se i dagens samhälle.
Därför kan jag förstå Ugandas sätt att agera, dock med undantaget för dödstraff, det känns som en rätt brutal väg…
Det var lite tankar 🙂
Sleepaz,
Det är generöst av dig att dela med dig av dina erfarenheter tycker jag och det gör det ju lättare att förstå dig.
Normalt eller inte normalt som du är inne på har varit uppe här många gånger när homosexualitet diskuteras här. Kanske är det inte så viktigt att alla är likadana. Jag tycker att det sorgligt att läsa om dina våndor även om du verkar ha det bra nu.
Jag funderar på om det finns en annat sätt att närma sig frågan. Det viktiga tror jag inte är sexuell läggning utan om man kan ge och ta emot kärlek och om ens relationer är kärleksfulla. Det kan både hetero-och homosexuella relationer vara eller inte vara.
Utnyttjande av andra människor kan aldrig vara positivt och är förstås något som man ska försöka motverka. Sedan finns det arter och grader, one-nightstands är en sak och pedofili en annan.
Anneli 🙂
Har den kristna högern i USA-den som betecknar sig som ”klassiskt” kristen- lobbat för det nya lagförslaget i Uganda ?
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=196646
// Irène
Bengt Malmgren
Snyggt jobbat Bengt !
Först skjuter Du budbäraren
”Irène vet hur Stockholms katolska stift ställer sig. Det är liknande misstänkliggöranden och ifrågasättanden som saknar all rim och reson och som bara har syftet att ställa funktionärer inom Katolska kyrkan i dålig dager som ibland gör det så tråkigt att läsa inlägg på Katolsk Vision.”
Och några dagar senare börjar Du åja Dig på Din egen blogg !
Good morning Bengt !
http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2009/12/11/bedr-246-vligt-med-kristen-medverkan-i-ugandas-lagf-246-rslag-om-diksriminering-av-homosexuella.aspx
// Irène
Hej Ìrène!
Min poäng var att vi som goda katoliker (du, jag, biskoparna i Uganda och Sverige) hela tiden är överens om att det är ett orättfärdigt och diskriminerande lagförslag. Du och jag ställer oss inte bakom det, och ingen katolsk biskop kan stödja förslaget, det är klart redan från början.
Min kritik mot dig handlade inte om att vi inte var eniga om den grundläggande etiska bedömningen, utan att du sådde tvivel om var biskoparna kunde stå i denna fråga.
Vad tror du om John Allens teori (NCR) om varför biskoparna i Uganda ligger lågt?
Hej Bengt
Ska jag berätta MIN poäng?
Poängen var och ÄR att det avgörande inte är vad Du KALLAR Dig utan vad Du gör och därför ville jag framhålla det SEKULÄRA initiativet från Sveriges sida.
Kristenheten håller på att polariseras i 2 grupperingar -som skär tvärs igenom alla kyrkor och samfund- där den ena grupperingen definierar sig som ”klassiskt” kristen gentemot den andra.
Den kristna högern i USA hör till den förstnämnda och det tycks vara den som lobbat fram lagförslaget.
(Observera. I Sverige representeras denna grupp av bla Stanley Sjöberg och trosentrepenören Ulf Ekman Du vet vad jag tycker om den förstnämnde och den sk Jesusmanifestationen i vars ledning Stanley Sjöberg inte tolererar att Eva Brunne skulle få ingå. )
Även katolska kyrkan finns med i den kristna högern överallt.
Dit vill jag på inga villkors vis höra.
Vad jag förstår råder det OENIGHET bland KRISTNA i Uganda ang lagförslaget.
För det första är det en skandal att lagförslaget initierats av en sk kristen parlamentariker i Uganda.
För det andra är det skandal att inte samtliga kyrkor och samfund i UGANDA då omedelbart reagerar och protesterar mot ett dyligt lagförslag.
Just pga av detta viktigt med det ALLKRISTNA uppropet som jag flaggade för och som jag tyckte det sett klädsamt ut om ”min ” kyrka anslöt sig till tyckte jag i upprört tillstånd.
Mot denna bakgrund blev jag oerhört besviken på Dig Bengt att Din primära negativa reaktion FÖRST riktades gentemot mig personligen.
// Irène
Irène:
”För det första är det en skandal att lagförslaget initierats av en sk kristen parlamentariker i Uganda.”
– Ja!
”För det andra är det skandal att inte samtliga kyrkor och samfund i UGANDA då omedelbart reagerar och protesterar mot ett dyligt lagförslag.”
– Ja!
”Just pga av detta viktigt med det ALLKRISTNA uppropet som jag flaggade för och som jag tyckte det sett klädsamt ut om “min ” kyrka anslöt sig till tyckte jag i upprört tillstånd.
Mot denna bakgrund blev jag oerhört besviken på Dig Bengt att Din primära negativa reaktion FÖRST riktades gentemot mig personligen.”
– Förlåt att jag missbedömer dina intentioner. Jag erkänner att jag kanske har felaktiga förväntningar angående dig. Gång på gång har det visat sig att våra uppfattningar inte är så långt ifrån varandra som man först kunde tro.
Angående analysen av kristenhetens polarisering i 2 grupper som du skriver om i början av ditt inlägg, så kommenterar jag inte det nu. Men det betyder inte att jag håller med dig. jag tycker nog situationen är mer komplex än så.
mvh
//Bengt
Tack Bengt
Uppskattar Ditt svar !
Mvh
// Irène
Den helige Pius V införde dödsstraff för sodomi i Kyrkostaten då det begav sig. Hur ställer ni er till det?
10 dec
Kyrkoledare stödjer lagförslaget i Uganda
”Bishops from the Catholic, Anglican, Orthodox, Seventh Day Adventist churches as well as Muslim kadhis agreed to defend the Bill in their centres of worship.”
http://www.monitor.co.ug/artman/publish/news/Church_leaders_back_govt_on_anti-gay_Bill_95758.shtml
// Irène
Kristus gav oss budet att älska vår nästa. Han gav oss alltså inget veligt förslag eller ”gör det om ni känner för det”, utan ett ”commandment”, som det så passande heter på engelska: ”A new commandment I give unto you, That ye love one another; as I have loved you, that ye also love one another” (Joh 13:34, King James).
För mig är detta bud oförenligt med dödsstraff och jag kan känna sorg över att möjligheten att utdöma det finns i vår Katekes (2267).
Även den s.k. gyllene regeln (”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem”, Matt 7:12) är ”vad lagen och profeterna säger” (Matt 7:12).
För min egen del önskar jag att andra skulle stå upp för mig om jag blev hotad eller förföljd, vad det än skulle vara på grund av. Jag hoppas och ber att biskopar, präster och ordensfolk protesterar mot vad som sker i Uganda; och att även vi lekmän gör detsamma.
Linda,
Jag blev också bedrövad över att dödsstraffet fanns med som möjlighet i katekesen. För mig är det oförenligt med kristen tro. I synnerhet som Jesus, som du mycket riktigt påpekar, satte kärleksbudet över allt annat. Älska din Gud, din nästa och dig själv. Nej, det kan inte finnas några tvivel där.
Bengt,
Jag tolkar det som att du i stort sätt är överens med flertalet här om att en formell protest från Katolska kyrkan mot dödsstraff för homosexuella i Uganda vore lämpligt. Det är väldigt bra eftersom jag tror att du tillhör de (få) lekmän här i Sverige som har inflytande på ledningen.
Irène,
Jag har inte följt din länk om att förslaget stöds av flera biskopar, men det är illa! Att straffa människor för sexuell läggning är förskräckligt! Kärlek kan aldrig vara fel, som jag ser det.
/Anneli
Linda, Anneli
Bland djur är det ”naturligt” att döda varandra av olika orsaker.
Som kristen och katolik vill man ju gärna tro att det skulle vara HELT ONATURLIGT och UTESLUTET att döda eller låta döda en annan människa.
Att det är mot den MÄNSKLIGA naturen att inte ha respekt för det mänskliga livet.
Men vad som är mänskligt liv sitter ju enligt katolskt sätt att se inte AUTOMATISKT (bortsett från foster) i att BARA vara av ande, kött och blod.
Nej det sitter FRÄMST i vad som försiggår i hjärnans TANKAR. Dvs i det som bildar åsikter och uppfattningar.
Och därför har det gällt att ha RÄTT tankar och RÄTT uppfattning vid RÄTT tidpunkt.
Att ha tankar om att Allah är rätt har kyrkan tex ansett vara så FEL så att det eliminerat det mänskliga värdet hos muslimer och legitimerat ett dödande.
Genom historien finns det bevis för att en viss typ av oliktänkande fråntar en person dennes människovärde och man kan säga att kyrkan då har velat bränna upp FELAKTIGA
tankar och så har den värdelösa kroppen fått stryka med av bara farten.
Fast katolska kyrkan har FÖRST slagit knut på sig själv genom att formulera jätttjusiga teologiska förklaringsmodeller om själens räddning mm.
Idag 2009 år efter Kristi födelse finns det alltså kvar platser i världen där homosexualitet i lagen anses ”mot naturen” men däremot inte ”mot naturen ” att fängsla eller låta döda en ”öppet” homosexuell person, då denne genom sitt utlevande av sin homosexualitet per automatik avsagt sig sitt människovärde. Här tycks ”klassisk” kristendom och Islam gå jättefint hand i hand.
Detta har visat sig i FN och nu senast i Uganda där homosexualitet redan är kriminaliserat men där regeringen önskar ytterligare SKÄRPNING av lagen.
Återigen kan konstateras att det SEKULÄRA Sverige är ett FÖREGÅNGSLAND när det gäller att juridiskt skydda barn, kvinnor och homosexuella för övergrepp och diskriminering.
Men å andra sidan. I Uganda är säkert kyrkobesök per capita mycket, mycket högre än i Sverige.
// Irène
Det här med dödstraff och kristen tro är inte helt enkelt..
Att säga att man skall älska sin nästa, skall ju inte blandas ihop med vad en juridisk domstol beslutar.. Tex en en pedofil som våldtagit och mördat 100 barn.. En sådan person förtjänar ju ett fängelsestraff.. Inte pga av att man visar kärlek till pedofilen, utan till alla annhöriga till offren.. Att inte ge personen ett straff för det han gjort, vore kärlekslöst till alla anhöriga till offren..
Detta med dödstrafff vidrör även ämnet att kriga som ”kristen”
Här är några moraliska aspekter som jag vill belysa, angående krig.
Krig är inte enbart av ondo, annars hade Gud inte beordrat israeliterna i krig, ej heller skulle Mikael och hans änglar föra krig mot djävulen och hans änglar (Upp 12:7). Även om krig är ondska är det ibland en moralisk nödvändighet.
Kan Gud använda krig om det så krävs, med inte vi?
I krig så är allt inte så svart på vitt. I bland kan en stryka gå in ett land med ett par hundra dödsoffer som konsekvens, men samtidigt så befriar denna styrka ett helt folk som innefattar 1 miljon människor som levt i förtryck under en hemsk regim.
Även om krig är hemskt och fruktansvärt så kan en militär insats ibland ge bättre frukt än om man inte agerar och bara tittar på när eländet sker. Skulle vi bara se på när Hitler tog över hela världen tex? Är inte vi Svenskar i dag glada att Usa hjälpte Europa med en militär insats?
En del saker måste stoppas med våld. Det är en utopi att tro att man alltid kan besegra all ondska med kärleken som vapen. Givetvis skall man sträva efter det i det mån det går.
Om en terrororganisation intar och börjar bomba Sverige och massor av våra barn dör, dagis som beskjuts, gamla människor som rånas och dödas på gator. Då måste vi agera. Då kommer man vilja att det finns människor som förvarar oss mot detta i form av en militär stryrka. I sådana situationer kan man inte bara krypa ihop som en kärleksfull hippie och älska alla och allt. Det fungerar inte, det hyckleri att ens tro att det fungerar. Jag vill iaf försvara mitt land från onskan om sådant inträffar. Det anser jag vara en sann plikt som en kristen medborgare att göra.
Givetis skall man som kristen inte söka krig för egen vinning skull.. Det är en stor skillnad på detta och agera utifrån ett perspektiv, där krig är det enda nödvändiga om motståndarsidan vägrar att gå med på fredliga metoder och fortsätter med sitt förtryck..
Den främste teoretikern som behandlade ämnet kristet våld var Augustinus, som skrev sina verk om våldet runt år 400 e.Kr.
Och Augustinus gick in i ämnet i stor detalj. Han skrev att våld kan vara uttryck för kärlek, eftersom våld inte är något som bär på inneboende ondska, våld är neuralt, varken bra eller dåligt. Allt beror på förövarens intentioner. Om han önskar ta makt över andra, utvidga sin makt eller tillvälla sig den, då är det ett ont våld medan detta inte är fallet om förövarens intention är att göra det goda. Augustinus gav oss ett exempel på en kirurg som beslutar om amputation på en man av ett ben, vilket är en våldsakt, som det enda medlet att rädda den mannens liv. Mannen protesterar men man binder fast honom vid ett bord och kirugen sågar av hans ben. Augustinus säger att det är en våldshandling men man kan inte för den skull säga att handlingen var ond. Och kirurgens intention var att rädda patientens liv. Därför kan våld vara något som innebär utövande av kärlek.
Kan det finnas situationer där det finns fog för döden vid kring eller dödstraff? Där man kan förstå det bakomliggande syftet? En pedofil som våldtar och mördar 100 barn? Hitler?
Finns det tillfällen då man har förtjänat sin rätt att inte leva?
Varför gav Gud, Mose lagar som, vars straff leder till döden?
Äktenskapsbryterskan är ofta uppe på tapeten när det gälla dessa frågor.. Menar Jesus att hon enligt Mose lag inte hade rätt att dö? Går han då inte emot sin faders vilja? Var det inte Gud som gav Mose lagarna?
Sen så är dem skriftlärda lite luriga och snikna och vill lura Jesus när dem kommer fram med kvinnan till honom.
Svarar Jesus nej, så kan dem använda skriften/Mose lag emot Jesus svar för att påvisa att Jesus hädar mot lagen. Men svarar han därimot att kvinnan skall dö, då bryter han mot det Romerska lagarna, då Romarna under denna tiden var dem ända som fick utfärda dödstraff.
Så Jesus säger inte rakt ut att han är emot dödstraff, annars får man problem med den bud som Gud gav Mose… Det blir så att säga motsägelsefullt..
Vad är det då Jesus säger om dödstraffet och synden?
Dels så skärper Jesus upp lagen i bergspredikan då han säger att den som är gift och ser på en annan kvinna med åtrå, redan där begår han äktenskapsbrott. Lagen börjar alltså inifrån hjärtat.
Alltså finns det många äktenskapsbrytare av de som skall stena kvinnan. De är inte bättre själva, då de är själva syndare, trots anser de att kvinnans synd skall straffas med döden. Det förtjänar döden likväl som kvinnan enligt Mose lag.
Jesus accepterar inte synden som kvinnan gjorde, men han visar barmhärtighet och ger en chans till förlåtelse och bättring.
”Inte heller jag dömmer dig, men synda inte mer” säger han till kvinnan.
Jag anser inte att dessa verser kan användas till att Jesus är emot dödstraff.. Han är tvärtom emot onda bakomliggande avsikter till dödstraffet. Det som dyrkade Guldkalven fick en rättvis dom med döden enligt Guds lagar.. Mose hade auktoriteten att döma dessa domar… Jesus visar inte på något ställe att han motsade sig det gärningar som Torah beskriver…
Ja det är stora och svåra frågor detta….
Innebär detta att jag anser, att dödsstraff är oki?
Ne det gör det inte, vad jag anser i dödstraffsfrågan är inte relevant.. Jag vill bara poängtera att ”älska sin nästa” inte går att applicera på ett juridiskt domslut i alla avseenden..
Det finns ju ett moralist dilemma för en katolsk präst ibland..
Om man befinner sig i ett land där man utdelar dödstraff för mord.. Och en person biktar ett mord för prästen.. Om prästen ber personen att gå till polisen och erkänna, så innebär detta att personen kommer att dö.. Och andra sidan så kan heller inte prästen låta en mördare gå lös. Framförallt inte ur ”botens” synpunkt… Mördaren måste ta sitt straff för sina brott, och underordna sig under lagarna..
Om detta straff medför döden, gör prästen rätt här?
Det är ett svårt dilemma 🙂
Sleepaz
Det jag främst ville ta upp med detta blogginlägg var den kristna synen på människans värdighet och RESPEKT för livet som sådant. Människans värde som människa. Den mest fundamentala mänskliga rättigheten. Den om människans ovillkorliga RÄTT TILL LIV vilket definitionsmässigt inkluderar människor av olika sexuell läggning.
Problemet jag ville ta upp var just att Uganda som till drygt 80 % RÄKNAR sig som ett kristet land vill bryta mot en mänsklig grundlag.
Eftersom ca 33% av den oerhört fattiga befolkningen dessutom är analfabeter i Uganda så har ju den rika och välbärgade kristna högern i USA nog inte haft det alltför svårt att sprida ”klassisk” kristendom i vilken tycks ingå fängelse- och dödsstraff för homosexuella.
”Klassisk” kristendom kan tydligen graderas och Uganda kanske blir det land där kristendomen visar sin MEST ”klassiska” variant i motsats till det SEKULÄRA och välutbildade Sverige där det NUMERA bara med nöd och näppe går att bedriva ”klassisk” kristendom.
Ett tappert försök är tex att utestänga en homosexuell biskop från den sk Jesusmanifestationen.
// Irène
Sleepaz,
Jag upplever att du rör ihop saker som inte hör samman, men är osäker på hur medveten du är om det.
Som jag ser det kan kärlek att aldrig vara fel, det spelar ingen roll om det är hetero-eller homosexuell kärlek. Det kan alltså inte vara ett brott och ska inte bestraffas.
Kan vi vara överens om det? Det och som Iréne skriver människovärdet är om jag förstått saken rätt det viktiga här.
Du tar sedan upp brott som pedofili, vi kan lägga till t.ex.misshandel, våldtäkt och mord. Brott ska framförallt förebyggas och naturligtvis straffas om de ändå skett. Av omsorg och medmänsklig kärlek om offret men också om förövaren som förstör sig själv mer för varje brott. Däremot kan jag inte acceptera dödsstraff.
Sedan hoppar du vidare till människor som inte kan ta ansvar för sig själva och sina handlingar pga t.ex. missbruk, psykisk sjukdom, eller svår skada som Augustinus beskriver.
Under de omständigheterna anser jag att det måste till tvångsvård och skulle behövas mer av det än vi har i Sverige idag. Det finns så många människor som lider i onödan och förtvivlade anhöriga som förgäves försöker få vård och stöd för sin släkting.
Du tar också upp krig, men det blir för mycket att ta upp här, i alla fall för mig.
/Anneli
Anneli.. Att jag rör i hop det, är medvetet.. Jag vill belysa det moraliska aspekterna av dödande som kristen.
Dvs att döda en människa som soldat i krig, behöver inte alltid vara av ondo.. Liksaså dödstraff under vissa förutsättningar.. Tex en massmördare som dödat hundratals barn. Eller en diktator som fått miljontals människor avrättade..
Det finns utan tvekan situationer där en del människor förtjänar döden, pga av den ondska och lidande det urfört mot sina medmänniskor..
Anneli skrev:
”Som jag ser det kan kärlek att aldrig vara fel, det spelar ingen roll om det är hetero-eller homosexuell kärlek
Det kan alltså inte vara ett brott och ska inte bestraffas.
Kan vi vara överens om det? Det och som Iréne skriver människovärdet är om jag förstått saken rätt det viktiga här.”
Det är Guds syn på kärleken som är det relevanta. Han har skapt oss till man och kvinna, och endast när en man och kvinna bildar en familj och fullbordar äktenskapet, är kärleken fullbordad.. All kärlek som sker utöver detta som kopplas till eros.. Är något som inte är syftet med skapelsen..
Därför spelar det roll hur man lever sitt liv enligt Guds plan.. Därför är hetrosexuell kärlek syftet med skapelsen, och homosexuell kärlek en avart. Kärleken kan alldrig fullbordas mellan två personer av samma kön..
Sen så håller jag med dig, det skall absolut inte vara dödstraff för homosexualitet. Isf kan det likväl vara dödstraff för människor som är otrogna.. Det är också emot Guds ording att vara otrogen tex..
Sleepaz,
Menar du på fullt allvar att kärleken mellan man och kvinna inte har med eros att göra?! Då borde du kanske ha bejakat din homosexualitet. Egentligen inget jag har att göra med förstås.
Jag har mycket svårt att föreställa mig att någon kärlek inte kommer från Gud. Det ligger i kärlekens natur att utgå från Gud och uttryckas av människor.
Om majoriteten vore homosexuella skulle mänskligheten ha problem, men de flesta är inte det och har aldrig känt någon längtan efter den erfarenheten. Jag ser det som att Gud skapat en viss variation, som vi får acceptera.
/Anneli
Anelli skrev:
”Menar du på fullt allvar att kärleken mellan man och kvinna inte har med eros att göra?!”
Nej då missförstod du mig… Jag skrev kärleken mellan man och kvinna, som fullbordas vid det sexuella är mallen.. Allt annan kärlek som leder till sexualitet är fullbordad enligt Guds plan.. Tex sex mellan två av samma kön.. Två av samma kön kan aldrig bli ett.. Därför kan två personer aldrig ingå ett äktenskap.. Och har man sex utanför äktenskapet, då är det enlligt katolsk tro en synd…
Man kan likna kärleken med tillbedjan.. All tillbedjan har sitt ursrpung ur Gud..
Men man kan använda tillbedjan på fel sätt. Tex tillbe avgudar..
Därför kan man inte säga att all tillbedjan är god.. Likadant med kärleken.. Även om tillbedjan och kärleken i sig inte är fel eller dåliga, så är den bakomliggande orsaken själva problemet.. Tillber man avgudar eller lever ut sin homosexualitet så är det en pervesion av både tillbejdan och kärleken..
Inget av det kan fullbordas till sit riktiga syfte..
Anelli skrev:
“Menar du på fullt allvar att kärleken mellan man och kvinna inte har med eros att göra?!”
Stavfel i det första inlägget… Här kommer en editering. Förbise det första inlägget..
”Nej då missförstod du mig… Jag skrev kärleken mellan man och kvinna, som fullbordas vid det sexuella är mallen.. Allt annan kärlek som leder till sexualitet är [inte] fullbordad enligt Guds plan.. Tex sex mellan två av samma kön.. Två av samma kön kan aldrig bli ett.. Därför kan dessa två personer aldrig ingå ett äktenskap.. Och har man sex utanför äktenskapet, då är det enlligt katolsk tro en synd…
Man kan likna kärleken med tillbedjan.. All tillbedjan har sitt ursrpung ur Gud..
Men man kan använda tillbedjan på fel sätt. Tex tillbe avgudar..
Därför kan man inte säga att all tillbedjan är god.. Likadant med kärleken.. Även om tillbedjan och kärleken i sig inte är fel eller dåliga, så är den bakomliggande orsaken själva problemet.. Tillber man avgudar eller lever ut sin homosexualitet så är det en pervesion av både tillbejdan och kärleken..
Inget av det kan fullbordas till sit riktiga syfte..
Sleepaz,
Då är vi överens i alla fall om att eros är inblandad i kärleken. Så bra, jag blev lite orolig.
Sedan har vi helt enkelt inte samma syn på vad som är kärlek och hur den uttrycks. Jag antar att du med fullbordan menar barn, men för att göra saken mer komplicerad så kan inte alla heterosexuella par få barn. Inte kan jag se att deras äktenskap skulle vara ofullbordat för det. Kärleken kan fullbordas på annat sätt en genom att man sätter barn till världen och det går förstås att adoptera eller IVF behandla.
Likaså kan homosexuella par få barn, visserligen med hjälp utifrån, men jag kan inte se att de skulle vara mindre familj för det.
Samtidigt tycker jag att det är svårt när barn inte får växa upp med båda sina föräldrar och tveksamt när det ingår i grundförutsättningarna. Barnen å sin sida är förmodligen glada över att finnas till, även om det blir utan en av de biologiska föräldrarna.
Lätta frågor är det inte…
Stavfelen kan du strunta i tycker jag, har man inte rättstavningsprogram är det svårt. Så länge det är begripligt är det okej. 🙂
/Anneli
Jag hittade ett utmärkt inlägg från Bengt Malmberg och hoppas att länken nedan fungerar. Han skriver om Rick Warrens protest mot lagförslaget mot homosexuella i Uganda och tar också upp den skyldighet att ange homosexuella som ingår i lagen. Den som inte gör det blir straffad, vilket förstås även gäller präster. Bengt tycker också, om jag minns rätt, att kyrkans ledare borde protestera mot lagförslaget. Vilket jag förstås håller med om.
Dessutom kan vi alla visa vårt missnöje genom att inte turista i Uganda eller andra länder som har/ eller planerar att införa straff för homosexuella. Tydligen är de som lever på turism i Uganda oroliga för hur lagen ska påverka den näringen.
/Anneli
http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2009/12/14/rick-warren-tar-avst-229-nd-fr-229-n-ugandas-f-246-reslagna-homosex-lag.aspx