Vänner:
Artikeln nedan samt Annika Borgs svar har jag saxat ur Kyrkans Tidning.
Gert Gelotte
Debatt
2009-04-02 06:00
Lämna oss inte i sticket!
Katolska kyrkan. Katolska kyrkan står inför förändring eller förstening. Annika Borgs bannlysning skulle bidra till en förstening. Hjälp oss i stället! skriver Gert Gelotte och Irène Nordgren.
Lyssna Svenska kyrkan och andra kyrkor: avbryt kollektivt de ekumeniska förbindelserna med Rom tills detta systematiska förakt för människan klingar av. Så skrev och krävde prästen i Svenska kyrkan Annika Borg i sin krönika i Kyrkans Tidning 12/09.
Hennes skäl väger lika tungt som repliken från katolska stiftets pressekreterare Maria Hasselgren väger lätt.
Mot Annika Borgs raseri försöker Maria Hasselgren värja katolska kyrkan på två sätt.
Dels hävdar hon att det inte är lika illa överallt i kyrkan. Vilket torde vara självklart, men inte ursäktar ett smack. Dels hävdar hon att om det är illa i katolska kyrkan, så är det minsann lika illa i andra sammanhang. Det är ett riktigt dåligt försvar. Egna tillkortakommanden kan aldrig kompenseras med andras misslyckanden.
När Hasselgren därtill beklagar sig över en påstådd hatkampanj mot Katolska kyrkan blir det direkt pinsamt. Givet allt som hänt får vi katoliker den behandling vi förtjänar.
Men vi förstår inte Annika Borgs krav på brutna förbindelser. En bannlysning vore kontraproduktiv. Riktigt glada skulle bara de mest konservativa och auktoritetstroende katolikerna bli. De väntar ivrigt på den stora förföljelsen och skulle med glädje gå ner i katakomberna för att invänta martyriet.
Borgs bannlysning skulle även drabba oss och andra katoliker som delar hennes förtvivlade raseri och som arbetar för förändring och förnyelse i kyrkan. Vart skulle vi ta vägen? Vi tänker inte lämna katolska kyrkan. Också vi är katoliker! Varför vill Annika Borg säga upp bekantskapen med oss?
Var och en för sig och tillsammans är alla dessa skandaler i katolska kyrkan oförsvarbara.
Det finns ingen ursäkt, men det finns en förklaring. Skandalerna är de synliga symtomen på ett rikt förgrenat systemfel inom kyrkan som stelnat i den absoluta monarkins styrelseskick, föga kompatibelt med dagens moderna demokratier i västvärlden.
Det håller inte att påven på 2000-talet skriver fagra hyllningstal till kvinnor och encyklikor om tro, hopp och kärlek. Det ekar tomt och ihåligt om han samtidigt politiserar nattvard och samtidigt inom sina egna led diskriminerar kvinnor och överallt där det går och särskilt i FN använder sin politiska makt till att motarbeta kvinnors reproduktiva hälsa.
Det är fåfängt av Vatikanen att på 2000-talet tro sig kunna påverka omgivande samhällen med förhållningssätt man själv ratar. Meningen var att Petri efterträdare skulle tjäna och leda de troende. Inte toppstyra och förtrycka, det vill säga att som nu låta all makt komma uppifrån och underifrån bara förvänta lydnad.
Denna feodala maktstruktur i Katolska kyrkan gör allt förändringsarbete oerhört svårt eftersom maktdegradering hotar dem som accepterat spelreglerna och i utbyte belönats med beröm, titlar, makt och inflytande.
När det gäller Katolska kyrkans syn på kondomer och preventivmedel är det primärproblemet som bör diskuteras, det vill säga läran om att ”varje äktenskaplig akt per se ska vara öppen för att ge livet vidare”. Vidare att ”varje handling som antingen sker före den äktenskapliga akten eller under dess förlopp eller äger rum i utvecklingen av dess naturliga följder och som har som mål eller medel att göra fortplantning omöjlig i sig själv är omoralisk.” Citaten är hämtade ur Katolska kyrkans katekes § 2366 och § 2370.
Katolska kyrkans primärbehov när det gäller sex och samlevnad är en ny kärleksteologi där barnalstringen tonas ned till förmån för ett budskap till människor om ansvarstagande sexualitet i trofasta hetero- och homosexuella kärleksrelationer.
För oss är det uppenbart att Katolska kyrkan står inför förändring eller förstening. Annika Borgs bannlysning skulle bidra till en förstening. Hjälp oss i stället!
Gert Gelotte
Irène Nordgren
SVAR DIREKT:
Mina protester sprungna ur empati
Gert Gelottes och Irène Nordgrens artikel är ett viktigt bidrag till förändring. De representerar de sunda och starkt ifrågasättande katoliker som inte ges tillräckligt med utrymme och inflytande inom sin egen kyrka.
Inte minst de mejl och brev jag fått efter min krönika i Kyrkans Tidning 12/09 vittnar om hur svårt det är för kritiska röster att få höras.
Jag kan egentligen instämma i det mesta de skriver. Men jag måste kommentera påståendet att jag skulle bannlysa Katolska kyrkan. Bannlysning sysslar vi inte med i mina kyrkliga sammanhang, däremot ägnar vi oss åt kritik. Kritik som får höras, bemötas och som ofta bidrar till förändring.
Jag menar att det kraftiga ifrågasättande av Katolska kyrkan som nu finns från många håll, är just den hjälp Gert Gelotte och Irène Nordgren efterfrågar.
Hjälp oss, skriver de.
Ja, det är just det som är syftet.
Fast ni måste också hjälpa er själva.
Jag tror precis som artikelförfattarna att Katolska kyrkan står inför förstening eller förändring, men till skillnad från dem anser jag inte att vi längre som kyrkor eller land kan le och niga inför Vatikanens maktelit. Den linjen har inte bidragit till förändring, och kommer inte heller att göra det. Dialog, samtal och hovsamma försök att komma till tals med männen som tror att de har all makt på himlen och på jorden har givit noll resultat.
Men det jag skrivit och uppmanat till handlar varken om mig själv, Maria Hasselgren, Gert Gelotte eller Irène Nordgren, utan om alla dem som lider och dör på grund av kyrkans vansinniga teologi och dess konsekvenser.
Krav och protester är sprungna ur empatin för de människorna.
Jag hoppas att de stormar som nu blåser i och runtomkring Katolska kyrkan inte kommer att bedarra förrän omvälvning sker.
Annika Borg
Länk till Annika Borgs debattartikel: http://www.kyrkanstidning.se/kronikor/fasta_kronikorer/bryt_med_rom_tills_battring_sker_0_9175.news.aspx Länk till Maria Hasselgrens replik:
Den som vill läsa om den nu pågående debatten i Kyrkans Tidning i Katolsk Observatörs tappning utifrån ”sanningens primat ”kan göra det här
http://katolskobservator.blogspot.com/2009/04/fran-nationalkyrkans-gyllene-tron.html
Under rubrik Redaktion står att läsa
”KATOLSK OBSERVATÖR saknar varje form av formell koppling till Stockholms katolska stift. Det handlar helt om ett enskilt initiativ. Det som här framförs är frukten av vad redaktionen finner vara lämpligt att förmedla”
Intresseklubben noterar att en mening är BORTTAGEN ”Biskopen av Stockholms katolska stift, biskop Anders Arborelius OCD, har givit sin välsignelse till KATOLSK OBSERVATÖR.”
Spännande vore att få veta varför biskop Anders inte längre vill rekommendera ”frukten ” från Katolsk Observatörs fruktodlingar ?
För hårt besprutad med konservativa fördomar?
För höga halter av det giftiga ämnet EXTREMISM ?
// Irène
Intressant att ni ALLTID- utan urskillning- är angelägna om att vara solidariska med medlemmar i sv kyrkan och ALLTID – utan urskillning – är osolidariska med msk I katolska kyrkan.
Att vara solidarisk med de i kyrkan som inte tycker som man själv är svårt, ja, t om uppoffrande. Att vara solidarisk med de som tycker annorlunda är otroligt svårt.
NU är ni upprörda över att Annika Borg vill bojkotta kk. Jaha, och…?
Läs hennes senaste inägg i Amos …varför vara solidarisk med det.
mamma mia.
Vad har klokheten tagit vägen? Jag vill inte företrädas av vare sig Katosk Observatör eller Katolsk vision. Dessa bägge har mer gemensamt än den ordinäre katoliken.
Ytterligheterna möts.
thoby,
din slutsatser och påståenden bygger på vad du skriver i din första mening. Vilket faktaunderlag har du för den meningen?
Gert Gelotte
thoby: Vad är en ”ordinarie katolik”? Lite lagom katolsk? Men inte så det stör?