Vänner,
”Vi måste erkänna, bekräfta och försvara mäns och kvinnors lika värdighet”, sa påven Benedikt XVI under sitt besök i Afrika. Se referat från National Catholic Reporter via länken nedan.
Det var mycket bra sagt. Nu återstår bara att först förverkliga det i kyrkan. Gäller det inte där, och det gör det som bekant inte, tjänar det inte mycket till att predika för omvärlden.
http://ncronline.org/news/vatican/pope-extols-womens-rights-africa
Gert Gelotte
Gert
Ett märkligt fenomen är att ju mer jämställdhet det råder mellan könen i olika länder ju mer minskar där katolska kyrkan i antal och vice versa. Ju större skillnad det är mellan könen dvs ju mer kvinnor är förtryckta desto mer ökar katolska kyrkan.
I Afrika expanderar katolska kyrkan.
Så egentligen skär påven av den gren han sitter på när han predikar jämställdhet.
I Elfenbenskustens huvudstad Yamoussoukro har man prioriterat ett kyrkligt skrytbygge Notre-Dame de la Paix, som invigdes av påve Johannes Paulus II 1990 istället för att satsa på att lindra analfabetismen hos särskilt kvinnor (men också män).
Kyrkan är större än Peterskyrkan och alltså världens största.
// Irène
Jag är som polska trogen påven, men det är svårt att acceptera alla nyheter. Dessutom tycker jag det är hemskt med flickan i Brasilien och den okänslighet som hon hanterades av.
The Tablet läser jag ibland men om SSPX vet jag väldigt litet. De fanns inte i Polen.
Allt som påven gör behöver vi väl inte acceptera? Men att hata? Din text säger att Politti och andra hatar honom, men nej.
Monia Sc
Jag har som bloggadministratör raderat den kommentar som du refererar till.
Kommentaren bröt mot våra Kommentarsregler, spec. punkterna 1 och 3.
För att belysa din kommentare så citerar jag och ger länken till The Tablet.
Den andra länken var inte till Politis artikel utan till en ensidig kommentar till Politi.
”Bo Arne Maria Hagerf skrev:
Italian journalist Marco Politti, of La Repubblica, is usually well-informed. But he often brandishes less than a friendly quill when it comes to traditional or conservative expressions of Catholicism.
To put it mildly, he is not a fan of this Pope.
….
….
http://www.thetablet.co.uk/article/12833
… ”
Krister Janzon
Monica Sc
Jag är mycket kritisk mot den nuvarande påven och hans sätt att driva kyrkan. Det har emellertid inget med ”hata” att göra.
Påven är en makthavare i världen. Av vissa ansedd som kanske den enskilt mäktigaste i världen.
När andra makthavare kritiseras talar man inte om att ”hata” utan godtar saklig kritik utan att börja förfölja kritikerna.
Jag värnar MER om katolska kyrkan än om påven och därför har jag svårt att bara stå som tyst, fånig passiv åskådare när han mitt framför ögonen på mig håller på att köra kyrkan i botten i hela västvärlden.
Den moderna västvärlden är i stort behov av det andliga kapital som finns inom katolska kyrkan men i väst håller man som bäst på att hälla ut barnet med badvattnet.
Min övertygelse är att Vatikanen måste inse att om katolska kyrkan ska ha en framtid i västvärlden så måste den reformeras utifrån de förslag som finns inom kyrkan själv. Men dessa kommer från ett håll inom kyrkan åt vilket påven inte ens vill titta.
Det räcker inte att bara snacka i västvärlden där människor har en helt annan attityd till auktoriteter än människor i tredje världen.
I västvärlden måste påven först kunna förklara hur det kan komma sig att SEKULÄRA länder lagstiftningsmässigt värnar mer om kvinnor och barn än sk katolska länder innan han kan räkna med att han blir lyssnad på när han talar om Gud och teologi.
// Irène
Gert,
Tycker du att påven borde hålla tyst istället för att tala – till dess han och resten av kyrkan har omvänt sig och börjat göra gott ? Ett slags moratorium eller kan man tänka sig att man det i vart fall bör börja ngnstans, dvs att i vart fall erkänna problemen?
Är inte ett problem att kyrkan är som en oceanångare och att det faktiskt är svårt att se om hon vänder kurs…det tar tid att se helt enkelt.
Thoby
Thoby,
det var en svår fråga. Nej, jag tycker inte att påven skall hålla tyst. Ibland säger han ju bra saker – om behovet av social rättvisa exempelvis.
Men jag tycker att påven och med honom hela kyrkan skulle konfrontera frågan om det går att kräva något av omvärlden som inte först tillämpas i kyrkan?
Kan man kräva respekt för människans värdighet och samtidigt förtrycka homosexuella?
Kan man argumentera för kvinnors rättigheter och samtidigt diskriminera kvinnor?
Kan man berömma sig av allt det goda kyrkan gör för HIV-smittade och Aids-sjuka och samtidigt sabotera det preventiva arbetet genom att förtala bruket av kondomer?
Gert Gelotte
Ja, vad föreslår du?
Nolltolerans intill det goda har uppnåtts?
Är det inte också ett publicistiskt problem – förutom allt det som du redan har listat- dvs att knappast ngt av allt det goda som görs och sägs rapporteras utan enbart misstagen.
Missförstår mig inte – personligen menar jag inte att man inte ska tala om dem eller protestera mot missförhållandena, men vilket har störst effekt i längden. Det goda exemplets makt eller motsatsen?
Thoby
Thoby,
att protestera mot missförhållanden i stället för att hålla tyst av lojalitet eller bekvämlighet kan väl också vara ett det goda exemplets makt. Eller?
Gert Gelotte