Hej Bengt
Skriver till dig med anledning av Hans Küngs död 6 april och den diskussion som därefter uppkommit i media och på Facebook bla om boken ”Kristen trots allt” med förord av Gunnel Vallquist som utkom 1993. http://www.katolskvision.se/blog/?p=28744
Jag blev särskild berörd av följande som du skriver på din Fb sida.
”Skulle jag läst boken i min ungdom och inte redan varit troende eller katolik skulle jag definitivt blivit intresserad av kyrkan. Man kan säga att han bedriver en teologi nedifrån, där han inte utgår från dogmerna, utan hur man som människa möter Kristus och precis som människorna för 2000 år sedan förundrades över hans lära med makt och myndighet och kom till tro. ”
Är glad att du upptäckt Hans Küng nu efter hans död men det du här säger bekräftar tyvärr samtidigt tystnadskulturen som rått kring Hans Küng i Stockholms katolska Stift och dess sorgliga effekter ! Är glad att du så bra sammanfattar Küngs viktiga teologi dvs att som människa idag möta Kristus med samma förundran som människorna i Jesus samtid. Glädjande att du nu också i din rapportering är mån om att skapa balans mellan B16 och Hans Küng ! Ditt tidigare ensidiga och envisa framhållande av B16 i tid och otid har varit mycket tröttsamt.
På svenska utkom ”Varför vara kristen” redan 1980 (en förkortad version av Küngs bok ”Christ sein” från 1974) med ett mycket fint förord av Hans Küng själv. Jag citerar
”Den är också skriven för sådana,
som inte tror men likväl frågar allvarligt,
som har trott men är missnöjda med sin otro,
som tror men känner sig osäkra i sin tro,
som står rådlösa mellan tro och otro,
som är skeptiska inför sina trosövertygelser men också inför
sina tvivel.”
”Den är alltså skriven för kristna och ateister, gnostiker och agnostiker, pietister och positivister, ljumma och ivriga katoliker, protestanter och ortodoxa.”
”Och finns det inte idag inom alla kyrkosamfund många människor, som inte gärna vill stå kvar på barnatrons stadium, som väntar sig mer än en repetionskurs i bibelord eller en ny konventionell katekes, som inte längre finner något yttersta stöd i ofelbara formler från Skriften (protestanter), från traditionen (ortodoxa) eller från läroämbetet (katoliker). ”
Shalom
// Irène
PS Måste här göra en personlig bekännelse. Tyvärr kommer jag aldrig att kunna skapa balans mellan B16 och Hans Küng. Jag bara kan inte ! För mig är och förblir B16 ett rött skynke! Det bara är så – kan inte hjälpa det !
Till sist kommer det an på att människor – vad beträffar särskilt religion och politik- är uppdelade i två kategorier – de som är auktoritetsberoende av auktoritära auktoriteter och de som är auktoritetsberoende av icke-auktoritära auktoriteter……..
Irene för en gång skull skall jag inte bråka med dej, delar din syn på HK. Jag läste hans böcker redan i början av 80talet och förundrades över att en katolik kunde uttrycka sig som han. Kände då som frikyrklig ett hopp om en förändring och att en Andlig förnyelse kanske var möjlig även i den katolska kyrkan? Rent av en ny intern reformation. Nu vet jag att DHA tar inte hänsyn till vilken kyrka man tillhör, Han möter den ärligt sökande, enskilde människans behov idag precis som när Han vandrade här på jorden. Därför finns det alltid hopp för den enskilde människan att få möta Gud genom Jesus och DHA oberoende vilken kyrka eller samfund man råkat hamnat i.
Den boken fanns i min pappas stora bibliotek. Håller med Inge.
Trist att RKK inte är större, jag har liksom en bild av större tolerans i RKK än i reformationskyrkosammanhang men tydligen är det ändå trångt för mångfalden.
Men jag , som inte är katolik och väldigt lågkyrklig på typ alla sätt, gillar ändå Bengt 16. Så fort han valdes till påve fick jag en stark känsla av att något viktigt hänt med denne , för mig okände, person som påve. Den känslan var helt rätt. Han gick i pension!!!! Det är bara extremt storslaget och ödmjukt att göra så. Dessutom har hans texter en intellektuell skärpa som jag uppskattar. Bengt 16 påbörjade faktiskt den upprensning i Vatikanen och runt om i RKK som nu pågår. Och han möjliggjorde Frans! Du har säkert större insikt än jag , men den starka känsla jag fick när jag först hörde att han blivit påve har aldrig lämnat mig.
Alma-Lena ”Bengt 16 påbörjade faktiskt den upprensning i Vatikanen och runt om i RKK som nu pågår.” Faktum är att B16 inte satte igång någon ”upprensning” förrän han befann sig under galgen. Som prefekt för Trosgregationen 1981-2005 blundade han tillsammans med JP2 för att ta itu med sexskandaler som kommit till Vatikanens kännedom. Ingen visste mer om sexuella övergrepp inom katolska kyrkan än Ratzinger när han blev påve 2005. Inte förrän media började gräva fram fakta om mörkläggningen av prästers sexuella övergrepp kände sig B16 tvingad att vidta åtgärder. Det kan man dock också säga är ”bättre sent än aldrig!” http://www.katolskvision.se/blog/?p=18955 Skrivit om detta också på Dagens Seglora http://dagensseglora.se/2013/03/01/som-man-baddar-far-man-ligga/ PS Hyckleri utan dess like är också att den sk ”helige” JP2 gjort sig känd för Kroppens Teologi samtidigt som han blundat för att barns kroppar våldtagits av katolska präster !