Under rubrik
”Ekumenik är att upptäcka det gemensamma, inte att förhandla om anslutningsformer” beskriver Bengt Malmgren med entusiasm sitt stora engagement inom den karismatiska rörelsen och sitt nära umgänge med olika evangelikala företrädare.
På så sätt är Bengt Malmgren representativ för den officiella katolska hållningen i Stockholms katolska stift.
Då jag gav uttryck för kritik mot Livets Ord och Ulf Ekman gick Bengt i försvar och lät mig indirekt förstå att jag led av fördomar.
Bengt skriver
”Skall vi kunna delta i en genuin ekumenisk process måste vi våga släppa gamla fördomar och öppna oss för möjligheten att också de som vi tidigare såg ner på kanske har något att komma med som är viktigt för helheten.”
Jag klipper in det fortsatta samtalet här på KV blogg
// Irène
Irène skriver
Har Bengts Blogg tolkningsföreträde på att definiera vad som räknas som fördomar här i världen?
Att Ulf Ekman som präst 1983 brutit sig loss ur svenska kyrkans gemenskap är inte en FÖRDOM utan FAKTUM.
Att Ulf Ekman ÖPPNAT EGET 1983 efter amerikansk affärsmässig modell är ingen FÖRDOM utan FAKTUM.
Att Ulf Ekman därefter lyckats sälja in sig på katolska biskopsämbetet och göra anspråk på att katoliker ska betrakta en UTBRYTARE som TROvärdig i ekumeniska sammanhang är ingen FÖRDOM utan en SJÄLVMOTSÄGELSE.
Ulf Ekmans DRIVKRAFT att först bryta sig loss ur en befintlig 500 årig kyrkogemenskap för att istället ”muta in sig inom sitt eget snäva samfunds ramar och godtyckligt omforma TRON enligt postmoderna subjektiva och känslomässiga preferenser” för att när skadan är skedd utge sig för att ha EKUMENISKA omsorgssträvanden för kristENHETEN är heller ingen FÖRDOM utan också en SJÄLVMOTSÄGELSE.
Bengt svarar
Irène!
Skall man tala om trovärdighet i förhållande till splittring och nya samfundsbildningar inom kristenheten är det väl inte mycket som är trovärdigt idag. Ibland kan Gud också tillåta att saker sker ”utanför murarna” därför att den etablerade kyrkan blivit förstelnad.
Så var drt med den pingstkarismatiska förnyelsen:
Påven Leo XIII bad vid tjugonde århundradets början inspirerad av den saliga Elena Guerra att 1900-talet skulle bli den helige Andes århundrade. Strax därefter föddes pingströrelsen på Azuza street. Så småningom kom detta in i Katolska kyrkan igen i form av karismatisk förnyelse. Tänk om vi skulle sagt nej till detta bara för att det initialt uppstått som en kyrkosplittrande rörelse. (Splittringen berodde f.ö. lika mycket på att de etablerade samfunden avskilde sig från pingstförnyelsen).
Jag diskuterar på denna blogg inte främst enskilda kyrkoledares lämplighet och trovärdighet, men delar inte din alltför negativa bild av UE. Rekommenderar fortfarande läsning av hans självbiografi samt den nu aktuella artikeln av S Rumar i Keryx.
Att UE närmar sig Katolska kyrkan är inget unikt för evangelikala ledare. Det finns flera exempel på att de som verkligen med öppenhet fördjupar sitt engagemang i tron inte bara närmar sig Katolska kyrkan utan även konverterar. Scott Hahn är ett välkänt exempel på detta. Som med Paulus, de största motståndarna blir de mest engagerade försvararna.
Men vad jag främst vill fokusera på är de nya pingstkarismatiska icke-samfundsanslutna församlingarna med pingstkarismatisk inriktning (Livets ord är ett exempel) som fenomen. Utvecklingen kan gå helt fel, som vi har exempel på i t.ex. Afrika, men i Europa och USA har de ofta utvecklats i en positiv riktning som berikar kristenheten med nya gåvor och som också Katolska kyrkan kan ha något att lära av.
Den katolske prästen forskaren och teologen Peter Hocken som är expert på pingstkarismatisk förnyelse och har studerat dessa församlingar var nyligen gäst på ett seminarium anordnat av LOTS. Han säger att dessa nya församlingar innebär en utmaning för Katolska kyrkan. Utmaningen ligger inte på det läromässiga planet, där de inte skiljer sig från de gamla samfunden, utan i deras fokus på profetia, mission och pastoralt arbete som får teologiska implikationer.
”Som katolik”, sade Peter Hocken, ”har jag känt mig mest utmanad av kreativiteten hos de nya församlingarna, av deras tänkande´’utanför boxen’, helt förvisst utanför traditionella kyrkliga boxar. Så mönstret av församlingsplantering och lärjungaskap, av att söka flexibla strukturer lätta att adaptera till, av nätverksarbete, och hur man når ut i det sekulära samhället, av apostolisk överblick, av mission till andra länder och kulturer, av musik och musiktjänst, att forma fram nya ledare: allt detta visar deras entreprenörsanda och hur ledarna inte absorberas upp i mentaliteter som är vanliga i den historiska kyrkorna, men närmar sig nya möjligheter på samma sätt som samtida affärsmän som skall starta upp ett nytt projekt.”
Det finns en entreprenörsanda, däri har du rätt, och där utgör Ulf Ekman ett typiskt exempel. Entreprenörsanda är i sig inte fel, menar jag, det viktiga är att man använder sin begåvning på rätt sätt. Vad kristenheten lider av är snarare lethargi och att inget göra eller traditionalism, att inte kunna tyda tidens tecken och tro att det bara är att segla vidare på lagrarna från fornstora dar. Hellre ett entreprenörskap som går lite fel och behöver korrigeras än handlingsförlamning skulle jag vilja säga.
Synen på ledarskap är dynamiskt och med fokus på att bygga relationer. I sin bästa form demonstrerar de här vad ett autentiskt episkopat egentligen skulle vara i det sätt som äldre ledare förbereder, handleder och uppmuntrar yngre. Så skulle förhållandet egentligen vara mellan katolska biskopar och deras präster också. Hocken påminner om vad som sägs i Andra Vatikankonciliets dekret om biskoparna:
“Their priests … should be the object of their particular affection. They should regard them as sons and friends.”
Detta aktualiserar de teologiska frågorna om förhållandet mellan natur och nåd, och mellan tjänster och nådegåvor. Med karismerna, nådegåvorna (1 Kor 12) som lyfts fram i den pingstkarismatiska förnyelsen är det som Paulus beskriver i 1 Kor 12:7: “Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta.” Andra Vatikankonciliet bekräftar att nådegåvorna är verksamma i vår tid, är till för Kristi kropps uppbyggnad och är tillgängliga och skall eftersträvas av alla döpta (Lumen Gentium 12). Johannes Paulus II sade att de institutionella och karismatiska nådegåvorna båda är nödvändiga och kompletterande element i att konstituera Kyrkan. Detta behöver nu komma till uttryck och inkorporeras i strukturen för katolsk ecklesiologi, menar Hocken.
Sedan framför han ett ekumeniskt förslag när det gäller Katolska kyrkans relation till dessa nya församlingar: Församlingarna är experimentella till sin natur, menar Hocken. De känner sig fria att pröva nya grepp utan att vara bundna av traditionella strukturer, vanor och tänkesätt. Häri ligger deras styrka, men också deras svaghet: Priset för denna frihet är att man missar lärande och visdom som grundlagts genom tiderna. I början finns ofta en naivitet i tron att man kommer att vara immun mot de prövningar och svårigheter som funnits i de äldre samfunden, något som botas med tiden då man konfronteras med egna svårigheter och konflikter.
Peter Hocken föreslår att Katolska kyrkan tar fasta på just denna experimentella sida hos de nya församlingarna då man vill bygga fruktbara ekumeniska broar till dem. Katolska kyrkan och de andra historiska kyrkorna har ännu inte utvecklat en teologi som tar in det experimentella i sin ecklesiologi. Den franske teologen Christian Duquoc skrev 1985: ”…ju mer de erkänner det provisoriska i sina former,strukturer och strategier, ju mer närmar de sig en bättre återspegling av Gudsriket”.
I Johannes Paulus II´s encyklika om ekumeniken, Ut unum sint framläggs visionen av ekumenisk dialog som något som inte bara innebär utbytandet av idéer, men som ett ”utbyte av gåvor” (nr 28). Detta stöder tanken på att förstå de nya församlingarna som ”kyrkliga laboratorier”. De nya församlingarna offrar som en gåva åt de historiska kyrkorna erfarenheterna och frukterna av sitt kreativa experimenterande, både för utvärdering och för mottagande. En sådan modell kräver inte något undertryckande av övertygelser, bara en ödmjukhet så tillvida att man inte betraktar den egna övertygelsen som den nya ortodoxin, och att man är beredd att pröva den.
Peter Hocken påpekar att en sådan modell respekterar det essentiella i både Katolska kyrkan och i de nya församlingarna. Den går i linje med den beredskap som tycks finnas att lära från de historiska kyrkorna och fråga sig: Vad är det Herren vill att vi skall ta emot från det historiska arvet? – Det är en modell för en tjänande kyrka i dess fulla ekumeniska dimension.
För att modellen skall vara användbar och bära någon som helst frukt krävs en ny fördjupad ödmjukhet från båda sidor:
De historiska kyrkorna måste uppoffra all översittaranda (teologiskt, andligt, historiskt) och sluta klassificera de nya församlingarna som ”sekter”, motstå allt nedsättande tal och generaliseringar och att de katolska biskoparna och prästerna blir varse sin plikt att respektera de nya församlingarna såsom andra kristna som fullvärdiga ekumeniska partners.
De nya församlingarna å sin sida måste släppa alla krav på överlägsenhet, att se sig själva som den ”återupprättade kyrkan” eller ”framtidens kyrka” och att betrakta de gamla samfunden som döda. De måste ge upp sin förenklade syn på kyrkohistorien enligt vilken inget av värde hände mellan de första århundradena och den protestantiska reformationen och manifestera en öppenhet att lära av tidsåldrarnas vishet.
Så länge de nya församlingarna bevarar sin flexibilitet och inte stelnar i nya etablerade samfundsbildningar, så borde det vara mycket lättare för de historiska kyrkorna att ta emot från dem än från de erkända protestantiska samfunden. Det faktum att de gåvor de nya församlingarna har inte primärt handlar om dogmatik och teologi borde också underlätta denna process.
– Det är i detta perspektiv jag ser Ulf Ekmans närmande till Katolska kyrkan, inte i det snäva perspektiv du tycks vilja se det.
Bengt
Med all respekt för ditt pingst-karismatiska engagement.
Religionsutövande är en komplex företeelse som har med teologi såväl som med psykologi att göra.
Och psykologi har bla med personlighet, ”personkemi” och temperament att göra.
Religionsutövande människor av alla slag och kategorier är på dessa punkter olika inbördes. Om vi håller oss till katoliker för enkelhetens skull.
Jag konstaterar olikheterna hos oss – hos dig och mig.
Du talar dig varm för den pingst-karismatiska rörelsen där jag inte känner mig hemma. Men so what ?
Hur känslan av samhörighet och gemenskap utformas kan och MÅSTE få se olika ut inom en universell kyrka på drygt 1 miljard medlemmar.
Du skriver
”Tron är en skatt vi fått att förvalta tillsammans, inget vi hittat på och mutar in som vårt eget inom snäva samfundsramar eller godtyckligt omformar enligt våra postmoderna subjektiva och känslomässiga preferenser. (Se Ulf Ekmans ledare i Världen idag 16 dec).”
När jag sedan applicerar dina ord på Ulf Ekman slår du bakut.
Då backar du bandet och då låter det istället så här
Du skriver
”Ibland kan Gud också tillåta att saker sker ”utanför murarna” därför att den etablerade kyrkan blivit förstelnad.”
Visst.
Men även INNANFÖR murarna kanske Gud tillåter att det sker saker . Jag tänker på Wir sind Kirche .
Du skriver
”Hellre ett entreprenörskap som går lite fel och behöver korrigeras än handlingsförlamning skulle jag vilja säga.”
Det finns mängder av inomkatolska reformrörelser som UTAN att drivas av ett affärsmässigt entreprenörsskap absolut inte är handligsförlamade. TVÄRTOM. Det sjuder av liv på kontinenten inom katolska kyrkans mängder av aktiva lekmanna-och reformrörelser.
Här måste också nämnas alla församlingar som byggts upp ”utanför murarna” av kvinnliga katolska präster
Du skriver
”Att UE närmar sig Katolska kyrkan är inget unikt för evangelikala ledare”
Det intressanta är inte vilka som närmar katolska kyrkan. Det är massor som gör.
Det intressanta är vilka Vatikanen med B16 i spetsen VILL NÄRMA SIG. Vilka som PRIORITERAS.
Du skriver
”Det viktiga med dialogen är inte att strida om vem (vilket samfund) som har rätt och fel, utan en god dialog leder till vi upptäcker mer och förstår mer av det som är vårt gemensamma kristna arv.”
Skriv och skicka dessa ord till B16 och jag skriver också under.
Du skriver
”Kriterier på den genuina traditionen är att den inte består av sådant som människor ”hittat på” senare, att den inte motsägs av Skriften. ”
Men snälla nån Bengt . Vem har tolkningsföreträde på var gränsen för ”senare ” går och vem har tolkningsföreträde på vad Skriften säger.
Vem förstår sig bäst på att tolka Gud ?
När det gäller TRADITION är det HIPP SOM HAPP inom katolska kyrkan. Ibland är det apostlatiden som är viktigast och ibland är det första Vatikankonciliet för att spetsa till det.
Apostlarna var gifta och första 1000 åren var romersk -katolska präster också gifta men sedan har vi TRADITION av OBLIGATORISKT celibat senaste 1000 åren.
Exemplen på godtycklighet vad TRADITION beträffar kan mångfaldigas.
Du skriver
”- Katolska kyrkan har rätt i att kyrkan till sitt väsen är universell och att det behövs ett läroämbete som garanterar trons autenticitet”
Som jag tidigare sagt 100 gånger – om Gudsfolket ska ha respekt för ett LÄROÄMBETE så måste Gudsfolket ha något att säga till om VILKA DETTA LÄROÄMBETE ska utgöras av.
// Irène
PS När biskop Anders börjar umgås lika hemtamt med biskop Eva Brunne som med Ulf Ekman så ska jag sluta gnälla på Ulf Ekman.
Och by the way så är det pingstpastorn Peter Halldorf och prästen i svenska kyrkan Samuel Rubenson som fört mig till klostren Mar Musa (dialog med muslimer) i Syrien och Bose ekumeniska kloster i Italien.
Tyvärr inte någon präst eller biskop inom katolska kyrkan här i Sverige.
Bengt svarade på sin blogg
Irène!
Det är mycket jag gillar i din långa kommentar som uttrycker något av Kyrkans katolicitet och mångfald. Det sjuder av liv och initiativ på många håll utanför och innanför murarna.
”samhörighet och gemenskap utformas kan och MÅSTE få se olika ut inom en universell kyrka på drygt 1 miljard medlemmar”, skriver du. Helt visst, enhet kring det centrala, universella, men vi behöver också de små gemenskaperna och olika spiritualiteter där människor känner sig hemma och kan utvecklas i sina gåvor i det lilla. Här måste få finnas en mångfald.
Den stora frågan vi ofta återkommer till i våra diskussioner är detta med vad som konstituerar enheten, vem som har tolkningsföreträde.
Vi har Ordet, där protestanterna säger Sola Scriptura, men som vi katoliker kritiserar för att det kan bli hur många olika tolkningar som helst, så har också kristenheten splittrats mer och mer efter reformationen. Vi katoliker säger att det måste finnas en tolkande auktoritet i kyrkan, ett läroämbete som tjänar och förvaltar den mottagna uppenbarelsen, inte förfogar över den och kan hitta på nya saker.
Det naturliga är väl att det vore omöjligt med mänsklig kraft hålla samman något sådant, och det får nog rubriceras som ett under att den kristna tron trots allt är så väl sammanhållen som den är efter 2000 år. Det som gör skillnad är den helige Ande som enl Jesus löfte skall föra oss in i hela sanningen och upplysa och vägleda oss. Den helige Ande som verkar både genom hierarkiska och karismatiska nådegåvor som vi alla troende får del av. Jag har inget bra svar, men förtröstar på att Anden kommer att fortsätta att leda Kyrkan och kristenheten mot framtiden.
Svårt att förstå att katoliker och svenskkyrkliga faller i farstun för Ulf Ekman.
Kan det bero på att det ser ut som om han lyckats bygga en bastion mot ”den onda
världen.”
Jag misstänker att hans perspektiv bygger på en föreställning om att han kan vinna er för
Kristus på det sätt som han tänker sig att det ska ske och gestaltas.
Jag kommer ihåg möten med frikyrkliga där dom påstått att t.o.m. i RKK finns det frälsta
som tror på Jesus.
John!
Låt mig kontra med att jag förstår inte detta negativa intresse för UE från vissa andra där man till varje pris måste misstänkliggöra motiv. Tror mer det bygger på fördom än kunskap. Läs självbiografin och Andliga rötter och återkom sedan.
Mitt eget fokus är inte på person, utan de nya icke samfundsanknutna församlingarna med karismatisk inriktning som fenomen. Ett nytt intressant inslag i kristenheten.
Bengt
Du säger dig inte förstå ”detta negativa intresse för UE från vissa andra ”
Vi får leva med att vi inte förstår allt här i världen.
Det är mycket jag inte heller förstår. Tex hur man från katolskt håll och dess ”allierade” präster i svenska kyrkan typ Håkan Sandvik ifrågasätter om svenska kyrkan kan kallas EPISKOPAL och samtidigt inte låter sig bekommas av att Livets Ord inte är episkopalt.
Svenska kyrkan får kritik att vara så politikerstyrd men inte ett knyst om hur styrt Livets Ord är.
”Tror mer det bygger på fördom än kunskap. Läs självbiografin och Andliga rötter och återkom sedan.”
Nu kör du med härskarfasoner.
Den som inte tycker samma som Bengt Malmgren har alltså fördomar ty Bengt Malmgren har läst UE självbiografi och Andliga rötter underförstått Bengt Malmgren är en beläst man som äger urskillningens gåva och därför kan skilja på kunskap och fördom.
// Irène
Irène!
Det är inte menat som härskarfasoner, men jag tycker det hör till god ton och mänsklig respekt mot personer man kritiserar att lyssna till dem och utifrån god vilja försöka förstå. De två böckerna jag nämde var ett tips, för de ger en bra inblick i UE´s liv och tänkande.