Vänner!
Professorn, författaren, debattören och “snällhetens apostel” Stefan Einhorn publicerar idag (14 juli) ett agnostiskt manifest på DN Debatt.
http://www.dn.se/opinion/debatt/har-ar-det-agnostiska-manifestet-1.910694
Det är ett utmärkt dokument om toleransens nödvändighet och möjligheter. Jag citerar punkt sju i manifestet:
“Vi har alla, oberoende av tro, ett gemensamt ansvar för att vår värld och de varelser som bebor den ska leva sitt liv i trygghet, fred och i en strävan efter kunskap, visdom, välmående och lycka. Även om vår uppfattning om den bästa vägen in i framtiden kan skilja sig åt ska vi sträva mot att lösa våra åsiktsskillnader i samförstånd och aldrig glömma detta gemensamma ansvar.”
Det är mycket bra skrivet. Konflikter mellan troende med olika åsikter om Gud och mellan troende och trosförnekare är så gott som alltid enbart destruktiva. Vi behöver inte vara eniga om Gud för att gemensamt sträva efter en bättre värld för alla.
Gert Gelotte
Ja verkligen ett utmärkt initiativ av Stefan Einhorn, och dig att ta upp. Fyra bloggar har pingat
artikeln och värderar den ganska olika; hoppas pingen får med ditt inlägg snart.
Visst är mycket komplicerat och omstritt, t ex vad som är vetenskapligt, etiken i förhållande till gudstro. Jag har uppskattat Stefan Einhorn sedan hans första böcker om religonerna, dock inte läst den om snällheten. Han är så grundlig och verkar så genomtänkt i sina formuleringar i denna artikel. Och som en kommentar säger, så borde detta agnostiska manifest kunna vara något för Humanisterna. Och som ett basmanifest även för kyrkor och samfund, såsom vår Katolska kyrka, tycker jag.
Krister Janzon
”Konflikter mellan troende med olika åsikter om Gud och mellan troende och trosförnekare är så gott som alltid enbart destruktiva.”
På vilket sätt är det destruktivt när en ateist förklarar det orimliga och skadliga i religion?
Sierra,
när jag skriver konflikter menar jag konflikter. Att förklara, dvs utbyta åsikter, är inte en konflikt.
Gert Gelotte
Gert, kan du då ge exempel på någon sådan destruktiv konflikt?
Sierra,
i modern tid, jag hoppar över 30-åriga kriget med mera:
1. Nordirland. Där har den sociala och ekonomiska utvecklingen blockerats av konflikten mellan katoliker och protestanter.
2. Albanien med flera försök att upprätta ateistiska stater. Där har kampen mot all religion starkt bidragit till förtryck av befolkningen.
Vare sig vi tror, inte tror eller avstår från att tro, så vilar vår tro på samma kunskapsunderlag. Även den som inte tror tror ju åtminstone på det.
Att vi kommer fram till så olika slutsatser är en av livets stora gåtor. Med ömsesidig respekt och tolerans kan vi välja att berika varandra i stället för att bekämpa varandra.
Gert Gelotte
Gert,
Ett utmärkt initiativ att länka till denna som jag tycker sunda artikel. Om alla hade ödmjukhet och respekt för andra åsikter en den egna skulle det mesta eländet i världen kunna undvikas.
Här gör ju t.ex. William Johnston SJ och förstås den mer kände Dalai Lama insatser för att bygga broar.
/Anneli