Hur kommer det sig att katoliker tror att Gud är katolik ?

Polariseringen inom katolska kyrkan ökar mer och mer vilket kanske tydligast kommer till uttryck i tysktalande länder.

 ”Forum tyska katoliker ”  har nu riktat skarp kritik mot tyska katolska kvinnoorganisationen kdf som anordnat en aktion med namnunderskrifter för att frånskilda och omgifta katoliker ska få gå till kommunion.

 ”Forum för tyska katoliker” uppmanar nu katolska biskopar att ta ställning till vad som gäller i kyrkan och om Tyska katolska kvinnorganisationen kdf fortsättningsvis kan få kalla sig ”katolsk”.  

 ” ”Forum tyska  katoliker” hävdar att kyrkan förkunnar en uppenbarad sanning som hon i denna fråga inte förfogar över. ”

 http://www.kath.net/detail.php?id=33349

” Läs om Forum för tyska katoliker” som har katolsk katekes som norm för vad som ska räknas som ”katolskt.” 

http://forum-deutscher-katholiken.de/

 Läs om Tyska katolska kvinnorganisationen kdf  72000 katolska kvinnor organiserade i 600 gruppper

http://www.kfd-koeln.de/cms.php?id=1

// Irène

PS   Nyss känt mig som kristen minoritet bland minareter i Istanbul tänker jag när jag åter tar del av intrigerna ovan inom katolska kyrkan att vi kristna får skylla oss själva  att vi förföljs.

Vad är det för Gud de kristna bekänner sig till ?  

Och hur kan katoliker ha en så befängd tro att Gud skulle säga olika SANNINGAR  till olika kristna företrädare.  Till påven och till ortodoxa patriarker, till anglikanska och till protestantiska biskopar?

Och när jag läser om hur ”Forum för tyska katoliker” hyllar  katekesen tänker jag att  nu har katoliker skaffat en  egen KORAN att slå varandra i huvet med.

Att  katolska kyrkan inte skulle förfoga över vissa frågor som tex kommunion för frånskilda och omgifta  är ju rena nonsenspratet.

Katolska kyrkan förfogar över alla uppkomliga frågor.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 svar på Hur kommer det sig att katoliker tror att Gud är katolik ?

  1. Irène Nordgren skriver:

    Igår stod jag i Hagia Sophia och tänkte att det är skandal att denna plats är ett museum och hur detta ”Gudshus ” blivit en jättelik symbol för kriget mellan kristna och muslimer – som påstår sig tro på samma Gud.

    Idag läser jag att det under förmiddagen demonstrerats utanför Hagia Sophia för att upplåta ”Gudshuset” till moské.

    http://www.kath.net/detail.php?id=33357

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hagia_Sofia

    // Irène

  2. Krister Janzon skriver:

    Spännade förslag! Ett Guds bönehus.

    Då tycker jag att Hagia Sofia skulle öppnas (igen) som ett interreligiöst
    bönehus. Det skulle praktiskt gå att ordna om bara viljan finnes.

    Krister

  3. Samuel Johansson skriver:

    Irène.

    Jag får säga som Agneta om Bengts kommentar om helgelsens väg: Himla bra sagt! när jag läser ditt PS. Du skriver:

    ”Och hur kan katoliker ha en så befängd tro att Gud skulle säga olika SANNINGAR till olika kristna företrädare. Till påven och till ortodoxa patriarker, till anglikanska och till protestantiska biskopar?”

    Precis som naturfilosoferna trodde är verklighetens innersta natur en. Energi. Men denna kan anta gränslöst många former. Här är det verkligen fråga om enhet i mångfald. Samma gäller Sanningen använt som personnamn.

    Gud uttalade en befallning och skapade världen ur intet med sitt ord. Och just detta ord, Sanningens ord, lät han födas och komma in i världen för att rädda hela sin skapelse, framförallt sin avbild, från lögnens makt.

    Sanningens ord är ett och därför lätt att förstå: det är kärlekens försonande ord. Minsta barn förstår kärlekens universella språk.

    Egentligen borde det vara enkelt för alla som bär det kristna namnet att enas kring detta ord som är en person. I den stora cirkeln runt Människosonen skulle vi centreras likt kronbladen i blommor förenas i stammen och ge varandra alla de ömsesidiga erkännanden som uteblivit under historien.

    Ett villkor är dock att de som står i vägen – de som orättmätigt ställer sig själva i centrum, usurperar makten, påven, patriarker och sekternas småpåvar – ödmjukt flyttar på sig och blir en av alla blad i den stora blomsterkransen. Status quo måste skrotas och dit hör alla bokstavistiska tolkningar av det som inte är centralt, typ den katolska katekesen och andra sk bekännelseskrifter. Back to basics.

    Eller som Jesus sa till Marta: ”… bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.” Vad var det Maria hade valt? Sanningens kärleksfullt livgivande ord.

    Samuel.

    PS. Har du sett hur den alpina gentianans fem blå blad förhåller sig till blomaxeln på varsitt individuella sätt? De har en gemensam algoritm men envar ges en egen lätt vriden vinkel i kontrast mot prästkragarnas likbenta parad. Som barn bland de höga fjällen blev den, snösöten, min blomma.

  4. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    när skall katoliker sluta upp med att be om lov för allting?

    Gert

  5. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    vad tänkte du på nu?
    Jag förstår inte sammanhanget.

    Krister

  6. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    den inomkyrkliga oppositionen lägger ner nästan all kraft på att be om:
    – att Rom skall tillåta kvinnliga präster.
    – att Rom skall tillåta präster att gifta sig.
    – att Rom skall tillåta bruk av preventivmedel.
    – att Rom skall tillåta omgifta att ta emot kommunionen.
    – att Rom skall respektera den enskildes samvetsbeslut.
    – att Rom skall tillåta opposition.
    Och så vidare i stort som smått.

    Vi uppför oss som barn och blir behandlade som barn.

    Möjligheten att i stället genomföra reformerna finns hela tiden, men vi tycks inte se det.

    Gert

  7. Irene Nordgren skriver:

    Gert

    ”Vi uppför oss som barn och blir behandlade som barn.”

    Stämmer.

    Därför positivt att tysktalande katoliker verkar vara de första som uppnått myndighetsålder.

    Fullt förståeligt att detta skapar problem för Rom som genom sekler vant sig vid undervisningspedagogik anpassad för Kindergarten där barn inte börjat ifrågasätta regler och normer utan sitter i ring, sjunger, lyssnar och klappar i händerna.

    // Irène

  8. Agneta Sofiadotter skriver:

    Och med ett synnerligen fokuserat intresse på sex så kan man nog ana att vissa av de katolska ledarna är i puberteten .

    Agneta

  9. Anneli Magnusson skriver:

    Rubriken är väldigt bra ”Varför tror katoliker att Gud är katolik?” Den visar hur absurt det blir när vi utgår från att Gud tänker och tycker som vi.

    Historiens segrare, oavsett religion, har alltid i bästa fall lagt beslag på och gjort om , i värsta fall förstört, förlorarnas heliga platser.
    Hagia Sofia är ett exempel på det förstnämnda, ett närliggande exempel på det senare är hednatemplet i Gamla Uppsala som kan ligga under Gamla Uppsala kyrka.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Uppsala

    Beteendet känns förstås främmande för nutidsmänniskan och berodde ursprungligen på att man vill hindra fienden från att kommunicera med sin/a gud/ar. Och alltså förstörde heliga platser och även kungaborgar för åstadkomma detta.
    Anneli

  10. Krister Janzon skriver:

    Gert,

    OK, då förstår jag vad du tänkte på.
    En bra lista, som – som du säger – går att komplettera med stort som smått,
    t ex eukaristiska fastan, bordsbön, välsigna bilar, be på knä.

    Och fortfarande allvarligt talat, så vet jag att jag praktiserat ”OLYDNAD” på flera av listans punkter genom åren. Jag hoppas att andra troende också gjort det.

    Men inte har jag trott att Gud är katolik för det, snarare trodde jag i
    tjugoårsåldern att Gud var indier, något närmare bestämt hindu, tack vare Jacques Maritains teologi och filosofi.

    Krister

    PS Hoppas nu Hagia Sophia öppnas som åtminstone gemensamt kristet och muslimskt bönerum.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *