Den helige Franciskus på Igelösa- Hur kan Stiftet sälja sig till att vanhelga djurens skyddshelgon ?

Den helige Franciskus predikar för fåglarna – Giotto

Slår man upp Stockholms katolska Stifts hemsida för att leta efter Gråbröderna (Conventualfranciskanerna)

Ordo Fratrum Minorum Conventualium

http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/166/1/

hittar man

Igelösa

p. Peter Zacharewicz OFM Conv 66-93-93
c/o Life Science Community, Igelösa 373, 225 94 Lund, Mobtfn: 070-570 73 74
E-post: piozac@algonet.se

Den helige Franciskus är troligen Katolska kyrkans mest kända och älskade helgon. Berättelser om den helige Franciskus kärlek för djur  läses i olika barngrupper inom och utom kyrkan dvs. all världens kristna kyrkor. Franciskus är även en varm förebild för icke kyrktrogna kristna som återfinns bland djurrättsaktivister, ekologer, ekosofer, ungdomar som arbetar för fred, fairtrade, humanism och ett holistiskt livssätt.

Hur kommer det sig att den Helige Franciskus som 1209 grundade en TIGGARORDEN,  förordade ett liv i fullständig fattigdom i solidaritet med Jesu liv på jorden,  som predikade för fåglar och är historiens störste djurvän alla kategorier  av Stockholms katolska Stift vanhelgas genom  att Franciskus  nutida bröder tillåts etablera en franciskansk hemvist på Igelösa Life Science Community  norr om Lund ?

Igelösa   grundades av lundaprofessorn Stig Steen  och baron Nils Gyllenkrok 1998.

Vd för Igelösa Life Science är Ådne Steen, son till Stig Steen.  Både Stig och Ådne Steen är starkt engagerade katoliker i St Thomas församling i Lund. Knuten till företaget är även katoliken och fd  dominikanmunken  Axel Carlberg, nu som ”coach i etik.”

Professor Stig Steen  vid Lunds universitetssjukhus är  världsberömd för sin forskning och  innovationer inom hjärt-lung transplantationer .

Igelösa Life Science Community har nära koppling till Lunds universitetssjukhus.

På Igelösa bedrivs grundforskning på grisar. Dvs grunden för  professor Steens forskning  är levande GRISAR.

Lyssna på radioinslaget ”Hjärttransplantation på frammarsch”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=578894

”Flera världsledande metoder för hjärt-lungkirurgi har utvecklats på en liten gård i Skåne. Lundaprofessorn Stig Steen har lämnat sjukhusmiljön för att genom försök på grisar utforska gränserna för transplantioner.

Stig Steen, professor och Ådne Steen, vd Igelösa Life Science Community. Genom försök på grisar så har Stig Steen bland annat utvecklat metoder där man kan vänta upp till ett dygn och sedan transplantera lungor och hjärta. Av säkerhetsskäl får vi inte berätta i radion var i Skåne gården ligger. De finns ett högt taggtrådsstängsel runt om gården. Hittills har det inte varit några sabotage. – En riktig djurvän förstår att man ibland måste använda djur i experiment för att lösa alvarliga medicinska problem, säger Stig Steen. Företaget uppfinner också hälsokost, och i en ny länga på gården ska man ta emot fetmapatienter för att testa nya behandlingsmetoder. De privata finansiärerna ska också få komma och möta forskarna och gästerna, och dessutom få diskret sjukvård.- Vi behöver finansiering, eftersom grundforskning är dyr. Och det finns de som kan behöva diskret vård och hälsocoaching, och det kan vi ställa upp med, säger Stig Steens son Ådne Steen. ”

Historik

http://www.igelosa.com/index.cfm?pg=14&pr=3

Även om forskningen på levande grisar sker inom ramen för  såväl civilrättslig lagstiftning som katolsk  rätt – så är det en sak.

En helt annan sak är att just  låta Franciskus och hans gråbröder  förknippas med en verksamhet där djur  måste utstå plågsamma experiment .

Det är att vanhelga den helige Franciskus och hela hans livsverk .

”Grundforskning är dyr” men sedan 2007 sponsras Igelösa av Oriflame kosmetik .

http://se.oriflame.com/products/show-wellness.jhtml?tag=igelosa#

http://www.upspring.se/lifecheck.html

Det är inget fel på ”COACHING MED PLUSVÄRDE” .

Men vad har Franciskus gråbröder – en TIGGARORDEN –  med ”diskret vård” och   LYXCOUCHING att göra?

I  boken ”Jorden de ärvde” skriver Björn af Kleen om Nils Gyllenkroks koppling till företaget och forskarfilialen på godsets ägor. Han intervjuar Nils Gyllenkrok:

”Lite i skymundan känner forskarfilialen också på privatsjukvård, kollar intresset på marknaden under namnet ’Igelösa Life Science Community’. Diskreta organbyten i lantlig godsmiljö för företagsledare är affärsidén. Här har baronen själv varit försökskanin. ’jag har då startat ett företag där vi är världsledande på forskning på hjärt och lungtransplantationer’, som Nils Gyllenkrok lägger fram det”.  sid 55.

Och fortsätter:

”Vi har byggt om en gård till ett stort sjukhus. Det är så science fiction att det är kul. Där kan jag om jag blir sjuk …eller pappa (Nils Gyllenkroks far på Björnstorps stora gods), pappa blev ju jättedålig, då satte vi in en kalvklaff i hans hjärta. Så vi ligger i fas med vad vi behöver i familjen för att åldras. Det är kul. Jag tror min generation fyrtiotalister vill leva för evigt men ingen vill bli gammal. Då fordrar det att man får byta ut lite grejer: höfter, leder,lungor och hjärtan. Och att man äter rätt. Det forskar vi på. Det ligger ju nära till hands eftersom vi forskar på grisar.” sid 56

Björn av Kleen skriver också följande ”det är mer eller mindre hemligt exakt var gården ligger eftersom hjärt och lungförsök på gris är ett rött skynke för djurrättsaktivister”.

Dock har jag (Agneta) själv kört utanför och sett gården/anläggningen och jag kan berätta att katolikerna fiffigt har satt en skylt utan namn på anläggningen vid infarten och att denna skylt påvisar lantbruk med kor. Det är sålunda en lögn. Anläggningen var då jag körde utanför för nu två år sedan kringgärdad av taggtråd och mur och en stor i mitt tycke obehaglig port/grind.

Nils Gyllenkrok skryter om anläggningens resurser att  diskret hjälpa  kapitalstarka till ett liv med bytta organ/längre liv och anläggningen tillhandahåller också coaching för kapitalstarka liksom försäljning av ”utsökta goda” bantningsmedel.

Inget ont i sig,  men vad  har detta att göra med Franciskus och hans  livskoncept  att solidarisera sig med samhällets  ”kapitalsvagaste ”.

Provinsvisitation på Igelösa

http://www.youtube.com/watch?v=Taf5Fm9FDFw

60 polska Oriflame konsulenter på besök  på Igelösa.  Inget ont i sig.

http://www.igelosa.com/index.cfm?dc=4&bi=dc&ptmId=6

Men vad har  Franciskus och  polska franciskanmunkar med det att göra ?

”Gråbröderna och djur”

http://www.yatengo.com/videos/video/TixQb0nA65s/Gr%C3%A5br%C3%B6derna-och-djur.html

Frågorna vi  vill ställa är följande:

Hur kan Katolska kyrkan i Sverige förnedra Franciskus på detta sätt? Den helige gode Franciskus av Gud utvald till att tala med djur, vårda ex. en spindel och ömma om de fattiga?

Varför reagerar inte franciskaner i Sverige och framförallt: hur ser den ledning av franciskanska lekmannagren  ut som inte har tagit upp detta till diskussion?

Vad vet biskopen om detta eller är han ovetande om vilket svek detta är för all världens barn som fortfarande tror på att Franciskus är djurens allra käraste vän?

Agneta Sofiadotter och Irène Nordgren

PS  Djuren som en del av Guds skapelse.  Inom alla religioner ökar medvetenheten om människans relation till djuren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_%28slaktmetod%29

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 svar på Den helige Franciskus på Igelösa- Hur kan Stiftet sälja sig till att vanhelga djurens skyddshelgon ?

  1. Elisabet Albertsson skriver:

    Denna artikel pekar på ett stort problem som finns inom forskningen: utnyttjandet av djur i människans tjänst. Det finns mycket att säga om det, och många frågor dyker upp – t ex är det etiskt försvarbart att människan utnyttjar en annan levande varelse för sin egen överlevnad?

    Är det etiskt försvarbart att plåga andra levande varelser? Vi slår oss för bröstet och säger att vi har Respekt för livet. Har vi det? Nej, det har vi nog inte – inte för det liv som de s.k. lägre stående varelser lever, ingen respekt för de som inte kan tala för sig. Speciellt hemskt blir det när människan utövar sin makt i egoistiska vinstintressen. Tänk på genom historien hur vi behandlat de som vi ansett vara oss underlägsna.

    På grund av brist på mänskliga organ blev det intressant med xenotransplantationer, dvs transplantation från en art till en annan. Organ från grisar som det experimenteras med på bl a Igelösa gård. Dessa grisar får inte leva ett naturligt liv. Deras liv är en enda plåga.

    Är det etiskt att ingripa i skapelsens ordning?
    Fick inte människan av Gud ett ansvar att vårda skapelsen?
    Och bruka den för det goda?
    Är det gott att bara tänka på vad som är gott för människan?
    Har inte alla levande varelser ett egenvärde som Guds skapade varelser?

    Jag håller med om att frågan, företeelsen xenotransplantation, blir än mer horribel om den helige Franciskus namn är inblandat. Men överhuvudtaget är det väl makabert att kristna människor handskas med detta?

    Elisabet Albertsson

  2. Irene Nordgren skriver:

    Elisabet

    ”Jag håller med om att frågan, företeelsen xenotransplantation, blir än mer horribel om den helige Franciskus namn är inblandat.”

    Namnet IGELÖSA är främst förknippat med att levande grisar används i plågsamma experiment.

    Min fantasi säger mig att det måste vara fullkomligt fasansfulla tillstånd som levande och kännande grisar försetts i för att tillfredsställa professor Steens grundforskning.

    Samhället godkänner en sådan verklighet. Och även kyrkan.

    Men därifrån till att tillåta att Franciskus ska förknippas med avancerade djurexperiment är hårresande.

    Franciskus har blivit en symbol för innerlig vördnad för naturen, för växter och djur. ”Broder Sol, syster Måne, broder Vind, syster Vatten, broder Eld och Moder Jord.”

    Franciskus – som avsade sig rikedom och privilegier och ömmade för djuren och samhällets nedersta och nödlidande – de fattiga och de spätälska – kommer nu i Stockholms katolska Stift istället förknippas med Oriflame kosmetik och hälsoprodukter, hälsocoachning för kapitalstarka och ”affärsidén diskreta organbyten i lantlig godsmiljö för företagsledare”

    Ofattbart.

    // Irène

  3. Bernt Johanzon skriver:

    Ni hudflänger Igelösa, men håller tyst om halalslakten som är mycket värre men framför allt vinner mark för varje dag. Varför? Troligtvis för att ni hatar katoliker som inte är modernister. Samtidigt som ni dyrkar allt främmande. Ni är skenheliga och intoleranta.

    Så här ser halalslakt ut: http://www.livingscoop.com/watch.php?v=OTMw

    Och så för ni folk bakom ljuset. Detta att ”inom alla religioner ökar medvetenheten om människans relation till djuren” är ren och skär lögn. I vart fall vad gäller islam och traditionell judendom.

  4. Irene Nordgren skriver:

    Bernt Johanzon

    ”Ni hudflänger Igelösa”.

    Du har inte förstått poängen med detta blogginlägg.

    Jag skulle inte skriva en rad om Igelösa, om det inte vore så att Stiftet tillåter att Franciskus vanhelgas genom närvaro av hans bröder på Igelösa.

    Jag har inget behov av att yttra mig om Igelösas hälsocoachning för kapitalstarka fetmapatineter eller ”diskreta organbyten i lantlig godsmiljö för företagsledare”.

    Däremot har jag ett starkt behov av att fästa uppmärksamhet på att mitt favorithelgon förnedras och vanhelgas inför öppen ridå med biskop Anders medgivande.

    // Irène

  5. agneta sofiadotter skriver:

    Ja, Irene,

    Det är Fransiskus som hudflänges.
    Hans gemenskap och kärlek för djuren.

    Gert frågade ”Vem/vad står bakom vårt behov av Gud?
    Jag tänker att det är djävulen som vill att vi sätter upp behov.
    Gud Är och Gud är inte Det vi gör honom till… utifrån mänskliga behov.

    BEHOVET att utnyttja Fransiskus i samklang med djurförsök känns som att inbjuda Djävulen till skratt.

  6. Elisabet Albertsson skriver:

    Bernt Johanzon,

    Även jag tycker att halalslakten är hemsk, men denna gång – i detta inlägg – var det fråga om djurplågeriet på Igelösa gård och franciskaners anknytning till detta.

    Det finns jättemycket som är oacceptabelt i fråga om människors beteende mot djur. Själv tar jag avstånd från allt vad djurplågeri heter. Jag noterar att du vänder dig till ett ”ni”. Men, snälla du skriv inte ”ni”. Vi är olika personer som skriver här, och vi tycker olika. (Jag vet t ex ingenting om hur medvetenheten om människans relation till djuren har ökat inom alla religioner…)

    Irène,
    Du upprepar faktiskt det som sagts i de föregående inläggen, vilket är bra, men
    det är som om du ville berätta för mig vad Igelösa främst är förknippat med: levande grisar som används i plågsamma experiment. Jag är helt ense med dig om det, och jag skrev om ”organ från grisar som det experimenteras med på Igelösa gård.
    Dessa grisar får inte leva ett naturligt liv. Deras liv är en enda plåga.”
    Det behövs inte stor fantasi för att förstå att plågan är stor. – Vi vet också att det bedrivs handel i världen med transgena grisar, och det finns mycket mer att säga om detta.

    Jag är helt emot maktmissbruk och utnyttjande av djur som är våra medvarelser. Därför är det så klart alldeles särskilt hemskt att Franciskus namn förknippas med verksamheten på Igelösa Life Science och det är mycket tragiskt att ingen av franciskanerna från Polen eller härifrån Sverige reagerar.

    Jag menar dessutom att genom detta som sker på Igelösa vanhelgas och missbrukas även i högsta grad Jesu Kristi namn; Jesus som sa: ”vad ni gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.” Franciskus såg, liksom en del föregångare, alla Guds skapade varelser och ting som sina bröder och systrar! Kristi Moder Maria, som Franciskus hade så kär, blir också förringad och nedsmutsad på Igelösa.

    Men allra mest hudflängd och vanhelgad är väl broder gris, vår medvarelse som ingen talan har!

    Jag ställde några frågor i mitt förra inlägg härovan. Ingen människa har svarat. Jag hade hoppats att de ansvariga för Igelösa Life Science eller dess etiska couch (på Upspring) eller/och de franciskaner som är involverade samt de människor som överhuvudtaget bryr sig litegrand i hur djur behandlas, skulle svara. Tydligen är det inte så många som läser här. Eller också är det frågor som många väljer att blunda för.

    Hur tänker ni kring frågorna?
    Kanske kunde vi få en diskussion om detta?

    Frågorna var mycket enkla (jag tar dem igen):

    Är det etiskt att ingripa i skapelsens ordning?
    Fick inte människan av Gud ett ansvar att vårda skapelsen?
    Och bruka den för det goda?
    Är det gott att bara tänka på vad som är gott för människan?
    Har inte alla levande varelser ett egenvärde som Guds skapade varelser?

    Elisabet Albertsson

  7. agneta sofiadotter skriver:

    Kära Elisabeth Syster Sol lekmannafransiskan…

    Jo, jag tycker det är viktigt att du nämner att du är fransiskan. Jag kan inte tänka mig att du finner det fel att jag skriver så här tvärtom.

    Jag ska försöka svara på dina frågor.

    Det finns ett svar som bibeltrogna blir tvungna att bejaka.

    Innan människan blev till som medveten (syndig?) människa dvs före det att kvinnan ätit av kunskapens träd levde vi i fred med Guds alla skapelser på jorden. Vi var vegetarianer i Edens lustgård. Efter döden önskar katoliker att komma till paradiset och i detta paradis lever alla människor i fred med Guds skapelser på jorden. Troligen är vi då inte i behov av mat och om vi är hungriga är det nog självklart att man hungrar vegetariskt…. betänk vi kom ju in i paradiset.

    Alltså före o efter ”Döden” (syndafallet och den syndiga kroppens död) levde/lever vi tillsammans med Guds djur i total fred. SOM JÄMLIKA.

    ALLTSÅ ÄR SYNDEN FÖRKNIPPAT MED OFRED MED DJUR!

    ——————————————————————————————————————
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..

    Därutöver anser jag det maxat andligt egotrippat om man som katolik hävdar att man gör något för Gud och någonting gott för skapelsen när man plågar o dödar grisar för att :

    1) Förlänga liv ( Gud råder!!!!)
    2) Vill ha skönhetsmedel (av djurfett)
    3) Föryngringsmedel (av griskropp)
    4) Andlig coaching i närheten av utnyttjade grisar!!!!

    Detta är inte bara andligen egotrippat : det är en synnerligen stark katolsk snedtripp.

    Troligen finns en manipulatör och någon med gott om pengar som kan förvrida den andliga synen på laboratoriets medarbetare så till den milda grad att de tom glömmer Bibelns syn på DEN VERKLIGA SKAPELSEN : Edens lustgård.

    De fransiskaner jag skådat i samband med Igelösa är polacker och små asiatiskor.
    Man kan undra varför?
    Grisar står ex. inte högt i kurs på filippinerna exempelvis.

    Jag vet inte var de svenska fransiskanerna finns… förutom din röst här.

    Hoppas jag gav ett svar på din fråga.

    Agneta

  8. Irene Nordgren skriver:

    Agneta

    Du pekar på det ofattbara

    ”Andlig coaching i närheten av utnyttjade grisar!!!!”

    ”Troligen finns en manipulatör och någon med gott om pengar som kan förvrida den andliga synen på laboratoriets medarbetare så till den milda grad att de tom glömmer Bibelns syn på DEN VERKLIGA SKAPELSEN : Edens lustgård. ”

    Först har dock biskopen och de fantastiska rådgivare han omger sig med fått ”sin andliga syn förvriden” och gett klartecken ………

    På stiftets egen hemsida läser jag om Gråbrödernas stiftare

    ”Människor av alla kulturer, åldrar och religioner fascineras av Franciskus inre och yttre frihet från det materiella samt av hans stora respekt och kärlek till allt skapat.”

    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/166/1/

    För att inte tala om hur ”FASCINERANDE ” det vore att få höra METODEN hur ”frihet från det materiella” FINT kan kombineras med
    ”coaching för kapitalstarka och försäljning av ”utsökta goda” bantningsmedel”.

    Och METODEN hur Franciskus ”stora respekt och kärlek till allt skapat” FINT kan omsättas i ”hjärt och lungförsök på gris” samt ”diskreta organbyten i lantlig godsmiljö för företagsledare.”

    ”Fascinerande ” är ordet.

    // Irène

  9. Elisabet Albertsson skriver:

    Kära Agneta,

    Självklart får du berätta att jag är lekmannafranciskan – det är ingen hemlighet!
    Men någon sol är jag nog inte, så om jag ska kallas för något så säg hellre syster Måne. 🙂

    Tack för att du svarat och tack även till Irène!
    Ni tycker inte heller att det är etiskt försvarbart att ingripa i skapelsens ordning.

    Elisabet

  10. Irene Nordgren skriver:

    Elisabet och Agneta

    ”Visitation i Igelösa ” – pater Joseph Maria Nilsson guidar vice provinsgeneralen från Gdansk och dennes sekreterare runt på Igelösa och ser till att gästerna får en inblick i verksamheten genom att de får stifta bekantskap med professor Stig Steen själv, som på väggkartan över Igelösa Life Science Community pekar ut ”själva anläggningen där undersökningar görs av hjärt- och lungtransplantationer” – som pater Joseph Maria Nilsson uttrycker det.

    ” Men professor Stig Steen vill också ha en andlig del ” säger pater Joseph Maria Nilsson medan professorn – som verkligen verkar ALL ROUND – visar på kartan var denna ”andliga del ” planeras att ligga på Igelösa Life Science Community.

    Pater Joseph Maria Nilsson tillägger stolt ”OCH DET SKA BLI VÅRT KLOSTER. ”

    http://www.youtube.com/watch?v=Taf5Fm9FDFw

    Elisabet och Agneta föreställ er att det vore den helige Franciskus själv som istället kom på VISITATION till Igelösa Life Science Community.

    Tror ni klosterplatsen hade fallit Franciskus på läppen ?

    Hur tror ni VISITATIONEN skulle sluta ?

    // Irène

  11. agneta sofiadotter skriver:

    Jag tror att det skulle sluta med att den helige Franciskus sätter sig ner och gråter och ber för dem som så vanhelgar Gud. Han var en fridens man så han lär inte kasta ut månglarna ur templet.

    Jag tror att hans gyllene hjärta skulle gå itu.

    Det mest skrämmande som jag ser det är att återigen vilar den stora sömnen över den katolska fårflocken och att dessa låter sig ledas av MÄN (för var är kvinnorna och barnen????) som föser dem in i en vidrig hage. Lockad av titlar: läkarkår, proffessorstitel, katolska präster, fransiskanska bröder o systrar, barontitel och orden ”rädda mänskligt liv” samt ”medicinsk utveckling”

    … så tror människor att det är av godo.

    Och godkänt … men av vem är det godkänt : Kyrkan? Gud? Penningaprofiten? Längtan efter ett nobelpris i medicin? Egot? Andlig hybris?

    VEM har godkänt att Franciskus i Guds namn vanhelgas?

    Och.

    Vem vågar sätta sig upp mot gemenskapen mellan baron, biskop, proffessorer o katolsk prelater?

    Inte många om man inte heter typ Janne Olofsson eller exempelvis Katolsk Vision.
    Eller djurrättsaktivister.

    Detta är det verkligt verkligt skrämmande.

    Samt det oerhörda faktum att alla dessa typ Pater Josef Maria Nilsson tycks blunda inför den grundläggande lögnen att man här ljuger för allmänheten och påvisar via skylt kor istället för grisar. Man grundlägger med en lögn.

    Så har mången farlig verksamhet i världen startat. Inom och utom RKK.

    Dessutom fattar jag lika lite som ni varför man nyttjar Franciskus… dominikanerna exempelvis har igenom historien inte gjort sig kända som barnens, de fattigas eller djurens vän. Tvärtom : de har skickat kvinnor o barn in i bålen.

    Att nyttja Fransiskus är som att nyttja Gandhi och sätta en kulspruta i hans hand för att locka män till värvning. Ja, det är precis lika vansinnigt som detta med att lägga ett fransiskanskt kloster där man laborerar med grisar till deras död.

    Jag trodde att franciskaner var: FRANCISKANER.

    Dessutom ser jag på bloggstatistiken att väldigt många är inne o läser just nu … så om de som har med detta att göra inte svarar så beror det säkert på att de vill bemöta oss med tystnad så att vi ska sluta gräva i detta…

    Det kommer jag aldrig att göra. Min tro på kyrkan är mkt ringa men Franciskus är för mig ett universiellt inter-religiöst helgon AV ALLRA VACKRASTE ART.

    Och grisen är ett renligt, intelligent och fint djur.

    Djävulen är smart. Men Gud vinner i slutändan.

    // Agneta

  12. Elisabet Albertsson skriver:

    Helige Franciskus, bed för oss.

  13. Pingback: Varför hamnade påven i Igelösa? En djupt troende kirurg från Lund är förklaringen | STARTSIDA SVERIGE

  14. Agneta Sofiadotter skriver:

    Irene

    Kan du inte göra detta till ett inlägg …sitter på Arenan i Malmö med påven och en fantastisk ledare för Lutherska världsförbundet. Allt jättestort. Det blir så ledsamt om Fransiskus bor bland plågade grisar. Som det stod i Sydsvenskan

    Agneta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *