Biskop Anders
”Jag beklagar den ofta aggressiva kritik som ”Katolsk Vision” riktar mot Kyrkan, ofta i ett tonläge som inte har något med evangeliet att göra”
skriver Du i ett officiellt uttalande och tillägger
”Katolsk Vision har inte något bemyndigande att kalla sig katolsk?”
Din pressansvariga Maria Hasselgren fyller på i Dagenartikel
”Tonen på deras blogg är mycket aggressiv och det förekommer personangrepp ?”
Ditt bemyndigande att kalla sig katolsk har dock den fridlysta nättidskriften Katolsk Observatör där
”Redaktionen låter sig ledas – efter bästa förmåga – av de ideal som vår religionsstiftare, kyrkogrundare och Herre själv givit oss: Tro och Sanning.”
Under Nytt och Noterat handlar de 2 senaste inläggen om Sveriges ambassadör i Vatikanen Ulla Gudmundson och Gert Gelotte, ledarskribent på GP.
Tolle lege !
http://katolskobservator.blogspot.com/2009/08/en-ambassadors-uppdrag.html
http://katolskobservator.blogspot.com/2009/09/pinsamt-kyrkans-tidning.html
Bland kommentarerna återfinns bla Bitte Assarmo, ansedd ”auktoriserad” katolsk debattör.
”Kyrkans Tidning är en pinsam blaska, genomsyrad av lutherskt hat mot katoliker och mot katolska kyrkan – de har alltid gett Gert Gelotte gräddfil och det kommer de att fortsätta med. Men vad är väl svenska kyrkan idag, annat än en idéburen organisation som vilken annan som helst? Vilket i sin tur gör dess tidning till en föreningstidning som alla andra.”
Jag uppfattar att Bitte Assarmo riktar mycket ”aggressiv kritik mot Kyrkan”.
Jag menar den Svenska kyrkan men vad jag förstår så räknas inte den när det gäller ”tonläge i evangeliets anda” – eller så har jag missat något centralt ställe i evangeliet – ty annars hade med all säkerhet Katolsk Observatör refuserat inlägget enligt regler utformade av redaktionskommitten där en av stiftets präster fdr Otto Michael Schneider sitter i syfte att garantera att inga osanningar sprids från en plats som har Ditt bemyndigande att kalla sig katolsk.
Med vänliga hälsningar
Irène Nordgren
Bloggar är arbetskrävande om man låter folk skriva under signatur. Låt oss hoppas att fr Schneider och övriga i redaktionskommittén lägger ner den tid som behövs för att leva upp till: ”Redaktionen låter sig ledas – efter bästa förmåga – av de ideal som vår religionsstiftare, kyrkogrundare och Herre själv givit oss: Tro och Sanning.”
Vår Herre utmärkte sig mig veterligt t.ex. inte för att uttrycka med ett så slarvigt och ohyffsat språk som de citat du ha med utmärks av.
/Anneli
Som ni alla vet, särskilt då flertalet av våra vänner signaturerna, tycker jag om att göra textanalyser.
Det slog mig att i synnerhet artikeln ”Pinsamt kyrkans tidning” rent stilistiskt men även innehållsligt påminner mycket om flera inlägg av signaturerna som gjorts här på bloggen.
Vi vet också att det råder brist på kreativitet och stor lust att härmas på sina håll. Skriver jag att Anton B. inte finns för att han är en signatur så svarar han med att KV inte finns osv.
Katolsk observatör som jag gissar en rätt ny företeelse låter misstänkt likt Katolsk Vision.
Är det allt för djärvt att gissa att åtminstone någon av signaturerna sitter i Katolsk observatörs redaktionskommitté? I så fall är det förstås en förklaring till att de inte kan uppge sina namn här och inte bara ren feghet.
/Anneli
Anneli
Katolsk Observatör har anor sedan 1968
http://katobs.se/present.htm
”Utan att vara ett officiellt kyrkligt organ strävar KATOLSK OBSERVATÖR efter en trogen hållning gentemot den katolska kyrkans tro och tradition. Subjektiva uttalanden knutna till personliga åsikter kommer därför att undvikas till förmån för den röst varmed kyrkan i alla tider velat tala – med sanningens röst. För detta ändamål fick tidkriften och dess medarbetare påvlig välsignelse av påven Paulus VI år 1971.”
Kan man komma närmare ”officiellt kyrkligt organ” ? Knappast.
”Är det allt för djärvt att gissa att åtminstone någon av signaturerna sitter i Katolsk observatörs redaktionskommitté? ”
Det är en orsak till att jag är så kritisk mot signaturer att allt mygel är teoretiskt möjligt och skapar otrygghet. Vad är det värt att diskutera teologiska frågor med människor / kyrkliga företrädare som bara vill försvara sitt maktrevir under anonym signatur då de vet att deras motiv skulle avslöjas om de visade sitt rätta jag.
Därför är det enfaldigt att som Jonas B gör jämföra en anonym bloggdiskussion med ”föreläsningar med efterföljande disputationer” där studenternas röster och ansikten framträder inför professorns ögon.
Nej KV bloggens situation är närmast att jämfora med en motståndsrörelses kamp för frihet i en diktaturstat.
Bloggen är vår enda ”radiosändare” som hela tiden är utsatt för ”stöningssändare” i form av olika sabotörer som maskerade (i signaturhuvor) försöker sabba för oss på diverse olika sätt och detta med ”ledningens” tysta stöd och nu som pricken över iet
är det dess maktspråk som talar.
// Irène
Iréne,
Kära nån! Man lär sig hela tiden något nytt.
Det är bara att hoppas att kvällspressen inte råkar få syn på de tämligen aggressiva och framförallt dåligt skrivna artiklarna eller vad man nu ska kalla det du länkade till. Om sajten verkligen är sanktionerad av kyrkans ledning kan det ju bli rubriker som ”Katolske biskopen häcklar Svenska kyrkan” eller ”Stockholms katolska stift till angrepp mot Sveriges ambassadör vid Heliga stolen”. Huvva!
/Anneli
Iréne,
Egentligen ska jag inte lägga mig i hur ni lägger upp den här sidan, men ni kanske ska överväga att inte låta någon skriva här under signatur?
De inläggen tar plats och ett citat följt av utrop som kul eller kostligt tillför inte diskussionen något. Det trasat bara sönder, vilket gissningsvis också är avsikten.
/Anneli
Anneli
Bra att du också tar upp detta med Katolsk Observatör men det är viktigt att påpeka
”Tidskriften är ideell och ej bunden till någon kyrklig organisation eller rörelse, politisk inriktning, parti, företag eller annan organisation.”
Ska man vara lite elak skulle man dock kunna säga att KO kunde ha skrivit ”ej FORMELLT bunden till någon kyrklig organisation” osv.
Med en präst i red kommitten blir ju den INFORMELLA bundenheten SOLKLAR.
Jag har länge förundrat mig över att biskop Anders inte OFFICIELLT reagerat på alla nedlåtande, kränkande och aggressiva omdömen och utlåtanden som pågår bland KATOLIKER i bloggosfären mot svenska kyrkan och dess företrädare.
Just därför blev jag så oerhört besviken och förundrad såväl över biskopens UTTALANDE i sig som över hans formuleringar om ”tonläge i evangeliets anda”.
Alla kristna är döpta in i Kristi kyrka och hur kommer det sig då att vi katoliker tillåts av vår katolske biskop att utge oss att vara FÖRMER än våra kristna protestantiska syskon genom att sätta oss på HÖGA HÄSTAR och betrakta svenska kyrkan som en sorts avskrädeshög som man får kasta s-t på hur som helst.
Och katoliker som inte anses fina / rena nog för katolska kyrkan kan man också (för) kasta till denna avsskrädeshög.
// Irène
Anneli
”Egentligen ska jag inte lägga mig i hur ni lägger upp den här sidan, men ni kanske ska överväga att inte låta någon skriva här under signatur?”
Vi skribenter har övervägt detta.
Men det är knepigt det hela.
Nu när det står klart att all information om Katolsk Vision till nyfikna och intresserade katoliker i stiftet skett via stiftets pressansvariga Maria Hasselgren så förstår jag MER den aggressiva tonen från alla anonyma signaturer som vill hjälpa till att hålla KV borta från det officiella katolska rummet.
Maria Hasselgren hymlar ju inte i artikeln i Dagen med att
”många har hört av sig till oss och undrat vad Katolsk vision är för något, vad den har för ställning i kyrkan och varför biskopen inte gör någonting åt det som står på hemsidan. Tonen på deras blogg är mycket aggressiv och det förekommer personangrepp.”
Om KV från officiellt håll OEMOTSAGT har fått framstå som enbart ett dåligt fenomen inom stiftet som inte är bra för katolska kyrkan, som inte gynnar kyrkan (mina formuleringar) så är det inte konstigt att många till slut betraktar KV som ett slags monster som måste BEKÄMPAS och som kyrkan måste räddas från.
Anonyma signaturer vill då kanske dra sitt strå till stacken och hjälpa till att rädda kyrkan. Och som man ropar får man svar.
Men bakom besserwissersignaturer kan ibland också dölja sig annat av olika slag som först visar sig efter ett tag.
Anton B är här ett bra exempel.
Hälsningar
// Irène
Iréne,
Nej det är verkligen viktigt att inte katolska kyrkan officiellt förknippas med hätska artiklar vare sig om Svenska kyrkan eller Sveriges ambassadör vid den Heliga stolen. Finns en präst med i sammanhanget är det i de flestas ögon samma sak som att det är godkänt av kyrkan.
Den typen av kontakter måste skötas med betydligt bättre lyhördhet och finess för att inte äventyra det samarbete som finns.
Inte heller tycker jag att kyrkan ska förknippas med uttalanden som i stort sett går ut på att skrivningen om jämställdhet och mångfald i Newmanistitutets ansökan till Högskoleverket bara är ett spel för gallerierna. Det ger en enorm badwill och skadar den här satsningen på en katolsk högskoleutbildning som NI och därmed kyrkan gör.
Om nu någon läser Katolsk observatör förstås, vi får hoppas att så inte är fallet.
/Anneli
Iréne,
Det ante mig att ni redan tänkt på att ta bort möjligheten att skriva under signatur, det måste innebära en väldig massa jobb att gå igenom och rensa bort det värsta.
En poäng med att behålla möjligheten är ju att signaturernas inlägg väldigt tydligt visar vad de står för i form av intolerans etc.
Många går in på den här sajten för att titta vad KV egentligen är eftersom ni är en ”snackis” i katolska kretsar. Vilket säkert är ett skäl till satsningen på att tysta er. Signaturernas inlägg gör då att läsaren börjar undra över stiftets syn på vad som är katolskt. Jag kan inte se annat än att man biter sig själv i svansen genom att gå så hårt åt KV men inte säga ett knyst om traditionalisterna.
Egentligen är ju artiklarna ni lägger ut det viktigaste, men kunde man få med lite fler vettiga personer samtalet vore det en vinst.
/Anneli
Anneli
”Många går in på den här sajten för att titta vad KV egentligen är eftersom ni är en “snackis” i katolska kretsar. Vilket säkert är ett skäl till satsningen på att tysta er.”
Jag är tacksam över stiftets pressansvariga Maria Hasselgrens ”bekännelse” i Dagenartikeln att det är många som ringt henne och ”undrat vad Katolsk vision är för något, vad den har för ställning i kyrkan ”.
Jag har inte förstått förrän nu att KV utmålats som en sorts Baader Meinhofliga som försöker spränga kyrkan i luften.
Detta har faktiskt fått mig att se lite mer överseende på många av signaturerna som vill göra en tapper räddningsinsats för sin kyrka.
Jag ska försöka bli lite mer vänligt stämd mot ”räddarna”.
”men kunde man få med lite fler vettiga personer samtalet vore det en vinst.”
Din röst Anneli betyder därför mycket här på bloggen.
// Irène
Anneli
”Inte heller tycker jag att kyrkan ska förknippas med uttalanden som i stort sett går ut på att skrivningen om jämställdhet och mångfald i Newmanistitutets ansökan till Högskoleverket bara är ett spel för gallerierna.”
Har du läst vad den av biskopen bemyndigade nättidningen Katolsk Observatör skriver om Gert Gelotte ?
”Man häpnar. Ty det borde väl en journalist veta, att varje utbildningplats som står under Skolverkets eller Högskoleverkets uppsikt är skyldig att ha en Likabehandlingsplan, med just de standardformuleringar som presenteras. Man finner dem i lagtexten. Det är ett politiskt beslut, som på intet sätt berör vilka principer ägaren – eller för all del lärarna – har i annan verksamhet. Dokumentet är en lagstadgad avsiktsförklaring gällande utbildningsanordnarens statligt godkända kursverksamhet. Punkt, slut.”
http://katolskobservator.blogspot.com/2009/09/pinsamt-kyrkans-tidning.html
Jag kan inte tolka den raljanta tonen på annat sätt än att Gert Gelotte (och jag) är korkade som inte har förstått att Likabehandlingsplanen är en ren formalitet.
Vi hoppas ju att Likabehandlingsplanen INTE bara ska utgöra en formalitet.
// Irène
Anneli måste nog ha missat missen. Man kan ju knappast behandla alla lika oberoende av kön, trosuppfattning och religion i en katolsk prästutbildning!
Däremot i en högskoleutbildning, ja i alla skolor, ska man följa dessa goda ideal.
Är det konstigt? Jag tycker inte det iallafall.
Jonas B
Fascinerande resonemang.
Visst. Det är den naturligaste sak i världen att ”dessa goda ideal” råder på ett ställe men inte på ett annat inom Newmaninstitutets lokaler.
Betyder det att där på prästseminariet råder ”dåliga ideal” ?
Jag bara undrar. Blir glad om jag tänker helt uppåt väggarna.
// Irène
OK, djupt andetag: I en kristen prästutbildning behöver man nog inte ha regler för hur muslimska prästkandidater ska behandlas. Det finns ju inga!
Jonas B
Konstaterar att Gerts och mitt DEBATTINLÄGG om Newmaninstitutets högskolestatus i Kyrkans Tidning var mycket känsligt ämne vilket illustreras av olika lustigkurrars avledande manövrar och rektors påhittiga strategi att styra debatten bort från sakfrågan till frågor av mer semantiskt slag.
Svaren på sakfrågan lyser med sin frånvaro med ett ljus som är bländande.
// Irène
Iréne,
Nja egentligen vet jag inte om du behöver ha en så förlåtande inställning till folk som frågat om KV. För en någorlunda normalbegåvad person ska det räcka med att läsa de aggressiva, stundtals diskriminerande och så gott som alltid intoleranta inläggen från signaturerna för att se var det stora problemet ligger.
Jag har tidigare trott att de som skrivit dessa inlägg hört till en falang långt i utkanten av kyrkan om inte utanför med tanke på innehållet. Det känns inte bra att det faktiskt kan vara personer som står biskopsämbetet hyfsat nära….
Inlägget om Newmaninstitutet på Katolsk Observatör var det som fick mig se likheterna, det är till formen väldigt likt ett utbrott mot presidents Obamas första möte med påven som lades ut här någon gång i våras. Den som skrivit det ansåg att också det mötet bara var en formsak, vilket faktiskt inte Vatikanen så mycket som antytt tvärtom. Det liknar skrivningen i artikeln om att jämställdhet hos NI bara skulle vara ett spel för gallerierna.
Man borde stötta NI som ju ska bidra med en kvalitetsutbildning med katolska förtecken öppen för alla, män, kvinnor förhoppningsvis intresserade studenter med annan samfundsbakgrund. En mötesplats som verkligen behövs, inte minst med tanke på de pinsamma utbrotten mot svenska kyrkan på Katolsk Observatör.
Sedan lär högskoleverket följa upp sitt tillstånd också och se till att Likabehandlingsplanen efterlevs, i synnerhet om det finns katoliker som är obetänksamma nog att antyda att så inte är fallet.
/Anneli
Anneli
”För en någorlunda normalbegåvad person ska det räcka med att läsa de aggressiva, stundtals diskriminerande och så gott som alltid intoleranta inläggen från signaturerna för att se var det stora problemet ligger.”
Jag ser det inte på samma sätt. Katoliker i Sverige är särdeles AUKTORITETSTROGNA.
Genom den systematiska CENSUR som Stiftet har haft som policy att bedriva i Sverige så har vanliga katoliker mycket liten hum om vad som pågår i den universella kyrkan därute.
Att jag och Gert Gelotte bojkottats från att skriva i Katolskt Magasin är ett led i censuren.
”Väck inte den björn som sover” är det som gäller.
Det är som bakom järnridån på sin tid för att överdriva lite.
Så dyker något så skumt upp som ”Katolsk Vision ”. Folk ringer till Maria Hasselgren för att få information.
Jo jag tackar för den information hon gett.
Ang Newman
”Man borde stötta NI som ju ska bidra med en kvalitetsutbildning med katolska förtecken”
Vi har inte bara ”stöttat”. Vi har lovprisat Newmaninstitutet ! Applåderat !
Newmaninstitutet är verkligen något mycket positivt i det svenska samhället.
Men det ska inte få hindra att man OCKSÅ måste få kunna problematisera vissa saker.
Det var ingen ”obetänksamhet”. Det var mycket medvetet.
// Irène
Irène,
Det kan ligga en del i vad du skriver om att katoliker är auktoritetsbundna, men trots det så har varje människa här i landet ett fritt val, man kan gå in på de sajter som tillför en något och strunta i resten. Tycker man inte om K.V. så går man till någon annan blogg eller hemsida.
Däremot tycker jag inte att man ska gnälla på att den enda, så vitt jag vet, kritiska rösten i katolska kyrkan överhuvudtaget finns. Det är något som absolut behövs. Cyberrymden är dessutom fri så länge man håller sig inom lagens råmärken.
Samtidigt tycker jag att det är värdefullt att du går in på Katolsk Observatör och lyfter fram vad som står där och dess om än informella anknytning till stiftet. Detta trots att det måste vara närmast plågsamt att läsa vad som skrivs där, jag skulle själv aldrig ha tålamod till det.
För mig verkar det som skribenterna där snarast skapar problem för biskopen t.ex. genom utfall mot Svenska kyrkan, än är en tillgång.
Det är också mot Katolsk Observatör som min udd är riktad när det gäller, NI och inte mot Gert och dig. Det är de förstnämnda som faktiskt även där kan ställa till det för stiftet och NI genom att få det att framstå som att Likabehandlingsplanen inte är något NI kommer att följa.
Sedan tycker jag i och för sig att du och Gert kunde hoppat över de antydda negativa förväntningarna, men det är ingen stor sak för min del:)
/Anneli
För mig är det klart att Likabehandlingsplanen (Jämställdhetsplan, Jämställlhetsprogram) är ett sätt att beskriva Ideal som skall gälla i alla företag och organisationer. Nu närmast en utbildningsanstalt som Newmaninstitutet (NI) resp Katolska Prästseminariet (KP). Det är gudbevars lag på allt detta i Sverige. (Det vidare begreppet jämlikhet finns – såvitt jag minns rätt från mitt arbetsliv med bl.a. sådana frågor – inte lagstiftat om; det anses med rätta som lite för komplicerat för att kunna operationellt utvärderas.) Jag har inte hittat fullständiga texten om detta för NI’s del, men mitt intryck är att NI här i sin undervisning och organisation gott kan leva upp till J-planen om de genomför ett J-program (som de rimligen har preciserat någonstans). Däribland också i sin undervisning problematisera frågan om kvinnor som präster i Katolska Kyrkan, ur alla aspekter. Nu till Prästseminariet som har till uppgift att utbilda de personer till präster (ev. också diakoner?) som av sig själva och katolske biskopen i Sverige har antagits att ha en kallelse till dessa ämbeten.
Jag har i över 40 år ansett att de övervägande skälen talar för att kvinnor skulle vigas i till dessa ämbeten, inte endast kunna utöva andra goda tjänster som t ex nunna och abbedissa. Detta fortfarande ideala mål i katolska kyrkan har rimligen vem som helst rätt att propagera för, resp emot.
Nu min slutsats om KP: jag anser inte att KP under dessa nuvarande förhållanden diskriminerar kvinnor, varken individuellt eller strukturellt. Och detta för att den generella frågan om vigning till tjänst/ämbete i samfund av staten Sverige är undandragen J-lagstiftningen; samfunden får på exakt den punkten bestämma själva hur de vill göra. (Det har nyligen avgjorts ett analogt fall i Norge, där en katolsk präst vann i första instans ett mål mot otillåten upphävande av anställning, men sedan förlorade i de högre instanserna). Jag och många med mig kan gott och väl önska och arbeta för att kvinnor skall kunna kallas och vigas till präster. Men se, just på den punkten ser jag det inte som en diskrimineringsfråga, varken individuellt eller strukturellt. Det finns f ö tillräckligt mycket med kvinnodiskriminering på andra ställen både i katolska kyrkan och andra samfund. Att arbeta emot.
Krister Janzon
Krister,
intressant utläggning – ur mer än en synvinkel. Men jag tycker problemet kan uttryckas enklare. Inom Newmaninstitutets väggar finns två juridiska enheter med överlappande verksamhet, men med helt olika människosyn.
Avsikten torde vara att den ena enheten skall slinka igenom svensk lagstiftning utan att störa verksamheten vid den andra, som inte skulle slinka igenom svensk lagstiftning.
Arrangemanget är smart men inget inspirerande exempel på katolsk moral.
Jesuiter brukar anklagas för att leva enligt principen ändamålet helgar medlen. Detta är som vi alla vet en propagandalögn från 1600-talet. Då är det inte bra om just Newmaninstitutet i sitt umgänge med Högskoleverket agerar som om ändamålet helgade medlen. För vad man än kan säga om Newmaninstitutets slingerbult så inte är den till Guds större ära.
Gert Gelotte
Gert,
Jo, det finns säkert många synvinklar i min utläggning, både avsedda och icke för mig medvetna.
Visst är det som du säger två juridiska enheter inom samma väggar. Men jag har svårt att se att deras människosyn skulle vara helt olika, åtminstone ser jag inte det utifrån deras ”vid slutet” olika hantering av vigningsfrågan. Därtill tror, observera tror, jag att bägge klarar svensk lagstiftning, av de skäl jag skrev i förra inlägget. Men det skulle ju kunna ändra sig, både i Sverige och Norge.
Och av samma skäl så tycker jag inte att det smarta arrangemanget är ett exempel på dålig katolsk moral eller ”ändamålet-helgar-medlen-snack”. Jag kan ha fel, eller det visar sig att jag tolkat tillgängliga fakta i dag för naivt, men än så länge tycker jag inte ”slingerbulten” strider mot jesuiternas motto, som du citerar: Guds större ära.
Slingerbulten (nu: den delvisa unionen av utbildning och prästskolning) kanske tvärtom kan bidraga till vårt gemensamma mål: kvinnor som präster i katolska kyrkan!?
Krister
Krister
”Nu min slutsats om KP: jag anser inte att KP under dessa nuvarande förhållanden diskriminerar kvinnor, varken individuellt eller strukturellt. Och detta för att den generella frågan om vigning till tjänst/ämbete i samfund av staten Sverige är undandragen J-lagstiftningen; ”
Inlägget i Kyrkans Tidning gjorde inte anspråk på att diskutera KP varken ur svensk
J -lagstiftnings synpunkt eller ur ”analoga” norska falls synpunkt.
Diskussionen i Kyrkans Tidning rör sig således inte om svensk civillagstiftning utan om en inomkatolsk TEOLOGISK och KANONISK fråga om vilken det råder olika uppfattnigar, men där det borde råda ett öppet SAMTALSKLIMAT som tillåter att
§ 1024 DISKUTERAS såväl på NI som KP.
Att synen på kvinnors roll sett ur kanonisk synpunkt förändrats TACK VARE VAT 2 går att läsa om på nedanstående länk som ger exempel på tidigare kanonisk lagstiftning som har med kvinnor att göra.
http://www.womenpriests.org/traditio/cod_1917.asp
Där står bla att läsa att kvinnor inte får ministrera vid altaret
Där anförs aspekter av ”harmoni” som orsak till att kvinnor och män inte ska sitta bredvid varandra i kyrkan.
Där anförs speciella reningsregler för kalk, paten mmm som avslöjar synen på kvinnan som oren.
Där anförs regler för kvinnans möjlighet till textläsning mm.
Ovanstående lagar och paragrafer är idag mer eller mindre obsoleta.
Så varför skulle det vara TABU att hävda att TIDEN ÄR INNE att ändra även
§ 1024 * när vi är många katoliker som är övertygade att även denna paragraf kommer att betraktas som obsolet imorgon.
Det är en inomkatolsk teologisk och kanonisk fråga som svensk civillagstiftning hittills lämnat därhän.
Men själva frågan / problemet har intresse för olika kyrkliga samfundsmedlemmar och bör därför ingå i en utbildning för teol kand examen oavsett var denna universitetsutbildning sker i Sverige
Med andra ord ÄVEN på Newmaninstitutets utbildning.
Detta var det underliggande budskapet i inlägget i Kyrkans Tidning. Alltså inte huruvida KP bryter mot svensk J-lagstiftning.
// Irène
*Can. 1024 A baptized male alone receives sacred ordination validly
http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P3P.HTM