Påven upphävde 21 jan i år exkommuniceringen av prästbrödraskapet SSPX.
Upprördheten var stor då det samtidigt uppdagades att en av SSPX biskopar – Richard Williamson -var förintelseförnekare och att prästbrödraskapet inte erkände andra Vatikankonciliet.
Från officiellt katolskt håll var man noga att betona att upphävandet av exkommuniceringen inte betydde att prästbrödraskapets präster hade blivit ”lagliga” inom katolska kyrkan.
10 mars skriver påven i sitt nu så berömda brev till sina ”kära medbröder i ämbetet”
”Att upphäva exkommunikationen har samma syfte som själva straffet: att än en gång inbjuda de fyra biskoparna till att återvända. Denna gest var möjlig sedan de berörda hade uttalat sitt principiella erkännande av påven och hans herdeämbete, fastän med förbehåll vad beträffar lydnaden gentemot hans läroauktoritet och gentemot konciliet. Därmed återkommer jag till skillnaden mellan person och institution. Upphävandet av exkommunikationen var något som rörde kyrklig disciplin: personerna befriades från det svåraste kyrkostraffets samvetsbelastning”
Läs här svensk översättning av brevet
Mot bakgrund av den senaste händelseutvecklingen framstår brevet som en enda stor MANIPULATION av påven.
Det finns vad SSPX beträffar inte bara ”förbehåll vad beträffar lydnaden gentemot hans läroauktoritet och gentemot konciliet” utan också FÖRBEHÅLL vad beträffar LYDNAD mot ”påvens herdeämbete”.
I klartext. SSPX gör som de vill, dvs fortsätter med sina planerade prästvigningar och påven sätter sig inte emot KANONISKT. Dvs påven vill inte belasta de enskilda biskoparna som ”personer” med ”det svåraste kyrkostraffets samvetsbelastning.”
19 juni prästvigningar i Winona i USA
27 juni prästvigningar i Zaitzkofen I Tyskland
Senaste prästvigningen ägde rum 29 juni i Ecône i Schweitz
Påven skriver vidare i sitt brev
”Att Pius X’s Brödraskap inte har någon kanonisk ställning i kyrkan beror egentligen inte på disciplinära utan på läromässiga grunder. Så länge Brödraskapet inte har någon kanonisk ställning i kyrkan, så länge utövar dess ämbetsbärare heller inte några rättmätiga ämbeten i kyrkan. ”
”Rättmätiga och rättmätiga”.
Det går lika bra som det går just nu, sett ur SSPX synpunkt.
Bernard Fellay har nu testat påvens gränser och kan lugnt luta sig bakåt och avvakta händelseförloppet i trygg förvissning om att påven i sin ensidiga strävan för ENHET åt höger har gjort Bernard Fellay immun mot ”det svåraste kyrkostraffets samvetsbelastning ” i avvaktan på att påven KANONISKT lyckas trixa till status quo till att kallas ”RÄTTMÄTIGT”.
För vem tror idag att SSPX kommer att ändra sig vad beträffar sk ”läromässiga grunder” ?
Det tror nog inte påven själv heller och förmodligen har han aldrig trott det.
Därför ligger det nära till hands att tro att påvens manipulationer via Ecclesia Dei kommissionen kommer att fortsätta tills han kan göra SSPX till den personalprelatur INOM katolska kyrkan som han redan på ett tidigt stadium bestämt sig för.
Det hela har bara dragit ut på tiden pga olika ”OLYCKSHÄNDELSER” för att använda påvens ord.
Ytterligare citat från påvens brev
”Den som förkunnar Gud som kärleken ända till slutet måste vittna om kärleken: visa de lidande kärlek, avvända hat och fiendskap”
Mot bakgrund av påvens ensidigt ”visade kärlek” endast mot de lidande som tycker som han själv och mot bakgrund av Roms obarmhärtiga kärlekslöshet mot oliktänkande åt andra hållet – befrielseteologer, kvinnoprästförespråkare och interreligiösa uttolkare – klingar påvens ord tomma och falska.
// Irène
PS Manipulera = ”maktutövning genom en påverkan som inte klart uttrycks ”